Kui lugeda ajakirjanduses artikleid pealkirjaga a la hariduse latti ei tohi alla lasta ... siis artiklis endas käib jutt reeglina kooli ja koolitamise, mitte hariduse ümber. Rohkem eksameid, rohkem hindeid, rohkem tunde, kindlasti mitte anda vaba valikut õpilastele, distsipliin jms taandub ikka mõistele "rohkem kooli" mitte "paremat haridust".
Tänane lugu on R. Graham Oliveri blogist What is education. Graham õppis algselt kooliõpetajaks, kuid nüüdseks on üle 30 aasta õpetanud haridusfilosoofiat Uus Meremaa Waikato Ülikoolis.
Kui olin ennast õpetajaks koolitamas ja ka
hiljem, kui ma põhjalikumalt haridusala
õppisin, olin aeg-ajalt hämmingus; segaduses hariduse ja koolitamise erinevuste
või nende mõistete seoste osas. See ei kõla just hästi. Kuidas saaks keegi
pühendada kogu aja ja energia hariduse omandamisele/ kooliskäimisele ja
õpetajana töötada, tundmata erinevust nende mõistete vahel?
Kuid kogu selle koolitamise ja suure
õpetamise juures ei mainitud seda rohkem, kui vilksamisi. Ei arutletud ega
saadud ka aru. Lõpuks käsitleti seda teemat pikemalt kõrgkooli ühel kursusel.
Kuid see oli haridusfilosoofia kursus. Läksin haridusfilosoofiaga edasi ja see
pööras mu maailma pea peale. Aga filosoofia pole ju praktiline, kas pole?
Google otsing näitab, et küsimusi nagu
"mis vahe on haridusel ja koolitamisel?" ja "mis on
haridus?", sisestatakse kümned tuhandeid kordi kuus. Mis tähendab, et kui
mina ei saanud asjast korralikult aru, siis ei ole ma olnud üksi.
On
kurb tõdeda, et hariduse mõiste tänases üldtunnustatud
tähenduses on andnud võimaluse sellisel segadusel tekkida. See on palju kehvem,
kui transpordi mõiste taandatakse jalgratta mõisteks, kuigi on ka teisi
transpordivahendeid. Nii kummaline, kui see ka pole, on nii transport kui ka
jalgrattad liikumisvahendid, kuigi koolis käimine/koolitamine on mingisugune vahend/meetod
mitmesuguste õppeotstarbeliste eesmärkide saavutamiseks, pole haridus siiski
üldse vahend. See on eesmärk omaette.
See
segadus ja väärtuse langus on omamoodi propaganda tagajärg. Haridus on alati olnud väga väärtuslik ja vaeva tasuv asi ning seetõttu,
kui nimetate midagi “hariduseks” ja inimesed piisavalt kergeusklikult seda
aktsepteerivad, olete sellele ise andnud väärtuse, mida hariduse all mõistetakse. Nii
on juhtunud kooliharidusega. Olenemata sellest, kas koolid teevad midagi
väärtuslikku või mitte - nimetame kõike seda „hariduseks“ ja anname sellega
neile heakskiidu. Kui me selle enda peadesse kinnistame, siis oleme
sinna hulka pannud ka kaheldava väärtusega asju, mis aitab neid, kes
reklaamivad ükskõik milliseid koolide tegevuskavasid.
“Haridus”
ja “kooliskäimine/koolitamine” on üsna erinevad kontseptuaalsed kategooriad ja
kui inimestel on neid raske eristada, tuleb seda tõesti selgitada. Näiteks on
üsna ilmne, et sama probleem on siis,
kui üritame teha vahet õigluse ja kohtu mõiste vahel. Inimesed tunduvad olevat
teadlikud, et kohtud ei paku alati õiglust, isegi kui õiglus on üles seatud,
kui ideaal ja nad teavad, et kogu kohtusüsteem võib olla ebaõiglane - näiteks
türannia puhul. Veelgi enam, nad teavad, et õigluse valdkond ulatub kaugemale
sellest, mida kohtusüsteem saaks käsitleda - õiglusküsimused tekivad isiklikus
elus, poliitikas - ja tõepoolest kõigis meie kooselu aspektides.
Haridus ja koolitamine/koolis käimine on täpselt samas suhtes. Mingil
põhjusel nimetame asju hariduseks palju valimatumalt kui asju, mida nimetame
õiglaseks, ja teeme seda nii, nagu oleks kaalul vähe - võrreldes õiglusega. Ma
olen juba soovitanud ühes varasemas indoktrineerimist
käsitlevas postituses, et see võib olla tingitud sellest, et meil on nii nõrk
tundlikkus hariduse suhtes - selle suhtes, mis võib valesti minna. Me ei
muretse ebatäpsuse pärast, nagu ka ebaõigluse pärast. Näiteks me läheme harva
nendel põhjustel meelt avaldama või viime hagisid kohtusse või riike
rahvusvahelistesse kohtutesse – nii nagu me teeme sedaõigluse puhul. On
murettekitav, et see ei ärrita meid, kuigi õiglusel ja haridusel on sügav
vastastikune seos. Me räägime sageli sellest, et koolis käimine ei ole hariv,
kuid enamasti jääb see lihtsalt jutu tasandile. Kui jutt lõpuks tegevuspunkti
jõuab, kipub edasine hajuma, räägitakse küll
tõsiasjast, et õpilased ei õpi olemasoleva õppekava raames eriti hästi ja liiga
paljud jäävad sellest maha. Teisisõnu pole üldse tõhusat arutelu hariduse üle.
Tavaliselt
ebaõnnestuvad need katsed haridust koolist eristada, mitte seetõttu, et mõtteid
pakkuvad inimesed ei tea, mis on koolis käimine/koolitamine - see on lihtne osa
- kuna me kõik käisime koolis ja oleme
sellest üsna hästi teadlikud. Kogelema ja ebaõnnestuma hakatakse siis, kui asi
jõuab hariduse teema juurde.
Üldine
lähenemisviis on anda loetelu omadustest, mis inimesel peaksid olema. Need
nimekirjad võivad olla üsna pikad ja sisaldada igasuguseid häid asju - näiteks
kriitiline mõtlemine, loovus, algatusvõime, tagasihoidlikkus, mõttevabadus, hea
otsustus- ja tegutsemisvõime, spontaansus, uuendusmeelsus, tarkus, kuidas leida
enda jaoks „teadmisi“.
Sellised
nimekirjad sisaldavad sageli hariduslikult olulisi ideesid, kuid ebaõnnestuvad
kahel põhjusel.
Esiteks
on need liiga kaugel selgitavatest mõtetest. Me peame teadma, miks need asjad
on olulised. Üks mõte, mida veebilehtede lugemisest võime saada, on
see, et hariduse kohta on lihtsalt nii palju ideid, et võiksime kogu
ettevõtmisest kergesti loobuda. Kui kõigil on erinev arvamus, siis me
kokkuleppele ei jõua. See tähendab, et me ei saa koos
haridusotsuseid vastu võtta, me ei jõua kokkuleppele selles, mis on oluline ja samas
võime nii jätta kogu asja neile lärmajatele, kes mõtlematult oma isiklikud tegevuskavad välja pakuvad.
Haridus
on liiga oluline, et seda niisama jätta. Peame jõudma kokkuleppele
põhimõttelisemal tasandil - kokkuleppele selles, mis on meile kõigile
esmatähtis. Kui me täpsustame tagajärgi ja jõuame punktideni, mis võivad olla
sellistes lõppnimekirjades, peame teadma, millised neist punktidest on olulised,
miks nad on olulised ja kuskohas need osutuvad meie praktikas tõenäoliselt
oluliseks. Me peame teadma, kas mõned on teistest olulisemad. Samuti peame
teadma, kas mõned ei peaks seal üldse olema ja kuidas see tuleks otsustada.
Vajame kooskõlastatud ja järjepidevat seisukohta, mis seob neid kõiki omavahel hariduse seisukohast.
Oletame,
et võtame ülaltoodud nimekirja: kriitiline mõtlemine, loovus, algatusvõime, tagasihoidlikkus,
mõttevabadus, hea otsustus- ja tegutsemisvõime, spontaansus, uuendusmeelsus, arukus.
Oletame, et saame kokku hulga tõeliselt kurje inimesi ja parandame nende
võimeid kõigis neis valdkondades. Kas see oleks arukas asi, mida teha? O.K.,
mõne „arukuse“ idee puhul peaksid neist saama „head inimesed“, kuid ainult
siis, kui see „arukuse“ mõiste on meie poolt hoolikalt paika pandud ja „salakavalus“
eristatud „nutikast“. Sama kehtib ka „hea hindamisvõime“
osas. Kas sellega kaasneb automaatselt moraalselt hea olemine? Ka “tagasihoidlikkus”
võib olla kohatu - välja arvatud siis, kui oleksite oma piiridest tõeliselt
teadlikud ja valmis õppima.
Kuid
üldiselt muudaks kurjade inimeste arendamine selle nimekirja järgi lihtsalt
nende kurjuse tõhusamaks ja võimsamaks. Kas see on meil meeles? Vajame
hoolikamaid selgitusi ja vahettegemist ning seetõttu pöördun „Eetilise
manifesti” postituses ja muudes oma kirjutistes ikka ja jälle tagasi
inimese sisemise väärtuse juurde ja seda silmas pidades tulen välja vastastikuse
austuse ja kohustusega enda vastu. Ehk tehke nende asjadega tööd ja saate aimu suurema
osa loendis olevate asjade olulisusest ja sellest, mis need on - selgemalt mõistes
ka, mida me ei soovi, et need tähendaksid. Samuti saate parema ettekujutuse
elamise teemadest, milles need on tõenäoliselt olulised.
Teine
probleem selliste nimekirjade puhul on see, et need on liiga ebamäärased, et
neid hästi kohaldada. Õpetajad või hariduse kavandajad ütlevad selliste
nimekirjade kohta suure tõenäosusega, et nad arendavad neid asju, mida nad
teevad, kogu aeg. Kui palute neil näidata, kus nad osundavad, näiteks
lugemisele ja kirjandusele, ühiskonnaõpetusele ja ajaloole või rühmatööle – siis
tuleb välja, et nad on sama ebamäärased, sest loendis olevate punktide osas
pole mingeid seoseid tõmmatud. Vaadake tähelepanelikult tõendeid ja leiate, et
neid asju rakendatakse palju halvemini, kui näiteks matemaatikat.
Ma
ei taha, et asi taanduks mõõtmisküsimustele, kuid meile peaks olema võimalik
täpselt näidata, kus asi areneb, mis vormis ja millise protsessiga. Me peaksime
nägema mõningaid tõendeid selle arendamise kohta seal, kuidas selle koostisosad
sobituvad kokku teiste osadega ja milliste praktikate kaudu. Peaksime nägema,
et seda demonstreeritakse hariduskeskkonnas ja sellest väljaspool. Me peaksime
suutma seda jälgides öelda, kui oluline see tegelikult protsessis on. Selline
hinnang võib olla väga mitteametlik, kuid see peab olema tõeline.
On
ka teist tüüpi nimekiri, mis samuti ei keskendu isikuomadustele, vaid
elualadele. Kodakondsus, demokraatia ja töökohad on üsna sageli kasutatavad
mõisted. Seega tsiteerib Purpose of School veebileht - http://www.purposeofschool.com/philosophical/
Mortimore Adleri nimekirja (koolitamise osas):
• kodakondsuse arendamine,
• isiklik kasv või enesetäiendamine ja
• tööalane ettevalmistamine.
Samuti tsiteeritakse veel ühte deMarraisi ja LeCompte'i
nimekirja (ka koolitamise osas):
• intellektuaalsed eesmärgid, näiteks matemaatilise ja
lugemisoskuse arendamine;
• poliitilised eesmärgid, näiteks sisserändajate
assimilatsioon;
• majanduslikud eesmärgid, näiteks töökoha ettevalmistamine;
ja
• sotsiaalsed eesmärgid, näiteks sotsiaalse ja moraalse
vastutuse arendamine.
Sellised
nimekirjad tõstavad kohe keskmesse inimese, kes vormib teisi vastavalt oma kavale.
Vahetult peaksime iga punkti kohta küsima, mil määral õppijat siin tegelikult
esikohale seatakse või allutatakse nad mõne grupi väidetavatele huvidele,
hoolimata sellest, et see väib hästi mõjuda. Selle nimekirja viimaste punktide taga
on näiteks kohutav kahemõttelisus. Tundub, et õppijal tuleb arendada
sotsiaalset ja moraalset vastutust, et teistele meeldida („sotsiaalne
eesmärk”), mitte enda huvides. Kas see on sotsiaalne kontroll või tuleb seda
teha õppija täieliku austamise kaudu? Millisel määral saab õppija selles
protsessis vabalt valida oma arusaama oma moraalsest vastutusest? Mida loetakse
õnnestumiseks ja mida ebaõnnestumiseks?
Kas
töökoha ettevalmistamine annab õppurile võimaluse töö kriitiliseks hindamiseks?
Mis võiks toimuda pealkirja all „poliitilised eesmärgid, näiteks sisserändajate
assimilatsioon”? On oluline, et sellised loetelud hakkaksid kehtima alles
pärast kindlaid eetilisi põhimõtteid, mis kaitsevad õppija sisemist väärtust,
ning et nende objektide tõlgendamisel kuvatakse see kaitse täies mahus ja
rakendatakse seda hariduses.
Ettevalmistused „olla head kodanikud” ja
ettevalmistused „demokraatiaks” nõuavad palju tähelepanu, enne kui neist saab
osa tõelistest hariduslikest eesmärkidest. Esimene indoktrineerimise arutelu,
mis võimaldas indoktrineerimise haridusliku tähenduse kindlaks teha, leidis
aset USA-s 1930ndatel aastatel, kui toimus arutelu poliitilise
indoktrineerimise üle Nõukogude koolides - õpetades pühendumist stalinistliku
süsteemile (nõukogude kommunismile). Ei läinud kaua aega, kui püstitati veel
üks küsimus ja hakkati muretsema, kas võiks eksisteerida ka paralleelne
indoktrineerimise vorm - õpetamine pühenduda Ameerika demokraatiale.
Arvestades,
et tänapäevastes lääneriikides nimetame demokraatiaks demokraatlike ideede
niivõrd viletsat väljendust, mis on läbi tipitud rikutud võimu ja mõjutustega, ei
ole hariduslik mõte, et teatud inimesed peaksid otsustama, kuidas teised tuleks
üles kasvatada. Pigem on see täpne retsept kõigi süsteemis eksisteerivate
halbade asjade säilitamiseks ja kinnistamiseks. Järgmise põlvkonna otsuste sel
viisil ennetamise mõte on iseenesest põhimõtteliselt ebademokraatlik.
Nendest
tervetest teemadest tuleb läbi tõmmata väga peened ja hoolikalt läbi mõeldud
jooned ning jällegi on ainus viis selliste joonte tõmbamiseks minna tagasi ja
vaadata lähemalt eetilisi suhteid võrdselt väärtuslike inimeste vahel ning
esitada õiged õppimisküsimused nende inimeste ja nende suhete osas.
Teine teema, mis kerkib ikka ja jälle üles,
kui inimesed üritavad haridust koolist eristada või hariduse eesmärki või
tähendust kindlaks teha, on see, et haridus peaks olema seotud eluga ja et suur
osa sellest hõlmab elu väljaspool kooli. Siin näeme sageli inimesi, kes on
koolitamise väärtuse suhtes skeptilised või vähemalt teadlikud selle väga reaalsetest
piirangutest.
Kuid
ka see idee on liiga ebamääraselt välja töötatud ja sellisena ei saaks see
kunagi poliitika ega tavade jaoks palju tähelepanu saada.
Esiteks,
kui haridus peaks olema seotud eluga, siis mis on see täpselt selle elu osas,
mida me peaksime püüdma saavutada? Me ei hakka seda isegi käsitlema eluoskusi
käsitlevates algatustes, mis puudutavad pangakonto haldamist, üürilepingu
lugemist või isegi teie tervise hooldamist. Need on natuke rohkem kui elu
mehaanika ja ei kujuta endast väljakutset harjumuspärasele. Peaksime lähemalt
uurima hea elamise, hästi elamise tegelikke, valulikke ja raskeid probleeme.
Teiseks
on kooliväline maailm, kus toimub „päris” elu, vaevalt heatahtlik
hariduskeskkond. See on samuti täis indoktrineerimist, manipuleerimist,
ebaühtlast ja sageli ebaseaduslikku jõustruktuuri ning mõne väga-väga halva
kogemuse võimalusi nii avalikus kui eraelus. See tähendab, et vaevalt on see
väga hariduslik keskkond.
Selle üle läbirääkimiste pidamiseks ja kogemuste põhjal parimate õppimisvõimaluste
saamiseks on vaja mingisugust
haridusalast otsust, sest peame seal ise oma hariduse eest vastutama.
Ilma
taolise otsuseta õpime sama tõenäoliselt peale heade asjade, ka halbu asju ja
võime saada pigem väiksemateks kui suuremateks inimesteks. Kogemused, mida
vananedes saame, ei pruugi sugugi meie heaks töötada. Kui teil on kujunenud roosiline
pilt, et kõik läheb automaatselt hästi, siis vaadake lihtsalt lähemalt paljusid
inimesi. Sellepärast, et me teame, et sageli ei lähe see hästi, nõuavad nii paljud
neist inimestest, et haridus oleks pigem eluks ettevalmistamine, kui
suhteliselt ebaoluline asi, mis selle nimel paradeerib.
Ja
siin on see hõõrumise punkt. Õigete õppetundide saamiseks elust ja eluks on
vaja hariduslikku otsustusvõimet, nii et mõte, et haridus peaks olema seotud
eluga, ei vii meid väga kaugele mõistmise poole, mida „haridus” peaks
tähendama, ehkki see on väärt impulss. Esiteks peame elamise kohta tegema mõned
tõsised väärtushinnangud ja neid otsuseid peame kasutama leidmaks õpet, mis
loeb.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar