Inimesed vahetavad kodusid, et leida lapsele sobivat kooli. Inimesed lähevad reisima ilma lasteta, kuna kool ei luba lapsi kooliajal reisida. See on niivõrd arulage, et tundub, nagu oleks kaasaegne rumalus võtnud hämmastavad mõõtmed. Kool omab last nagu raamatut. Tahan annan vanematele, ei taha ei anna. Ja vanem lähebki reisima ilma lasteta... Siinkandis ei olegi veel kuulnud, et vanemad leiavad, et nad hakkavad elama koos lapsega seal, kus juba on nende kodu.
Kahtlejate üks lemmikküsimusi - kuidas perekonna ja kogukonnaga koos kasvav ilma koolita laps saab hakkama reaaalses elus? Kus siis reaalne elu toimub - peres või koolis?
Wendy Priesnitz kirjutis Life Learning Magazine´ist
http://www.lifelearningmagazine.com/index.htm
Igal sügisel märkan, kui vaikseks
on jäänud minu naabruses. Kohvikud, raamatukogu, postkontor ja poed on ilma
jäänud laste häältest ja energiast. See, et me ladustame lapsed kogu päevaks
eemale igapäeva elu tegevustest ei ole kaotus mitte ainult kogukonnale vaid kahjustab
suurel määral ka laste haridust. Läbi elu õppivad lapsed elavad muidugi
teistsugust elu – elu, mis ääretult rikastab kogu kogukonda, mille osaks lapsed
on. Kas pole mitte irooniline, et vabakasvamise puhul on suureks „mureks“
küsimus: kuidas tulevad need lapsed toime „tegelikus elus“? Gea D’Marea Bassett
toob selle samuti välja oma artiklis “Free School or No School?” küsides
retoorilise küsimuse: „Kui koolid üritavad õpetada lastele, kuidas tulla toime
väljaspool kooli, siis millest peaksid koolid alustama?“ Tõepoolest. Üks asi on
laste kaitsmine. Praegusel ajal ei lubata enamikul lastel käia ringi New Yorgi
kesklinnas. Kunagi oli see võimalik ja
seda kirjeldab David Albert, kui suurepärast võimalust otsida varandusi
maailma parimates raamatupoodides. Ajakirjanik Joyce Reid kritiseerib teravalt
laste vabaduse kaotust tänases üsnagi hirmutavas maailmas, kuid ma arvan, et
see on vaid osa probleemist. Ma ei ole üldsegi kindel, et sellest ajast, kui
mina olin laps on midagi väga olulist muutunud. On fakt, et meie ühiskond ei
ole olnud lapsesõbralik juba sajandeid. Kool on alati olnud kohaks, kuhu saadetakse
lapsed, et vanemad saaksid ajada omi asju. Me oleme kannatamatud ja keskendunud
tootmisele, efektiivsusele ning soovime lõpetada töö ja seejärel minna koju
puhkama. Me ei luba lastel olla osalised täiskasvanute maailmas. Oh muidugi
võtame lapsi töö juurde kaasa korra aastas ja siis topime nad lõunaruumi või
mõnesse vabamasse tuppa koos värvipliiatsitega.
Kuid siis on nad tagasi kooli pseudoreaalsuses, kus nad loevad ja
kirjutavad ja kuulavad ja mängivad reaalse elu stseene. Tegelikult on nad alama
klassi kodanikud või kas üldse ongi kodanikud? Nagu märgib John Holt, “peale
oma vanemate ei oma ükski laps mingit lähimat kontakti ühegi täiskasvanuga
peale nende, kelle tööks on lastega tegelemine.” Ühiskond asub veel väga kaugel
sellest, et tunnistada ja tunnustada laste võimet mängida olulist rolli meie
kogukondlikus ja töises igapäevaelus – seetõttu ka koolis kättesaadav haridus
on väga kaugel suurepärasest. Kuid läbi elu õppivad pered juhivad teed
sinnapoole, kus meil on aega anda lastele piisavalt vabadust, usaldust ja
toetust, et teha seda, millel on tegelikku mõtet … tõelises maailmas.
Üks minu tuttav pensionärist kooliõpetaja
omandas hiljuti oma esimese arvuti. Peale vooluvõrku lülitamist ja vajalike
osade lisamist helistas ta mulle ja küsis, kas ma oskan soovitada head kursust,
kus ta saaks õppida töötamist oma uue mänguasjaga. Ma ütlesin, et ma ei oska
soovitada kursust, kuna ma ei ole oma elus ühtki arvutikursust läbinud.
Aga kuidas sa siis ometi oled
saanud nii professionaalseks arvutikasutajaks?
Noh, ma hakkasin seda lihtsalt
kasutama! Ma ei ole sellele varasemalt mõelnud, kuid tõepoolest ma olen saanud
selgeks paljud asjad, lihtsalt neid tegema hakates. Arvan ka, et sellega olin
ma kunagi oma elupõhisel õppel olevatele tütardele heaks eeskujuks … vähemalt
sain ma aru, et „lihtsalt tegemine“ on väga efektiivne õppimise viis. See ongi
minu elu- ning õppimisfilosoofia
alustala.
Samuti on oluline teada, kuidas
lapsed õpivad rääkima ja kõndima. Nad ei võta kursusi. Nad ei tee poppi
õppimise ajal seetõttu, et neil on igav või et see on liiga raske. Neid ei
hinnata, testita, diplomeerita, näägutata. Nad lihtsalt teevad seda. Nad on
motiveeritud nii oma tahtmise, kui ka
suuremate inimeste eeskuju poolt. Sellele, kes oma liikumises sõltub
roomamisest või teiste poolt tõstmisest, tundub kahel jalal liikumine kerge ja
kiire viis minna sinna, kuhu vaja. Vanemad, õed-vennad ja teised kõndijad nende
elus omavad mobiilsust ja see tekitab suurt uudishimu, neil on vaja saavutada
sama mobiilsus. Uudishimu on motiveering.
Peale selle, et oleme elavaks
näiteks, loome me turvalise keskkonna, eemaldame kergelt kukkuvad-purunevad asjad,
kaitseme teravad nurgad. Ja me pakume toitvat toitu nii, et lastel arenevad
tugevad luud ja head lihased. Teadmatult julgustame me neid, aidates kõigepealt
tõusta meie põlve abil, siis hoides neid kaenla alt, seejärel ulatades käed
vaid paari cm kauguselt, et nad julgeksid astuda oma paar esimest iseseisvat
sammu. Ja kui nad on lõpuks need esimesed triumfeerivad sammud teinud, siis me
tähistame seda suurepärast rahuldustunnet koos nendega. Me toetame neid, kui
tuleb tagasilööke, püüdes neid kinni kukkumiselt, puhudes haiget saanud kohale
ja julgustame uuesti proovima. Julgustamine aitab neil kõndima hakata.
Võib-olla kõige olulisem on see, et me usaldame neid kõndima õppimisel. Kui
laps ei ole just puudega, siis me üldse ei mõtlegi võimalusele, et ta ei hakka
käima. Inimesed käivad ja me teame, et ka meie lapsed hakkavad käima. Me võtame
seda kui tõsiasja. Ma laseme neil seda ise teha ja teeme ka ise. Me ei muretse
selle pärast, et oleks vaja diplomit, et saada selgeks see alguses nii raskena
tunduv kõndimine.
Lapsed hakkavad
kõndima katsetamise-eksimise meetodil – reaalse elu meetodil ja neid motiveerib
reaalne vajadus. Nad töötavad selle nimel väga tugevasti. On fakt, et nad tegelikult naudivad seda
õppimisprotsessi ja panevad palju
enesedistsipliini sellesse, mida iganes nad soovivad ära õppida. Samal moel
hakkab laps õppima ka keelt, mida räägivad täiskasvanud tema ümber. Sama laps
õpib seda keelt hiljem ka lugema. Ta teeb seda oma reaalse elu osana –
rääkimine ja lugemine tuleb reaalse elu põhjustest. Võtame teise näite, vaatame kuidas laps läheb
rinnalt üle tassile. Kui laps saab tassi, teeb ta palju avastusi: Mis see on?
Mis imelik asi? Kuidas ta katsudes tundub? Kuidas maitseb? Millist värvi see
on? Kuidas tassid erinevad üksteisest? Tassi materjal, kaal. Kui palju tassi
mahub? Kas seda tuleb hoida ühe või kahe käega? Kuhu saab tassi panna, nii et
see kõliseb? Mis juhtub, kui tass lendab teise toa otsa – alguses tühjana, siis
täis tassina? Laps õpib kõike seda läbi kogemuse, mitte seetõttu, et keegi
tuleb teda õpetama või räägib talle selle asja õppimise vajadusest. Ta korjab
selle teadmise üles osana igapäevaelust … täpselt nii nagu meie täiskasvanud
asju õpime. Ta ei tee seda seetõttu, et me saame kiigata tema pähe, et näha
tema mõtteprotsessi … ning kas toimub see õigesti või mitte … kas oskame
sellele anda õige nime.
„Me peame saama lapsed välja
koolimajadest, et nad saaksid kõigepealt õppida reaalsest elust. See on üsna
uus idee, võibolla veidi hullumeelne, kuid see viis kuidas me oma noori inimesi
õpetame reaalses elus toime tulema ei saa toimuda nende sulgemisel tellistest
karpi … peale oma vanemate ei oma ükski laps mingit lähimat kontakti ühegi
täiskasvanuga peale nende, kelle tööks on lastega tegelemine. Ei ole siis ime,
et neil pole mingit ettekujutust sellest, mida täiskasvanuelu või töö endast
kujutab.”
John Holt Saturday Evening Post, 1969
Lapsed õpivad hoolimata väitest,
et nende tähelepanuvõime toimib ainult lühikest aega! (Minu kogemus ütleb, et
neil on tähelepanuvõime lühikest aega ainult siis, kui keegi püüab neid panna
tegema midagi, millest nad ei ole huvitatud). Selline iseeneslik õppimine toimib ainult
siis, kui me usume seda toimivat, kui me lubame õppijal endal omada kontrolli
ja anname talle piisavalt aega „lihtsalt tegemiseks“. Meil tuleb neile anda
ruumi, et oleks võimalik „probleemi“ määratleda ja tunnistada, selle asemel, et
see ise lahendada. Lastes neil endil minna ise nii kaugele kui võimalik, ilma
teistega konsulteerimata.
“Ei ole mingit erinevust elamise ja õppimise vahel … on võimatu ja eksitav ja kahjustav mõelda
neist kahest kui lahusolevate asjadest.” John Holt, What Do I Do Monday?
“Selle, mis meil on
vaja ära õppida, saame selgeks seda
tehes.” Aristoteles
“Lõpuks säilitame oma
õpingutest vaid selle, mida praktikas kasutame.”Johann Wolfgang von Goethe
Ja meil tuleb teha reaalne maailm
lastele kättesaadavaks nii, et nad
saaksid reaalse elu kogemusi, mitte anda neile selle asemel mingit ebamäärast
„luba“ tegutseda kunstlikes tingimustes (tavajuhul seotud efektiivsuse ja
puhtusega) või järgida reaalset elu
mänguasjadega. Elukestev õpe on lastele, kes teevad nende oma reaalset tööd,
olles motiveeritud nende oma huvidest ja eesmärkidest … ja on ümbritsetud
suurtest, kes samuti teevad tööd oma reaalses maailmas. Kahjuks on vähe kohti,
kus lapsed saavad kogeda reaalset elu. Enamikul lastest – ja ka paljudel
koduõppe lastel – ei ole kaugeltki piisavalt võimalusi olla koos
täiskasvanutega, kes teevad reaalset tööd reaalses maailmas, mitte aga (nagu
ütleb John Holt) lihtsalt ei tiiruta ringi meelelahutuslikel eesmärkidel või
juhendades või püüdes olla kena laste vastu. Täiskasvanute töömaailm ei ole lastele väga
avatud, kuna me kardame neid kahjustada, kuna see võib tööprotsessi aeglustada
või kahjustada/ katki teha kalleid seadmeid.
Nii me teemegi lapsepõlve isiku peaprooviks, asendades reaalse kogemuse
pseudokogemusega.
Meie tütred Heidi ja Melanie kasvasid
üles keset kodus paiknevat ajakirja kirjastust. Nad kasutasid kõik vajalike
asju/seadmeid ja ei kahjustanud neid eales. Nad omasid respekti nende tööks
vajalike asjade suhtes ja nägid ka kui ettevaatlikult meie neid kasutasime. Ja
mis veel olulisem, need asjad olid tähtsal kohal nende igapäevaelus, nii nad
said ka nende eest hoolitseda. Kuid üks minu koduõpet kasutav sõber (kirjanik)
oli väga ehmunud, kui nägi meie lapsi kasutamas alguses minu kirjutusmasinat,
hiljem arvutit, samuti ka fotokoopiaid, diske ja muud seotud materjali. Ta ütles, et tema lapsed ajaksid kõik segi
kohe, kui ta lubaks neil oma asju puutuda. Võib-olla … võib-olla mitte, kui
oleks proovitud võimalust USALDADA. Siin
on palju võimalusi, kuidas noor inimene saab õppida ja osaleda reaalses
maailmas. On olemas vabatahtliku tööd ühiskondlike organisatsioonide heaks,
vanemate abistamine nende töös, töötamine naabruses olevates ettevõtetes või
alustades oma ettevõtlust. Meie lapsed kasutasid meie tööseadmeid üsna
kasulikul moel ja õppisid tegutsema oma enda äris. Ja peab ütlema, et oma äri
osas olid nad palju kirglikumad, kui meie kirjastuse asju ajades:).
Ma ei taha liigselt ilustada
minevikku ega ignoreerida laste osas toime pandud vägivalda, mis paar sajandit
tagasi toimus, kuid tol ajal oli lastel võimalus töötada kõrvuti koos
vanematega või iseseisvalt ning koos sellega osaleda oma kogukonna elus. Meie
praegusel keeruliseks aetud kaasajal on need võimalused ikka veel alles, kui
meie tunnetame oma vastutust vaimu arendamisel, mis viib meid tulevikku. Tänases
elus ei ole kellelgi kõiki kogemusi ja informatsiooni, mis on vajalikud noorte
ettevalmistamiseks ülikiirelt areneva tuleviku tarbeks. Kuid me saame omi
kogemusi ja oskusi lastega jagada või võtta ka teisi lapsi nö praktikantideks,
et anda edasi oma oskusi ja kogemusi.
Kuid sellist liiki tõelise
maailma kogemust on kergem kirjeldada kui korraldada. Üks grupp lapsevanemaid
kogunes Toronto parki, et ehitada mitmeid valamuga cob ehitisi,
toiduvalmistamise kohti, mähkmevahetus paiku ja komposti-tualetti. Cob on traditsiooniline ehitusstiil, milles
kasutatakse liiva, savi, põhu ja vee segu. See on inimsõbralik, tehnoloogiat
kokkuhoidev ja sobilik koos tegutsemiseks. Peale selle, et need ehitised oli
vaja parki püstitada, andis see ka võimaluse töötada koos erinevas eas
inimestega ja samas õppida kõiki neid odava hinnaga ehitusnippe. Appi tuli lapsi
igas vanuses. Kuid kohalik bürokraatia võttis kinni asjaolust, et ehitusel, mis
on kõrgem kui 6 jalga, ei tohi lapsed osaleda. Georgie Donais, vabaõppel ema, selle
ettevõtmise projektijuht, püüdis lahendada seda nii, et paigutas tara ümber
hoone ja ainult täiskasvanud said tara sisse. Kõik segamistööd toimusid tarast
väljapool. Kuid see eraldas inimesed üksteisest ja jättis lapsed eemale kõige
põnevamatest asjadest – taandades neid segajateks ja prahi kokku korjajateks. Georgie, püüdes situatsiooni näha läbi
bürokraadi silmade, lisas, “ma kujutan ette, et on tõesti imelik, kui palutakse
kuulata ja toetada mõnda naist, kes vajavad vähe raha ja väga vähe tööriistu,
kuid soovivad paljajalu ja laste kaasabil ehitada nö savimaja, milles on
tualett. See “imelik” ongi midagi, mida meie lapsed vajavad palju enam, eriti
kui on võimalik liigsed ja asjatud bürokraatlikud juhised kõrvale jätta. Lapsed
vajavad tunnet, et neid usaldatakse tegema reaalset tööd reaalses maailmas. See
toob neile parema enesehinnangu, see tuleneb osalusest – mis tahes tasandil –
mingis funktsioneerivas grupis. Igaüks võidab sellest, kui lastes areneb
kindlustunne ja heasoovlikkus
kontrollimaks iseennast ja oma ümbruskonda. Loomulikult ei vaja nad mingit
sellist „kaitset“, mida pakub usaldamatus ja mis hoiab neid kõrval tõeliselt
tähendusrikkast tööst.
“Õppides programmeeritud informatsiooni järgi, varjutatakse
alati tegelikkus.” Ivan Illich
“ Mis teeb inimesed targaks,
uudishimulikuks, tähelepanelikuks, pädevaks, enesekindlaks, leidlikuks,
püsivaks – selle kõige laiemas ja parimas mõttes, intelligentseks – see ei ole
võimalus pääseda võimalikult paljudesse koolidesse, õpiruumidesse,
spetsialistide juurde, vaid see on võimalus oma elus teha suurt hulka
huvipakkuvaid asju, asju mis loevad, asju, mis on väljakutseks leidlikkusele,
oskustele, otsustusvõimele ja just see toob ilmsed muutused nii nende kui ka
neid ümbritsevate inimeste ellu.“John Holt, Teach Your Own
“Lendama õppimine on oskus ennast maast lahti lükata ja
eemalduda.” Douglas Adams
Ohutuse kõrval on teisigi
põhjuseid, miks lapsed kõrvale jäetakse. Näidates austust lapse arenevate
oskuste osas on vaja rahulikkust, ootesuutlikkust ja teisi oskusi. Eneste
suhtes oleme vähem nõudlikud ja kõik tuleb palju kergemini, kui laste puhul.
Laste tulemused ei pruugi olla piisavalt head rahulduse tekkimiseks
perfektsionistist täiskasvanule. Paljud inimesed alahindavad laste võimet
midagi teha. Need võivad olla samad inimesed, kes küsivad, kuidas koduõppe
lapsed suudavad funktsioneerida reaalses maailmas! Võibolla nad ei saa aru elu
põhise õppe kontseptsioonist või nad arvavad, et reaalne maailm on võitlev,
vaenulik ja sünge koht – kas see tähendaks seda, et koolid on tahtlikult tehtud
nii koledaks kohaks!? Kui asi on nii, tuleb mul
öelda, et elupõhisel õppel olevad lapsed ei saa mitte ainult rõõmuküllase
lapsepõlve läbi turvalist ettevalmistust paremaks täiskasvanueaks, vaid nad on
ka võimelised hindama, kogema elu positiivseid aspekte koosolus sõprade ja
toetavate täiskasvanutega. Ja kes teab? See võib-olla on just sedasorti
lapsepõlv, mis on vajalik, et maailm oleks parem paik! Isiklik jõud saab alguse
oma elukogemuste väärtuse tunnetamisest ja võimalusest mõjutada maailma – olles
me siis kas beebid, lapsed või täiskasvanud. Nii et, elu õppuritena, on vaja
leida palju viise, et tugevdada seda teadlikkust elukogemuse väärtustest igas eas inimeste seas. Meie
lapsed on ära teeninud sama paindlikkuse, kontrolliõiguse, ligipääsu ja
võimalused olla osa nii oma perekonna kui ka kogukonna igapäevaelus.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar