Vahel mõtlen, et loen liiga palju ... vahel mõtlen, et nüüd loen viimase raamatu:).Samas on jälle üks lõik ja ma imetlen taas kord, kui imeliselt suudavad inimesed endast sõnu paberile panna.
Ayn Rand oli mulle täiesti tundmata maa. Kuid selline lõik:
"Ta mõtles kõikide elusolendite peale, kes õpetavad oma
järglastele ellujäämise kunsti, kassidele, kes õpetavad oma poegi jahti pidama,
lindudele, kes teevad nii suuri jõupingutusi, et õpetada oma pojukesi lendama –
ja siis veel inimesele, kelle mõttes on
ellujäämine, kuid kes mitte ainult ei suuda õpetada last mõtlema, vaid ta pühendub
lapse haridusele eesmärgiga hävitada tema aju, veendes teda, et mõte on kasutu
ja paha ning seda veel enne kui ta on hakanud mõtlema.
Alates lapsele öeldud esimestest levinud käibefraasidest
kuni viimasteni, on see nagu ridamisi šokke, mis püüavad kinni külmutada tema
mootorikese, lõigata läbi tema sidemed teadvuse jõuga. „Ära küsi nii palju
küsimusi, lapsi peab nägema, mitte kuulma!“ – „Kes sa arvad end olevat? See on
nii, sest mina ütlen, et nii peab olema!“ – „Ära vaidle, kuuletu!“ – „Ära püüa
mõista, usu!“ – „Ära mässa, vaid kohandu!“ – „Ära võitle, alistu!“- „ Ära astu
välja, püsi karjas!“ – „Kes oled sina, et teada? Ametnikud teavad paremini!“ – „Kes
oled sina, et vastu vaielda? Kõik väärtused on suhtelised!“ „Kes oled sina, et loodad põgeneda? See on vaid eelarvamus!“
Inimene väriseks, kui ta näeks, et emalind kisub linnupojal
suled seljast ja lükkab ta pesast välja eluvõitluseks karastuma – kuid just
seda teeb inimene oma lastega.“ Ayn Rand „Atlas Shrugged“
„Hoia mind eemal
tarkusest, mis ei nuta; filosoofiast, mis ei naera ja suurusest, mis ei
kummarda laste ees.“ Kahlil Gibran
„Hoia eemal
inimestest, kes püüavad sinu eesmärke madaldada. Väikesed inimesed teevad seda
alati, kuid tõeliselt suured panevad sind uskuma, et ka sinust võib saada suur.“
Mark Twain
„Igal sekundil elame läbi uut ja kordumatut hetke universumis – see hetk ei kordu samasugusena mitte iial. Ja mida me teeme oma lastele? Me õpetame neile, et kaks korda kaks on neli ja Pariis on Prantsusmaa pealinn. Millal me õpetame neile, kes nad on? Me peaksime ütlema igaühele neist: Kas sa tead kes sa oled? Sina oled ime. Sina oled unikaalne. Kõikide nende aastate jooksul, mis on olnud, ei ole olnud teist sellist last nagu sina. Sinu jalad, sinu käed, sinu nutikad sõrmed, sinu liikumise viis. Sa võid olla Shakespeare, Michelangelo, Beethoven. Sa suudad kõike. Jah, sa oled ime. Ja kui sa kasvad suureks, kas sa suudaksid haavata teist endasugust – imet, nagu sa isegi oled? Sa pead töötama, me kõik peame, et teha see maailm lastele vääriliseks paigaks.“ Pablo Casals
William Martin |
"Maailm nõuab saavutusi ja
edu ning on täis vaenu ja riidu. Kas sa näed kõike seda ja suudad veel aidata
oma lastel säilitada nende usaldus ja lootus ja rahu? Kas te aktsepteerite
maailma nii nagu ta on, elades ise erinevate
standardite kohaselt? Kas lasete oma lastel näha eluviisi, mis muundab, tervendab,
toidab ja armastab? Kui te kurdate
poliitika üle ja virisete maksude pärast ja haudute ise pidevas kahjutundes oma kurva
seisukorra tõttu, siis lapsed õpivad naermise asemel vinguma. Kui te näete iga
hetke, kui võimalust elada, ja aktsepteerida, ja väärtustada, siis teie lapsed
muudavad maailma. " William Martin
„The
Parent’s Tao Te Ching“
SÜDAMESSE VAADATES
Lapse teatud käitumine tundub sulle „heana“,
Teistmoodi käitumine tundub sulle ühemõtteliselt „halvana“
Märgake neid mõlemaid oma lapses
Ärge ülehinnake esimest
Ega masenduge teisest
Nii tehes järgite Tao´d
Mis näeb meie käitumist , kui maski
Ja selle all meie südame tegelikku headust
Ennekõike ei ole vaja rünnata oma lapse käitumist
Või püüda seda muuta
Lõputu rääkimise ja näägutamisega
Püsi oma keskmes ja vaata käitumise taha
Oma lapse südamesse
Sealt leiad alati ainult head
Kui sa näed südant, siis tead alati, mida teha.
William Martin „The
Parent’s Tao Te Ching
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar