Will Richardson on endine õpetaja ja nüüdne aktiivne haridustegelane, kirjutades raamatuid, artikleid, olles aktiivne nii youtubes, twitteris. Forbes on nimetanud teda üheks viiest mõjukamaks häälest haridusettevõtjate hulgas. Mulle jäid tema postitused silma twitteris, tema ühest blogipostitusest lugesin koolimängust:
"Me vaevu teadvustame seda,
kuid me võtame peaaegu kõike, mida me
koolis teeme, kui mängu, mida tuleb „võita“.
Vähemalt õpilased võidavad, kui
nad teevad seda, mida on vaja teha, et saada tunnistus ja ootuspärane
akadeemiline staatus.
Vanemad võidavad tehes seda, mida
vaja, et nende lapsed saaksid ülikooli või veel parem „heasse“ ülikooli.
Õpetajad ja ametnikud võidavad, kui õpilaste hinded ja
eksamitulemused paranevad iga aastaga.
Probleem on selles, et võite
koolimängu "võita" ilma, et
selles protsessis palju õpiksite - välja arvatud muidugi oskus mängu
võita. See on ka Robert Friedi raamatu „The
Game of School“ (Koolimäng) eeldus, et kuna me paneme nii palju rõhku punktidele
ja hinnetele ning kontrolltöödele, siis pärsime laste loomulikku kalduvust
õppida.
Veel üheks probleemiks on, et nii
õpilaste, õpetajate, kui ka koolide jaoks muutub pettus valikuks. Vahel
hädavajaduseks.
Pahad vanemad
Selles mõttes on mind avalikuks
tulnud skandaalide taustal tõsiselt hämmastanud see piir, milleni jõukad
vanemad on olnud nõus minema, et võita „koolimäng“.
Esiteks, on meil “Varsity Blues Scandal”, kus
tuntud näitlejad, ärimehed ja muidu rikkad inimesed maksid suuri summasid selle
eest, et nende lapsed saaksid mainekatesse ülikoolidesse. Kokku esitati kuues
osariigis süüdistus 50 inimesele.
Siis tuli välja, et jõukad vanemad kandsid oma laste
eestkoste vähem jõukate sõprade ja sugulaste lastele, et lapsed
kvalifitseeruksid saama finantsabi.
Lisame siia veel New York Times artikli
“Need
Extra Time on Tests? It Helps to Have Cash” ja meil ongi palju näiteid
selle kohta, kuidas vanemad halvale teele lähevad. Õppimisest ei ole neis
kolmes viidatud artiklis üldse juttu.
Pole vaja naerda (või olla
üllatunud), et nüüd räägitkase juba hoopis sellest, kas rikastel on või ei ole võimalust
„osta
paremaid geene“. Ma tsiteerin Feng
Zhang´i: „Vaadates seda, mida vanemad on nõus tegema, et oma lapsed ülikooli
saada – siis mõned inimesed kindlasti maksavad geneetilise parendamise eest.“
Mängu reeglid
Me oleme alati teadnud, et
reeglid on erinevad neile, kes on abivajajad ja neile, kes seda pole. Et kaardilt
vaadatuna on parimad tulemused seotud elukohaga. Paljudel värvilistel lastel ja
tõelise (mitte ostetud) puudega lastel on traditsioonilises mõttes selle mängu
mängimisel "võitmiseks" rohkem takistusi ja vähem võimalusi.
Laste jaoks on võidustrateegiad
erinevad, need varieeruvad klassiruumist klassiruumi, ühest vanusegrupist teise
ja koolist kooli. Paljudes koolides on õpetamist ja õppimist puudutava selge,
elujõulise visiooni puudumine ja keskendumine ainult mõõdetavatele tulemustele
viinud selleni, et puudub järjepidevus ja tekivad vastuolud.
Mõned on tulnud välja arvamusega,
et püüdes koolimängu võita, saavad õpilased omale oskusi, mida nad vajavad
toimetulekuks täiskasvanute maailmas: kuidas adapteeruda muutuvate tingimuste
ja ootustega; kuidas suhelda teistega, et saavutada kollektiivset edu; kuidas
leida kellegi silmis armu jne. Kahjuks õpivad lapsed selle võidutähe all ka
seda, kuidas petta, teisi ära kasutada ja „võita“ teiste arvelt.
Seega mida me saaksime teha, et
koolimängu oleks vähem?
Ei ole kerge reegleid kiiresti muuta.
Me oleme koolimängu mängimises muutunud niivõrd meisterlikuks, et isegi kui me
teame selle kahjustavat mõju, on raske lõpetada.
Minu jaoks tähendab mängu
muutmine loo muutmist. See tähendab keele muutmist. Mulle meeldis, kui Stephanie Pace Marshall
keeldus oma kooli nimetamast gümnaasiumiks, ta eelistas selle kohta öelda „kujutlusvõime
ja uuringute labor“. Ja fakt, et nad ei
pane hindeid, muudab mängu veelgi – minu arvates ongi hindamise ärajätmine parim viis, kuidas
koolimängu katkestada.
Vanemate, õpilaste, ülikoolide ja
teiste abiga saame me ümber defineerida ka „edukuse“, eemaldades selle oskuste mõõdetavatest
tulemustest.
Saame ümber mõelda nende
loosungite osas, mis ärgitavad õpilasi ja õpetajaid aina enam võistlema ning
tegema endale selgeks, mida „võitmine“ kooli jaoks tähendab.
Sel hetkel, kui me oleme muutuste
poole teel, on meil võimalus vaadata tõsisema pilguga iga õpilase ja õpetaja
koolikogemusele ja küsida endalt, kas need kogemused sobivad meie õppimise ja
lastega seotud väärtuste ja uskumuste
kaardile. Kui me seda teeksime, siis ma
arvan, et oleme palju ära teinud selleks, et panna võidu asemel rõhk õppimisele.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar