Veidi Wendy Priesnitz kirjasulest vabalt õppivate laste edukaks saamisest ja sellest, mida keegi edukuseks peab:
Koolil olevat palju eesmärke,
sealhulgas sotsialiseerumise ja kultuuriõpetuse osa. (Minu arvates on reaalsus
siiski selline, et kool on koht, kuhu viiakse lapsed täiskasvanute tööajaks –
kuid see on eraldi teema). Paljude inimeste jaoks on kooli peamiseks eesmärgiks
laste ettevalmistamine „edukaks“ täiskasvanueluks. Ja loomulikult arvatakse
seetõttu tihti, et kooli puudumine võrdub edu puudumisega täiskasvanuna.
Selline mure on mitmel viisil
põhjendamatu. Esiteks: finantsiliselt kõige edukamad inimesed maailmas on
vähese koolikogemusega. Ja teiseks:
Edukuse mõiste on isikuti väga erinev.
Finantsilist edu ja staatust
hinnatakse kõige enam nende poolt, kes muretsevad koolis mittekäivate laste eluks
ettevalmistuse pärast. Kui veenate neid
inimesi kaevama veidi sügavamalt, siis nad võib olla laiendavat seda mõistet,
paigutades selle alla ka õnnelikkuse, rahulolu karjäärist, aktiivseteks
kodanikeks saamise ja veel mõningaid teisi, rohkem esoteerilisi asju. Aga olla
finantsiliselt funktsioneeriv täiskasvanu – st toetades ennast, perekonda ja
majandust – on midagi, mida enamik inimesi edukuse all silmas peab. Ma olen sellest oma varasemates artiklites
kirjutanud, et elust enesest õppivad lapsed on sellise edukuse jaoks hästi ette
valmistatud ... kui see on see, mida nad tahavad.
Loomulikult ei näe igaüks edu
vaid raha numbrites. Edu definitsioon, mida sageli omistatakse Ralph Waldo
Emersonile, ütleb, et edukas on see „kes on palju naernud, võitnud laste kiindumuse
ja intelligentsete inimeste lugupidamise ning ausate kriitikute tunnustuse, üle
elanud valesõprade reetmise, hinnanud ilu ja jätnud maailma endast maha parema
paigana, olles siis maailmale andnud terve lapse, aia või paranenud sotsiaalse keskkonna.“
Kool ei õpeta enamikku neist
asjadest. Ei õpeta ka seda, mida Stephen Downes – Kanada Riikliku Teadusnõukogu
(Canada’s National Research Council) vanemteadur ja eestvedaja õpetab – ta märgib, et edukas kulgemine tähendab,
kuidas:
- näha ette tagajärgi
- lugeda
- osata eraldada tõde fiktsioonist
- olla empaatiline
- olla loominguline
- suhelda hästi
- õppida
- olla terve
- väärtustada ennast
- elada sisukalt
Kool ei tee ka nende asjadega
suurt midagi.
Samas oskavad lasped ise
suurepäraselt edukaks saada. Nad naeravad palju, on isereguleeruvad ja
enesekindlad. Nad hindavad ilu, on loovad ja õpivad kergesti. Nad küsivad
teraseid küsimusi ja eksperimenteerivad lakkamatult. Kuid kõik see võib kaduma
minna, kui heade eesmärkidega täiskasvanud üritavad neid „edukaks“ saamiseks
ette valmistada. Nende tähelepanu
suunatakse väliselt väliselt määratletud edu auhindade, diplomite, medalite
saavutamisele. Ja siis muutub sihtkoht kõige tähtsamaks ja protsess
ebaoluliseks.
Mul võttis aastaid, et ületada
täiskasvanute poolt sisendatud neurootiline perfektsionism. Ma õppisin, et nii
koolis, kui ka kodus tähendab edukas olemine head ja ebaedu – ehk ka läbikukkumine - halba. Läbikukkumine tuli koos häbi ja naeruvääristamisega,
mitte tavapärase sammuna õppeprotsessis. Ebaõnnestumise hirm on paralüseeriv. See paneb
meid keskenduma sellele, kuidas mitte läbi kukkuda. Me muutume passiivseks ja
hakkame vältima riski võtmist. Me hoiame
ennast täisväärtusliku elu elamisest tagasi ja sellega koos ka võimalustest
olla edukas.
Ja see toob meid taas kord
lugupidamise ja väärikuse juurde, mis on toetava lastekasvatuse oluliseks
osaks. Kui meie lapsed elavad oma elu
nende endi tingimustel, mitte püüdes vastata kellegi teise ootustele, siis nad
saavad edukaks. Võin seda lõputult korrata.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar