Võib-olla kõige põhilisem eeldus,
mis meie ühiskonnal hariduse kohta on, on see, et õppimine saab ja peab olema midagi
nö inimesele antut/toodetud. See eeldus viib järgmiseni: õppimine on kooliks
nimetatava asutuse poolt tehtava töö tulemus. Me eeldame, et inimesed – eriti
lapsed – ei taha õppida ja ei õpigi, kui nad jätta omapead. Seega me sunnime
lapsi tulema ühte kohta kokku, jagunema vanuse järgi ja istuma seal pikki
tunde, et me saaksime neid „õpetada“. Ka paljud neist, kes on loobunud
traditsioonilisest koolist ja valinud koduõppe, usuvad, et haridus on midagi
sellist, mida tuleb lastele „anda“. Sel juhul jätkub lastega manipuleerimine,
et neid õppima sundida, samuti jätkub ka hinnangute andmine ja laste töötlemine
erinevatel viisidel, mis viib tihti „probleemi“ või isegi „haiguse“
diagnoosimiseni, kui lapsed ei taha mingit täiskasvanute poolt valitud asja
õppida.
Kahjuks ei ole see eeldus
vettpidavam, kui see, et tervise heaolu sõltub haiglaravi tulemustest. Mõni
võib pärast haiglaravi terveks saada ja on olukordi, kus inimene saab ellu
jääda ainult tänu haiglas viibimisele. Kuid on ka juhtumeid, kus haiglas
olemine on tervenemisprotsessi pidurdanud või on haiglas viibides jäädud veel
enam haigeks, kas siis valesti määratud ravi tõttu või üles korjates mõne
nakkuse. Enamik inimesi oleks aga
terved, kui nad võtaksid vastutuse oma heaolu eest enda õlule, mitte ei
jookseks haiglasse iga väiksemagi köhatuse puhul.
Samamoodi õpivad inimesed koolis.
Ka siin võib öelda, et kool on paljudele
inimestele ainsaks ja osadel juhtudel ka
parimaks õpikeskkonnaks. Seda seetõttu, et nad keskenduvad pigem
õpetamisele, kui õppimisele. Inimesed ei vaja õpetamist selleks, et õppida. Me
oleme sündinud uurima ja õppima oma
ümbritsevast keskkonnast. Beebid on
aktiivsed õppurid, nende põletav uudishimu motiveerib neid õppima seda, kuidas
maailm töötab. Kui neile võimaldatakse turvaline, toetav keskkond, siis nad
õpivad suure huviga ja loomulikult edasi – sel viisil ja sellises tempos, mis
neile paremini sobib. On fakt, et te ei saa takistada lapsi õppimast nende endi
kogemustest. Nad eksperimenteerivad alati põhjuse ja tagajärjega. Ja oma
ümbritsevast keskkonnast imavad nad
endasse tohutult informatsiooni – õppides käima, rääkima ning tegema paljusid
imelisi asju.
Kognitiivpsühholoog Alison
Gopnik, kes on kaasautor uuringus „Võrevoodi teadlane,” ütleb, et beebide ajud
on arukamad, kiiremad, paindlikumad ja hõivatumad kui täiskasvanutel.
Vastupidiselt levinud arvamusele, kinnitas antud uuring, et väikelaps mõtleb
loogiliselt, jõudes kiiresti abstraktsete printsiipideni. „Nad mõtlevad,
leiavad seoseid, teevad järeldusi, otsivad selgitusi ja isegi
eksperimenteerivad.“
Hiljuti manalateele läinud
Harvardi arengupsühholoog Robert White nimetas seda õppimisinstinkti „tungiks
pädevuse poole“. Ja ta pidas selle all silmas seda, et me oleme sündinud vajadusega
mõjutada oma ümbrust; kontrollida maailma, milles me elame. Me ei istu lihtsalt
maha ega oota kuna maailm meie juurde tuleb (kui meil pole just kästud vaikselt
istuda ja oodata). Me püüame aktiivselt
maailma enda jaoks selgeks teha, sellest aru saada. Ja loomulikult tähendab see
avastamise katkematu protsess, et me lakkamatult õpime ... ja kogeme rõõmu
õpitust.
Mõne psühholoogi arvates on rõõm,
mida me tungist õppida saame, ühtlasi ka motivatsiooniks. Võib-olla on see iseenda poolt juhitava
õppimise hedonistlik külg ka selle varjupooleks? Kuidas saab midagi nii olulist
olla ühtlasi ka lõbus? Kas õppimine võib tõesti olla nii lihtne ja vaevata? Kahjuks, muutes õppimise sunniviisiliseks tegevuseks
- tahtlikult või mitte - lämmatavad koolid loomuliku soovi maailma avastada ja avastatut
omandada.
Kuna koolid lämmatavad nälja
õppimise järele, siis tundub õppimine olevat raske ja meile tundub, et lapsed
vajavad motivatsiooni. Manipuleerimise ja motivatsiooni tööriistade hulka
kuuluvad auhinnad ja terve kogum igavatest töövihikutest kopeeritud mõttetuid
“lõbusaid” harjutusi. Reaalsuses ei ole
inimestel õppimiseks väliseid auhindu vaja. Me ei õpi seetõttu, et protsess on
lõbus, vaid seetõttu, et õppimine lubab meil midagi saavutada. Ja see saavutus
on piisav auhind.
Sellegipoolest on õppimises
midagi enamat, kui silmale esmapilgul paistab. See on tegelikult väga keerukas
vaimne protsess. Pole tähtis, mis teema see on või kui motiveeritud me oleme,
igas eas inimesed õpivad siis, kui neil on aega uurimiseks, teabe töötlemiseks,
projekti sukeldumiseks, spontaanseteks tegevusteks või isegi kõrvalradadele
ekslemiseks. Me õpime end läbi probleemide kündes ja leides rahulolu
saavutustest. Õppimine on protsess, milles uuritakse asju välja, leitakse seoseid,
saadakse ideid, võetakse riske, tehakse vigu ilma läbikukkumist või häbistamist
kartmata ja proovitakse üha uuesti.
Optimaalne õpikeskkond pakub võimalusi avastamiseks, küsimuste ja
ideedede uurimiseks.
Avastamine viib õppurid maailma
tundma õppima. Romaanide lugemine tekitab huvi ajaloo vastu. Müügialuse kokkuseadmine
nõuab ja arendab teadmisi aritmeetikast. Suhtlus vanaemaga lihvib loomingulist
kirjutamisoskust. Vestlus tagaaias entusiastliku mõttekaaslasega võib kaasa
tuua ühiste huvide poole püüdlemise - mitte sellepärast, et kaks inimest
oleksid samas vanuses, vaid seetõttu, et neil on kirg ühise teema vastu.
Tõeline õpetaja on selle õppeprotsessi hõlbustaja, kaasautor ja
toetaja, mitte keegi, kes üritab õppimist luua, kontrollida või sellega
manipuleerida. Selline toetus nõuab respekti õpilase vastu ja tema
usaldamist, temaga rääkimist. Pakkudes võimalusi suhelda inimeste ja olukordadega,
jagades ja modelleerides õppimist, toetades riskimist ja vigade tegemist
protsessis, rikastades keskkonda raamatute, pliiatsite ja teiste materjalidega,
tähistades häid ideid ja rahuldustpakkuvaid saavutusi; ja aidates otsida vigu,
kui asjad valesti lähevad. See tähendab ka, et lastele antakse aega oma ideede
uurimiseks, ning ollakse paindlik ja kannatlik vaatleja protsessis, mis ei
tundu alati olevat järjestikune ja organiseeritud.
Koolid ei ole mõeldud aktiivseks õppimiseks. Siin ei ole võimalik
pakkuda piisavalt võimalusi, aega, ruumi või paindlikkust selleks, et juhtida
ise oma õpet, kuigi mõned õpetajad väidavad, et just seda nad teevad.
Aktiivsetele õppuritele võib
võimaldada ligipääsu teadmiste/oskustega inimeste juurde, kuid nad ei vaja õpetajate
motivatsiooni ega sundi. Aktiivsed õppurid ei vaja sundimist ega kellegi teise
päevakava või õppekava kohustuslikku järgimist. Nad ei vaja õppimiseks
ametlikke tunde, mis on ette nähtud teatud
kindlatel päevadel.
Samuti ei vaja aktiivne õpe hindamist. „Läbinud“ või „läbi
kukkunud“ mõistete kontseptsioonid on olulised ainult sellistes olukordades,
kus hariduse all mõeldakse teatud kindlaksmääratud lattidest ülehüppamist ja
kus arvestatavat tulemust vaadatakse majandusliku efektiivuse perspektiivist.
Keegi ei vaja hindeid ega teste selleks, et õppida.
Kui me sekkume või üritame
kontrollida või mõõta loomulikku õppimisprotsessi, siis me võtame lastelt
avastamisrõõmu ja piirame nende kartmatut suhtumist probleemide lahendamisse.
Me oleme kõik kogenud sellist sekkumist. Minu kaheaastane tütar tahtis ise
kingi jalga panna. Ta pani uhkelt vasaku jala kinga paremasse jalga, siis
kulutas 10 pikka minutit, et moodustada paeltesse massiivne sõlm. Tema vanaema
ei suutnud kauem enam oodata ja ütles: „Sa teed kõike seda valesti. Lase
vanaema teeb seda ise!“ Tütar purskus pisaratesse. Õnneks oli mul võimalik
vahele segada, kuna vanemana on just minul õigus kaitsta last sellise „abi“
eest. Laps ei pea tundma sekkumist ega
hirmu, kui ta õpib midagi uut või ei tule esimesel korral ideaalse tulemuseni.
Kui inimesed kardavad või on
segaduses või neid on veendud, et miski on liiga raske või et nad on rumalad, siis nad vaikivad ...
ja see ei ole õppimisprotsessi jaoks hea. Kõige kindlam viis kedagi riski
võtmise osas kartlikuks muuta, on neile läbikukkumise võimalusi demonstreerida.
Nii õppisin mina koolis „ebakompetentsust“. Sestap
ei ole ime, et meie koolid on täis
igavlevaid, pettunud, vihaseid, passiivseid lapsi, kes on kaotanud oma
võimekuse – ning ka soovi – küsida, kogeda ja õppida.
Nemad on siiski veel õnneseened.
Vähem vedanud on neil, kelle pettumus ja madal enesehinnang viib neid vale
käitumiseni ning nad saavad kooli poolse „hoolitsuse“ tulemusel diagnoosiks
müstilised „haigused“. Neid haigusi
nimetatakse üldjoontes tähelepanu puudulikkuseks või õpiraskusteks. Arstid ja
teadlased kasutavad selliseid termineid nagu tähelepanupuudulikkuse häire
(ADD), tähelepanupuudulikkuse hüperaktiivsuse häire (ADHD), ADD-kombineeritud
tüüp, ADD- predominantly inattentive type,
executive function disorder (EFD) ja oppositional
defiant disorder (ODD). Vanemad ja õpetajad nimetavad neid
kõiki sageli lihtsalt hüperaktiivsuseks.
Seejärel määratakse ravi, vähendatakse
ootusi õppeedukuse osas ja õppiraskustega diagnoositud lapsi eraldatakse sageli
oma eakaaslastest. Ravimiks määratakse sageli üsna ohtlik ravim Ritalin.
Enamiku nende laste ravimine
ravimiga ei ole vajalik. Vaimuhaiguse asemel kannatavad nad pigem selle all,
mida võiks nimetada „koolipuudujääkideks“.
Võimetus keskenduda, lühiajaline tähelepanu, unistamine, liiga häiriv
või isegi asju lõhkuv käitumine ja paljud muud tajutavad probleemid võivad
sageli olla tingitud koolikeskkonna mõjust või sobimatust õpetamisstiilist,
mitte sellest, et õpilastel puudub võime õppida. Seda, mida meie
hüperaktiivsuseks nimetame, võib olla põhjustatud ärevuse, toiduallergiate,
igavuse või arvuti ja televisiooni poolse ülestimuleerituse poolt.
Mõned psühholoogid märgivad, et
pannes lastele külge ühe neist niinimetatud „häire“ või „puue“ siltidest, on
lapse süüdistamine, tema ohvriks tegemine. Süsteem, mis ei ole hakkama saanud
nende laste harimisega, karistab nüüd neid selle eest, et nad ei õpi. Minevikus
öeldi selliste laste kohta, et nad „unistavad keset päeva“ või on „energiat
täis“. Aga väga harva, kui üldse,
arvati, et sel juhul on tegemist psühhiaatrilise haigusega ainult selletõttu,
et nad ei sobinud teatud kindlasse struktuuri. On
fakt, et sellised lapsed olid tegelikult sageli väga loomingulised, suurepärased
muusikas, tantsus, kirjutamises või leiutamises – kui neile lubati neid
tegevusi.
Kuigi institutsioon nimega kool ei ole paljude laste jaoks parim koht
õppimiseks, on sel üks teine tähtis funktsioon. Laste kohustuslik
kogunemine tööpäevadel teatud tundideks mingisse ehitisse, aitab vanemaid, kel on vaja lastehoidu, õpetajaid,
kellele meeldib regulaarne töö väljakutseid nõudvas ametis ja kõiki teisi
ametimehi, kes seda isntitutsiooni teenindavad. Kuid
meil oleks vaja endile tunnistada, et selline tööstuslik mudel, millel meie
koolisüsteem põhineb, ei ole loodud õppureid toetama. Lastest on saanud koolitööstuse toodang. Sel viisil vajab kool õpilasi rohekm,
kui õpilased vajavad kooli!
Nüüd me oleme seadnud kahtluse
alla eelduse, et haridust antakse/toodetakse
inimestele. Millega me selle asendame? Alguses tuleb meil ümber pöörata oma
arvamused õppimise kohta. Meil tuleb eraldada see, mis tõesti aitab õppimisele
kaasa sellest, mis koolid ütlevad, et
aitab. Ja meil tuleb hakata usaldama lapse soovi ja võimet õppida.
Meil tuleb uurida, kuidas meie
oma lapsed aktiivselt õpivad ning tagada neile keskkonda, kus õppimine saaks
toimuda. Paljude perede jaoks tähendab
see laste vabaõpet. Kuid see tähendab ka, et meil tuleb kogukondades läbi teha deschooling (kustutada endas selle, mida
me oleme kooli all silmas pidanud) ja võibolla tuleb see läbida kogu ühiskonnal.
Igaüks – vanemad, mittevanemad, vanavanemad,
õpetajad, poliitikud ja ärisektor – peab võtma vastutuse õpikeskkondade loomise
ja säilitamise osas. See hõlmab endas käitumise modelleerimist; keskkonna
turvaliseks, ergutavaks ja respekteerivaks muutmise; ressurssidele juurdepääsu
pakkumise; lohutamise, kui asjad lähevad valesti; ja tähistamise, kui asjad
lähevad korda. Siis tuleb ennast teelt eemale hoida ega tohi õppimisprotsessi
sekkuda enne, kui meid pole kutsutud. Tegelikult peame usaldama igas vanuses
inimesi - pereliikmeid, töökaaslasi, naabreid ja alluvaid -, et nad suudavad
asjad ise välja mõelda (kui nad just meie abi ei küsi).
Samal ajal võiksime me oma
kogukondades teha koostööd, et luua õppiv ühiskond, mis asendaks koolid
sellisena nagu me neid praegu teame. Kui refereerida Gardneri
multiintelligentsuse mudelit, siis võime hakata nägema, et igapäevaelu pakub
lihtsalt täisspektriga õpikeskkonna, mis hindab individuaalseid erinevusi ja
sobib iga lapse võimete ja vajadustega.
Meil oleks vaja nõuda, et meie poliitikud kasutaksid maksuraha selleks,
et rahastada raamatukogusid, muuseume, teatreid jms institutsioone – jah isegi
ka koolimaju - selleks, et need saaksid
pakkuda igas eas inimestele ruumi
avastamiseks, teineteisega suhtlemiseks ja õppimiseks (inimeste endi
intitsiatiivil loomulikult).
Institutsioonid peaksid olema
selleks, et neid saaks kasutada, mitte et midagi toota. Kui need on
efektiivsed, siis inimesed kasutavad neid. Kui need on ligipääsetavad ja
stimuleerivad, siis nad muutuvad loomulikult iseorganiseeruvaks, on avatud
indiviidide ja perede rühmadele, kes teevad koostööd selleks, et kasutada ruume
ja ressursse õppimist soodustavate kogemuste pakkumiseks.
Mida me ei peaks tegema – ei ole
vaja luua uusi koole. On need siis erakoolid või kodukoolid vms - mis jätkuvalt
toetavad vanu uskumusi selle kohta, kuidas lapsed peaksid õppima või mis
kontrollivad laste elu.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar