Selline lühike blogipostitus ühelt õpetajalt, mis minu arvates annab kõigile insiratsiooni näha õpetajat iseendas ...
Ma ei ole kunagi teeselnud, et
tean, mida lapsed igapäevaselt õpivad ja ausalt öeldes tundub mulle, et iga
õpetaja, kes väidab seda teadvat, petab ennast või lihtsalt valetab. Sa võid
loota. Sa võid planeerida. Sa võid ennast siniseks rääkida. Sa võid isegi, kui
sa oled väga nutikas, meelitada kellegi midagi õppima aga idee, et üks inimene
saab kellelegi midagi õpetada (välja arvatud mõnedel vähestel juhtudel), on üks
suurimaid hariduslikke müüte.
Üks sageli Buddhale omistatud tsitaate,
kuigi tõenäoliselt on sel teosoofiline päritolu, kõlab nii: „Kui õpilane on
valmis, ilmub õpetaja.“ Mulle meeldivad sellised püsima jäänud tsitaadid, kuna need on tõesed isegi juhul,
kui me ei leia nende tegelikku päritolu Buddha, Einsteini või Sokratese
kirjutistest. See tsitaat on tõene isegi ümberpööratuna – „Kui õpetaja on
valmis, ilmub õpilane.“
Mõnel päeval juhtub, et „õpetan“ lapsele midagi eksikombel. Näiteks kasutasin kord valesti terminit „tsentrifugaaljõud“ (oleksin pidanud kasutama „tsentripetaalne jõud“), kui laps katsetas hamstri jooksurattaga. Veel mitu kuud hiljem kasutas laps oma eksperimenti esitledes seda vale terminit, kuigi ma olin teda varem korduvalt parandanud. Aga enamikul päevadel ei õpeta ma üldse midagi, võib olla annan õpilastele edasi midagi eeskuju kaudu. Uskuge mind, ma olen püüdnud lastele spetsiifilist infot edastada, näiteks, mis pori tegelikult on – surnud aines, vulkaanituhk, ussikeste kaka – kuid enamiku ajast on ainsad asjad, mis lapsed omandavad need, mille kohta nad küsivad küsimusi.
Ja vaatamata minu täielikule "õpetamise" puudumisele, õpivad meie
kooli tulevad lapsed ikkagi. Kuidas ma seda tean? Ma vaatan neid. Ma kuulan
neid. Ma pean meeles, kui nad midagi ei tea ja siis ma kuulen neid ütlemas või
tegemas midagi, mis näitab, et nüüd juba nad teavad. Ja kuigi ma isegi ei õpeta
neid, õpivad nad enamjaolt ära selle, mida ma tahan, et nad teaksid.
Mida ma tahan, et nad
teaksid?
Rõõmu mängust teise inimesega.
Ebaõnnestumise
pettumust ja lunastust.
Emotsioonid tulevad ja lähevad ning need on olulised.
Mina olen enda boss ja sina oled enda boss.
Emotsioonid tulevad ja lähevad ning need on olulised.
Mina olen enda boss ja sina oled enda boss.
Meie
kokkulepped on pühad.
Tähtis ei ole mitte ainult armastada, vaid seda ka öelda.
Tähtis ei ole mitte ainult armastada, vaid seda ka öelda.
Minu tööks ei olegi neid asju „õpetada“. Minu tööks on luua keskkond, mis
stimuleerib, on ilus ja piisavalt turvaline: koht, kus lapsed saavad maailma ja
inimeste kohta küsida ja vastata ise oma küsimustele. Mitte õpetamise, vaid
avastamise koht. Me nimetame seda mänguks. Ja nii lihtne see ongi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar