Antud postitus on koduõppe alustamise ja koolidetoksi artiklite oled valinud koduõppe - kuidas edasi ja selle järg
Eestis on kindlasti sügav vaidlustamisele mittekuuluv uskumus, et koolimaja ja haridus on lahutamatult teineteise juurde kuuluvad. Kuid nad ei ole.
Eestis on kindlasti sügav vaidlustamisele mittekuuluv uskumus, et koolimaja ja haridus on lahutamatult teineteise juurde kuuluvad. Kuid nad ei ole.
Sageli me vaatame KODU õppele, kui
kooli koopiale. Ma olen koolis – ma õpin. Ma ei saa siit lihtsalt minema minna.
See ei ole lubatud. Ma tahaks nende kooli seinte vahelt ära minna - sõbrannaga jalutama ja juttu ajama. Külastama
lähedal olevaid tuttavaid. Astuma läbi oma ema või isa või vanaema
päevategevuste juurest. Hoidma kätt kallil sugulasel, kes lebab haiglas või
hooldekogus ... jpm. Aga sa istud kooliseinte vahel edasi. Ei õpi midagi,
igavled, oled tüdinud. Uutmoodi ei oska, kuna KODU õpe sinu arvates on kooliga
täpselt sarnane õpe lukustatud koduseinte vahel. See arvamus, et koduõppurid ei
tohi kodust välja minna on põhjustanud palju irooniat ja anekdoote koduõppe kogukonnas.
Müüakse T särke kirjaga: „Ma olen
koduõppur! Jah, mind lastakse kodust välja!“
Siit tulevad ka sotsialiseerumise
hirmud. Laps on meie arvates suletud nelja koduseina vahele ja ei näe kedagi
peale ema-isa. Kas tegelikus elus nii toimub? Et laps on ainult kodus, ei
külasta kunagi kedagi, ei käi poes, kinos, näitustel, avalikel üritustel ning sõpradega,
vanematega ja teiste sugulastega siin-seal ja kolmandas kohas. Ei võta külalisi
vastu, ei viibi õues. Kuidas on selline mõte pähe idanema saanud? Kool on
reaalsusest erinev – lukustatud maja. Koduseinad avatud, lahutamatult seotud
igapäevase eluga. Igapäevases elus on tegevust ja puhkamist, liikumist ja
paigalolekut. Kõik on seotud sellega, mida parasjagu vaja. Perekond on
paindlik, laseb õppida elust enesest igal hetkel. On paindlik sinu tüdimusele,
sinu erksusele, sinu huvidele, sinu vajadustele. Massiorganisatsioon on
aeglane, kohmakas ja toimib ainult jõudu kasutades.
Rebecca Capuano on koduõppel kolme lapsega ja kirjutanud mitmeid artikleid ka koolimudelist vabanemise kohta. Alljärgnevalt tema kirja pandud 8 üldlevinud kooliga seotud reeglit, mida rikkuda:) - reeglit, mida me täidame, usume ja isegi ei ole endalt küsinud - miks me seda teeme:
Kas sulle meeldib murda reegleid? Kui
jah, siis koduõpe võib olla sinu jaoks.
Meie koduõppurid oleme võrukaelad. On
õige, et oleme kurikuulsad oma vaateväljade laiendamisel, loobudes kindlalt
paigas olevate asjade kasutamisest selleks, et proovida uusi lähenemisi - murda
traditsioonilise kooli reegleid. Ühesugusus ja kuulekus ei ole kindlasti meie modus operandi ja „koduõpe“ kontseptsioonina
on perest peresse niivõrd unikaalne ja erinev, et võib olla päris raske
mahutada kodust haridust mingisse spetsiifilisse kategooriasse.
Meie koduõppurite jaoks on see
loomulik.
Kui sa
oled koduõppes algaja, siis sul tuleb hakata teistmoodi mõtlema. Ja sul tuleb
liikuda sinna, kus sul tekib tahtmine kirjutamata „koolireegleid“ murda ja
sammuda sisse omaenda – sageli veel kaardistamata rada. Kuigi see võib alguses
olla närvesööv ja teatud määral hirmutav, on just see võtmeks efektiivsele, individuaalsusest
lähtuvale, igati rahuldavale koduõppe kogemusele.
Sa
küsid - mis reegleid?
Reeglid, mis võib-olla ei olegi
kuskile paberile pandud on kooliga seotud kirjutamata seadused. Kirjutamata,
kuid neid teab iga koolilaps. Kirjutamata seaduseks on midagi siis, kui suur
osa õpilasi seda järgib. Midagi sellist, mis ei ole kohane indiviidile, vaid on
suureks ühisnimetajaks, kuna see on ainus viis, kuidas suurearvuline üldharidus
saab toimuda. Loomulikult on reeglitel
oma aeg ja koht ning kooli reeglid on kindlasti võimaluseks anda haridust massidele.
Aga
kodus õppides ja seda eriti juhul, kui koduõppe laps on eelnevalt olnud koolis, hakkad hindama võimalust reegleid murda.
Koolidetoksi
protsess aitab sul murda järgnevaid reegleid:
Reegel #1 – Kool peab toimuma 7-8 tundi päevas.
Kui kavatsed murda kooli kirjutamata
seadusi, siis see esimene on parim, millega alustada. Akadeemiline õpe ei pea toimuma
ajakava järgi. Kodus õppides valitakse õppimiseks igale lapsele sobiv aeg. On
lapsi, kes teevad oma tööd väga efektiivselt ära paari tunniga (just sellise
ulatuse ja järjestusega, mis nende võimetega sobib). Nooremate laste õppetöö
võtab aega vähem, kui vanemate laste oma. Kodus ei kulu aega klassist klassi minekule
või teiste järeleootamisele või teadete edasiandmisele jms. Kui laps on teemast
aru saanud, ei pea ta uusi selgitusi kuulama ega ootama kuni õpetaja tegeleb
ülejäänud õpilastega.
Kokkuvõtteks?
Ära
lase ajal juhtida oma koduõpet - las
sinu laste vajadus juhib aega. Ja ükskord,
kui sa leiad omale kava, mis sinu jaoks toimib, siis kasuta ülejäänud aega
millegi lõbusa ja laheda tegemiseks, teiste toetamiseks, liikumiseks vms. Kui
akadeemiline pool saab tehtud vähema ajaga, avanevad võimalused arendada oma
lapse unikaalseid võimeid.
Reegel
#2 – On olemas riiklik õppekava, mida peab kasutama iga aine ja iga õpilase
kohta.
No …
ei. Võiksin esitada sulle väljakutse – püüa leida kaks koduõppe peret, kus
kasutatakse täpselt ühesugust õppekava ja täpselt ühtemoodi. Murra seda reeglit
ja astu õppekava piirangutest välja vabadusse.
Koduõppes
ei ole õppekavast tulenevaid reegleid – kasuta mida iganes tahad, mis iganes
aine osas. Paljud lapsed suudavad igas aines teha tööd väga erinevate
allikatega. Kirjutamata seaduste rikkumine tähendab, et koduõppurid sobitavad
need materjalid iga lapse selle hetke vajadustega igas õpivaldkonnas. Matemaatika
ja keele õppimiseks on palju erinevaid meetodeid. Murra „ühe kindla õppekava“
reeglit.
Mis
puudutab Eestit, siis on paljudel lapsevanematel arvamus, et see tempo, mis
koolis toimub – on punkthaaval kirjas riiklikus õppekavas. Ei, ei ole. Riiklik
õpekava sätestab pädevuse st mida laps peaks oskama I kooliastme (3 klassi) lõpuks,
II kooliastme (6 klassi) lõpuks ja III kooliastme (9 klassi) lõpuks. Riiklik
õppekava ei sätesta, et I klassi I veerandi lõpuks peab laps oskama seda-toda
ja kolmandat. Sestap riiklik õppekava ise on ääretult tolerantne, paindlik,
mitmeti kohaldatav ja sobib koduõppe lapsele suurepäraselt. Ma toon näiteks
matemaatika. Riiklik õppekava sätestab pädevuseks, et kolmanda klassi lõpuks
laps: arvutab
ning oskab kasutada mõõtmiseks sobivaid abivahendeid ja mõõtühikuid erinevates
eluvaldkondades eakohaseid ülesandeid lahendades; oskab
sihipäraselt vaadelda, erinevusi ja sarnasusi märgata ning kirjeldada; oskab
esemeid ja nähtusi võrrelda, ühe-kahe tunnuse alusel rühmitada ning lihtsat
plaani, tabelit, diagrammi ja kaarti lugeda;
Kuuenda klassi lõpuks laps: on
kindlalt omandanud arvutus- ja mõõtmisoskuse ning tunneb ja oskab juhendamise abil kasutada loogikareegleid
ülesannete lahendamisel erinevates eluvaldkondades.
Üheksanda
klassi lõpuks laps: suudab lahendada igapäevaelu erinevates
valdkondades tekkivaid küsimusi, mis nõuavad matemaatiliste mõttemeetodite
(loogika ja ruumilise mõtlemise) ning esitusviiside (valemite, mudelite,
skeemide, graafikute) kasutamist;
Te
võite siinjuures näha, kui palju on meie poolt järgitavaid nn kirjutamata
reegleid. Näiteks, et laps peaks ülihästi oskama lahendada ja mõista kõike, mis
on kirjas matemaatika õpikutes. Ta ei
pea oskama õpikus olevaid ülesandeid, ta ei pea pähe õppima mõisteid. Tal on
vaja suuta lahendada igapäevaelu erinevates valdkondades tekkivaid küsimusi! Ei
ole vaja olla üliaktiivne ja võtta enda õlgadele seda, mida ei nõuta. Enamik
piiranguid oleme endale peale pannud ikka ise. Ja kui oled valinud tihedama
läbikäimise kooliga, ole informeeritud ja oska oma lapse individuaalset tempot
ja võimeid kaitsta.
Reegel
#3 – Lapsed õpivad paremini laua taga istudes, õpetaja nende ees õpetamas.
Ohoo …. ma astusin just üle oma tütre, kes tegi põrandal
matemaatikat.
Seegi
on massireegel. Täpsemalt üldhariduskooli õpetajatele, kes peavad lapsi
täis klassiruumis säilitama korda. Kuid
koduõppurid ei viibi sellises klassis. Tee oma kooliasju seal, kus seda
parimaks pead; seal, kus see sinu ja laste jaoks kõige paremini töötab. Muidugi võib osa tööd teha köögilaua taga,
kus lapsed istuvad toolidel. Edasi võib töö käia (ja mõnedele lastele on see
kõige eelistatum paik) diivanil, põrandal lebades või voodis. Kui sinust saab tõeline isepäine koduõppur,
võid lasta oma lastel õppida kiigel kiikudes – mis sobib väga hästi just
hüperaktiivsetele lastele või lebades aias piknikutekil või puu otsa ronides
(väga hea korrutamise õppimiseks). Aktiivsed lapsed teevad oma töö paremini
seistes ja liikudes ning vahetevahel meeldib osadele kuulata samal ajal
muusikat, mis rahustab tähelepanu probleemiga lapsi. Minu lemmikviis tegeleda
kirjandusega on lastega kõrvuti voodis lamades.
Seda „pead laua taga istuma“ reeglit murdes leiad, et see on üks
parimaid viise, kuidas aidata oma lastel õppima hakkama.
Reegel
#4 – Õpetajad peavad oma aines olema eksperdid, et lapsed saaksid efektiivselt
õppida.
See on
üks koduõppe suurim pidurdaja – tunne, et mul ei ole piisavalt teadmisi, et oma
lapsi korralikult õpetada. Hülge möla! Laste õppimine on seotud nii paljude
erinevate faktoritega sh nende võimes osaleda, nende küpsusaste, nende
intellektuaalne võimekus, nende huvitatuse tase, nende õpikeskkond, nende
enesedistsipliin, nende õppimisstiil, kasutatavad materjalid jne, jne,
jne. Isegi, kui lapsevanem ei ole ekspert
mõnes akadeemilises aines, võivad nad toetada laste õppimist paljude teiste
erinevate faktoritega – mis tervikuna kokku ületavad õpetaja tarkuse teatud spetsiifilise
info edasiandmise osas! Ja nende ainete jaoks (seda näiteks keskkooli puhul),
mis tõepoolest ületavad vanemate õpetamise võime, on väga palju online kursusi
ja võimalus teha koostööd koduõppe vanemate vahel, kelle hulgas on palju erinevaid
eksperte.
Eesti
puhul ma soovitan meil kõigil meenutada oma kooliaega. Sa istusid klassis, sinu
ümber oli 10-30 õpilast. Klassi ees oli ekspert: diplomiga, oskustega,
õpetatusega. Kas kõik klassis istujad said aine selgeks ja hästi selgeks? Said
kõik nii selgeks, et vastasid hindele viis? Kui ei, siis milleks ekspert iga
päev ja iga tund. Ja on siis konkreetsest ülesandest taipamine eksperdi teene?
Oled kindel? Miks sinu kõrval istuval õpilasel polnud sama selgus?
…………………………………………………………………………………..
Üks
koduõppe suurimaid rõõme on uute asjade õppimine oma lapse õppimise kõrvalt –
koos avastamine ja teadmiste kasv. Pühendunud koduõppe vanemad panevad kokku
lapse efektiivseks õppimiseks vajalikud elemendid (online kursused, õppekava,
keskkond, õpistiil, koostöö jne), ja oma kogemustest lähtuvalt lisavad paljusid
elemente, mida kooli baasil eksperdid ei
ole võimelised massikoolitusse lisama! Õppimine on reis, mitte sihtpunkt. Lapsele
ei ole olemas parimat õpikeskkonda, kui inimeste juures, keda ta kõige enam
armastab ja kes on huvitatud sellest, et last saadaks edu.
Te
teate kõik ütlust „seadused on selleks, et neid rikkuda“ ? See ei pruugi olla
küll heaks motoks, mille järgi oma eluplaane seada, kuid koduõppe puhul on see
just see õige. Sinu lapse õppimist
arvestades on traditsioonilise kooli reeglite murdmine parim võimalus tagada
lapsele kõige efektiivsem, individuaalsusest lähtuv haridus. Algajana võiksid
murda veel mõningaid alljärgnevaid reegleid.
Oled sa üldse
endast mõelnud kui reeglite murdjast?
No juhul,
kui oled alustamas koduõppega, siis on mul sulle üks hea uudis …
Sa saad
selleks …:)
Kodus harivad vanemad on uhked fakti
üle, et me rikume kõige „pühamaid“ (kirjutamata)
kooli seaduseid – ja me teeme seda mõnuga! Kuigi koduõpet alustades võib sulle
„karbist“ väljamurdmine tunduda heidutav, ei võta kaua aega, kuni sa tunned vabanemist,
lastes lahti meeletust hulgast kooliga seotud ootustest ning lood oma enese tee
– raja, mis on spetsiifiliselt omane sinu õpilasele.
Reegel #5
– Kool peab järgima traditsioonilist kalendrit – sh vabad suved.
Tere tulemast õnnistatud koduõppe
paindlikkusse ajakavasse, kus reeglid puuduvad! Koduõppurid võivad järgida
tavapärast septembrist – maini kalendrit, kuid võivad oma soovi kohaselt
sellest kõrvale kalduda. Paljud koduõppurid tegelevad akadeemilise poolega
aasta ringi. Nii tehes võivad nad oma pause teha millal iganes vaja peaks minema
sh puhkama koos perega just kõige soodsamate reisipakkumiste ajal. Jaotades kogu akadeemilise kava aasta peale
laiali on võimalik hajutada pinget „kõigega mis on vaja ära teha“ osas. Kui
haigused, puhkused või kevadised palavikud nõuavad oma, siis võivad koduõppurid
vabalt jätta asjad sinna, kus need parasjagu on. Ja veelkord – koduõppe moraal
seisneb reeglite allutamises oma vajadustele!
Reegel #
6 – Lapsed sotsialiseeruvad paremini oma eakaaslaste keskel.
Pean ütlema,
et ei ole ühtki teist reeglit, mida ma nii hea meelega murran!
Mul ei ole õrna aimugi sellest, kuidas on just see
saanud selliseks mitteametlikuks ülilevinud seaduseks. Isegi need, kes seda
reeglit järgivad kipuvad sageli kaeblema sellega kaasneva probleemipuntra üle –
koolikiusamine ja -vägivald, narkootikumide levik ja seksism ja lugupidamatus
täiskasvanute vastu … tuleb ikka imestada selle üle, miks me arvame, et 13
aastasele on parim teiste 13 aastaste seltskond.
Koduõppurid teavad selle aja
väärtust, mis on veedetud teiste täiskasvanutega koos – nende vastutustundlike
täiskasvanutega, kes neid armastavad ja peavad eelkõige silmas nende huve. Nii
nagu me ei jätaks oma laste akadeemilist haridust nende eakaaslaste hooleks
(kuna samas eas sõpradel ei ole seda küpsust ja arukust, et anda edasi teadmisi
akadeemiliseks eduks). Nii ei usu koduõppurid ka seda, et samaealiste seltskond
on võimeline pakkuma meie lastele sotsiaalset kompetentsust. Ja otsustades igas
üldhariduslikus koolis eksisteerivate erinevate sotsiaalsete haiguste üle, on
täiesti selge, et liiga palju eakaaslasi pakuvad hoopis vastupidist tulemust –
sellist haridust ei soovi oma lapsele ükski vanem.
Enamik koduõppuritest murrab seda
reeglit mõnuga, kuna nad teavad, et pakkudes lapsele võimalust igapäevaselt
puutuda kokku erinevas eas inimestega, kellel on erinev elukogemus ja taust,
saab ta oskuse suhelda reaalse ümbritseva maailmaga.
Koduõppe blogi lauhgwithus pidav Ester
Irish toob näite oma kahe lapse suhtlemise erinevustest: Mis puutub väitesse, et koduõppe lapsed on sotsialiseerimata,
siis see on muidugi vale. Minu kaks last on erinevad nagu öö ja päev. Üks on suur
suhtleja ja elav ning teine häbelik. Mõlemad on koduõppel. Olen julgustanud oma
häbelikku last astuma välja tema mugavustsoonist, kuid samas hoidnud tal tema
enda teadmata silma peal. Ta on iseloomult nii väga oma isa moodi. Kunagi, kui
kerkis üles küsimus tema häbelikkuse ja sotsialiseerumise osas, siis tema isa
ütles: „Mina käisin ju tavakoolis ja ma olin häbelik ning olen seda jätkuvalt
ka praegu!“ See vastus avas mu silmad.
Sotsiaalsed
haigused teismeliste hulgas suitsetamine, alkoholi tarbimine, narkootikumid,
kaklemine, vandalism. Need kõik on esindatud koolis täies ulatuses, kuna ühes
koos viibib liiga palju üheealisi. Ma ei nimetaks seda ainult teismeliste
probleemiks, kuna sel ajal, kui ma elasin kooli kõrval – sattus minu vaatevälja
päris palju suitsumehi algklassidest.
Reegel #7
– Õpilased peavad arenema samas tempos igas aines ja püsima vastava klassi
tasemel.
Ausalt öeldes see „ kooliseadus“ ei kehti ka
tavakoolis käivate õpilaste kohta. Mõelge vaid! Kas saaks tegelikult mingil
teatud hetkel olla samal tasemel igas akadeemilises aines?
Reaalsus on selline, et õpilased arenevad omas tempos
ja erinevates ainetes on ka tempo erinev. Seda seetõttu, et iga inimene on
mõnedes asjades parem, kui teistes. Tavakoolis, kus suur hulk õpilasi peavad
koos õppima, ei ole võimalik õpet iga aine ja õpilase osas individualiseerida.
Koduõppes saavad lapsed akadeemilises plaanis olla vabalt seal, kus nad on. Kui
nad on matemaatikasõbrad, siis nad võivad ühe aastaga võtta läbi mitme klassi
materjali. Kui nad on kimpus lugemisega, siis puudub „mahajäämus“. Nad lihtsalt
lähevad edasi viisil, mis muudab õppimise nende jaoks efektiivseks. Hinded ei
mängi koduõppes mingit rolli. Õppurid lähevad igas aines edasi nii kiiresti või
aeglaselt, kui vaja. Paljud koduõppurid on erinevates ainetes erinevate
klasside tasemel!
Selle reegli rikkumine tähendab seda, et ei arvestata
massidele ette kirjutatud tasemetega, vaid lähtutakse iga õpilase unikaalsusest.
Reegel #8
– Lapsi on vaja testida (eksamid/kontrolltööd), et teha kindlaks, kuidas neil
akadeemiliselt läheb.
Kontrollimine on üldhariduslikus
koolis kindlasti üsna üle võlli keeratud – seda isegi niivõrd, et juba on üldiselt
püstitatud küsimus, mil määral me oleme õppimisprotsessi ohverdanud laste
allutamisega „teadmiste kontrollile“. Kahjuks ei ole selline kontrolltööde
kasutamise andumus teinud laste haridust paremaks. Kuigi reeglina enamik
koduõppureid ei kasuta teste ja kontrolltöid üldse, on USAs osariike, kus standardne testimine on koduõppe puhul
nõutav.
Kuna vanemad tegelevad lastega nö
üks ühele, siis nad juba niigi on teadlikud oma laste akadeemilistest
tugevustest ja nõrkustest. Küsimustikud ja testid võimaldavad õppuritel
praktiseerida oma tulevaseks akadeemiliseks karjääriks (juhul kui nad tahavad
edasi õppida ülikoolis), kuid neis testides nõutavat infot on võimalik näha lihtsalt oma päeva või
teatud ajavahemiku tööd üle vaadates.
Koduõppurite lähenemine on: vähem
kontrollimist, rohkem õppimist. Uuringud või esseed, teadusprojektid,
jutustamine on viisid, kuidas koduõppurid hindamata ning kontrolltöid tegemata oma
akadeemilise õppe taset kokku võtavad.
Eks traditsioonilistel eksamitel on oma aeg ja koht. Koduõppurid
mõistavad, et õppimine on terviklik protsess, mis on enamat, kui eksamil saadud
punktisumma. Eksamitel kasutatavate testide puhul jääb laste intellektuaalne
võimekus sh loovus, enesedistsipliin, motivatsioon arvesse võtmata. Seda
reeglit murdes leiad ennast teadvustamas oma lapse tegelikku arengut ja see annab sulle
palju enam.
Ma tean, et see on hirmutav. Ma
tean, et sa kardad võimalikke tagajärgi. Ma tean, et on raske ette kujutada
maailma, kus kandvaks ei ole kooli kirjutamata seadused. Tea, et on väga palju
neid, kes on enne sind selle tee läbi käinud ja on väga rahul, et nad seda
tegid. Tee lihtsalt üks sügav hingetõmme ja mine oma teed – teed, mis kulgeb
just sinu unikaalse lapse jaoks. Lõpuks võida sa oma rada mööda sammudes leida
end akadeemilise vabaduse õhkkonnas – kohas, kus sinu laps mitte ainult ei saa
suurepärast haridust vaid armastab õppimist igal hetkel, mil ta oma rada käib!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar