Ma valisin mõned artiklid koduõppega alustamiseks ja
nn deschooling ehk koolidetoksi – koolipainest vabanemise protsessi selgitamiseks
– lehelt http://www.thehomeschoolmom.com/
. Selle lehega alustas aastal 2000 Mary Ann Kelley ja praeguseks on siin tohutult
materjali igale maitsele.
Alustan päris algusest Jeanne Faulconer (kes on kolme
koduõppe poja ema) artikliga OLED
VALINUD KODUÕPPE. KUIDAS EDASI? -
Kui oled teinud järsu kannapöörde ja oma lapsed koolist ära võtnud selleks, et
alustada koduõppega, siis on ees omajagu pikk tegemist vajavate asjade
nimekiri. Tundub, et need tegemist vajavad asjad peavad olema kiirelt korda
aetud ja nii, et lapsed ei jääks tahaplaanile.
Kui alustad
koduõppega, siis üks tavaliselt kahe silma vahele jääv asjaolu – eriti, kui sa
ei planeerinud koduõpet - on sinu ja lapse vajadus saada aru koolikogemuse ja
koduõppele jäämise põhjuste osas.
Et aidata sul toime tulla suure
muudatusega, mida järsk koduõppele üleminek
kaasa toob on minu soovitus: räägi oma lugu.
Oma loo
rääkimine sellest, kuidas sa jõudsid koduõppeni võib olla väga jõuduandev,
sarnaselt sünnilugude, suguvõsalugude jms juttudega, mis kirjeldavad isiklikku
teekonda.
Kui alustad koduõpet aasta keskel,
siis on selle rääkimine hea võimalus reageerida olukorrale koolis, mis sinu jaoks
ei toiminud. Sa püüdsid seda toimima panna, võib-olla isegi aastaid. Mõningatel
juhtudel võid sa olla a la “ma ei hakka
kunagi koduõpet tegema“ vanem või õpetaja või hariduse eestkõneleja, kellel on
siiani olnud peamiseks juhtmõtteks „koduõppuriteks on koolis mahajääjad“.” Sul
võib tekkida arusaadav vajadus selgitada igaühele, kuidas sa jõudsid
koduõppeni. Räägi oma lugu, et jõuda oma otsuses ise selgusele.
Mõningaid soovitusi oma loo
rääkimiseks.
Vali hoolikalt oma kuulajaskonda. Sa ei saa oodata toetust mitte-toetajatelt. Leia või loo turvaline
koht oma loo rääkimiseks, kas isiklikult
või kirjutades. Pea aga meeles, et osa perekonda, sõbrad ja
poliitikategelased ei nõustu sinu otsusega. Blogid, Facebook koduõppe grupid,
reaalajas koduõppegrupid, koduõppe konverentsid, koduõppe päevad ja muud
sarnased tegemised pakuvad turvalisi kohti oma koduõppe teekonna
kirjeldamiseks.
Saa aru, et sa kuuled koduõppe kohta ka liialdusi – nii neilt,
kes ütlevad, et koduõppel jäävad su lapsed lolliks (mis muidugi ei ole tõsi) ja
neid, kes väidavad, et koduõpe on garantiiks edule tulevikus (kahjuks ei ole ka
see tõsi). Sa saad oma loole vastukaja, mis varieerub suurelt iga inimese
kogemusest koduõppega ja sellest, kuidas see on sobitunud nende poliitilise,
sotsiaalse, religioosse ja majandusliku vaatenurgaga.
Saa aru, et koduõppurid on kuulnud seda varemgi, ja paljud pikaajalised koduõppurid
on liikunud edasi. Läheb veidi aega ja need, kelle lapsed alustasid oma
haridusteed koolipingis ei keskendu enam sellele, miks kool ei sobinud. Nad
hakkavad vabanenuna rohkem aega veetma, aidates oma lastel õppida kodus. Paljud
(kui mitte kõik) kogenumad koduõppurid mõistavad, millises staadiumis sa
parasjagu oled ja ulatavad sõbraliku kuulava kõrva; siiski tea, et kõik neist
ei ole samal tasandil.
Kuula jooksvalt kogenud koduõppurite lugusid – nende
hulgas võib olla radasid, kuhu sina oma tulevikus koduõppe kuudel ja aastatel
satud. Hoia suhtlustasand avatuna, kuula. Saa aru, et värske koduõppurina
ei ole sa ainus, kes peegeldab seda vähemust hariduses; pikema kogemusega
koduõppurid samuti töötavad kõike läbi enda ja oma kasvavate laste jaoks.
Sinule võib see kõlada teistmoodi – koduõppes õige väljundi otsing ja mure
keskkooli pärast – kuid ka need vanemad tahavad oma lugusid rääkida ja sina saad õppida nende
otsingutest ja praktikast.
Väldi üleüldist kooli mustamist. Kui sa räägid oma lugu, pea meeles, et mitte kõik koduõppurid ei
oma koduõppele jäädes koolist negatiivset
kogemust. Lisaks, mida üldsus aeglaselt on omaks võtmas, paljud vanemad
kasutavad haridusalaste meetodite segu:
osad lapsed on koduõppel ja osad käivad üldhariduslikus või erakoolis.
Osad õpetavad lapsi koduõppel
teatud eluperioodi ja seejärel kavatsevad saata nad keskkooli.
On
väga häid filosoofilisi arutlusi selle teema kohta, et „kool“ ise on ajast ja
arust ning kohustuslik kooliharidus ning standartiseerimine viib
patoloogiateni. Kuid igal juhul on palju koduõppureid, kes ei vihka kooli.
Rääkides kellegagi isiklikult, tuleb mõista, et neil ei pruugi olla sama
mõtteviis, mida sina arvad neil olevat. Kui oled rohkem huvitatud kooli ja
koduõppe poliitilistest ja sotsiaalsetest mõjudest, siis otsi foorumeid, kus
need teemad on arutusel. Tegemist on teemaga, mis on sinu isiklikust loost
palju laiema kõlapinnaga.
Lase oma lastel rääkida nende lugusid. Pead taipama, et kui sina oled oma teekonda selle otsuseni jaganud, siis laste endi lugu
koolist lahkumise kohta on nende oma. Nad võivad igatseda kooliga seotud
inimesi ja asju viisil, mis sind üllatab, eriti, kui nad tundsid end seal õnnetutena. Lase neil rääkida nende omi lugusid koduõppele
üleminekust. Kuula. Esita leebelt avatud küsimusi. Kuula oma lapsi ses osas,
kuidas nad end tunnevad ja kuidas mõtlevad oma üleminekust koduõppele ja see on
esimene võimas viis näidata neile, et sa oled usaldusväärne koduõppe vanem.
Sa võib-olla tahad aidata oma lapsel sisse seada
privaatset blogi, kirjutada kirju vanavanematele, luua suletud facebook grupi
või jagada turvaliselt Instagramis ja mujal sotsiaalmeedias. Mõned võivad tahta
filmida video „erinevustest koolis ja koduõppel“ või mõnd muud versiooni nende
uuest lähenemisest haridusele. Mõned tahavad jääda suhtlema sõpradega koolist,
samal ajal kui teised leiavad uued koduõppe sõbrad. Igal juhul, nende
koosmängud ja koosveedetud aeg võimaldab sinu lastele jätkuvalt avanevaid
võimalusi ennast väljendada ja rääkida oma lugusid kulgevas ajas väikeste osade
kaupa. Laske sel võtta niipalju aega, kui vaja.
Pööra tähelepanu sellele, kuidas koolidetoks
(deschooling) mõjutab jutustusi aja möödudes. Mõlemad, nii vanema koolidetoks, kui sinu lapse koolidetoks muudab
sinu enda ja sinu lapse arusaamist koolist ja koduõppest ning sellest, mis „peaks“
juhtuma kodul baseeruva haridusega. Teiste sõnadega sinu ja sinu lapse lood muutvad aja
jooksul.
Algusaja
koduõppele jäämise otsuse lood on tavaliselt „tundmatus kohas vette hüppamise“
lood – ja mõnedele inimestele võivad need seostuda hirmuga, otsusega teha
paremini, rahulolematus „sundolukorra“ üle, mis koduõppega võib kaasneda või
vaikiv nõusolek sellega, et koduõpe on ainus võimalus. Loomulikult ka teatud
ootusärevus ja elevus uutest võimalustest ning lootus, et paremad päevad on
ees.
Kui sa oled lahti lasknud eelarvamustest,
kuidas „peab“ hariduse andmine toimuma ehk
arvamusest „peamiselt nagu kooli mudeli kohaselt, mitte koduõppe mudeli järgi“,
siis hakkab sinu lugu muutuma, kuna uue definitsiooni järgi toimub sinuga
koolidetoks (deschooling). Ja kui sa ei tea midagi koolidetoksist –
koolipainest vabanemisest, siis loe palun
kindlasti koolidetoksiga seotud artikleid. Loe kõike, mida koolidetoksist
lugeda on, kuna see on tõenäoliselt kõige olulisem faktor selleks, et saada
koduõpe alguses hästi toimima.
Võib
olla ka, et oma koduõppe loo rääkimisega kaasneb kasu terapeutilisest
vaatenurgast. Küsimusest „kuidas ma jõudsin koduõppeni?“ sünnib küsimus „Kuhu
me siit läheme?“. Sinu koduõppe lugu võib teisi inspireerida ja toetada, aidata
sul endal leida perspektiiv, panustada igati tervenemisse neis punktides, kus
on seda vaja ja see viib edasi lootusteni ja plaanideni, mis toetab sinu lapsi
ja nende haridust.
Meil Eestis ei ole
koduõppe veel nii massiline, kui seda mujal. Kuid alustamine, nn deschooling ehk
koolipainest vabanemine ja palju muud on selles protsessis kindlasti väga
sarnane. Eesti keeles ei ole niipalju foorumeid ja võimalusi nendel teemadel
suhelda ja üldsus kindlasti on suures osas täiesti teadmatu selles osas, et
USA, Kanada, Inglismaa Iirimaa jne kodu- ja vabaõppe peresid tuleb juurde igal
aastal hüppeliselt palju. Ja koduõppureid on nendes riikides mitte kümneid,
vaid miljoneid. Ajakirjas Pere ja Kodu
koduõpet puudutavas artiklis, kus kirjutati ka meie ja veel kahest perest, oli
koheselt näha ka meie ametkonna ja pedagoogilise hariduse madalat taset ja
kitsast silmaringi – logopeed annab oma arvamuse: „koduõppel on need lapsed,
kes on endale või teistele ohtlikud“. Aplaus. Ma ise ütleks, et kõiki neid meedia
ja tuttavate vahendusel loetud-kuuldud koolivägivalla juhtumite paistel on
päris kindel, et kõige ohtlikumad eksemplarid on korralikult koolis ja seetõttu
võivad vanemaealised koduõppurid julgelt omapead oma kodukohas ringi liikuda –
vähemalt ajal, mil koolitunnid kestavad.
Ja loo rääkimine on
väga hea soovitus, seda ma ütlen oma kogemusest ja kõik nii toimuski – alguses tungiv
vajadus rääkida oma lugu, ohata kooli rumaluse ja mõttetuse üle, käia üle see,
mis ei toiminud. Ja siis aegamisi hakates proovima, milline tegutsemine sobib
meie perekonda. Koolidetoksiga süviti tegelema hakkamine – kõikide tugevalt
sissetambitud dogmade järk-järguline lammutamine. Ja vabanemine ning sellega
seotud rõõm nii enda hakkama saamise, kui laste võimaluste üle. Avastamisrõõm
on üsna palju jõudu andev. Oma lugu on kindlasti muutunud ja edasi läinud ning
ma siiani räägin neid kitsas ringis palju.
Oma lugusid meil saab kindlasti
rääkida-kuulata koduõppe kevad-sügis-talvepäevadel, mitu päeva kestvatel
suvepäevadel.
Inglise keeles lugejale
on maailma väga tohutu ja leia ainult aega ning tahtmist – võimalusi on
meeletult.
Ka koolimustamise
üldine suund on olemas – ja ma viimasel ajal näen seda juba üsna selgelt. Kuid
kasutan vahel siiski. Kooli nn mustamine, mida näiteks esindab endine
tunnustatud õpetaja John Taylor Gatto (kelle artikleid on ka siin blogis) on
väga hea viis, kuidas väga teadmatu inimene järsult üles raputada. See, kes
mustab tugevalt koduõpet saab küllaga vastu kooli mustamist. Reeglina aga
mustab koduõpet see, kes sellest midagi ei tea. Kooli mustavad kõige enam
reeglina endised haridustegelased, kritiseerivad väga tugevalt endised õpetajad
ja ka psühholoogid, kes ise on lapsevanemad. Sestap mina olen koduõppe
algusaastatel sellest kooli sarjamisest leidnud teatud pidepunkti, teatud
astme, mis kergendab edasiminekut. Et mitte araks lüüa, et mitte tagasi
pöörduda sealt, kuhu olen juba jõudnud.
Momendil ma olen seal,
kus näen – koolimajas on sundseisus nii õpetaja, kui õpilane. Süsteem aga
sellisena nagu ta tsivilisatsioonis meil on ei saa midagi paremat luua, sest
algküsimus ja algpõhjus on juba tasakaalust väljas. Kooli ei ole võimalik luua
toimivana. Ma usun, et toimib ühe küla baasil olev kool, mida ma tegelikult kooliks
ei nimetaks. Külas on keskus, kuhu arvuliselt vähe lapsi saab koguneda, seal
aega veeta mõne täiskasvanu juuresolekul. Igasugune püüd kooli mingi haridusliku
edumeelse meetodiga parandada, ei saa toimida või toimib ainult üksikute jaoks.
Niipea, kui edumeelne meetod rakendub seal, kus klassis on üle 10 õpilase ja
kus koolis on üle 80-100 inimese, avalduvad kõik tavakooli negatiivsed
probleemid. Edumeelne meetod lihtsalt kaob nende alla. Me oleme
globaliseerumas, tsentraliseerimas – seda kindlasti. Inimlik aspekt hakkab
kaduma järjest enam. Kõik allutatakse paberile, keskmisele, korrale. Ja
perekond, kes tegelikult on kõige alguspunkt kaotab oma iseseisvuse,
sõltumatuse ja . Koos sellega tegelikult
saab alguse ka globaalse tsivilisatsiooni lõpp. Perekond on väike üksus, mis on
väga paindlik, avatud, võimeline.
Nagu meie keha bakterite maailmas – teadlased
ütlevad, et bakterid toetavad meie keha just sellega, et nad on nii väikesed, seega
kiirelt võimelised muutuma, uuega kohanema, vastu panema uutele probleemidele.
Perekond on samamoodi võimeline oma laste eest hoolitsema, neid harima, ja
igapäevase kooseluga kogukonnas kasvavad
väga mitmekülgselt haritud inimesed. Mitte nii nagu suur ühiskond oma
globaalsuses teeb – aeglaselt uut proovides, aeglaselt käske liigutades ülalt
alla ja püüdes suuri masse korraga pöörata-keerata-paigal hoida, vaid nii nagu
väike kogukond on võimeline tegema – kiirelt reageerima muudatustele, kiirelt
uuendusi vastu võtma, kiirelt loobuma sellest, mis ei toimi, kiirelt kohandama
seda mis toimib konkreetse olukorra jaoks. Selline suutlikkus on võimalik
ainult perekonnas ja mitme perekonnaga ühenduses – väikeses kogukonnas. Kool ei
saa toimida nii, et täna lähen, homme mitte, esimesse tundi ei lähe,
kolmandasse lähen. Perekonnas on see võimalik. Väikeses külaski.
Ja nii kasvab
peres reaalse elu olukordadega kohanduv laps. Õpib käigult muutuma ja muutma. Globaalses
plaanis läheb 10 aastat, kui lõpuks mingi muudatus on sisse viidud ja siis on
see lootusetult vananenud. Probleem kooliga ei ole siiski veel täiesti uppunud
globaalsesse plaani – veel on võimalus. Asi seisab lapsevanemate taga. Me ei
peaks nutma, kui erakoolidelt toetused ära võetakse – see on suur võimalus anda
lapsele võrdne koht perekonnas. Kuldne võimalus alustada koduõppega. Alustagem
oma loost ja koolipainest vabanemise protsessiga. Lapsel ei ole probleemi –
vanemal on. Laps on rahul oma kodus ja perekonnas. Vanem ei ole – ta arvab, et
laps peab minema kooli. On see tõsi? Oled sa absoluutselt veendunud, et see on
tõsi? Vajalik? Möödapääsmatu? Kui sinu esimene vastus on jah, siis koolidetoks
(deschooling) on sinu esimene aste.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar