Allolev Jeanne Faulconer artikkel on järjeks eelmisele Oled valinud koduõppe -kuidas edasi vol I postitusele. Kokku on koolidetoksit puudutavaid artikleid tulemas veel viis.
Koduõppele jäämise oluliseim ja raskeim samm on nn deschooling - vabanemine kooli mudelist. Minu kogemus ütleb, et see on väga tõsine probleem, millega silmitsi seista. Seda alahinnatakse. Mina olen sellega maadelnud aastaid - see väheneb üha, kuid aeg-ajalt tõstab uuesti pead. Teadmine, et selline asi on üldse olemas - on alguses suur samm edasi...
Koduõppele jäämise oluliseim ja raskeim samm on nn deschooling - vabanemine kooli mudelist. Minu kogemus ütleb, et see on väga tõsine probleem, millega silmitsi seista. Seda alahinnatakse. Mina olen sellega maadelnud aastaid - see väheneb üha, kuid aeg-ajalt tõstab uuesti pead. Teadmine, et selline asi on üldse olemas - on alguses suur samm edasi...
Kas sa oled otsustanud koduõppe kasuks?
Siis vajad
sa tõenäoliselt teatud määral „koolidetoksit“ – vabanemist kooliga seotud
sundmõtetest.
Enamik vanemaid, kes tänapäeval on oma lastele
koduõppe valinud, on ise käinud koolis. Me oleme elanud nii palju aastaid
üldhariduskooliga maailmas, kus taoline kool on olnud hariduse
lipulaevaks.
Kool on status quo.
Kool on vaikimisi aktsepteeritud kindel-ainus tee.
Kool on norm.
Paljud minu kooliõpetajatest on muutunud koduõppe
sõbralikeks ja läbi aastate rääkinud mulle, et lapsevanemana on raskeimaks
asjaks koduõppele üleminekul vabanemine
kooli mudelist.
See ei ole üllatav. Me oleme
nüüdseks elanud ja hinganud üldhariduskoolidega koos paar sugupõlve ja selline massiivne
institutsioon on endaga kaasa haaranud
peaaegu igaüht ning jätnud maha teatud komplekti ootusi, kuidas peaks
haridus omandatama.
Igaljuhul on koduõppega edu
saavutamine raskendatud seni, kuni lapsevanemad ei ole läbinud koolidetoksit –
st kuni nad hakkavad vaatama oma laste haridusele sõltumatult nendest asjadest „mida peab koolis tegema“.
Hariduse mõiste ümbermõtestamine.
Kui alustad koduõpet
ja jätkad sellega aastaid, siis leiad end ümber mõtestamas väga paljusid neist
asjadest, mida peetakse seoses kooliga enesestmõistetavaks:
- Kus peaks õppimine aset leidma?
- Kuna peaks õppimine aset leidma?
- Kes peaks õppimise tegevuskava paika panema?
- Kuidas peaks õppimine toimuma?
- Kas ma vajan kontrolltöösid, et hinnata oma laste
õppimist?
- Kas me vajame kooli-tüüpi õpikuid?
- Kas ma peaksin õppimist premeerima toiduga,
privileegidega või materiaalsete asjadega?
- Kui tähtis on hinnete tasandi olemasolu?
- Kas vaikne korralik keskkond on kõikide asjade
õppimise jaoks parim?
- Kas minu laps õpib oma potentsiaali kohaselt, kui
minu õpetamine baseerub miinimum standarditel?
- Kas ma peaksin vastuseid peitma?
- Kas on abistav või vajalik panna õpingutele või
vigadele hindeid?
- Kas faktide päheõppimine on oluline tänases
informatiivses maailmas?
- Kes siin vastutab?
Ja nii edasi
ja edasi...
Õppimise ümberdefineerimine
Kõik need ülaltoodud asjad on olulised koolimaailmas.
Teame, et kooli maailmas saavad lapsed meelehead ja pidusid, kui nad saavutavad
õppimises püstitatud eesmärgid. Me teame, et klassi juhtimine – hoidmaks lapsi
vaikselt ja korralikult – võtab tavapärases kooli klassiruumis suure osa
energiat ja on vajalik kaose vältimiseks. Me teame, et hinded ja klassi number
on esmajärguline. Me teame, et lapsed
peavad kordama fakte õpekava raames oleva materjali baasil tehtud
kontrolltöödes. Me teame, et õppimine toimub laua taga, õppekava järgi ja seda
annab edasi õpetaja. Me teame, et laps hakkab lugema 6 aastaselt ja on
võimeline „lugedes õppima“ teisi aineid kolmandas klassis.
Kuid üks
kokkuvõtlik lühike vastus koduõppe maailma kohta: laps võib õppida väga palju liivakastis mängides sel
ajal, kui tema ema loeb talle raamatut, mis ei ole seotud ühegi ametliku
õppekava ainega, kui teda ei hinnata ja kui ta ei saa selle eest kooki ja kuigi see
lugu võib-olla mõeldud lugemiseks palju vanemale eagrupile .
Me teame, et lapsed, kes on kasvanud raamatute ja
lugemise rikkas keskkonnas võivad hakata lugema palju hiljem (kui 6 eluaastal)
ja sellegipoolest on nendega kõik täiesti korras.
Me teame, et isegi need vähesed koduõppurid, kes
alustasid koduõpet laua taga istudes, hülgasid need ruttu millegi kodusema
kasuks, kuna lapsed armastavad teha oma asju põrandal, söögilaua alla tehtud
telgis, puu otsa ehitatud majakese, voodis, arvuti taga. Ja muidugi on
jätkuvalt väga levinud kohaks köögilaud.
Ja – palju
enam õppimist toimub autos ja kogukonnas – rohkem, kui mitte- koduõppurid seda
mõistavad.
Me teame, et koduõppe lapsed on valmis minema
kolledžisse ja tööle, vahel ilma eksamite ja hinneteta, vahel mõnd testi tehes
ja mõnd hinnet saades ja vahel palju hiljem alles keskkoolis teste tehes ja
hindeid saades.
Me teame, et lapsed suudavad õppida fakte mitte ainult
rutiinse päheõppimise kaudu, vaid ka läbi kunsti ja jutuajamiste ja
enesekorrigeerimise kaudu.
Me teame, et „kooli“ tegemine ei võta 8 tundi aega ning seega me ei pea alustama kell
8 hommikul.
Me teame, et vahel on õige anda lapsele vastus kätte –
on teada palju koduõppureid, kes on nii teinud tagantjärele tööd raskete
matemaatikaülesannetega.
Kuigi kogenud koduõppe emad võivad
sulle öelda palju asju, mida nad on avastanud, oled sa isiklikult ikkagi
koolidetoksi protsessis, kuna kooliga seotud sundmõtted ja dogmad on paljudesse
meist niivõrd sügavale juurdunud.
Vähem kogenud koduõppe emad võivad kogeda kriisi
kriisi järel, kui vabastavad järjepanu ühe sundmõtte teise järel.
Aga see on nii
täiuslik õppekava. Ja see on nii kulukas!
Meist ei saa
noid laisku koduõppureid. Meie alustame hommikul kell 7.
Meie kasutame
lugemisgraafikut. 10 punkti iga vastavale klassile mõeldud raamatu lugemise
eest ja kui 100 punkti käes, siis võib valida auhinna.
Me teeme iga
päev ühe peatüki igast ainest
Siis tuleb välja, et kulukas täiuslik õppekava lendab
tükkideks, kuna sinu laps ei pea õppima täpselt selles stiilis, mida õppekava
nõuab. Tuleb välja, et sa liigud paari tunniga päevas materjaliga niivõrd
kiirelt edasi, et ei ole mingit mõtet alustada kell 7 hommikul. Tuleb välja, et stiimulitega plaanid hoiavad
sageli tagasi, motiveerimise asemel ei motiveeri last. Tuleb välja, et sinu lastele
hakkab meeldima vana Egiptus niivõrd, et sa nende kõrval tegeled sellega mitu
nädalat
Aga mis saab
õppekavast? Tunniplaanist? Kiituskirjadest? Tunnikavast?
SA OLED KODUÕPPEL!
Vaatame üle oma suhted kooli normidega.
Kui toimub koolipainest vabanemine, leiad end muutmas
oma suhtumist kooli normidesse.
Mõned koduõppe vanemad on tõesti leidnud, et hommikul
kell 7 alustamine toimib nende perele ja nad jätkavad sellega. Mitte sellepärast,
et läheduses olev kool alustab samal ajal, vaid seetõttu, et see sobitub nende
ellu. Teised pered leiavad, et varajane algus on lihtsalt kohutav: on siis ema
öökull või nõuab beebi tähelepanu just
sel ajal või väsivad lapsed liiga vara tõustes päeva teisel poolel.
Mõned emad loobuvad sellistest
asjadest nagu kiituskirjad, edupunktid, kuid mõned kasutavad neid edasi.
Mõned emad vaatavad huvi vana Egiptuse vastu võimalusena
kasutada pikemaid ühe aine õppemooduleid koduõppe stiilina. Teised näevad selles võimalust liikuda rohkem
eklektilise koduõppe või vabaõppe poole. Mõned jälle näevad selles huvis
võimalust teha huvidele vastav õppekava ja seada sisse teatud päevakava.
Kui sa ennast lapsevanemana vabastad koolinormidest,
leiad vastuseid, mis võimaldavad sul aidata oma lastel õppida väljaspool kooli
mudelit.
Sa saad aru, et
on täiesti normaalne seada küsimärgi alla hariduse institutsionaalsed aspektid
– kuna sinu laps õpib perekonnas, mitte institutsioonis.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar