Jim Morris 79 aastane supervormis vegan ütleb oma intervjuus (http://paikesetoit.blogspot.com/2014/08/77-aastase-jim-morrise-intervjuu.html), et 50 treeneriaasta jooksul on ta avastanud - ei ole rohkem sissejuurdunud ja lukku pandumat harjumust, kui toitumisharjumus.... Ma ütlen, kulla Jim - sa ei tea:), Eestis on väga suurt hirmu äratav uskumus ja see on koolis KÄIMISE uskumus. Uskumus, et KÄIMINE võrdub õppimisega ja kui ei KÄI, siis ei õpi.
Osana Euroopa Liidust ja Läänemaailmast (vähemalt me ju deklareerime, et soovime seda olla), ei ole meil mingi võimalust vältida seda, et nii kodu- kui ka vabaõpe Eestis hakkab hüppeliselt kasvama. Sest hüppeline kasv selles valdkonnas on omane sellistele riikidele nagu: USA, Kanada, Inglismaa, Iirimaa, Austraalia, Hispaania jne, jne elanikkonnale. Ja kõik USA, Kanada, Suurbritannia jne ülikoolid võtavad vastu kodu- ja vabaõppureid. Ei ole võimalust, et meie ei lähe sama teed. On omal ajal võideldud vanniskäimise vastu, seda on kuriteoks peetud ja keelatud. On püütud olla arvutite ja masinate vastu. On püütud olla hamburgeride ja nüüd taimetoidu vastu. Kuid kõik see saab olema ja ei ole vaja ennast ilmaaegu kulutada. Ei ole võimalik, et meie mahajäämus pidurdub sellise tasemeni, et me võtame kasutusele ennast hävitavaid meetodeid. Et me kardame uut (ehk toimivat vana) sellise määrani, et oleme nõus unes olemisest mitte ärkama ja mittemärkama lapsi.
2011 aasta allikad näitavad ülaltoodud andmeid. Praegune näitab juba järgmist:
MIS ON EDUKAS ÕPPIMINE?
Paul Henderson on koduõppe
lapsevanem, kes elab ja töötab Šotimaal. Ta loobus kooliõpetaja ametist 1994
aastal, mil jõudis järeldusele, et õppimine peab toimuma lustakas,
vabatahtlikus ja sunnivahenditeta keskkonnas. Ta on veetnud enamiku oma
tööelust muusikaga ja õpetanud kitarrimängu algajatest edasijõudnuteni. Tema
huvi õppimise vastu on tekkinud vastandades klassiruumi nn professionaalsest
õpetaja kogemust ja üks-ühele või väikese grupi vabatahtliku, sunnimeetmeteta
õpet. Artikkel on avaldatud 2014 märts Personalised Education Now väljaandes. http://www.personalisededucationnow.org.uk/
Idee,
et terve aju vajab mingit kunstlikku sekkumist, et hakata korralikult tööle on veider idiosünkraatiline arusaam.
Hingamine on midagi
sellist, mida kopsud lihtsalt teevad; tuksumine on midagi sellist, mida süda
lihtsalt teeb; õppimine on midagi sellist, mida aju lihtsalt teeb – see on just
nii lihtne! Idee, et terve aju vajab kunstlikku sekkumist korralikult tööle
hakkamiseks on veider uskumus, kuid sellele kummalisele veendumusele on
ülesehitatud koolisüsteem. Just selle rahvusvaheliselt aktsepteeritud kummalise
ideega,
on tavakooli õppeprotsessi
sobivus ja efektiivsus enamjaolt võrreldav elektrišokiraviga täiesti tervele
südamele või noore terve inimese külge kunstliku hingamisaparaadi panekuga.
See võib ratsionaalse
tõenduspõhiselt mõtlevale inimesele tunduda hullumeelsena, kuid arusaam, et
õppimine vajab kooli on täna globaalselt aktsepteeritud norm. Näiteks, viimati
läbiviidud koolireformi peamisi eesmärke oli uue õppekava elluviimine, mis
annaks „noortele võimaluse saada edukateks õppuriteks“.“ Tõesti??? Ilmselgelt
on selline avaldus kas täiesti hoolimatu sõnade kombinatsioon või baseerub
valel oletusel. Loodame, et see on vähemalt viimane, kuna tuleks ju
teadvustada, et kooli alustavad lapsed on kuidagi õppinud kõndima, rääkima,
sööma/riietuma, jooksma, mängima jne. Mis näitab meile, et need teadmised tulid enne kooli omamata mingit
kogemust õppekavaga ja on selge, et nüüd edaspidi ei lubata lastel edukalt õppida
ühtegi asja.
Ratsionaalsest
tõenduspõhisest perspektiivist lähtuvalt on arvamus, et õppekaval on võime teha
lastest edukad õppurid, läbinisti ekslik. Kuigi vastav plakat ehib pea kõiki
klassi- ja õpetajateruume kogu riigis.
Õppekava võib lubada õppida mõnedel inimestel mõningaid asju, kuid mitte kunagi
ei ole sel võimet teha noortest inimestest edukaid õppureid,
kuna kõik noored
terved inimesed ON väga edukad õppurid juba enne, kui nad üldse astuvad
kooli lähedalegi.
Ja loomulikult, mitte kõik noored ei ole seotud kooliga.
On hästi teada fakt, et
õppimine algab emaüsas ja kiireim õppimisprotsess ja ka edukaim õppimine toimub
esimesel kolmel eluaastal. Asja mõte on just selles, et nii nagu laps on kooli
alguseks võimeline edukalt hingama, on ta ka võimeline edukalt õppima ilma
igasuguse „kinnitatud“ õppekava vahelesegamiseta.
Võib-olla mul on kleepsu
vale pool ja see, mis on mõeldud olema kooliõpe on tegelikult formaalne õpe;
mitte mingit sorti informatiivne õppimine, kus õpitakse kõndima ja rääkima.
Sellisel juhul on Benjamin Bloomi „2 sigma“ uuring näidanud, et tavapärases
klassiruumis toimuv õpe on tunduvalt halvem üks-ühele instrueerimisest. Samuti
on MOOC (interneti põhine õpe, online kursused) uuringud näidanud, et need on
tavaklassi õppest edukamad. Need tõendid jätavad klassiruumi õppe kolmandale
kohale üks-ühe ja online õppe järel.
See tõendus kusjuures
tuleb peavoolu akadeemiliselt ringkonnalt, mitte alternatiivseid õppesuundi
kasutavatelt kogukondadelt. Kui me arvestaksime siia sisse ka alternatiivsete
õppesuundade uuringud, siis selgub, et koduõppurid edestavad oma kooliskäivaid
eakaaslasi 30% võrra! Sellise tõendusmaterjali alusel on väga raske hinnata
isegi ratsionaalsest tõenduspõhisest perspektiivist lähtuvalt, kuidas eales
saab tavaklassiruumis õppekava jälgivast noorest edukas õppur. Ja seda
nii traditsioonilisest, progressiivsest, kui alternatiivsest punktist
vaadatuna.
Loomulikult tavaõppe
institutsioonid vajavad alati õppureid, et täita oma isiklikke määratletud
eesmärke ja istuda nõutavatel eksamitel tunnistuse saamisel NENDE valitud
huvialal. Traditsiooniline suund võib öelda, et noored peavad demonstreerima, et
nad on õppinud ära kohustusliku aine põhiandmestiku, ja mida on teaduslikult
defineeritud ja mõõdetavas vormis võimalik kontrollida – kas nad on õppinud või
ei ole. See on aga väga vananenud idee, mis põhineb kontseptsioonil, et aju
vajab asjade õppimiseks sundi ja ainus tee, mis ütleb, et õppimine toimub on
teha üks nimekiri õpitavatest asjadest ja siis kontrollida, kui palju
nimekirjas olevast on tegelikult ära õpitud.
Endine Inglismaa koolide peainspektor, Edmund Holmes, märkis oma kõnes:
„Üheksas koolis kümnest, üheksal päeval
kümnest on õpetaja seotud lühikeste informatiivsete filmide õpilastele
näitamisega ja peale lühikest ajavahet, võtab materjali eest ära ning omaenese
rahulduseks loodab, et õpilased on selle kõik nüüd nõuetekohaselt omandanud.“
Kasutades
traditsioonilist protsessi peaksid need inimesed, kes demonstreerivad, et on ära
õppinud nimekirjas olevad asjad, saama parima tunnistuse, mis võimaldab neil
ühiskonnas võtta sisse parim positsioon; selline ühiskond teenindab
efektiivselt õigeid inimesi õigetel positsioonidel. Ainus probleem selle
mudeliga on, et see ei teeni eriti hästi õppurite individuaalseid vajadusi,
kuna õppurilt tahetakse oma võimete demonstreerimist viisidel, mis on tugevalt
kallutatud kognitiivse valdkonna ja keelelise ning loogilis/matemaatilise
intellekti suunas. Samas jäädes võõraks suuremale osale õppuritest ja raisates
tohutult inimtalendi reserve.
Selle mudeli varjatud efektiks on aga see, et
raisates
sellisel hulgal talenti, ei teenita tegelikult ühiskonda
üldse
efektiivselt.
Tavakool on kuratlikult ebaefektiivne mudel, kuna baseerub iganenud ekslikul
oletusel õppimisest. Ometi on see kogu maailmas aktsepteeritud ja adopteeritud
viisiks laste õpetamisel. Valitsused võistlevad meeleheitlikult omavahel,
püüdes koolisüsteeme järjest efektiivsemaks muuta adumata, et püüd kooli
efektiivsemaks muuta on sama, mis noore terve südame ravimine järjest
tugevamate elektrišokkidega. Põhjus, miks kool ei täida hästi oma funktsiooni,
ei ole seetõttu, et ta on ebaefektiivne. Vaid seetõttu, et see on täiesti vale
protsess. Püüd teha efektiivsemaks, teeb asjad ainult hullemaks.
Evolutsioon ise näitab,
et inimeste ajud on loodud õppima, nagu süda lööma ja kopsud hingama. Seetõttu
traditsiooniline koolisüsteem ei ole vajalik, et noored annaksid endast parima
läbi oma huvide, harrastuste, kirgede ja kalduvuste või, et nad omandaksid
kogemused, kuidas jääda ellu inforikkas kogukonnas.
Tavapärane kohustuslike
ainete kooliprotsess ei ole mitte ainult ebavajalik, vaid on ka palju
tõendusmaterjali, mis näitab, kui kahjustav on loomulikule õppeprotsessile
ettekirjutatud sundiv õpe ja kui hävitav on see loomingulisusele. See ei ole
protsess, mida tuleb muuta efektiivsemaks; see on midagi, mis tuleb täiesti
laiali lammutada ja teha sellest midagi, mis sobib 21 sajandisse.
„Kuidas on teaduslikult
mõõdetavate õpitulemustega,“ nutavad traditsioonilise vaatenurga esindajad. „Me ju ei tea,
kas noored üldse õpivad midagi, kui me seda kontrollida ja hinnata ei saa?“
Selline mõtteviis baseerub ekslikul oletusel, et aju ei ole loomulikult õppiv.
Terved inimesed loovad omale naturaalsel moel õppimisviisid ja edu kriteeriumid.
Mil määral need kriteeriumid vastavad loomulikule, sel määral need avanevad ja formuleeruvad järjest uued õpikavatsused, mis teevad naturaalse õppeprotsessi
dünaamiliseks ja kogu elu kestvaks protsessiks. Selle protsessi katkestamise tulemus
lühikeste ajavahemike intervallidega tundidega, et teoreetiliselt õppida
kohustuslike ainete ülimalt kitsapiirilist andmestikku, on evolutsiooni poolt tuhandeid aastaid arendatud naturaalse
õppimisprotsessi halvenemine ja rööbastelt maha jooksmine.
„Nonsenss,“ väidavad
traditsionalistid. „Kõik teavad väga hästi, mis on edukas õppimine. Need, kes
saavad hindeks „5“ on edukad ja need, kes eksamitel läbi kukuvad või tavapärase
õppekavaga koolist välja kukuvad on ebaedukad. See on edu kriteerium ja just
seda tunnustab kogu maailm. Need, kes siin püüavad mingeid alternatiivseid
õppemeetodeid rakendada, on põrast kotis müüvad inimesed; kes ei tea tegelikust
haridusest mitte midagi.“
Kui traditsiooniline arvamus edukast õppimisest oleks
tõsi ja seega ainult väike osa õppuritest saavutab hinde „5“, siis tavapärane
õppekaval põhinev kool ei saa kunagi olla keskkond, mis annab eduka õppimise
võimalused paljudele õpilastele,
põhineb see eduka õppimise interpretatsioon traditsioonilisele,
progressiivsele või alternatiivsele filosoofiale. Toetudes ümberlükkamatutele
tõenditele võib öelda, et siin on tegemist juhtumiga, kus iganenud
industriaalrevolutsiooni aegsesse „eduka“ õppimise ideesse kinni jäänud inimesed
ise püüavad suurel hulgal „põrsaid kotis“ müüa!
Inimolendid on sündinud
õppima ja jäävad õppima äärmiselt efektiivselt ja sobival moel seni, kuni nende
õppimist toetatakse info ja ressurssidega loomulikul viisil. Äärmiselt
ebaloomulik protsess, mida tavapärane õppekaval põhinev kool kasutab, et tuua parim
välja õppuritest, sarnaneb pritsiga orhidee värvimisele, et tuua esile lille
loomulik värv.
Eduka õppimise mootor
ei nõua käima minekuks hüppelist starti tavakoolilt ja ei vaja ka sealt samast
luba, et teele asuda. See tee saab alguse emaüsast, iseeneslikult
evolutsioonile alludes ja juba olles väga suurepärases ning isegi maagilises töökorras
selleks ajaks, kui kool peaks algama.
Mis on edukas õppimine?
Just selline nagu loomulik hingamine, mida täiesti terved kopsud garanteerivad
ja edukas tuksumine, mida teeb terve süda. Valdavad ja ümberlükkamatud,
kaljutugevad teaduslikud tõendid näitavad, et edukas õppimine on terve ajuga garanteeritud loomulikes tingimustes, mida stimuleerib ja toidab
info-rikas õpikeskkond.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar