pühapäev, 31. august 2014
Nomi Aldort vastab küsimusele: Kuidas arendada lapse sotsiaalseid oskusi?
Küsimus: Minu 10
aastane poeg (kes ei ole kunagi käinud koolis) ei näita üles mingit soovi
sotsiaalseks suhtluseks ja eelistab, mind koos isaga. Ta keeldub enamasti
grupiga koos tegutsemast ja eelistab mängida oma venna ja ema-isaga. Mida ma saaksin teha, et
minu lapsel areneksid sotsiaalsed oskused ja ta sooviks mängida teiste lastega?
Naomi Aldort: Mulle tuleb
meelde üks hetk, kus minu tol ajal veel 6 aastane poeg hakkas juttu ajama 3
täiskasvanud naisega. Ma vaatasin neid ja isegi jalutasin noorema pojaga mõneks
ajaks eemale. Tagasi tulles ütles üks naistest: „Mulle avaldas suurt mõju see,
mida teie poeg rääkis koolita kasvamisest aga kuidas jääb siis
sotsialiseerumisega?“
„Mis sellega siis on?“ küsisin
ja osutasin 6 aastasele pojale, kes vestles kolme tundmatu täiskasvanuga.
Me mõtleme, et laps on
sotsiaalne sel juhul, kui ta seltsib teiste lastega ning unustame tema suhtluse
oma vanemate, õdede-vendadega, teiste täiskasvanud sugulastega. Kui teie poeg
eelistab üks ühele kontakti, siis olete liiga kriitiline ja ei pane tähele seda
unikaalset viisi, kuidas poiss teistega suhtleb, nagu see täiskasvanud naine restoranist ei saanud aru, et toimub
sotsiaalne suhtlus minu pojaga.
Me oleme sattunud
raskustesse suhtlemise äratundmisel, kuna elame kultuuris, kus sotsiaalse
lapse kujundiks on kontseptsioon lapsest, kes teeb asju koos oma eakaaslaste
grupiga. Mõte, et iga laps peaks seltsima eakaaslastega, on
eemaldunud inimese individuaalsusest. Selleks,
et ennast taolistest piiravatest kontseptsioonidest vabastada, tuleb alustada täiesti nullist ja
loobuda üldlevinud veendumustest.
Beethoven on üks näide
nendest, kes ei seltsinud ega ei olnud sotsiaalne tavamõistes. Ta vajas
meeleheitlikult privaatsust, et olla suuteline humaanselt suhtlema sügaval ja
mõtestatud viisil läbi haavatava ja emotsionaalse muusikameediumi. Ja see on
ainult üks loendamatutest suhtlemisviisidest.
Täiskasvanutena hindame aktsepteeritavateks mitmekesised sotsiaalsed eelistused ja ootame lastelt, et nad loobuksid olemast
nemad ise ning vormiksid ennast piiratud sotsiaalsete ootuste kohaselt.
Mis omakorda paneb neid
uuesti õppima seda, kuidas olla erinev, sest see on nii vajalik terve ühiskonna
eksisteerimiseks. On täiesti imeline, kuidas ekstsentriline laps transformeerub
austatud innovaatikuks, mõtlejaks ja artistiks: „Ta oli mees omaette,“ „ ta ei olnud
kunagi osa karjast,“ või „ta veetis iga päev tunde üksinduses,“ jne, jne. Tõeliselt kirglikud
inimesed, suured juhid ja imepärased loojad on harva olnud need, kes sobituvad
sotsiaalsesse vormi.
Sinu küsimusest ma näen, et
poiss on terve sotsiaalne olend oma isiklike eelistustega ja soovib suhelda
nendega, kellega omab väga lähedast suhet. Milline imepärane viis sügava
inimliku suhte arendamiseks. Peale selle, enamiku oma päevadest veedame
üks-ühele suheldes ja soovime sageli, et meil oleks selliseks suhtluseks rohkem
oskusi.
Lisaks iga indiviidi unikaalsusele,
pea meeles, et igas lapses arenevad sotsiaalsed oskused erineval ajal ja moel.
Üks ema jagas minuga muret oma 10 aastase tütre pärast, kes tantsis ja näitles
väga hästi, kuid kartis lava. Ma rääkisin talle ühest noormehest, kes 9 ja 11
eluaasta vahel väga enesekindlalt esines laval, kuid seejärel sai temast üsna
enesessesulgunud ja „ei mingit lava“ teismeline. Veel olen ma töötanud tüdrukuga,
kes oli 11 aastaselt äärmiselt häbelik, kuid nüüd teismelisena on oma kogukonna
laulev-näitlev täht. On samas olnud ka teisi juhtumeid; mõned introvertidest
lapsed on saanud väga edukateks juhtideks ja mõned suured suhtlejad on valinud
üsna erakliku elu.
Kui sinu poeg ei ole
soovinud mängida koos teiste lastega, siis tea, et sel hetkel ta seda ei vaja
(ja võib-olla ei hakka kunagi vajama). Mida sina saad teha, et tema oskusi
suurendada – hoida armastusega tema valitud teed ja anda talle mõista, et tema eelistused
on õiged. Näita, et oled temas kindel, paku seda, mida ta küsib – sinu
seltskonda, üks-ühele tähelepanu ning jah, ka oma pereringi turvalisust. Nii
tehes, säilib temas usaldus iseendasse ja ta õpib vastama ka teistele
kaasundliku ja tähelepaneliku suhtluse teel.
Pea meeles, et iga katse
juhtida last, jätab ta ilma loomupärasest õigusest, olla tema ise. Kui me oma
muretsemises pakume talle: „Miks sa ei võiks kasvõi üks kord minna ja mängida seal
koos nendega,“ siis me oleme seadnud kahtluse alla lapse valiku ehk, mis on
tegelikult kahtlus selle osas, kes tema on. Sul on vaja mitte ainult hoiduda ükskõik
mis nõuandest ja kiusatusest sundida last teatud sotsiaalsesse konteksti, vaid sa pead ka kaitsma teda
taolise lugupidamatuse eest, kui see tuleneb teiste poolt.
Kui sinus tõstavad pead
vanad hirmud, kuula neid enda sees, jaga lähedase sõbra või nõustajaga, kuid
hoia need eemal oma lapsest. Arenda endas uudistav vaatlusvõime oma lapse
sotsiaalsete oskuste osas. Sa ei või eales teada, milleks ta valmistub; eluks
läheduse eksperdina, innovaatorina, armastava lapsega koduisana, juhina ükskõik
mis alal – see on veel teadmata, kuid tal on vaja oma sisemise mina arenguks
järgida oma sisemist juhatust. Sinu poeg ON sotsiaalne. Hoia teda armastusega
ja jälgi vahelesegamiseta.
Tellimine:
Postituse kommentaarid (Atom)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar