Wendy Priesnitz on 2
täiskasvanud tütre ema ja ajakirjade sh Life Learning Magazine väljaandja. Tema
lapsed ei käinud kunagi koolis, mis 1970datel aastatel oli üsna haruldane
juhus, seda enam, et Wendy on diplomeeritud kooliõpetaja. Nüüd on Wendy 40
aastat olnud vabaõppe eestkõneleja. Kuigi märgib, et sõna vabaõpe (unschooling)
talle ei meeldi ja ta eelistab „elust õppimist“ või „elust, kui kooli ei
eksisteeri“ http://www.wendypriesnitz.com/about_wendy.html
W. Priesnitz kirjutab
2014 aasta mai/juuni numbris: Grace Llewellyn ütleb oma raamatus Guerilla
Learning, et kui sa oled lõpuks maha rahunenud, siis on vabaõpe lihtsalt üks
mõnus termin „elu“ või „institutsioonivaba kasvamise“ kohta.
Jah, loomulikult. Kuid
kuidas on ometi see muutunud nii komplitseerituks? Miks on nii paljud inimesed
haaratud argumenteerimisse oma definitsioonide ja meetodite osas. Miks nii
paljud vanemad on ebakindlad, kahtlevad, segaduses või lihtsalt totaalses
hirmus ses osas, mis puudutab ilma koolita elamist?
Ma arvan, et vastus
nendele küsimustele peitub soovis pakkuda parimat inimestele, kes on meie hoole
all; me tahame teha oma töö hästi, kui mitte täiuslikult ja tunneme ennast
süüdi, kui asjad lähevad vastupidi ootustele. Ma võin oma koolita
kasvamise kogemusest nüüdseks 40 aastaste lastega öelda, et asjad LÄHEVADKI
teisipidi sinu ootustele, niisiis anna oma parim (ja ürita kaotada oma
ootused).
Kuna me oleme rangelt
juhitud ja piiratud lapsepõlve produktid, oleme ka segaduses, hirmunud, pidevas
enesekaitses (ehk rünnakus) ning soovime olla kas eksperdid või tahame mõnega
neist konsulteerida, kuna ei ole harjunud vabadust rohkem kasutama, kui järgnev põlvkond. Kui
meile on esitatud fakt, et ei ole ühte
ja ainust õiget viisi vabaõppeks, siis me vaatame ringi mõne inimese järele,
kes ütleb meile, et on küll ja see omakorda annab meile võimaluse illusiooniks,
et me suudame kontrollida olukorda ja selle tagajärgi.
Siin peitub üks tera:
tulevik – nii lähi- kui ka kaugem – ongi ebakindel. Ja ma ei suuda ette
kujutada parimat viisi laste ettevalmistamiseks tulevikuks, kui elust õppimine.
Maailm muutub nii kiiresti, et mitte ükski teadmisi täis tuubitud keha, ükski
eluinstruktsioonide kogum ei jää vananemata. Laste sisemise õppimisvõime
toetamine viisil, mis võimaldab neil olla valmis kõigeks, on parim kingitus,
mida me neile anda saame.
Elu on rännak, iga
inimese rännak on erinev ja seega on iga pere tee vabaõppe protsessis erinev. Me
keegi ei alusta oma rännakut nii, et teame vastuseid kõikidele küsimustele.
Aga me alustame
teadmisega, kuidas õppida. On fakt, et õppimine ongi elu ja me oleme alati
õppimas, õpitut unustamas, ja taas õppimas. Samal viisil nagu meie lapsed
õpivad loomulikult, saame ka meie lapsevanemad õppida, kuidas neid aidata.
.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar