Postitan siia veel ühe Amy Milstein artikli tema blogist
Nõue,
et laps käiks koolis umbes 6 tundi päevas, 180 päeva aastas, ca 10 aastat
hoolimata sellest, kas ta seal õpib midagi või mitte, hoolimata sellest, kas ta
juba teab sellest teemast või mitte, hoolimata sellest, kas ta on suuteline
mingis valdkonnas liikuma edasi palju kiiremini ja paremini kui teised – see on
selline vägivald kodanikuõiguste vastu, et mõned täiskasvanud julgevad selle
vastu midagi ette võtta. Kuid laps, kes avaldab vastupanu, saab koheldud
kriminaalina. - John Holt
… last,
kes avaldab vastupanu, koheldakse kriminaalina...
Mida
me mõtleme?
Võimalik,
et vaatame pealt üht kohutavaimat sõda – otse meie silme all
Meie laste surma
Otse meie silmade all.
Ei?
Minu sõber märkis mulle täna, et sundides lapsi pähe õppima
korrutustabelit (või mingit muud matemaatikaga seotud ainest) on võrdne
sellega, et sundida kedagi pähe õppima juba lahendatud ristsõna. See ei ole mitte ainult piinavalt
igav, vaid võtab asjalt kogu mängulisuse, kogu avastamise- ja loomisrõõmu.
Tal on muidugi õigus.
Tänase kooli suurim kuritegu on „õppimise“
varjus laste sundimine lugemise ja matemaatika osas. Sundides neid aina
nooremas eas loobuma oma huvidest ja loomingulisusest, pannakse neid rügama „peab“
asjade nimel. Lugemine ja matemaatika on esirinnas, kuna nende kahe teema
kohta arvab igaüks, et need on põhihariduse jaoks ülima tähtsusega. Meie
vabaõppurid teame seda ka, kuna see on esimene küsimus, mida meilt küsitakse,
kui kuuldakse, et meie lapsed õpivad ilma sunnita või ettekirjutatud
õppekavata. „Kui kuidas on MATEMAATIKAGA?!“ tuleb kõigepealt ja õige pea järgneb
„Aga kuidas nad LUGEMA õpivad?!“
Ma ei eita siinkohal lugemise ja matemaatika tähtsust. Need on
vajalikud abivahendid, mida saab praktilistel eesmärkidel või puhta rõõmu
allikana kasutada.
Ja just seetõttu, ei tohiks lapsi MITTE
KUNAGI sundida neid aineid õppima.
Just nimelt.
Sundides last lugema enne, kui ta on selleks valmis, tähendab loomulikku viisi
tappa lapses armastus lugemise vastu. Oh muidugi ta õpib sundides selle ära,
kuid on väga suur võimalus, et ta hakkab seda vihkama. Sest miks muidu Jenkins Group 2003 uuringu alusel, 42% of kolledži
lõpetanutest ei ole lugenud ühtegi muud raamatut! MITTE ÜHTEGI. 80% USA
majapidamistest ei osta või ei loe raamatuid (2002 aastal). 57% kõikidest ostetud raamatutest jäävad
lõpetamata. 1/3 kõikidest gümnaasiumi lõpetajatest ei loe edaspidi enam ühtegi
raamatut (ja need kes lähevad kolledžisse satuvad selle ülaltoodud 42% sisse)
Kohutav? Mina aga imestan, et need numbrid on nii
väikesed, arvestades seda, et järjest rohkem lapsi sunnitakse hirmuga vait ja
pannakse ennast tundma rumalana, kui nad ei püsi eakaaslastega samas tempos. Ja
võimalik, et 15-20 aasta pärast, kui ühtlaseks tambitud mass lõpetab kooli, on
need numbrid palju suuremad.
Ja siis see matemaatika. Matemaatika on
üks looduse imesid. See on kõikjal meie ümber, igal pool. Ja on tõsiasi, et ma
avastan seda praegu, kui kooli lõpetamisest on möödas 20+ aastat. Ma vihkasin
matemaatikatunde. Ma vihkasin fakti, et õige vastuse leidmine ei ole
piisav - sa pead ka lahenduskäigu panema
kirja „õigel ettenähtud“ viisil. Milline tobedus! Minu füüsikust sõber vangutas oma pead, kui
me rääkisime neist asjadest. Suured avastused matemaatikas tulid sageli
inimestelt, kes mõtlesid sellest täiesti ebatavalisel viisil. Kuid koolis on
ainult üks õige viis asju teha. Lahendus on siin sama hästi, kui kivisse
valatud.
Ükskord, mõned aastad tagasi, rääkis
minu poeg mulle ühe loo. Koolis oleks seda nimetatud „tekstülesandeks“. Ta
rääkis, et kui sul on 10 sõpra ja nad toovad sulle igal aastal sünnipäevaks kingituse ja seda kuni sinu elu lõpuni, siis 90
eluaastaks oled sa saanud 900 kingitust. Ta osutas sellele kui tõsiasjale ühel
hommikul, mil me ootasime lifti. Ta oli 5 aastat vana ja ei olnud mitte kunagi
teinud mingeid matemaatilisi ülesandeid õpikust või töövihikust; ta ei teadnud,
kuidas kasutada kalkulaatorit ja ei olnud kunagi harjutanud korrutustabelit. Ma
küsisin, et kuidas sa seda tead ja ta hakkas mulle seletama kogu seda viisi
nii, et ma ei suutnudki seda jälgida. Kuid tema jaoks oli sel mõte sees ja mina
ei hakanud väitma vastupidist
See ongi „matemaatika“ avastamine ja see
on täpselt selline asi, mida koolides ei julgustata ja mida tavaprogrammid
kunagi ei kasuta.
Selline häbiasi, et meie järeleandmatu
püüdlus saavutada testides kõrgeim punktiarv, jätab meid ilma igasugusest
rõõmust, mida õppimine endas kätkeb. Lugemisest on saanud lihtsalt järjekordne
valus kohustus, millele tuleb alluda, et saada hea hinne ühele paberitükile.
Sel pole mingit ilu ega maagiat.
Matemaatika on lihtsalt üks hunnik arve
paberil, sageli lihtsalt pähe tuubitud ja ilma mingi praktilise väljundita.
Peale testi ennast ei oma see mingit seost elu enesega.
Me oleme loonud maailma, kus kõik lapsed
õpivad pähe juba lahendatud ristsõnu – kokkupandud puslesid.
See kõik annab meile veel ühe võimaluse
toetada ja rääkida vabaõppest, kuna sellest oleneb Armastus lugemise ja
matemaatika vastu.
.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar