Amy Milstein on alloleva artikli autor ja tema pealkirjale Valides mittelineaarse tee lisaksin täpsustuseks: ehk miks peaks kõik ja kogu aega mööda sirgjoont (nööri) käima?
Amy Milstein on NYCHEA (ehk New
York City Home Educators Alliance – eesti k. New Yorki koduõppe liidu) aktiivne
liige. Koos abikaasaga kasvatavad nad vabaõppel oma kahte last 12 aastast
Maya´t ja 8 aastast Beni´i, kes ei ole kunagi käinud koolis. Amy on pärit
Indiana Columbusest, käinud Earlhami kolledžist ja hilisemalt loobunud
kraadiõppest New Yorgi Ülikoolis. Milsteinid on suurlinna vabaõppe pioneerid.
Nende eesmärgiks on teadlikkuse tõstmine vabaõppe alal, mis võib olla
jätkusuutlik ja elujõuline valik vanematele, kes otsivad alternatiivset
võimalust tabapärasele koolistruktuurile. Amy blogi www.unschoolingnyc.com
Amy kirjutab:Kuna me hakkasime uskuma, et
valitud tee peab olema lineaarne – sirgjooneline? Et teatud asjad peavad olema
selgeks õpitud enne, kui saab õppida järgmist asja?
Käsikäes selle ideega, et „tähtsad“
teemad peavad olema igapäevaselt läbi vaadatud ja nii aasta-aastalt, eesmärgiga
see selgeks saada igas punktis. Ebaoluliseks peetakse asjaolu, kas meid need
teemad huvitavad või mitte – seda lihtsalt nõutakse.
Olen mõtisklenud, kas inimesed ei
märka, et elu ei toimi sel viisil? Algupärane õppimine on looduses harva sirgjooneline ja kui kellelgi
on vaimustus teatud teema või tegevuse vastu, siis nad ei vaja käsku, et seda
ala praktiseerida; vastupidi – sul on raske neid sellest eemal hoida.
Mis puudutab mind ennast, siis
minu huvid on mind haaranud lainetena. Hiljuti olin lugemise lainel. Samuti
olen teinud paari viimase kuu jooksul suurel hulgal fotosid. Enne pühasid ma õmblesin
iga päev. Varasemalt sügisel valmistasin rohkem peakatteid, kui keegi eales
suudaks ära kanda. Läbi kogu suve viibisin veel ühel lugemislainel. See tundub
saabuvat tsüklitena. Ja mingiks ajaks ma sukeldun täielikult ühte asja ja teisi
teen väga vähe. Mul oli alati raamat kaasas ja oli aegu, kus ma lugesin 3-4
raamatut nädalas. Sel ajal on teised hobid ja huvid kuskil tagaplaanil. Kuid
nad ei ole kunagi täiesti kadunud.
Ja just seetõttu ma ei muretse,
kui üht minu lastest haarab mingi tegevus täielikult endasse, nii endasse, et
ta ei huvitu millestki muust … jah, isegi sel juhul, kui see huvi on
videomängude vastu (nagu Minecraft). Ma tean, et seda ei loeta hariduse hulka
kuuluvaks, kuid see ei olegi asja tuum. Sest mingil hetkel võtab järgmine huvi
teatepulga üle ja täidab omakorda suurema osa ajast. Õppimine ei ole nii sirgjooneline,
kuid ta on järjepidev.
Mida öelda neile, kes arutlevad,
et lapsed peavad olema suutelised keskenduma ühele asjale (tavajuhul asjale,
mis neile ei meeldi) rohkem kui paar kuud, kuna „tõelises maailmas“ on vaja
seda edukaks töötamiseks? Mulle tundub, et need inimesed vaatavad tagasi, mitte
edasi, mitte seda, mis toimub tegelikult.
Lineaarse elu teine nimi on
tööorjus. Elevus, teostumise ja terviklikkuse tunne asetsevad sirgjoonelisest
ettemääratletud teest eemal, need asuvad käänakutel, ringides ja ebakorrapärastes
kujundites – oma kõhutunde järgimises, vahel liikudes aeglaselt ja vahel
kiiresti. Valed stardid ja surnud lõpud
on osa reisist – vahel väga oluline osa.
Ei ole vaja sundida oma lapsi
õppima lineaarselt. Julgustage neid õppima nende endi valitud meetoditel ja neile
sobivas vormis. Nende elu saab nii olema palju rikkam.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar