Artikli autor Theresa Shea on 3 vabaõppel oleva lapse ema. Tema luulet ja kirjutisi on avaldatud mitmetes ajakirjades ja raamatutes. Amatöör viiulimängijana kulutab palju oma ajast muusikale ja lastele muusikat tutvustades
Koduõppurid
on tavaliselt laiali puistatud siia-sinna, lähedalasuvatesse linnadesse ja
sellise ebaühtlase jaotuse tõttu on nende mõju peavoolu lapsekasvatuse
suundadele väike. Mul endal on haruldane
õnn elada naabruses seitsme teise koduõppe perega. Meie kohalik mänguväljak on
kooliajal täidetud igas vanuses lastega. Päikeselistel pärastlõunatel kohtume
üksteisega sageli raamatukogus. Eelmisel talvel organiseerisime koduõppurite
hokimängu kogukonna liuväljal. Päikeselistel päevadel, kui lapsed uisutavad
jääl, on mul kahju, et koduõppurid on ainsad, kes sellisel ilusal päeval saavad
siin olla.
Me
oleme metsik aines, halb eeskuju koolilastele! Me esindame alternatiivset
elustiili. Kui me kõik kokku koguneme, tundume ähvardava massina. Me oleme elav
tõestus sellest, et mitte kõik lapsed ei pea 5 päeval nädalas viibima oma
kogukonnast eemal. Naabruses on palju lapsi, kuid üksteise järel väheneb see
arv lasteaedade ja algklassidesse minejate arvel. Meie olemasolu tõttu, kuuleme
me sageli, kui koolilapsed küsivad oma vanematelt: „Miks mina ei võiks olla
koduõppur?“
Neid
vabadusi, mida koduõppurid naudivad – ei ole varaseid voodisseminekuid,
sissemagamisi, kodutöid, kui nimetada vaid mõningaid – paistab ohustavat
peavoolu lastekasvatust. Tunnen, et
kooliskäivate laste vanemad taluvad meid ja vahel tundub, et nad püüavad meid
vältida. Tõenäoliselt toimub hukkamõistmine. Või alternatiivselt - neil on
meist kahju. Nad ei kujuta ettegi, et
veedaksid kogu päeva oma lastega. Kui aga nende oma lapsed informeerivad neid
koduõppe laste olemasolust, siis on neil piisavalt laskemoona, millega kinnitada
õppekavade ja igapäevase kooliskäimise hädavajalikkust. Igal võimalikul juhul
lipsavad neist välja nende tegelikud mõtted koduõppe kohta. Kuid see on ok,
kuna koduõppuritena, oleme kõik ühendatud samade hinnangute ja süüdistuste
siltide alla. Vahel me lävime seltskondlikult ettevaatusega, vahel täiesti
vabalt. Mis kõige tähtsam, et säilitada mingidki suhted, me hoiame oma arvamuse
rutiinselt endale. Peale seda, igaüks meist usub, et me teeme oma laste jaoks parima. Ükski tee ei
ole täiuslik ja teeks vähe head, kui me looksime rinde „nende vastu“,
vastasseisu. Kuigi ma tean, et koduõppurite arv meie kogukonnas ei ole üldse
vähemuses, ei oma see tähtsust. Minu laste eakaaslasteks täiskasvanueas saavad
olema tõenäoliselt enamjaolt koolis õppinud. Mõned neist on toime tulnud
paremini, kui teised. On mõttetu vaadata, kes neist on koolis käinud ja kes
mitte, nad on üks generatsioon ja nad leiavad ühisnimetajad, et koos edasi
minna. Minu meelest, on tänapäevane lastekasvatus suurem väljakutse, kui eales
varem. Mitte ühelgi ajal varem ajaloos ei ole pööratud nii palju tähelepanu
ja ega kulutatud aega, et analüüsida,
kuidas lapsed arenevad, kuidas nad ei arene ja mida meil on vaja teha, et neid
aina arendada. Kahjuks, on tänastel lastel ka väga suures koguses diagnoose
kõikvõimalike puudujääkide ja käitumuslike probleemidega. Professionaalsed
patoloogid analüüsivad juba lasteaialaste kõnet. Lugemistestid tehakse ülimalt
varases eas. Koolid praktiseerivad ranget
isolatsiooni, mida teatakse nimega „fire drills“ (Loctdowns on mõiste, mis
esialgselt kasutati vanglate ja haiglate teatud olukorra kirjeldamiseks.
Isoleeritud kohana on ka kool muutunud nende eelmistega sarnaseks http://en.wikipedia.org/wiki/Lockdown). Üks võib peaaegu, et füüsiliselt tunda seda pinget
kollektiivis, kus koolilapse ema hinge kinni pidades loodab, et tema laps ei
satu koolivägivalla ohvriks või ei satu õppimises mahajääjate hulka. Ajakirjade
artiklites arutletakse võistleva lastekasvatuse ohtudest ja lõksudest. Kuskil
sel teel oleme kaotanud oma tegelikud eesmärgid. Ohjeldamatu individualism on
asendamas koostoimivat kogukonda ja üha enam ning enam inimesi tegutsevad mitte
kogukonna osana, vaid individuaalsete pereüksustena (ja isegi sellises üksustes
on sageli šokeeriv koostoimimise puudumine). Koduõppe kogukonnas toimib
omavaheline suhtlemine suuremal määral hädavajadusest, võib-olla seetõttu, et
me otsime automaatselt üksteist, et rohkem sotsiaalselt läbi käia. Igal juhul, isegi
mitte laskudes diskussioonidesse teemadel: milline kool on parem, millist
õpetajat ma oma lastele sooviks või kes saab paremaid hindeid, ei ole ma siiski immuunne kaasaegse
lastekasvatuse muredele ja komistuskividele. Võib-olla ütleb see minu ja minu
ebakindluse kohta rohkem, kui koduõppe kohta.
Koduõpe on ala, mis esitab mulle
väljakutse, kus ma ei saa süüdistada „õpetajaid“, kui mu lapsed ei näi midagi
õppivat.
Ma ei ole ema, kes alati on teadnud, et just koduõpe on tema laste
jaoks. Minu õnneks on mul olnud sõpru ja naabreid, kes on olnud juba teemas
„sees“ ja vastanud minu paljudele küsimustele. Üks sõber ütles, „Ma ei tahtnud,
et päeva parima aja veedab minu lastega keegi teine.“ Sel hetkel liisk langes, ma sain aru, et ka
mina ei soovi seda. Enamiku ajast olen ma õnnelik elust õppiv kolme lapse ema
(9, 7 ja 5 aastase) ja sügavalt tänulik selle vabaduse ja paindlikkuse eest,
mida minu pere naudib. Mitte tuues kooli koju ega järgides mingit kindlat
õppekava võimaldab meil paika panna enda oma päevakava, teha spontaanseid
plaane, lamada või lugeda terve päeva või asuda ükskõik millisele seiklusele,
mille elu meie teele toob. Minu lapsed ei ole kunagi käinud koolis ja välja
arvatud kord, kui nad soovisid minna päevahoidu sealse mänguväljaku ja põnevate
mänguasjade pärast, ei ole nad eales soovinud kooliga ühineda. Ma pean
märkima, et on päevi, kui ma sean kahtluse alla oma pedagoogilised uskumused
koduõppe kogukonnas ja kahtlen – kas ma annan oma lastele piisavalt. Ma ei ole
eriti kaval, nagu näete ja peale muusikatundide olen ma vältinud panemaks lapsi
tegeluskohtadesse, millel on ette kindlaksmääratud õpitulemused. Loomulikult on
lastekasvatus midagi sellist, mida ei teha isolatsioonis, kuid olen alati
kehitanud õlgu koos teiste lastevanematega, kas siis kodu- või kooliõppel
omadega, kui meid kaasatakse nö „üliproduktiivsetesse“ tegelustesse. Vahel ma soovin, et omaksin Teflon kihti ja
suudaksin tõrjuda heatahtlikke nõuandeid või rõhutatud viiteid
üliambitsioonikatelt lastevanematelt, kes on kindlad, et nad teavad täpselt,
mis on parim nende lastele. Headel päevadel suudan väga edukalt hoida oma pere
poolt valitud teed ja ka ennast kaitsta, kui tekib vajadus. Kuid halbadel
päevadel (näiteks siis, kui lapsed
lakkamatult tülitsevad, majas valitseb kaos või minu kannatlikkus on
madalseisus) leian end tundmas ohvrina, mida tekitab uskumus, et teised
inimesed teevad oma lastega palju huvitavamaid asju, kui mina. Sel ajal, kui ma
püüan rahuliku hetke jaoks sulgeda ennast vannituppa, on need teised pered kindlasti
töötamas teadusprojektide, savimudelite voolimise ja puutöö kallal, võtavad
õmblustunde või teevad magamistoas seinamaalinguid.
Kontrastiks
– minu päevad koos lastega on suurel määral struktureerimata ja
mitte-ambitsioonikad. Minu lapsed tavajuhul magavad sisse. Vahel alustame päeva
lugemisega. Vahel lähevad nad oma teed ja kuulavad raamatute salvestisi,
mängivad nukumaja ja Legodega või mängivad koridoris hokit. Mingil ajal päeval
küsivad nad, kas me ei võiks kõik koos minna kohvikusse (jah, minu
pärastlõunase kohviisu tõttu on mul kolm kohvikulast). Ma armastan hommikuid,
mis algavad aeglaselt ja voolavad ilma igasuguse kiirustamiseta. Siis miks, kui
ma olen oma igapäevase eluga rahul, on mul kalduvus võrrelda oma vabaõppe
režiimi teistega? Kus on peidus see kahtluse seemneke või kuskohast see hirm
tuleb? Mulle tundub, et ma ei ole immuunne võistlevate lapsevanemate kultusele,
kus tänapäevased pered on seotud liiga paljude tegevustega. Siis ma püüan
teadlikult sellele peavoolu lõksule vastu panna, kus lapsevanemad pidevalt
nutitelefone sõrmitsedes tormavad siia-sinna.
Ei, ma mõtlen, et minu tungil võrrelda on süütunnete sisu. Kuna minu
lapsed koolis ei käi, tundub mulle, et ma olen eemal mingist suurest mullist ja minu
pere ning mina suudame kuidagi hakkama saada ilma, et libiseksime mõnda auku
selles üli- ja üleplaneeritud maailmas, ja siis me suudame kõik selle üle
naerda. See ei saa ju kesta, või saab?
Kuid
siin on üks konks: ma tunnen süüd, kuna tegelikult naudin laste üksijätmist ja
seda, et initsiatiiv tegevuseks tuleks nende poolt. On fakt, et mind teeb närviliseks asjaolu, et
minu arvates olen ma andnud lastele parima kasvatuse siis, kui nad lõbustavad
ennast ise. Loobumine vajadusest õpetada oma lastele spetsiifilisi oskusi või
ainest, teeb mind aeg-ajalt rahutuks. Kas ma ei peaks võtma selle nende
õpetamise asja rohkem käsile? Kas ma ei peaks iga nädal neile õpetama selgeks
teatud arvu uusi asju selleks, et ma ei jätaks vahele ühtegi nende
silmapaistvat võimet, mida nad võivad omada? Kas sügaval sisimas olen ma väga
kindel vabaõppe struktureerimata elus või olen ma lihtsalt laisk? Kas vabaõpe,
omal moel, ei ole lihtsalt laste mittekasvatamise vorm? Loomulikult, ma
küpsetan oma lastega, kui nad seda küsivad ja muidugi ma ajan koos poistega
jäähallis taga litrit või ajan kindlal käel tikkimisnõela silmast läbi lõnga
tütrele. Kuid ma olen sama õnnelik, kui nad teevad omaette omi asju. On
tõsiasi, et suures osas ma tegutsen uskumusega, et ei ole minu töö algatada
suuri projekte oma laste jaoks. Mulle meeldib uskuda, et kõige parim, mida mina
saan teha on anda neile vabadus. Headel päevadel ma ei tunne ennast süüdi, kui
lasen neil endil leida midagi, mis neid huvitab, kuid halbadel päevadel mõtlen:
kas tõeline koduõppur ei peaks palju rohkem oma lastega tegelema? Kas ei peaks
olema mingit liiki „plaan“? Tavajuhul ma läbin nö haridusteaduslikku kriisi,
kui külastan lapsevanemat, kes elab rohkem struktureeritud koduõppe elu. Nagu
me kõik teame, on koduõppe kogukonnas väga suur hulk pedagoogilisi uskumusi ja
ei ole vähe tegelusi, milles kaasa lüüa. Tõtt öeldes võivad igapäevased valikud
olla tohutud. Kuid püüdes hoida elu
lihtsana, loodan mitte liialt kiirustada ja luua mingit laadi igapäevane jätkusuutlik eluiha. Mis siis juhtub, kui minu lapsed
kulutavad oma päeva kuulates raamatusalvestisi ja ehitavad Lego klotsidega või
joonistavad? Mis siis on, kui nad mängivad juuksurisalongi või kujutlevad, et
nad on kosmoselaeval? Kas omab tegelikku tähtsust, et minu vanim poeg suudab
peast üles lugeda paremusjärjestuses kõik 30 NHL võistkonda, kuid ei suuda
meelde jätta 10 maakonda ja kolme territoriaaljaotust? Kas ma olen sel juhul
temaga läbi kukkunud? Või kas ta mitte ei saa seda kunagi tulevikus ise välja
uurida? Mulle on alati olnud oluline meeles pidada kirjanik Allison McKee
fraas, et mitte ainult minu lapsed ei ole vabaõppel, vaid seda olen ka mina. Seda
on hea teada ajal, mil ma langen
kahtlustesse enda valitud raja suhtes. Saan aru, et need tulevad minu enda
koolitatud lapsepõlve juurest. Ma sain kuldtähti, võitsin kõnevõistlusi. Minu
õppimine oli kindlalt piiritletud ja mulle öeldi alati, mis ajaks on vaja
valmis saada ajalootöö või anda üle kirjand. Kas ma armastasin kooli? Ei. Ma
lihtsalt juhtusin olema piisavalt tark saama häid hindeid ilma erilise
pingutuseta. Lastekasvatuse seisukohast võttes, vaatan oma kooliajale tagasi
kerge kahetsusega. Kui ma ei oleks pidanud minema kooli, mis ma oleksin siis
teinud? Üks tuttav naine rääkis mulle kunagi, et tema poeg hakkas hilja
rääkima. „Kui tema minuga ei rääkinud, siis ka mina ei rääkinud temaga,“ naeris
ta. Ometi õppis poiss rääkima. Ma usun, et sama asi toimib ka minu lastele. Kui
ma ei juhi ega survesta neid, siis nad saavad loomulikult lahkuda minu
juhtimise alt ja hakata ennast ise juhtima. Välja arvatud see, et ma palun neil
muusikat harjutada iga päev, olen andnud neile nii vabad käed kui võimalik.
Olen alati lähedal, kui on vaja juhatust ja selgitan, kui nad seda küsivad. See
ongi võtmepunkt – lasta neil küsida. Ma ei püüa neilt küsimusi välja meelitada
ega ei testi neid küsimuste abil, millele mina juba tean vastust (ei ole kusjuures
eriti lihtne oskus!).
Kui
minu noorim poeg Levi hakkas esimest korda kirjutama oma nime, siis ta kirjutas
seda: I-V-E-L. Ma olin hämmeldunud! Ta
õppis ise kirjutama! Ma ei osutanud sellele, et ta kirjutas oma nime tagurpidi.
Sest ta teadis oma nime ja mina teadsin, et ühel hetkel ta hakkab seda
kirjutama õigetpidi, ja nii mingil ajal juhtuski. Mõnede inimeste jaoks on fakt, et ma ei
parandanud tema kirjutist („Oi ei Levi, sa kirjutasid oma nime tagurpidi; see
peab olema L-E-V-I“) märk vanemliku kasvatuse puudumisest. Kas pole mitte minu
kohus ja töö teda parandada? Jah, kui tal läheb valesti ja ta küsib minult, „Kas
nii on õige?“ Kuid ta ei ole kunagi
küsinud. Olen täiesti kindel, et paljud
minu naabritest ja tuttavatest usuvad, et minu vabaõppe meetodid on kahtlustäratavad. Minu lapsed, näiteks, on
sageli ainukesed vanemliku järelvalveta lapsed, kes mängivad väljas. Aastaid
olin koos abikaasaga selgitanud neile liiklusohutust ja me oleme kõndinud nende
kõrval, kui nad olid väga väikesed. Nüüd me usaldame, et kõik läheb hästi. Kui
mitte, siis eeldame, et üks lastest leiab meid üles. Kuid teistele vanematele
meie tänaval tundub meie lastekasvatusviis hooletusena. Nad teavad väga vähe
sellest, kui palju meie lapsed omavahel koos mängivad sel ajal, kui nende
lapsed on koolis. Ma pean ka märkima, et kui lapsed olid ühel õhtul väljas
pimedani (mil kell näitas 23.15) mängides mängu sära-pimeduses helendava
võlukepikesega, siis tajusin järsku, et sel viisil võin oma vabaõppe elustiili
tõttu väga kergesti sattuda vastuollu lastekaitse ameti või sotsiaalametiga.
Kas nad ei peaks sel ajal juba olema voodis või vähemalt ruumis sees?
Nii
varasemalt kui ka praegu võib mõni teine lapsevanem öelda mulle midagi, mis
järsku heidab valgust sellele, mida nad tegelikult koduõppest mõtlevad. Üks
minu sõber, kelle lapsed käivad koolis rääkis mulle hiljuti uuest
klaveriõpetajast, kelle ta lapsele leidis. Kuna ma ise mingil ajal mõtlesin
vahetada oma lapse muusikajuhendajat, siis esitasin talle mõned küsimused. Ta vastas, et klaveriõpetaja oli olnud väga
rahul, et tema tütar käib koolis, sest talle meeldivat lapsed, kes on
distsiplineeritud. „Ma ei ole kindel,“ jätkas ta, „mida ta teeks koduõppe laste
puhul.“ Muidugi ei tahtnud minu sõbranna sellega millelegi vihjata, kuid tema
kommentaar näitas välja tema tegeliku arvamuse, et koduõppurite elus puudub
distsipliin. Mida ma tahtsin küsida, kuigi ei teinud seda, oli see, kuidas tema
arvates õpib laps „distsipliini“ olles viidud hommikul kooli ja viibides seal piiratult
kogu oma aja kuni kella 15.22? Loomulikult on minu sõbra arvamus distsipliinist
see üldlevinud: see tähendab teha seda, mis sulle öeldakse.
Mina ise eelistan
sõna „distsipliin“ defineerida võimena struktureerida oma aega või veel parem võimena
juhtida oma vabadust.
Enamik inimesi usuvad, et saates oma lapsed kooli on
kergem, kui hoida neid kodus. See on teooria, et päevane eraldatus aitab omandada
suuremat kannatlikkust. Kuid see ei tööta sel viisil. Vanemlikkusel on oma „tsoon“.
Kui sa kunagi lähed päevaks või kaheks
kuskile ilma lasteta, siis saad aru, mida ma silmas pean. Ma tulen koju tagasi
mõeldes, et olen täiesti täis leebet kannatlikkust aga kulub vaid veidi aega,
et see kaoks, kui kõik läbisegi ühekorraga minuga räägivad. Keegi ei saa astuda
lapsekasvatusse sisse ja välja sujuvalt. Üllatavalt olen avastanud, et mida
rohkem ma lastega aega veedan, seda kergem on koos nendega olla. Kool loob
terve müriaadi probleeme, mida vanematel tuleb aktsepteerida, et säilitada oma nö
„vabadus“. Mina koos oma õdede-vendadega veetsin lapsepõlve koolis. 10 kuud
aastas olime me lahutatud 5 päeva nädalas – parima osa päevast. Kui me tulime
tagasi koju, vaatasime televiisorit või mängisime sõpradega ja siis oli meil
veel rohkem „kooli“ kodutööde näol. Lastekasvatus mida meie kogesime oli nö üleminekuline
– me läksime üle kooli, koolist läksime taas üle koju ja siis olime jälle
valmis kooliks. Enamik koolivabast ajast kulus kooliks ettevalmistamisele.
Räägin seda teile seetõttu, et saaksite aru – oma laste vabaõpe ei olnud minu
jaoks mingi loomulikult tekkinud asi. Võttis tükk aega enne, kui ma sain üle
sellest vajadusest, mis sundis lastega seotud asju siduma haridusteadusliku
vaatenurgaga. Kui hästi mulle sobitus Allison McKee anekdoot artiklis Meie
laste vabaõpe on iseenda vabaõpe, kus ta märkis, et võttis üle oma poja tiigi
projekti, et soovitada, kuidas paremini kaardistada muudatusi. Alles hiljem
avastas ta, et lisades nii palju erinevaid võimalusi ja ettepanekuid vähendas
ta oma poja enesekindlust, loomulikku imestamisvõimet ja rõõmu tema algse idee
üle. Kuid tee pealt eest ära astumine või oma asjadega tegelemine ei tule
kergelt. Seega on tavalised aeg-ajalt üles kerkivad kahtlused vabaõppe osas ja paratamatud
langused, kui võtab võimust uskumus, et äkki see on hoopis lapsekasvatuse
puudumine. Hea uudis on aga see, et iga kord, kui ma läbi selle madalseisu
lähen, tulen sellest august välja hoopis uues kohas – uue tugevusega,
enesekindlamana ses osas, et elust õppimine on just see, mida minu pere vajab
ja millest kasu saab.
See
on „koolitatud“ hääl minu peas, mis tahab mind panna uskuma, et lapsed ei õpi
midagi, kui ma koolist loobun. Ma näen kuhjadega tõestusi, mis näitab
vastupidist. Minu vanim poeg Dashiell näiteks, õppis ise lugema siis, kui ta
oli 8 aastane. Ta ei pidanud läbima mingeid tähestiku harjutusi ega
häälikuõpetust. See oli tema enda huvi, mis pani ta liikuma. Ta tahtis ise
lugeda spordilehti. Sama huvi spordi vastu on aidanud tal omandada nii
matemaatilisi oskusi kui geograafilisi teadmisi. Miks mitte võtta välja maailma
atlas sel ajal, kui käib jalgpalli MM ja vaadata, kui kaugelt on kõik kokku
tulnud? Minu tütar Sadie läbis vanema vennaga sama lugema õppimise tee, kui oli
7 aastane. Iga päev küsib ta kuidas kirja panna mingeid sõnu, mida ta kirjutab
oma „raamatutesse“ ja kui oleme väljas palub ta sageli seletada, mida
tähendavad märgid ja ütlevad reklaamid. Kahjuks hakkab ka tema varsti lugema.
Ma ütlen kahjuks, kuna peale seda, kui lapsed hakkavad lugema on lõppenud ka
see täieliku süütuse aeg, kui nad on immuunsed kirjutamiskultuuri suhtes, mis
on nendega igal tootel ja igas poes ja grafitil linna majaseintel. Loodan, et tütar
võtab omale aega, et õppida lugema ja loodan, et noorim poeg ei katkesta oma varajasi
katsetusi. Ma võpatan juba rutiinselt, kui kuulen koolilaste vanemaid kurtmas
raskusi, mis tekivad sundides 6 ja 7 aastasi lugema. Soovin, et mul oleks
julgust neile öelda, et jätku lapsed rahule. Kuhu meil on nii kiire? Lastel on
terve elu, et saada literaadiks. Nende lugemisoskuse eelne elu on nii lühike.
Pikas perspektiivis, ei ole halb küsida „tähtsaid“ pedagoogilisi küsimusi. On
tõsiasi, et need on mind ülimalt tugevdanud ja kinnitanud minu intuitiivset
tunnetust vabaõppe osas.
Ma tahan oma lastele anda lapsepõlve, mis ei ole
täielikult juhitud kellast. Ma tahan, et neil oleks aega arendada oma
kujutlusvõime maailma. Ma tahan, et nad teaksid – vabadus igapäevasest
pähetuupimisest ei ole miski, mis ilmtingimata täiskasvanueas takistuseks saab. Ja
ma tahan, et nad saaksid aru – nad ei pea elama elu, milles on vaja nurisemata
kannatada, kuna kõik teised teevad samamoodi.
tean, et paljudele vanematele,
kes elavad peavoolu tavapärast elu, tundub minu vabaõppe tee kahtlustäratava ja
vanemliku hoole puudumisena. AGA, kui „vanemliku hoole puudumine“ tähendab seda, et ei ole kindlat magamamineku
ja ärkamise aega, ei ole „distsipliini“ ja ei ole piiratud ettekirjutatud elu,
siis las ta olla. Mina tean, et olen oma perele leidnud sobiva tee. Ja ma tunnen
ennast nii, nagu oleks vabanenud mingist suurest surutisest.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar