Vahelduseks tõlkelugudele tuleme korra Eestisse ja küsime, kuidas läheb koduõpe siinkandis...
Ingrid (pildid teinud Liis ja Ivo Luik ) |
Sel ajal kui mina veel kodu ja vabaõppest midagi ei teadnud
olid sina teemaga juba kaua aega tegelenud. Kuna ja kuidas sa jõudsid üldse
koduõppe teemani ja millised olid esimesed allikad, kuskohast sa vastuseid
leidma hakkasid?
Ingrid:
Päris esimene kord, mil ma teadlikult koduõppe ideega kokku puutusin,
oli vestlus ühe inimesega nõudepesu kõrvale. Kuna ma sellest veel midagi ei
teadnud, tekkisid mul kohe kõik levinumad vastuväited, mida hiljem
teisteltki kuulnud ja lugenud olen. "Mina küll ei oska ise lapsele
kõiki aineid õpetada, mul on vaja karjääri teha ja oma elu ka elada ja
kuidas lapsed niimoodi teistega suhelda ja maailma tundma õppida saavad."
Kummalisel kombel olid esimesed mõtted kodus õpetamise raskusest seotud
keskkooli füüsikaga.
Seejärel hakkasin aga koduõppega seotud
vestluseid mujal järjest rohkem tähele panema ja selle üle
mõtlema. Olin tol perioodil usin perekool.ee kasutaja
ja lugesin seal Merje Luugi kirju koduõppest, kodussünnitusest ja inim- ja
loodussõbralikust elust. Mingil hetkel 2005. aastal, kui olin juba mõnda aega
lugenud, kirjutasin Merjele, et Eestis oleks vaja koduõppe
katusorganisatsiooni. Merje tutvustas mind Tiia Leisiga, kes õppis parajasti
Inglismaal haridusteadust ning oli samuti talle kirjutanud. Hakkasime
tihedalt kirju vahetama ja arutama, mida ja kuidas oleks Eestis vaja koduõppe
soodustamiseks muuta. Sellest sündis Eesti esimene koduõppe konverents
suvel 2006 ja MTÜ Eesti Koduõppe Keskus (http://koduope.ee).
Tiia soovitas mul lugeda John Holti kui
koduõppe liikumise isa teoseid. Tellisin tema "Teach Your Own", mis
oligi vist esimene pikem tekst, mida koduõppest lugesin. Otsisin
internetist inglise keeles infot koduõppe ja Tiia soovitusel eriti vabaõppe
(unschooling) kohta ning liitusin erinevate listidega. Üks esimesi, kelle
artikleid ja listipostitusi ma pikka aega jälgisin, oli Sandra Dodd (http://sandradodd.com/unschooling.html).
Koduõppe suvepäevad |
1. Ka
mina lugesin sel ajal perekooli ja Merje postitusi. Eelkõige kodusünnituse
kohta, kool jäi sel ajal veel kuskile õhku rippuma. Sellest on nüüd pea
10 aastat möödas. Praegusel hetkel on internetis võimalik lugeda juba
väga paljusid kodu/vabõppe teemalisi blogisid (mujal riikides). Mis on selle
aja jooksul Eestis muutunud ehk kui palju me selles vallas edasi oleme läinud?
2.
Oi, väga palju on muutunud. Kui MTÜ Eesti Koduõppe Keskus 2006. aastal
alustas, siis oli üsna levinud, et nii õpetajad, suvalised inimesed nö tänavalt
kui isegi üks haridusametnik teadsid kindlalt väita, et koduõpe ilma arsti
loata on seadusevastane. Kuigi 6. klassini oli juba aastaid ka vanema soovil
koduõpe seaduslik olnud. Õpetajad ei tahtnud last oma klassi koduõppele võtta,
sest kartsid vastutust tulemuste eest ja kogemusi oli väga vähe. Uue koduõppe
korra järgi vastutab tulemuste eest lapsevanem, mitte enam õpetaja. Pered, kus
lapsed olid koduõppel, olid ise rajanud teid ja suhteid koolis ja loonud endale
võimalusi. Osadel oli palju vabadust teha nii nagu ise õigeks peeti, sest ei
olnud nö sissetallatud radu ja reegleid, et kuidas kõik peab olema. Teised
järgisid kooli poolt määratud rangeid ettekirjutusi tiheda kõikehõlmava
kontrolliga ja usaldamatuse õhkkonnas. Praeguseks on ühiskonna üldine
teadlikkus oluliselt tõusnud. Me ei ole küll teinud arvamusuuringuid, kuid
vähemalt mina kohtan iga aastaga aina enam võõraid inimesi, kes omal algatusel
hakkavad rääkima koduõppest, kui tore, et on selline võimalus ja vanematel
inimestel on olnud kahju, et nende laste lapsepõlves sellist asja ei olnud.
Õpetajatel on rohkem kogemusi sellise koduõppega, kus vanemad on täitsa
normaalsed inimesed ning nad näevad, et koduõppel oleval lapsel on kohati
paremad võimalused õppimiseks kui koolis käival
lapsel.
Ka praegu on koole,
kus kardetakse koduõpet ja päris palju inimesi, kes teadmatusest või kusagilt
poole kõrvaga kuuldud koledate lugude taustal arvavad, et koduõpe on kahjulik,
kuid neid on vähem ja nad ei mõjuta üldist pilti enam nii palju. Samuti on
praegugi peresid, kes koduõppel järgivad õpetaja seatud rangeid reegleid,
järgivad täpselt klassi kava ja käivad tihedalt kontrollis. Kuid praegu saab
sellisele perele juba öelda, et kui koostöö ei suju, siis alati on koole, kus
koduõppesse inimlikumalt suhtutakse ja te ei pea tingimata kohalikus koolis
kirjas olema. Muidugi on võimalik, et reegleid on palju seepärast, et vanem ise
tunneb ennast ebakindlalt ja tahabki, et tal oleks täpselt lühikesed sammud
ees. Samuti on võimalik, et vanem on kooli läinud eeldusega, et kindlasti on
õpetajad vaenulikud ja ei usalda vanemat ning üritanud ennast kohe
agressiivselt kehtestada. Keegi ei taha teha koostööd inimesega, kes
suhtleb ähvarduste, stseenide ja üleoleva tooniga ning õpetajad ei ole
siinkohal erand. Igal pool üle Eesti on väga toredaid õpetajaid, kes ehk ei
hüppa kohe rõõmust, kui kuulevad, et neile tahetakse koduõppel olevat last
klassi panna, kuid sõbraliku suhtlemisega ja viisakalt oma nägemuse
tutvustamisel oma pere koduõppe toimimisest oleks valmis avama ennast sellele
võimalusele. Eriti, kui on näha, et vanemad on koduõppe enda jaoks läbi
mõelnud. See põhimõte kehtib igal pool elus.
HTM on meie kogemuses
alati toetav olnud ning tõlgendanud koduõppes lubatut palju laiemalt kui
õpetajad. Ka eestlased peavad koduõppe blogisid (nimekiri http://koduope.ee/?id=7),
osad neist vabaõppe sugemetega. Kõik blogid küll ei uuene enam, kuid arhiivis
leiab ikka kasulikku. Avaldatud on artikleid erinevatest koduõppeperedest,
telekas on näidatud ja raadios räägitud. Igal aastal on kaks korda võimalus
osaleda koduõppe päevadel ning kohtuda inimestega, kes teevad koduõpet või
kaaluvad seda ja arutada kõike, mis mureks. Aegajalt korraldatakse ka
väiksemaid kokkusaamisi ja ühistegemisi. Erinevates Eesti piirkondades on
algatusgrupid, kes soovivad ühiselt koduõpet korraldada.
Facebookis on
igapäevaselt aktiivne ja üsna rahvarohke koduõppe grupp (https://www.facebook.com/groups/393567910736818/ ).
Sa oled kirjutanud koduõppe teemalisi
artikleid, millised on olnud vastukajad?
Ingrid: Koduõppe valdkonnas tegutsemine
on mulle õpetanud, et artiklitega võib muuta maailma. Kui tahad midagi saada,
siis küsi selgelt, konkreetselt ja kohe kõige kõrgemat taset, mida suudad ette
kujutada. Isegi, kui maksimaalset kohe ei saa, siis juba poolele teele vastu
tulek on kõrgem kui see, mida paljud julgevad üldse küsida.
Oma esimese artikli koduõppest
kirjutasime Tiiaga kahekesi 2006. aasta suvel. Esialgu pidi artikkel avaldatama
ajakirjas Haridus ja seda soovinud ajakirjanik tahtis, et artikkel keskenduks
mingile probleemile. Provokatiivsuse tõstmiseks panime pealkirjaks "Kas
lapsi saab vanemate kätte usaldada?". Lõpuks avaldas selle hoopis
Õpetajate Leht. (http://www.opleht.ee/Arhiiv/2006/03.11.06/tekstid/peamearu/2.html) Valmistusime
artikli kirjutamiseks nädalaid materjale kogudes ja lisasime lõppu kõige
kõrgelennulisemad Koduõppe Keskuses arutatud ettepanekud koduõppe korra
parandamiseks. Peaaegu mitte keegi Koduõppe Keskuses ei uskunud, et need
võidaks reaalselt vastu võtta, eriti veel nii varajases järgus, mil ühiskonna
teadlikkus koduõppe kui sellise olemasolust ja seaduslikkusestki oli väga
madal. Meieni selle artikli järel eriti mingit tagasisidet ei jõudnud ja me ei
teadnud, kui hoolega HTM-is Õpetajate Lehte loetakse ja kui tõsiselt seal
artikleid võetakse. Me ei olnud haridusministriga (Tõnis Lukas) kohtunud ning
kuigi olime teda konverentsile kutsunud, oli tal samal päeval muul sündmusel
vaja osaleda, kuid me eeldasime positiivset meelestatust. Üllatus oli suur, kui
üks MTÜ liige avastas seaduseelnõude kogust koduõppe korra uuendamise eelnõu,
kus oli varasemaga võrreldes tehtud olulisi muudatusi ja nende põhjenduseks
mainitud MTÜ Eesti Koduõppe Keskus ettepanekud. Kuigi keskkooli asemel
pikendati vanema soovil koduõpet senisest 6. klassist 9. klassi lõpuni ja
riiklikust õppekavast sõltumatuse asemel sai sõltumatuse kodus
klassiga ühte takti käimisest individuaalse õppekava näol (mis siiski tugineb
kooli õppekavale, mis omakorda tugineb riiklikule) ning hindamisel määratleti
ainult minimaalne tihedus kord poolaastas, oli seda kõike ikkagi kordades
rohkem kui enne ning Eestist sai hoobilt üks koduõppesõbralikuma
seadusandlusega riike Euroopas. Ja hindamise meetodid on niikuinii iga õpetaja
oma valida nii koolis kui kodus, lihtsalt koolis on keskkonnast ja laste
hulgast tingitud valikuvõimalus palju väiksem kui kodus.
Individuaalse õppekava koostamise
juhendi leiab http://koduope.ee/?id=40
Uusim koduõppe kord (kehtiv alates 1.
jaanuarist 2014) on https://www.riigiteataja.ee/akt/103092013039
Kui palju on praegu Eestis lapsi koduõppel? Milline on 10
aasta kasv? Ma vaatasin USA-s on olnud üsna hüppeline miljonilt järsult kahele
miljonile. (Või kui palju seda infot üldse kuskile keskusesse koondatakse)?
Ingrid: Vanema soovil koduõppele jäänud
laste hulk on olnud aastati hüplik. Meie esimestel aastatel kasvas see 76lt
lapselt 2006/2007 õppeaastal 96le lapsele 2008/2009 õppeaastal ja seejärel
langes 55le lapsele 2010/2011 aastal. 2011/2012 aastal aga jälle tõusis 88
lapsele.
Ametlik statistika ei anna siiski päris
täpset ülevaadet kuna on korduvalt juhtunud, et koolis, kus teadaolevalt on
kindlasti laps koduõppel, EHISe kirjade järgi ühtegi koduõppelast ei ole.
Viimaseid andmeid meil ei ole.
Statistika (allikas: EHIS 10.11
seis vastaval õppeaastal)
Õppeaasta
|
Koduõpe vabemate soovil
|
Koduõpe tervislikel põhjustel
|
Kokku
|
06/07
|
79
|
1069
|
1148
|
07/08
|
90
|
988
|
1078
|
08/09
|
96
|
571*
|
667
|
09/10
|
77
|
543
|
620
|
10/11
|
55
|
310
|
365
|
11/12
|
88
|
255
|
343
|
Tabeli tärni juurde käiv tekst:
* Tervislikel
põhjustel koduõppel olnud õpilaste arvu vähenemine 2 õppeaasta jooskul on
tingitud õpilaste koguarvu vähenemisest valdavas sihtrühmas (mõjutab eeskätt 3.
kooliastet) ja koduõpet reguleeriva määruse muutumisest.
Tervislikel
põhjustel koduõppel olevate laste hulga suur langus tuleneb sellest, et
tervislikel põhjustel koduõppele jäämine tehti ametlikult keerulisemaks. Varem
jäeti lapsi vahel tervislikel põhjustel koduõppele, kuigi selleks tegelikult
vajadust ei olnud. Samuti püüti mõnes koolis õpetajale tülikaid lapsi
koduõppele suunata.
Mis sulle endale kodu/vabaõppe juures
meeldib ja millised suunad? Millisena näeksid sina tulevikus õppimist või ehk
milline võiks olla nö toimiv kool?
Ingrid: Minu jaoks on koduõpe loomulik
lapse kasvamise viis. Koduõppel laps kasvab kodus, oma pere keskel. Kuna
koduõppel on üsna vähe lapsi, vaadatakse seda kui alternatiivi koolile neile,
kellele kool millegipärast ei sobi. Minu jaoks on vastupidi. Koduõpe on
loomulik asjade käik ja kool on alternatiiv neile, kes erinevatel põhjustel ei
taha või suuda oma lastele koduõpet pakkuda. Väga vajalik alternatiiv, sest
tänapäeva elukorraldus on selline, et valdav osa inimesi kas ei taha oma
lastega nii palju aega koos veeta või ei saa seda endale majanduslikult lubada
või tunnevad ennast omaenda lastele kasvukeskkonna loomisel ebapädevana. Samuti
on inimesi, kellele meeldib tiheda kogukonnana toimetada ja laste õpetamist
ühiselt korraldada. Sageli on siiski tegemist lihtsalt vooluga kaasa
minemisega, peatumata mõtlemiseks, et on võimalik ka teisiti. Kool on kiiresti
muutunud nii tavaliseks, et on ununenud, et see on meil olnud vaid mõnisada
aastat.
Erinevaid lähenemisi sellele, millistest
põhimõtetest lähtudes koduõpet korraldada ja kuidas see igapäevaselt välja
näeb, on väga palju. Kui ma alguses hakkasin koduõppe vastu huvi tundma, siis
kujunes minu lemmikuks vabaõpe ehk inglise keeles unschooling.
Vabaõppe üks keskseid ideid on, et lapse jaoks on õppimine sama loomulik kui
hingamine ja vanemate ülesanne on luua keskkond, milles laps saab vabalt õppida
ning toetada tema huvi püsimist ja kasvamist. Sageli võib märgata, et laps, kes
läks kooli ootusäreva, õpihimulise ja maailma avastamisele avatuna, on paari
aasta jooksul kaotanud pea igasuguse huvi ja soovi teadlikult midagi uut
õppida. Õpetamise püüdlustega on õpirõõm ja valmisolek õppida hävitatud.
Lähtudes plaanist hulgale lastele teatud aja jooksul teatud järjekorras teatud
asjad korraga ära õpetada, jääb konkreetse lapse õpivalmidus ja -rõõm sageli
tähelepanuta. Ei arvestata, et on võimalik ainult aidata inimesel midagi
õppida, mitte talle seda ühepoolselt õpetada. Olen kohanud täiskasvanuid, kes
aastaid pärast kooli lõpetamist hakkavad vaikselt mõtlema, et ehk võiks mõnda
raamatut lugeda, lihtsalt huvi pärast. Siiani olid nad seda koolist saadud
negatiivsete kogemuste tõttu vältinud.
Vabaõpe on samas ka kõige enam valesti
mõistetud ja kuritarvitatud suund koduõppes. Pealiskaudsel tutvumisel on lihtne
võtta mõni üksik kontekstist väljas olev artikkel, blogipostitus või listikiri
ja üldistada oma tõlgendused selles jagatud nõuannetele universaalseteks
reegliteks, mis nõnda postituste, kirjade ja suuliste jagamiste kaupa järjest
edasi levivad. Vabaõpe on konkurentsitult vanemalt kõige enam pühendumist
eeldav lähenemine. Kui teiste lähenemistega võib koduõppepäeva vastavalt oma
ettevõtmiste mahukusele kell 12 või kell 16 lõpetatuks lugeda ja seejärel muu
elu juurde asuda ning pidada nädalavahetusi, vaheaegu ja pikki suvepuhkuseid,
siis vabaõpe kestab 24/7 aastaringselt sünnist kuni lapse kodust lahkumiseni.
Vanematelt eeldatakse isiklikku suurt huvi pidevalt õppimise, kasvamise ja maailma
avastamise vastu, mis oleks lastele igapäevaselt eeskujuks ja neid kaasa
tõmbaks. Vabaõpe ei saa toimida peres, kus vanemad ei huvitu ise edasi
õppimisest, ei usu oma lapse võimesse õppida ning tahavad aega veeta mugavalt
meelelahutust tarbides, hoiduda keerulistest vestlustest suvalisel hetkel
kerkival teemal, ei ole valmis aitama lapsel tema lõppematutele küsimustele
vastuseid otsima ja ennast uutesse olukordadesse panema. Samuti ei saa vabaõpe
toimida peres, kus vanematel ei ole töö tõttu või muudel põhjustel aega lapsega
koos olla või kui vanemad ei ole vabaõppe või isegi koduõppe kasulikkuses
üksmeelel. Vabaõpe ei ole see, kui laps istub päevad läbi üksi kodus arvutis
või hängib linnapeal. Vabaõpet on vahel samastatud lapse hooletusse jätmisega (inglise
keeles negligence), sest selle nime kasutamine on atraktiivne
neile, kes ei taha või jõua lapsega tegeleda või kes ei suuda toimivaid piire
seada. Vabaõppes rõhutatakse lapse kui täisväärtusliku inimese õigusi, vabadusi
ja väärikust, kuid lapse õigused ei saa kunagi astuda üle vanema väärikusest.
Toimival vabaõppel õpib laps elama perekonnas nii, et kõik üksteisega
arvestavad. Talle õpetatakse, et kui ta käitub külas halvasti, siis teine kord
teda sinna külla enam ei kutsuta ja keegi ei taha temaga mängida. Õiguste
tunnustamine ei ole ainult ühesuunaline. Kui laps vanemat ründab ja häälekalt
solvab ja vanem sealjuures mõtleb, et lapse õigus ennast väljendada on tema
õigustest olulisem, siis on tegemist lihtsalt oskamatu vanemaga, mitte
vabaõppega.
Ka lapse õigust tarbida kõikvõimalikku
tervist kahjustavat kraami on sageli seostatud vabaõppega, jättes tähelepanuta,
et laps teeb oma valikud eranditult keskkonnas, mille vanemad on enda ümber
loonud ja valinud. Keskkond, mille vanemad enda ja lapse ümber oma valikutega
loovad, paneb paika valikud, mille olemasolust laps teadlik on. Püsivalt kodus
kasvava lapse jaoks on väljaspool kodu ja peret avastatud uued võimalused
väiksema tõmbejõuga, kui kodune keskkond ja vanemad on püsivalikutes
stabiilsed. Laps, kes sööb koduseid toite, võib poes huvi tunda värviliste
krõpsupakendite vastu, kuid see, et talle pakend huvi pakub, ei tähenda, et ta
tahab seda, mis paki sees on, eriti kui ta ei teagi, mis seal sees on. Vanema
vastutus on pakkuda lapsele kodus tervist toetavaid toite ja mitte täita kappe
rämpstoiduga igaks juhuks, et äkki lapsele see meeldib ja siis oleks vale teda
sellest eemal hoida. Ning mitte sattuda paanikasse iga kord, kui laps külas
saab midagi, mida kodus ei sööda, vaid lasta sel rahulikult jäädagi ühekordseks
külas saadud asjaks. Samamoodi televiisoriga - lapse teleka ette panemine, et
omal oleks rahulik toimetada, ei ole vabaõpe. Vabaõppel tähendab piiramatu
telekavaatamine seda, et vanem vaatab koos lapsega ja arutab temaga nähtut.
Ning ei eelda, et päevad mööduvad teleka ees, vaid elab ise aktiivset ja
huvitavat elu, milles laps tahab osaleda, mitte kogu aeg teleka ees istuda.
Vabaõpe ei sobi inimestele, kes tahavad mugavalt elada ja ei taha tegeleda elu
huvitavamaks loomisega, kui laps kipub teleka taha kaduma. Lihtsalt öelda, et
see on keelatud, on palju lihtsam kui pingutada selle nimel, et lapsel oleks
muud rõõmsat tegemist, mis teda ilma telekakeeluta paeluks. Vabaõpet võib
pidada ka luksuseks, mida vähesed saavad tegelikult toimivana endale lubada.
Hiljem olen aastate jooksul avastanud ka
mitmeid teisi huvitavaid lähenemisi. Viimase paari aasta lemmik on Thomas
Jeffersoni nimeline lähenemine (TJEd), mis ühendab endas vabaõppe, klassikalise
koduõppe ja teadlikult tugeva aluspõhja loomise varases lapsepõlves. Sellest
kirjutasin pikemalt http://looduskodu.wordpress.com/2013/06/04/thomas-jeffersoni-nimeline-koduoppe-suund/.
Kolmas minu jaoks ligitõmbav lähenemine on Charlotte Masoni pedagoogika, kus on
suur rõhk loodusel ja kirjandusel.
Millisena näeksid sina tulevikus õppimist või
ehk milline võiks olla nö toimiv kool?
Usun, et haridusmaastik muutub järjest
mitmekesisemaks. Võimaluste paljusus suureneb veelgi nii pedagoogiliste
lähenemiste kui korralduslike lahenduste osas. Kindlasti tekib juurde väikseid
kogukonnakoole, kus vanemad on ise panustanud kooli aluspõhimõtete
väljatöötamisse ja osalevad ka igapäevases töös vastavalt oma annetele.
Lähiajal tegutsevad kõrvuti nii riiklikud, kohaliku omavalitsuse, kohaliku
kogukonna, üleriigilise kogukonna koolid, erinevad õpikeskused, koduõppe
ühendused kui üksikud koduõppepered. Arvan, et kõik need vormid jäävad veel
kauaks püsima.
Toimiv kool on selline, mis sobib
konkreetsele kogukonnale ja milles lapsed saavad tervena ja õnnelikuna kasvada
ning ühiskonnas oma koha leida.
Mina unistan sellisest
kogukonnakeskusest, kus kohalikud elanikud pakuvad erinevaid kursuseid ja
töötubasid, mida keegi hästi oskab, korraldavad kontserte, etendusi, näituseid,
laatasid, klubisid, loenguid ja seminare, kutsuvad kaugemalt juhendajaid ja
tegijaid. Need kursused ja töötoad on avatud igas vanuses osalejatele ja ka
lapsed saavad täiskasvanutele õpetada midagi. Seal saavad koos käia nii
koduõppepered kui kooliõpilased ning igaüks valib endale need kursused ja
tegemised, mis talle huvi pakuvad. Saab võtta nii üksikuid töötubasid kui ka
mõneaastaseid programme. Seal on näiteks erinevad ehituskursused,
kokandustunnid, telgedel kudumise töötuba, vilepilli vestmise, mesilaste ja
kompostiusside pidamise, ravimtaimede korjamise ja kasutamise tunnid,
arhitektuuri ja restaureerimise klubid jne. Ja see keskus asub ökoloogiliselt
toimivas külas.
Enamjaolt kardetakse koduõppe osas kõige enam sotsialiseerumise ja
matemaatika probleemi. Kas sinu arvates need on probleemid? Ja mis on praegu
Eesti koduõppijate juures probleemiks?
Sotsialiseerumine ja matemaatika ei ole
koduõppes kui sellises probleemid. Samamoodi võiks öelda, et käsitöö või eesti
keel on koduõppes probleemiks. Matemaatika võib olla probleem nende
koduõppeperede jaoks, kus vanemad tunnevad ennast selles vajalikul tasemel
ebapädevana, ei leia oma tutvusringkonnast mitte kedagi, kes oleks valmis
selles last aitama ning ei ole valmis ka kedagi palkama. Sama kehtib iga teise
aine kohta, mida konkreetses peres ei osata õpetada. Koduõpe ei tähenda, et üks
vanem peab üksi kõik ained lapsele selgeks tegema. Osades peredes vanemad
jagavad omavahel aineid või klasse, osades leitakse konkreetses aines
koduõpetaja, osad kasutavad huvikoolide pakutavat. Koduõppepered saavad
omavahel koostööd teha ning üksteist aidata nende ainetega, milles tugev
ollakse. Alati saab leida ka mõne keskkooliõpilase või tudengi, kes oleks
valmis last aitama.
Sotsialiseerumine on ühiskonnas
toimimiseks kõlbulikuks saamine. Üldiselt toimib see koduõppel paremini kui
koolis. Koolis käiv laps on suure osa ajast koos grupi ühes piirkonnas elavate
ühevanuste laste ja õpetajatega ning kõik lapsed tegelevad samal ajal samade
asjadega samas järjekorras ja saavad selle eest lõpuks numbrid. Elu ei ole
selline. Elus valib inimene eriala ja töö vastavalt oma huvidele, on
ümbritsetud erinevates vanusegruppides ja erineva taustaga inimestega, keda ei
huvita, mis numbreid nad kunagi millegi eest said ning soovi korral saab kolida
mujale või vahetada tööd ja eriala. On leitud, et koduõppel kasvanud noored on
ühiskonnas aktiivsemad. Nad on harjunud õppima sisemise motivatsiooni ajel, nad
on harjunud, et neisse suhtutakse nagu täisväärtuslikku inimesse, kelle arvamus
loeb, nad on kogenud, et neil on aega ja võimalused uurida vastuseid
küsimustele, mis neid huvitavad ja süveneda pikemaajaliselt ühte asja ilma
päevi 45 minutilisteks seostamata juppideks killustamata. Neil on olnud lubatud
esitada küsimusi, nad on suhelnud erinevate inimestega ja sageli saanud osaleda
erinevates huviringides või -koolides. Ameerikas kõrgkoolid otsivad koduõppelt
tulnud noori, sest kogemused on näidanud, et koduõppelaps on iseseisev õppija,
kes teab, mille nimel ta õpib ja miks ta kõrgkoolis on.
Sotsialiseerumine võib olla probleemiks
peres, kes veedab elu ainult koduseinte vahel ilma teiste inimestega eriti
suhtlemata või kus vanemad on pikad päevad tööl ja laps üksi kodus. Kuid
sellised pered ei kipu lapsi koju jätma.
Kõige suurem probleem on Eesti koduõppeperede
jaoks ilmselt praegu see, et neid on alles väga vähe ja keeruline on enda
lähedal leida peresid, kellega koostööd teha, pidevalt kogemusi jagada ja
üksteisele toeks olla. On koduõppe suvepäevad, mis sel suvel tulevad juba
üheksandat korda, ning talve- ja sellest õppeaastast ka sügis- ja kevadpäevad,
kus on võimalik teiste koduõppeperedega kokku saada. On mõned algatused
koduõppeperede tihedamaks koostööks konkreetsetes piirkondades. Kuid peamine
püsiv suhtlemise võimalus on praegu ikkagi veel internetis. Facebookis on üsna
aktiivne koduõppe grupp: https://www.facebook.com/groups/393567910736818/ ja
kokkusaamiste infol saab silma peal hoida aadressil http://koduope.ee.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar