Üks selline raamat, mis aitab hirmu ületada neil, kes kardavad, et kodus õppinud laps ei suuda eales minna ülikooli või saada tööd või head elukutset. Tegemist on raamatuga, mis päris mitu minugi uskumust aitas tühistada. See on huvitav, kuidas me isegi ei aima, kui sügavalt ja kui juurdunud on mõned uskumused. Ja sestap ma tahaksingi sellest raamatust pikemalt näiteid tuua. Aga kõigepealt sissejuhatus.
Laurie Chancey PhD (sotsioloogias) vabaõppel kasvamise loo
kirjutab tema ema Valerie Fitzenreiter lahti raamatus „The Unprocessed child. Living
without school.“ (eesti k. „Töötlemata laps. Elu ilma koolita“ )
Laurie ei käinud kunagi koolis ja astus ilma diplomita ülikooli, läbis vastavad katsed, läbis ka õppe ,
saavutas oma kraadid ja on praegu õppejõud Louisiana ülikoolis.
Laurie kirjutab raamatu eessõnas ise nii:
Mitmed aastad tagasi tegi sõber
mulle komplimendi minu pentsiku käekirja eest ja ma ütlesin talle: „Aitäh, see
on töötlemata käekiri. Töötlemata koolisüsteemi poolt, mis püüab vormida kõikide
laste käekirja.“ Siit ka raamatu pealkiri – Töötlemata laps. Te saate minuga
selle raamatu lehekülgedel lähemalt tuttavaks. Kuni 17 eluaastani ma ei
teadnudki, et olen vabaõppel. Arvasin, et olen koduõppel. Kui olime kodust
väljapool ja teiste inimeste seltskonnas, siis nad küsisid minult, miks ma ei
ole koolis? Ja mina vastasin, et olen koduõppel. Ma vihkasin seda küsimust sama
palju, kui kõike seda, mis sellele järgnes. Me ei kasutanud sõna „vabaõpe“ ja
sellega me kaitsesime ennast. Rääkisime palju valgeid valesid. Esitasime
fiktiivseid aruandeid, et meid rahule jäetaks.
Kuigi minu ema rääkis mulle
alati, et ei ole oluline, mida teised meist mõtlevad, muutusin ma teismelise
eas veidi närviliseks. Mulle tundus, et ma olen laisk koduõppija. Küsisin
emalt, miks ta ei ole mulle õpetanud matemaatikat. Tema vastas, et ta teab –
kui ma vajan matemaatikat, siis õpin selle ka ära.
„Kuidas sa seda võid teada?“
küsisin temalt. Ema vastas, et see on täpselt sama, mis lugema õppimisega. Ma
ei uskunud teda. Mõtlesin, et olen rumal, testimata, ei suuda end tõestada,
segaduses.
Siis, kui ma sain 17, lugesin
läbi raamatu Summerhill. Ja siis sain aru. See oli imeline. Ma sain lõpuks aru,
miks ema uskus, et ta tunneb lapse olemust. Ma vabandasin tema ees, et olin
olnud kahtlustav selles osas, kuidas tema mind kasvatas ja küsisin, miks ta
mulle seda ei seletanud. Tema arvas, et oli seda teinud.
Ema ei toonud mulle näiteid, mida
ta peale Summerhilli ja John Holt raamatute lugemisel leidis. Ei rääkinud
mehest, kes läks Summerhilli vabakooli ja oli nii täielikult huvitatud
mehaanikast, et õppis lugema alles 18 aastasena....
Ema Valerie tsiteerib mitmeid kordi
Summerhilli raamatust ja toob sealt ühe väga imelise näite. A.S. Neill kirjutab
ühest poisist, kes ei tahtnud võtta osa mitte ühestki erialatunnist 10
kooliaasta vältel. 17 eluaastaks luges ta veerides. Ta lõpetas kooli ja alles
siis, kui ta leidis omale sobiva töö, õppis ta kiirelt selgeks nii lugemise, kui ka
kõik muu oma tööks vajaliku. Ta on nüüd literaat, teenib väga head palka ja on
oma kogukonna liider.
Valerie ise kirjutab
raamatu sissejuhatavas osas järgmist:
1979 aastal lugesin esmakordselt
vabaõppe kontseptsioonist, olin kohe haaratud võimalusest pakkuda seda oma
lapsele. Pakkuda talle elu, mis oleks vaba igavusest, frustratsioonist ja
valust, mida ma ise koolis 12 aasta vältel kogesin.
Kogu oma austuses õpetajate vastu
– nende töö on tehtud nii raskeks meeletute reeglite ja piirangute kogumiga, et see halvab õppetöö kogu klassis.
Nende põhitööks on saanud tunni ajal õpilaste hoidmine vaiksena ja oma koha
peal. Tõeliselt head õpetajad, kelle hulgas on ka minu õde, peavad tegema nii
palju mõttetut paberitööd ja järgima reegleid, et saada „luba“ tunni
huvitavamaks muutmiseks. Kogu koolisüsteem vajab muutmist, või jääb see
lihtsalt lastehoiu või lastevangla tasemele. Igal juhul peamine põhjus, miks ma
selle raamatu kirjutasin, ei ole kooli ründamine. Ma kirjutan, sest soovin
jagada oma kogemust, et kool ei ole vajalik lapse positiivse kasvamise jaoks.
Enamik lapsi koolis kukub läbi.
Nad kukuvad läbi selles potentsiaalis, milleks nad on sündinud, loomulikus
õpihuvis. Lapsed on sündinud meeletu õppimisvõimega, arusaamisega ja
loomingulisusega, kuid kaotavad selle, kui astuvad üle kooli läve. Miks nad
läbi kukuvad? John Holt kirjutab oma raamatus „How children failed?“ („Miks
lapsed läbi kukuvad“), et „lapsed kukuvad läbi seetõttu, et nad kardavad, neil
on igav ja nad on segaduses.“
Lapsed on loomult motiveeritud
olema meele järele täiskasvanutele oma elus. Nad kardavad ja on ära hirmutatud
nii paljude ootuste hulgast, millega vanemad soovivad, et nad oleksid edukad.
Ainuüksi nende vanemate pettumuse idee ise viib depressiooni ja vaimse
surutiseni. Nende igavus on tingitud mõttetust tihedast päevakavast, mis täidab
nende elu igapäevaselt. Segadus tekib, kui neile räägitakse autoriteetsete
täiskasvanute poolt vastuolulisi asju.
Selles raamatus ma panen kahtluse
alla arvamise, et kõik lapsed peavad olema allutatud koolile või õpetatud samas
stiilis, et neist saaksid haritud ja sotsialiseeritud kodanikud meie
ühiskonnas. Ma näitan teile ka tervet müriaadi kasulikke asju, mis juhtub
lastega, kui reeglite ja seaduste maailm vahetada täieliku vabaduse vastu.
Vanemad ei pea olema kvalifitseeritud spetsialistid, et lasta oma lastel õppida vabaõppel. IGA
ARUKAS INTELLIGENTNE LAPSEVANEM ON SUUTELINE KASVATAMA LAST VABAÕPPEL, KUI
ARMASTUS JA kannatlikkus on olemas. Ei ole mingit vajadust piiramatuks sissetulekuks,
et osta kokku kõike, mida koolis võib olemas olla. Vabaõpe on üks odavamaid
viise. Raamatukogud on suurepärased tasuta informatsiooni allikad absoluutselt
igas valdkonnas. Lõputud on soodsa
hinnaga või tasuta tegevused-üritused, millest saab osa võtta koos perega. Võib
muutuda lausa mänguks – kui vähe on võimalik kulutada. Ilma kooliühiskonna surveta moe viimaste
röögatuste järele on elu üsna lihtne.
Suur osa lapsi alustab lasteaiaga
kolme aastaselt. Nad kistakse vanemast või hooldajast eemale selleks, et veeta
oma ülejäänud elu uues olukorras. Nende päevad on nüüd jagatud 30 minutilisteks
perioodideks: on aeg, kuna sa tohid mängida, aeg lõunatamiseks, aeg lugemiseks,
aeg magamiseks. Neile õpetatakse juba varajasest east, kuidas nad peaksid
käituma, mõtlema ja õppima teatud kindlal viisil. Nad ei pea mitte ainult ära
õppima kõik selle, mida õpetaja käseb, vaid peavad ka igavuse korral teesklema
huvitatust pealesunnitava õppe vastu. Lasteaia kogemus peaks toetama lapse
loomulikku õpihuvi ja arendama oskusi, mida ta selleks vajab. Selle asemel
õpetatakse last automaatselt järgima rutiini kuulekalt ja ilma küsimusi
esitamata ja seda isegi juhul, kui rutiinil ei ole mingit mõtet. Kooli tõeline
olemus paistabki olevat kuulekuse saavutamises, mitte õppimises. Koolilastel ei
ole võimalik öelda, mida nad sooviksid oma ajaga teha ja seetõttu ei õpigi nad
enda jaoks valikuid tegema.
Kontrolltööd ja testid ei ole
vabaõppuritele vajalikud. Vanemad on ju teadlikud sellest, mida laps teab, kuna
veedavad koos palju aega. Testid ei
näita lapse tegelikke teadmisi; pigem näitab see, kui hästi ta oskab ta testi
teha. Väga paljudel juhtudel, intelligentsete laste testide tulemused on kehvad
ja nende eneseväärikus/enesekindlus saab tugeva hoobi. Ja vastupidi, kehv
õpilane võib teha testi hästi ja siis oodatakse, et ta ka edaspidi esineks sellisel
tasemel.
Kui lapsed on 6 aastat vanad, alustavad
nad kooliteed. Järgmised viis aastat algavad nende päevad ca kell 6 hommikul.
Nad panevad selga riided, mida vanemad on nende jaoks valinud; söövad helbeid
või putru vanemate nähes ja sõidavad kooli. Järgmised 7 tundi oodatakse
lapselt, et istuks vaikselt ebamugaval toolil ja õpiks igavaid baasteadmiste
fakte, mida väga tihti ei paista nende elus üldse vaja minevat.
Lapsed hakkava nägema raamatuid
kui piinariistu, mida kasutavad hoolimatud õpetajad kodutööde vormina. Kui
lapsevanemad ei naudi raamatuid, siis ka nende lapsed ei hakka seda kunagi
tegema. Kui lastel ei ole õigust valida, mida nad teevad omaenese ajaga, siis
neil on hiljem igav, kui keegi ei dikteeri, mida peab tegema. Kui selline
mittesobivus hakkab ilmnema, kirjutatakse lastele väga sageli välja tabletid,
et nad muutuksid „sobivaks“. Paljud lapsed muutuvad häbelikuks ja
enesessetõmbunuks või agressiivseks. Mõned leiavad, et kergem on nõustuda
õpetajaga, kui olla pärast silmitsi mässu tagajärgedega.
Umbes 14 aastasena alustatakse
gümnaasiumiosaga, kus õppimine on koos areneva keha ja isiksusega. Õpetajad ja vanemad nõuavad
nüüd veel enam, kuna sõbrad vaevlevad eakaaslaste surve (peer pressure) all.
Neil on veel 4 aastat „põrgut“ enne, kui minna ja otsida omale töö ja saada
täiskasvanuks. Järjest kasvav arv teismelisi satub eakaaslaste surve all
tarbima narkootikume ja seda uima peetakse pääseteeks. Nende hinded kannatavad, nad muutuvad
seksuaalselt aktiivseks, mis aga sageli viib juhuvahekordadeni. Kuna puudub kontroll omaenese elu üle, siis
viib see agressiivuseni, mis avaldub kaklustes ja noa ning relvadega
vehkimises. Eneseväärikuse ja –usalduse puudus põhjustab sageli ka koolist
väljalangemise ning suutmatus oma temperamenti kontrollida võib viia vanglasse.
Kui nad suudavad koolist ennast läbi viia, võidakse end leida ebarahuldavalt
töölt või abielust, milleks nad ei ole valmis. Nad tunnevad segadust, abitust,
eesmärgipuudust. Võtab aastaid enne, kui nad saavad üle oma lapsepõlvest või ei
saa üldse.
Selle kohta on läbi viidud palju
uuringuid.
Vabaõppel laps ei näe õppimist,
kui kindlas ajaperioodis tehtavat toimingut. Nad näevad õppimist millenagi, mis
juhtub loomulikult, on vaeva väärt ja see ei ole piiritletud ajaga. Nagu kirjutas John Holt oma raamatus How
Children Learn: „Linnud lendavad, kalad ujuvad, inimene mõtleb ja õpib.“ Seega,
me ei pea motiveerima last õppima keelitamise, altkäemaksu või sundimisega. Me
ei pea neile pidevalt pinda käima, et nad
õpiksid. Mis meil on vaja teha (ja see on ainus asi, mida on vaja) on see, et toome nii palju maailma nende
eludesse, kui võimalik. Anda lastele nii palju abi ja juhatust kui võimalik,
kui seda küsitakse; kuulata respektiga, kui nad soovivad rääkida; ja seejärel
tee pealt eest! Meil tuleb usaldada – nad teevad ise kõik ülejäänu.
A.S. Neill (Summerhilli kooli
omanik ja asutaja) kirjutab oma vabakoolist: „Ma olen just nüüd aru saanud oma
haridusskeemi absoluutsest vabadusest. Ma näen, et kogu sund väljastpoolt on
vale, et ainult sisemine sund on ainus väärtus … kui laisklemine on nende
isiksusele sel teatud hetkel vajalik … siis on see taastumisprotsess ja
seetõttu hädavajalik.“ Neill juhtis oma kooli kuni surmani ja nüüd jätkab tema
tütar Zoe. Tema populaarseim väljend on: „Hirmu puudumine on parim asi, mis
lapsega võib juhtuda.“
Iga lapsevanem, kes puutub viiel
päeval nädalas kokku talle vastu töötava lapsega, kui toimub riidessepanek,
söömine, uksest välja minek, hindab pinge puudumist vabaõppe kodus. Ei ole äratuskella, mis nõuab, et päev
algaks; ei ole rangelt piiritletud ajakava, mida tuleb järgida; ei ole
riietumisreegleid. Päev algab lapse jaoks siis, kui tal on loomulikult uni ära
läinud ja vaikselt toimub aktiivsusesse voolamine. Mõned võivad arvata, et see
soodustab laisklemist, kuid tõestatud on täiesti vastupidine. Enda ise
juhtimine viib suurema enesedistsipliinini ja suurema vastutuseni. Vabaõpe
hirmutab neid, kes kardavad isiklikku vabadust ja piiritlemata ajakava. Täiesti
vale on arvamus, et vabaõpe tähendab lapsega mittetegelemist või vanemliku
hoole puudumist. See on väga levinud müüt. Enamiku vabaõppurite elu on väga
lõdvestunud ja rahulik niipea, kui ei püüta pidevalt sundida lapsi terve päeva
midagi tegema. Õppimine ei ole midagi sellist, mis toimub eraldi elust enesest
ehk mingist muust loomulikust tegevusest. Nende elu on tasakaal kõikidest
juhtuvatest asjadest, nii negatiivsetest kui ka positiivsetest. Õppimine ongi
osa sellest protsessist, mitte sellest lahus. Kooli olemasolu ei anna mingit garantiid, et
laps õpib. Paljudel juhtudel garanteerib see hoopis vastupidise. Klassiruum ei
soodusta mitte alati keskendumist või huvi teadmiste vastu. Madal moraal ja distsipliin
on koolides tavaline. Vabaõppel õpib laps mõtlema niivõrd loogilisel ja
omapärasel viisil, millest koolitatud inimene ei pruugi kunagi aru saada.
Vabaõppur õpib toime tulema reaalses elukeskkonnas, samas kui kool on suletud
institutsioon ja kaugel tegelikust elust.
Üks vabaõppe suurimaid eeliseid on
väga lähedane side oma lapsega. Sa oled koos lapsega 24 tundi päevas ja laps
õpib sinult väärtusi, lootusi, unistusi ja hirme. Ja sina õpid tundma oma last.
Ilma piiritletud ajakavata ja ilma sunnita võtta omaks teiste uskumused.
Sellisest suhtest saab tõusta tõeline respekt ja täielik usaldus. Kõik, mida sa
oma lapsele annad, tuleb sulle kümnekordselt tagasi.
John Taylor Gatto šokeeris 1991
aastal tervet maailma, kui ta New York osariigi Aasta Õpetajana oma ameti maha
pani öeldes, et ta ei soovi enam koolis lapsi kahjustada.
Vabaõpe ei ole lihtsalt
koolitamise vorm. See annab lapsele vabaduse ja vastutustunde valida, mida ta
oma ajaga teeb. Kui laps on vaba rutiinist ja teab, et teda usaldatakse, siis
ta õigustab seda usaldust. Õppimine muutub lapsele nauditavaks siis, kui ta ei
tunne sundi. Vabaõpe ei ole paljudele vastuvõetav, kuna tavajuhul tähendab see
seda, et üks vanematest jääb koju ja annab lapsele usalduse, suure
ootamisvõime, tingimusteta armastuse ja täieliku respekteerimise. Peale kõige,
sul tuleb nautida temaga koosolemist. Irooniline ongi see, et kooli ja
puuduliku vanemliku kontakti koosmõjul ongi tekkinud asjaolu, et me ei naudi
lastega koosolemist. Koolisüsteem on oma
aja ära elanud ja ei tööta uute põlvkondade jaoks. Minu jaoks on kool praegu
julm lapsehoidja – ei midagi enamat. Kui minu tütar oli väiksem, siis tema
seinale oli kinnitatud üks plakat. Plakatil seisis: „Kool on suurepärane asutus
… kuid kes tahaks elada asutuses“. See plakat ütleb kõik.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar