Mis Eesti kord maailma teiste selliste riikidega (nagu USA,
Kanada, UK, Austraalia, Jaapan, Holland, Prantsusmaa, Hispaania jt) ühele pulgale aitab jõuda on kindlasti vabaõpe:).
Siin Eestis, tuletagem endale aga meelde, et kõik me oleme vabaõppel – just
nimelt, ka koolis käivad lapsed. Peatu korraks tammumast teiste sissetallatud
rajal mõtlemata ja küsimata endalt: miks ma seda teen ja kas seda on üldse
vaja? On vabaõppel need, kes käivad koolis ja ülikoolis, ka need , kes seal
kunagi käinud ei ole või on sealt välja visatud, on medalitega ja cum laude lõpetajad ja vaevu läbivedajad.
Miks ma nii väidan? Kõik on vabaõppel ja nüüd oleneb vanemast, kas ta sellest
aru ka saab ja kui palju ta oma jõudu, aega, sundi ja raha selle eitamiseks kulutab.
Nagu ma olen juba varasemalt näite toonud, lahkus Eckhart Tolle koolist juba 10
eluaastal ja naases koolisüsteemi peale aastaid vabaõpet. Sellest hoolimata oli
ta suuteline asuma doktorantuuri Cambridge Ülikooli. Ja miljonid inimesed kogu
maailmas teavad täna Eckhart Tollet, räägivad temast, tsiteerivad teda, on talle
tänulikud. Maailma parima haridusega ja korralikult koolis käinud inimesed
ehitasid ja töötasid Saksa koonduslaagrites – ka nemad on tuntud omal moel. Väga paljud, kes läbivad cum laude terve
kooliprogrammi, ei saa sisse ei Cambridge ega mõnesse teise ülikooli. Ja see polegi
oluline. Ma tean meest, kes peale 8 klassi koolist lahkus ja hiljem tuntud ja
tunnustatud ärimeheks sai. Ma tean inimest, kes kuldmedaliga lõpetas ja
ülikooli rahanduse lõpetas ja nüüd pottsepa ametit peab. Ma tean inimest, kes
vaevu suutis 12 klassi läbi vedada ja aastaid hiljem asus ülikooli maastikukujundust
ja aiandust õppima ja on nüüd sel alal väga suurepärane. Ma tean inimest, kes mitme ülikooli diplomiga
on lihtsalt paadunud narkomaan. Ma tean inimest, kes lõpetas viitega ja on
hullumajas. Ma tean inimest, kes ei osanud mitte midagi ja oli kõigi arvates „lootusetu
loll“ ja nüüd on ta tuntud meelelahutaja. Ma tean inimest, kes vanemate sunnil
lõpetas muusikakooli ja ei võta kunagi ühtegi pilli kätte ega armasta laulda.
Ma tean inimest, kes ei ole kunagi muusikat õppinud, kuid mängib paljusid
pille. Ma tean inimest, kes mitme diplomiga istub juba pikka aega vanglas. Ma
tean inimest, kes on 5 klassi haridusega enamiku oma elust istunud vanglas,
kuid kelle olemus ja intellekt on enamat, kui ma korralikult koolitatud ja
õpetatud inimeste juures kohanud olen. Ma tean inimest, kes … Võib kirjutada ka
nii – ma tean terveid klasse koolis,
keda õpetatakse ühtemoodi ja kellest mitte ükski ei omanda neid teadmisi sama „hästi“.
Kujutage ette, inimesed on erinevad…
Hoolimata sellest, kas me käime koolis või mitte, õpime
hästi, ülihästi või mitte – jõuame ikka sinna, kuhu me jõuda tahame … või kuhu
jõuda ei taha ehk ei taha vanemad, et tema laps sinna jõuaks. Ta jõuab siiski.
Või ei jõua. Milleks siis kool, milleks selline pingutamine, sundimine,
ühesuguseks tegemise protsess. Milleks selline rabamine, häbenemine ja
muretsemine, et äkki minu laps ei ole nii hea, nii tark, nii korralik kui
teised. Kus on need teised nüüd, aastakümneid hiljem. Peale kõiki neid koole ja
treeninguid ja huvikoole. Peale kõiki neid püüdlusi, et laps oleks nii nagu
mina seda tahan ja nii nagu peab ja nii nagu on kombeks. Arvate, et tegemist on
üksikjuhtudega? Et ainult üksikud kooli lõpetajatest on elu pahupoolel? Kuna
meil on politsei, eeldan ma, et meil on ka kurja tegijaid ja rohkem kui üks.
Kuna meil on vanglad, eeldan, et meil on vange ja rohkem kui üks. Kuna meil on
narkopolitsei, eeldan, et meil on narkomaane ja rohkem kui üks. Kuna meil on
nii palju haiglaid, eeldan, et meil on palju haigeid ja neid on rohkem kui üks.
Kuna meil on … Me elame ju duaalses maailmas. Kui meil poleks nii palju „halbu“ inimesi,
kuhu kõik need „head“ panna? Kes on üldse hea ja kes paha? Kellegi jaoks on
kontoris tasuva töö tegemine ülim – ja see keegi ei saa sinna kontoris ilma
autota ja nendeta, kes auto teevad, ei saa ilma nendeta, kes prügikasti
tühjendavad, ei saa nendeta, kes kaevavad ja teevad teid, mida mööda autoga
sõita. On vaja riideid ja transporti, on vaja kohvioa korjajaid ja savi
kaevandajaid, metsa langetajaid ja igat masti teenindajaid. Enamik neist on
saanud ameti selgeks läbi vajaduse ja huvi ja valikute ja meistri jälgimise ehk
õppinud elust enesest. Olnud vabaõppel. Enamik ei kasuta kooliõpikutes
kirjutatut üldse või maksavad selle eest, et seda unustada. Unustada enese
sundimise, eneseusalduse ja eneseväärtuse kaotuse. Miks ei võiks vabaõppega
alustada kohe? Milleks aastaid iseennast ja lapsi sundida läbi kohustuste ja
vastumeelsete protsesside jada, kui lõpptulemus ei ole teada, ei ole ennustatav
ega ostetav-müüdav. Milleks aastaid meelitada, keelitada,
ähvardada last, sulgeda kõrvad-silmad tema hingele, kui lõpptulemuseks ei ole
nagunii see, mida te ootate. Miks tallata lõpmatuseni ühte ja sama teed, kui see ei toimi - ei sinu ega lapse jaoks. Kuna me oleme arukad, siis miks mitte teha teisi valikuid. Minister ütleb, et koolid leiavad halvasti üles
geeniusi! Ära sa ütle:). Loomulikult on see nii. Kool ei saa seda teha, ei ole suuteline seda
tegema, ükskõik millist lähenemist kasutada. Sest proovi 100km tunnikiirusega
autoaknast näha erilisi puid, putukaid, taimi. Ei suuda leida, sest KÕIK ONGI GEENIUSED!!! KÕIK ON ja meie ei leia seda mitte kellestki üles ega suuda seda toetada sellises sunnil põhinevas keskkonnas. Küsige Eckhart Tollelt,
kõikidelt maailmakuulsatelt näitlejatelt, muusikutelt, kunstnikelt – kuidas nad
oma geniaalsuse leidsid või kuidas neid leiti. Nad lahkusid koolist või visati
sealt välja. Kuidas leida Talleggi kanalast
kuldmune munev kana? Ei ole leitud ega leitagi. Mitte kunagi. Sestap need, kes ei anna alla lasevad enanst välja visata või lahkuvad. Et mitte protsessi nii kriitiliseks ajada, võib ju seda ennetada ja lasta vabaõppel igal geeniusel leida oma isklik rada.
Eesti,
nagu muu maailm on täis rahulolematut inimest: rahulolematut oma tööga, oma
suhtega, oma sissetulekutega, oma tervisega ja rahulolematu kõigi teistega enda
ümber. Kõik teevad tööd, mis neile ei meeldi, ei sobi. Kuid ennast kuulata ei
julge. Mõned aastad tagasi lõpetanud klassi noored ütlevad peaaegu ühest suust –
nad läksid õppima seda, mida vanemad tahtsid. Mitte keegi neist ei ole rahul.
Suur osa uputavad seda kurbust alkoholi. Võib-olla selle tõttu kasvab vaba- ja
koduõppurite arv terves maailmas ülikiiresti. Püüa siis selle hirmuga leppida,
teda vabastada ja temast aru saada – selle hirmuga, mis paneb sind arvama, et
laps vabal õppel ehk õppides elust enesest on loodusõnnetus, ei oska rääkida, kirjutada,
kardab inimesi ja elu …
Vabaõppes ei ole läbikukkumist - Wendy Priesnitz
Enamikul inimestel, kes elavad
kasvõi veidi teistmoodi, kui ühiskonnas tavaks, on aeg-ajalt kahtlusehetked. Elust
enesest õppijad ei ole erandid. Kui koole üldse poleks, siis pered peavad
valima, kuidas elada ja siin ei saa olla mingeid nö eksimusi. Olen kuulnud vahel
peredest, kes peavad ennast vabaõppes „läbikukkunuteks“ või ütlevad „vabaõpe ei sobinud meie lastele“. Kuid mida
mina olen sellistel juhtudel avastanud on see, et vabaõpe ei toiminud nende –
see tähendab lapsevanemate jaoks. Koolidetoks (puhastada ennast uskumustest, mis
on seotud koolis käimise ja seal olemisega) ei ole meie jaoks kerge. Ja kui me
selle töö tegemata jätame, siis leiame ennast pidevalt võrdlemas – võrdlemas oma
lapsi koolis käivate lastega – eeldades, et kooli standarditel on mingi reaalne
tähendus (või, et koolis käinud lapsed vastavad alati või peaaegu alati nendele
standarditele).
Näiteks võime otsustada, et
meie elust õppiv laps on matemaatikas „problemaatiline“. Üks ema ütles mulle,
et tema 7 aastane tütar võib liita-lahutada, korrutada-jagada murdusid kokkamise
ajal, kuid muul ajal ei oska vastata küsimusele, kui palju on 6 x 8. Ta arvas, et see on ametliku matemaatikaõppe
puudulikkus ja ütles, et nad pöörduvad tagasi riikliku õppekava juurde…
Probleemiks ei ole see, kui sa
ei suuda jätta meelde korrutustabelit, on väga spetsiifiline kuidas ja kus
keegi õpib. Mina käisin koolis ja ei
suutnud kunagi seda tobedust pähe õppida. Ja kui ma ükskord taastusin sellest
pideva püüdmise frustratsioonist ja kahjust, mida selline sundõppimise protsess
tegi minu eneseusu ja minu matemaatikahuviga, siis ei olnud enam mingeid
takistusi selle omandamiseks, nagu ei olnud enam takistusi ükskõik millise
oskuse omandamiseks.
Teine probleem on seotud
struktuuriga. Mul ei ole mingit arusaamist selles osas, miks inimesed võrdsustavad
elust enesest õppimise struktuuri puudumisega. Huvil põhinev, enda valitud,
aktiivne õpe, mis tuleneb elust loominguliselt rikkas keskkonnas sisaldab endas väga erinevaid struktuure. Kui
nad elavad usaldamise ja respekti õhkkonnas, siis loovad lapsed ise omale
sobiva organiseeritud elu ja ka aja kasutamise. Probleem kerkib üles siis, kui
vanemate vajadus struktuuri või paindlikkuse osas erineb lapse omast. Just
selle tõttu tuleb vanemal lahutada oma vajadused lapse omadest. Kuid konflikt
ei ole vabaõppe süü.
Teine kiusatus on mõelda, et
elust õppimine on kergem või lõdvem vorm koduõppest, kuna ema või isa ei järgi
õppekava, ei õpeta, ei motiveeri, ei
meelita. Nendele, kes istuvad kriitikute pingis – ja ka mõnedele neile,
kes alustavad elust õppimisega – tundub see liiga lihtne! See ongi lihtne, kuid
mitte ilmtingimata kerge. Näiteks neile, kellele meeldib mängida kooli ( või,
kes on ametilt õpetajad), kes ei ole kunagi edasi liikunud ilma kontrollita
(sunnita) või kes ei jaga oma laste huve, on vabaõpe raske töö. Teised vanemad
leiavad lakkamatu elust õppimise protsessi ja lastele huvi pakkuvate asjade pakkumise
olevat liiga nõudliku. Ja – kontrolltööde ja testide puudumine (ehk
puudub aken, mille kaudu sa saaksid vaadata oma lapse ajju), on suureks väljakutseks
neile, kes ei saa kontrollida, ka õppimine tõepoolest toimub. Õppimine toimub
kõige paremini siis, kui eesmärk puudub ja see on lihtsalt elamise
kõrvalprodukt. Teadmine, et see nõuab usaldust nii meie endi, kui laste vastu, ei ole kerge. Võib-olla kõige suurem asi, mis
vanemaid paneb arvama, et nad elust enesest õppimise protsessis „läbi kukuvad“
on see, et nad defineerivad kontseptsiooni liiga jäigalt ja samas püüdes asju teha
nii, nagu teeb keegi teine. Loomulikult tunned sa end läbikukkununa, kui ei
suuda järgida vabaõppe reegleid! Kuid mis siis, kui reegleid polegi? Kui me
oleme suutelised unustama formuleeringud, „eksperdid“, arvamused, printsiibid
ja reeglid, mis määratlevad meie suhtlemise viisi koos lastega. Kui me lihtsalt
tuuniksime ennast laste vajaduste ja huvide lainele – peaksime olema võimelised
looma auhinnalise omaenese perekonna elust õppimise stiili. Ja me peaksime
ennast tundma vabalt, et muutuda vastavalt oma või laste vajadustele ja
sealjuures mitte tundma ennast „läbikukkunutena“.
Teema on ääretult huvitav ja ahvatlev. Mul on aga tunne, et vabaõpet ei saa rakendada lapse puhul, kes mitmesuguste neuroloogiliste hädade tõttu keeldub arenemisest ja keda tuleb õpetada, et uute oskuste omendamine on tore. (jah, selline laps on olemas, lapsendati kolmesena, ilma teadliku arendusprogrammita oleks ta ilmselt jäänudki paariaastase tasemele, keeldus igasugustest tundmatutest tegevustest ja püüdis kramplikult kapselduda oma pisikesse tuttavasse-turvalisse maailma - vanema eesmärk ei olnud mitte eluaegse erivajadusega õnnelik laps, vaid enesekindel ja toimetulev laps; praegu käib koolis, toimetab enam-vähem eakohaselt ja on muutunud uudishimulikuks). Mida vabaõppefilosoofid selliste laste kohta ütlevad? Ja veel - täielik vabaõpe pole vististi meie seaduste järgi võimalik, iga koduõppelaps peab ikkagi olema mingi kooli hingekirjas ja aeg-ajalt ette näitama, kas oskused vastavad riiklikule õppekavale. Viimane on IMHO paras õnnetus, aga seadus on seadus ...
VastaKustutaVabaõpe ei ole meil keelatud:).
VastaKustutaMa arvan, et vanemad ehk nende armastuse summa loob lapse ja koolil ei ole olulist rolli. Võib tunduda, et mingi positiivse edasimineku annab kool, või vits, või präänik, või tablett või raviskeem - kuid tegelikult teeb muutuse vanemate armastus ja lapse suutlikkus seda vastu võtta...