reede, 16. september 2016
kolmapäev, 7. september 2016
Peeter Sauter Mis koolis õpib õppima
Mulle meeldis Peeter Sauteri artikkel Maalehes ja toon selle siinkohal täismahus ära:

Vanasti räägiti, et kõige targem on inimene siis, kui ta lõpetab keskkooli.
Sest siis on laiapõhjalised teadmised, aga pärast ülikooli lõpetamist on need
spetsiifilised ja paari aasta pärast on teadmised veel spetsiifilisemad.
Tänapäevase gümnaasiumilõpetajaga on asi veel räbalam, sest teadmised
vananevad kiiresti. Paar aastat pärast kooli on suur osa õpitust vananenud, ja
mida kõrgem kool, seda kiiremini uuenevad spetsiifilised teadmised. Vaid
algklasside tarkus jääb enam-vähem kehtima.
Äsja kuulsin kõrvalt
arutlust, kuidas üks kirurg oli viimastel aastatel pühendunud tööle haigla
juhatuses ja nüüd on kehvas seisus, sest kui teda uuesti juhatusse ei valita,
siis kirurgiks ta ilmselt ei kõlba. Pole enam piisavalt proff ega kursis eriala
uuendustega.
Tuttav elektroonikaprofessor, vanahärra, räägib, et ei jaksa ja ei viitsi hästi teadust teha, sest igal aastal tuleb läbi võtta tohutu ports erialast uuenevat materjali. Kui vanasti võis üht ettekannet pidada üle ilma aastaid, siis nüüd on eile kirjutatu ülehomme juba vana.
Tuttav elektroonikaprofessor, vanahärra, räägib, et ei jaksa ja ei viitsi hästi teadust teha, sest igal aastal tuleb läbi võtta tohutu ports erialast uuenevat materjali. Kui vanasti võis üht ettekannet pidada üle ilma aastaid, siis nüüd on eile kirjutatu ülehomme juba vana.
Humanitaaraladel on
lihtsam. Pole mingit lineaarset arengut ega kaalukausse väärtuste jaoks. Ehk
vaid humanitaarteoreetikud peavad vaeva nägema, et kogu uue kultuurispektriga
vähegi kursis olla. Ja keegi tegelikult nagunii ei ole. Kõike uuenevat on
selleks liiga palju.
Need mõtted pääsesid
mu peas veerema Tartus, kus tegime etendust, mille üks motiive on, et saime teatrikoolist
diplomi justkui mitte millegi eest, ja see hakkas häirima. Nagu oleks koolil
olnud vaja meist lihtsalt lahti saada.
Mina näiteks olin ühes
diplomietenduses sõnatu sõjapõgenik. Ilmusin massistseenis hämarale tagalavale,
seisin natuke, kuni näitlejad eeslaval rolli viskasid, nihelesin ning lõpuks
sain minema hiilida.
Teises lõputükis olin
Mauruse koolis õpetaja. Pidin vaatama korra Indrekule mõtlikult otsa ja ütlema:
“Mnjaa, nojaa, eks ta ole...” ning siis lahkuma väärikalt.
Selle eest saingi diplomi.
Koolivend Üloga oli
sama lugu. Nüüd, kolmkümmend aastat hiljem, tegime kahemehetükki ja mõlemale
turgatas pähe, et teeme seda sellepärast, et diplomitöö jäi tegemata.
Ainult et kui me kooli
lõpul veel natuke midagi laval teha oskasime, siis nüüd, pärast
kolmekümneaastast pausi, ei oska ammugi enam. Ja ära ei õpi ka. Pealegi tehakse
nüüd teatrit sajal eri viisil, millest meil õigupoolest aimu pole. Ja ega me
enam uusi trikke ka õpi.
Et kool peaks eelkõige
õpetama õppima, on väga vana mõte. Aga ma ei tea, kui hästi teostatav. Keskkool
tegi mulle pigem õppimise vastikuks ja õpetas, kuidas hakkama saada nii, et ei
õpi mitte midagi. Mis on muidugi väärtus omaette. Hiljem on seda universaalset
oskust vaja läinud mitmel pool.
Teatrikool oli
tegelikult võimalus ise õppida, sest ega õppima enam sunnitud. Aga kui keegi
selle ka välja ütles, siis läks see minu kõrvust mööda.
Ja seega olen läbi
pidanud ajama tõsisemate ametiteta, mis väljaõpet eeldavad. Sest mis amet see
kirjanik ikka on. Sellist tööd võib teha mu meelest igaüks.
See on nagu orkestri
dirigent, kes on nii kehv muusik, et ei kõlba isegi trummi lööma. No las siis
dirigeerib.
Jah, ma ei tea, kas kuskil maailmas on olemas kool, mis keskenduks lihtsalt
õppimise õpetamisele. Et kui selle nõksu kätte saad, siis vaatad juba edasi,
kas õpid ise või otsid mõne aineõpetaja.
Vist on õppimise õppimiseks ette nähtud elukool, ja mul on tunne, et olen selles alles algklassides. Õpetajateks on seal nii mu lapsed, naine kui ka mu head sõbrad. Aeg-ajalt juurdlen, mida nad mulle täna õpetasid ja üles andsid.
Vist on õppimise õppimiseks ette nähtud elukool, ja mul on tunne, et olen selles alles algklassides. Õpetajateks on seal nii mu lapsed, naine kui ka mu head sõbrad. Aeg-ajalt juurdlen, mida nad mulle täna õpetasid ja üles andsid.
Kas õppimise enne
surma ära õppida jõuan, on küsitav. Loobunud ma siiski veel pole.
kolmapäev, 31. august 2016
01. septembri puhul - vabaõppel üles kasvanud Idzie Desmarais intervjuu
Idzie vabaõppe blogi on üks populaarsemaid ja tunnustatumaid selles vallas ning blogi nimi "I’m Unschooled. Yes, I Can Write" ütleb nii mõndagi tavakooli läbinute mõtlemisvõimest ja avatud meelest. Tema blogist on tõlgitud ka alljärgnev intervjuu.
http://yes-i-can-write.blogspot.com.ee/
Idzie Desmarais on kahekümnendates
eluaastates noor naine, ta elab Monrealis (Quebec, Kanada) ja õpib elust
enesest. Kui välja arvata 6 kuud lasteaeda, ei ole Idzie kunagi koolis käinud.
Selle asemel kasvas ta üles omaenda huvisid järgides ja ise asju välja uurides.
Hilises teismeeas vaimustus ta vabaõppest ja asus lugema kõike, mida oli
võimalik vabadusel baseeruva hariduse kohta leida. Ta osales vabaõppe
konverentsidel ja hakkas pidama populaarset vabaõppe blogi „ I’m Unschooled. Yes, I Can Write.“ (Ma olen
vabaõppel. Jah, ma oskan kirjutada.)
Küsimus: Miks vabaõpe aga mitte koduõpe? Miks
just valik selle ja koduõppe ning loomulikult ka tavakooli vahel?
Vastus: Miks mitte tavakool – see oli mitme
erineva põhjuse segu. Minu ema ei ole kunagi tahtnud mind kooli saata aga kuna
minu isa tahtis, siis ma läksin lasteaeda. Kuid seal tekkisid kiiresti
probleemid (kummaline/ropp kõneviis, mida rääkis paar aastat minust vanem laps)
ja see veenis minu isa, et võib-olla oleks koduõpe siiski parem valik.
Aga miks vabaõpe – see oli lihtsalt
midagi, millesse me loomupäraselt liikusime. Meie pere koduõpe oli algusest
peale pehmeloomuline: ma ei pidanud iga päev tegema teatud kindlaid asju. Ema küll
püüdis alguses seda sisse mingit õppekava, kuid kui tegemist ei olnud
matemaatikaga, olin vaba iga kell lõpetama
sellega, mis mulle ei meeldinud. Aastate jooksul täitus meie maja huvitavate
raamatute ja mängudega, me osalesime mõnedel koduõppe kogukonna kursustel ja
töötubades ning ma võtsin osa paljudest erinevatest tegelustest alates Loodusklubist kuni
prantsuse keele tundideni. Koos oma õega, kes on minust kaks aastat noorem,
õppisime kõike, mis meid vaimustas või huvitas ja alati oli kõrval entusiastlik
vanem, kes oli valmis viima meid raamatukokku, kohalikule üritusele või kuidagi
teisiti meiega aega veetma.
Pärast lõplikku ütlust: „Ei mingeid
matemaatika õpikuid enam, ma vihkan seda liiga palju.“ – olin siis umbes 10
aastane – said meist tõelised vabaõppurid, ehkki me ei kasutanud veel paar
aastat seda mõistet.
Kuid meie õpikogemused, ükskõik millist
mõistet me erineval ajal ka ei kasutaks, olid alati väga paindlikud ja
enamjaolt entusiasmist juhitud. Minu ema oli alati ja on ka jätkuvalt kirglik
õppur, kõikide asjade osas ja see mõjutas algusest peale tema
lapsekasvatusviise ja kodust õppimist.
K: Mida pead sa kõige paremaks
saavutuseks, mis tuli tänu vabaõppele?
V: Üks parimaid asju on kindlasti
kirjutamine ja oma kirjutiste eestkõnelemine! Mul on edukas blogi, minu
avalikud esinemised on olnud nii kaugel nagu Texases ja ka siinsamas
Montrealis, minu kirjutised on ilmunud mitmetes ajakirjades ja raamatus ning ma
saan palju kirju inimestelt kõikjalt maailmas, kes on tahtnud mulle öelda, kui
väga nad hindavad minu artikleid. See tähendab mulle väga palju ning need on
saavutused, mille üle ma olen uhke. Olen teinud omale nime autori ja
kõnepidajana!

K: Kas sa tulevikus plaanid lasta oma
lastel olla vabaõppel või saavad nad ise valida, kas nad soovivad minna
kooli?
V: Kindlasti ma kavatsen lasta oma
lastel vabalt õppida ja neil on vanemana vabadus teha valik ja otsustada, kas
nad tahavad minna kooli. Kui nad on väikesed? Ma ei tea ja ma arvan, et ma ei
ole võimeline sellele küsimusele vastama enne, kui mul on oma lapsed. Usun, et
see sõltub lapsest ja üldisest
olukorrast ning sellest, milline koolivõimalus on olemas.
K: Mida arvasid sinu vanemad, perekond ja sõbrad sellest, et olid
vabaõppel? Mida nad arvasid alguses ja mida nüüd?
V: Ausalt? Suures osas ma ei tea.
Võib-olla tuleb see üllatusena aga vabaõpe ei ole midagi sellist, mida ma regulaarselt
arutaksin inimestega, kes ei ole koduõppest või alternatiivsest haridusest
huvitatud. Ühele minu lähedasele sõbrale meeldib siiani mind ja minu õde uutele
inimestele tutvustades öelda, et me oleme vabaõppel kasvanud. Ma ei tea, kas ta
teeb seda seetõttu, et peab vabaõpet huvitavaks anomaaliaks või identiteedi
oluliseks osaks. Minu ema oli kõige
entusiastlikum koduõppe ja hiljem vabaõppe eestkõneleja ning ta pole tänaseni
muutunud. Isa tunded on nende aastate jooksul liikunud üles ja alla. Ma usun,
et vahel ta muretseb ja vahel tunneb ennast hästi. Kõike kokku võttes on see
üsna pudru ja kapsad variant.
K: Mis on sinu arvates kõige olulisemad vabaõppe omadused, mis tekitavad tegelikus elus erinevuse selles osas, kas laps on õppinud vabaõppel või koolisüsteemis?
K: Mis on sinu arvates kõige olulisemad vabaõppe omadused, mis tekitavad tegelikus elus erinevuse selles osas, kas laps on õppinud vabaõppel või koolisüsteemis?
V: Kõigepealt vabaõppe paindlikkus ja
individuaalsus: fakt, et iga vabaõppur õpib erinevaid asju erineval viisil,
teda juhivad tema huvid, tema vajadused, tema perekond ja kogukond. Minu jaoks on see tõeliselt oluline, omada noores
eas nii palju valikuid ja võimalusi selles osas, mida ja kuidas õppida. Samuti
usun, et see panustab terve kogukonna arengule, mis koosneb erinevastest
indiviididest, kellel on erinevad oskused ja tugevused, kes on enesekindlad
selles, mida nad teavad ja milles nad head on.
Teiseks võimalus õppida keskkonnas, mis on
turvaline, toetab kasvamist. Võrreldes kooliga ei ole püüd asju õppida (ja
vahel mitte hakkama saada) seotud võistlemise,
stressi ja häbiga. Õppimisprotsessis on palju vähem survet ja palju rohkem
rõõmu. Kui sinu pea kohal ei ripu seda läbikukkumisega seotud terrorit – sa ei
ole terve grupi teiste silmade ees, sind ei vaata kullipilgul õpetaja ja ei ole
kontrolltöid, mis mõõdaksid seda, kas sa oled piisavalt hea. Ilma hirmuta on palju
kergem võtta riske, proovida uusi asju ja avastada uusi oskusi. Ma usun, et
võimalus valida omale õpikeskkonda (kodu, raamatukogu, õpituba, grupp,
kogukonna keskused), on tõeliselt jõuline abivahend emotsionaalse tervise ja
arengu juures. Lastele on oluline
hargneda ja osaleda uutes olukordades siis, kui nad tunnevad, et on selleks
valmis ja võimelised, mitte aga olema paigutatud keskkonda, mis põhjustab
stressi ja ärevust ning ilma võimaluseta sealt lahkuda.
Eelnevat kokku võttes arvan, et suurim
erinevus tavakooli süsteemi ja vabaõppe vahel on see, et iga vabaõppe rada on
täiesti unikaalne ja üles ehitatud õppuri vajadustele ja huvidele. Lapsi
respekteerides ja neist hoolides lubatakse neil kasvada viisil, mis toetab
nende heaolu.
neljapäev, 11. august 2016
Peter Gray vaba mängu tähtsusest
Lisasin eestikeelsed subtiitrid mängu uuriva teadlase Peter Gray esinemisele. Lihtsad ja arusaadavad näited, hirmuäratav statistika ja meie võimalused.
kolmapäev, 10. august 2016
Meie lapsed ei kuulu kooli - koduõppest Bostoni moodi
Üsna palju halvab kooliskäiva lapse vanemat hirm, et koduõppe laps ei saa edasi õppida ega üldse mingit tööd leida, kui ta ei veeda oma päevi kooliMAJAS. Kuigi ülikool ei ole vaba- ja koduõppe kogukondades erilise saavutuse märgiks - tasub teada, et nii nagu koolimajas käinud õpilasel on võimalik minna või mitte minna edasi õppima peale kohustuslikku kooliaega, nii on see valik olemas ka koduõppuritel. Sestap pakun lugemiseks 2015 Boston Magazine´s ilmunud artikli (veidi lühendatult) kohalikest koduõppuritest. Ajakirjanik on minu arvates olnud erapooletu ja toonud artiklis ära erinevate osapoolte arvamused, tänase statistika, kajastanud erinevaid koduõppe lähenemisi ja sekka lisanud oma meenutusi ja arvamusi.
MEIE LAPSED EI KUULU KOOLI
Järjest rohkem arukamaid Bostoni peresid valivad
oma lastele haridussüsteemist koduõppe. Kas see on uus mudel loomaks
eliitlapsi?
20.4K02962
CLAIRE DICKSON WAS HOMESCHOOLED HER ENTIRE LIFE, AND
IS ENTERING HARVARD AS A FRESHMAN THIS FALL. / PHOTOGRAPH BY KEN RICHARDSON
Kui
Milva McDonald viis 1990 aastal oma vanima tütre Newtoni lasteaeda, siis seal nähtu tegi ta rahutuks. Lapsi jälgiti
rangelt, hoolimata nende noorest vanusest.
Ja väikesed lapsed istusid lõputuid tunde laudade taga. See tundus nii
ebaloomulik. Tegelikus maailmas sa ei istu ühes ruumis inimestega, kes kõik on
sinuga ühevanused ning ühe inimesega, kes kõiki juhendab. Selle ühe aasta veetis tema tütar
koolisüsteemis. Ema nägi piisavalt selleks, et veenda tütart – ta saaks
paremini hakkama omaette. See ei olnud lihtne ettevõtmine: Newtoni koolid on
olnud pikka aega osariigi parimate hulgas (2015 aasta Greater Boston hinnangute
järgi 10dal kohal). Ema oli alati töötanud osalise tööajaga – momendil online
toimetaja - ning oli nüüd väga rahul, et tal on selline paindlik töögraafik.
Seega võttis ta tütre koolist ära ja järgmise kahe aastakümne jooksul õppisid
kõik tema 4 last (sh ka kõige noorim Abigail, kes on hetkel 16) koduõppel.
McDonaldi esimene
koduõppe reegel oli: visata välja õpikud ja lasta lapsel ise juhtida oma õppeprotsessi
ja seda tema enda valitud tempos. Lugedes riiklikku
õppekava juhiseid, McDonald improviseeris ja lõikas kasu ka tema ümber
kasvavast koduõppe kogukonnast. Üks koduõppe ema vedas näiteringi, üks isa tegi
matemaatika ringi ja McDonald ise juhendas loova kirjutamise klubi. Lapsed
osalesid Harvard Extension School ja Bunker Hill Kolledži täienduskursustel.
„Ma tahtsin, et lapsed saaksid ise otsustada oma hariduse osas ja leida selle,
mis neid huvitab ilma, et keegi teine osutaks mida peab tegema ja mis neile hea
on.“
Ja
see töötas iga mõõdupuu järgi. McDonaldi vanuselt kolmas tütar Claire – astus
sel sügisel Harvardi Ülikooli.
1990datel
aastatel oli McDonald koduõppe pioneer; nüüd on ta ühinenud aina suureneva
liikumisega, milles lapsevanemad keelduvad traditsioonilisest koolitamisest ja
seda mitte religioossetel põhjustel. Neid ühendab tugev teadmine: nad suudavad
oma lapsi harida paremini, kui seda teeb koolisüsteem. Kuigi veel kaugel
põhivoolust (hinnanguliselt 2,2 miljonit last USAs on koduõppel), on koduõpe
jätkuvalt kasvav trend. Eelmisel aastal oli Bostonis koduõppel 227 last.
Võrreldes 2004 aastaga on arv kahekordistunud; Cambridges oli koduõppel 46 (ka
eeslinnades on see arv suurenenud: 2013–2014 õppeaastal, Arlingtonis oli 55; Somervilles 36; Winthropis 5;
Brookline´s 11; Natickis 36; Newtonis 33; ja Watertownis 24.)
Nüüdseks on enamik kultuuriasutusi alates Franklini loomaaiast ja New
England Akvaariumist kuni Kunstimuuseumi ja MIT Edgerton Keskuseni pakkumas
regulaarseid tegelustubasid koduõppuritele. Võib öelda, et isegi tavakooli
süsteem on muutunud vastutulelikumaks. Cambridge kohalikes koolides on näiteks
koduõppuritel võimalik võtta osa üksikutest tundidest. Mõned matemaatika või
teadustunnid ja osalemine spordis – eelmisel aastal osales üks koduõppur
klaveri ja muusikatundides.
Carolyn Turk, Cambridge riigikoolide õppeosakonna juhataja märgib, et ta
näeb järjest enam sellist „hübriidset“ lähenemist: „Cambridges me näeme koduõpet, kui võimalikku valikut – Cambridge on valikuvõimaluste
linn.“ 
MILVA MCDONALD SITS WITH HER TWO YOUNGER DAUGHTERS,
CLAIRE AND ABIGAIL. / PHOTOGRAPH BY KEN RICHARDSON
Bostoni riigikoolid on samuti hakanud nägema koduõpet, kui laboratooriumi,
kus töötatakse välja uued õpetamismeetodid. Freddie Fuentes Bostoni
üldhariduskoolide haridusvalikute tegevjuht märgib: „Need inimesed otsivad
instruktiivset ja ebatraditsioonilist haridust. Haaratud on kõik erinevad
inimgrupid ja erinevad sissetulekud.“ Fuentes, kes ise abistab vanemaid akadeemiliste plaanide koostamisel,
leiab, et koduõppevanemad soovivad oma lastele „sügavuti minevat, uurivat
õpet“. Ta lisab: „Paljud neist otsivad innovatiivseid õppimisviise ja meie, kui
koolisüsteem peaksime olema innovatiivse mõtlemisega esirinnas.“ Ehk teisisõnu on meil kasvamas koduõpe Bostoni
moodi: inspireeriv, intellektuaalne, innovatiivne ja ettevõtlik. Kuid kas see
võiks olla õige minu pojale?
Üles kasvanud Uus Inglismaal ja käinud üldhariduslikus koolis, olen alati arvanud,
et ma leian oma tee traditsioonilise süsteemi sees. Keskkoolis olin piisavalt
tugev, et osaleda keemiaklassis ja teistes valikainetes. Ma seadsin paika ka
oma kolledžikava – kulutades tunde, et saada administraatorite nõusolekut
akadeemiliste nõuete asendamiseks alternatiividega.
Ma lootsin, et kui minu poja aeg kätte jõuab, saab ta oma haridust nii
vormida nagu mina seda omal ajal tegin. Aga kui poeg sai kolme aastaseks,
hakkasin mõtlema, kas selline ebakonventsionaalsus on enam lubatud tänases
suure pingega ja testidele suunatud süsteemis. Ma olen kuulanud piisavalt lugusid kolmanda klassi laste hilisõhtustest
õppetundidest ja lastest, kes jäävad koolipingetest haigeks. Tuttavad Wellesley´st kuni Bostonini on rääkinud mulle
1. klassi kodutöödest. Mida ei ole vähe. Pikkadest projektidest, mis vajavad
tunde ning mida sageli alustavad ja ka lõpetavad vanemad. Lastele avaldatakse
suurt survet, et nad vastaksid teatud hinnetega teatud teadmiste tasemele.
Just täpselt see juhtus Tracy Ventolaga, kelle kolme aastane laps kukkus
iga päev lasteaiast tulles lihtsalt kokku. 41 aastane Ventola rääkis minuga oma
kodus: „Ta lagunes laiali. Nuttis, peksis, karjus. See oli tema viis ennast
vabastada. Ta lihtsalt lasi selle kõik endast välja.“ Ventola ja tema abikaasa,
kes mõlemad olid käinud erakoolides, ei saanud alguses aru, millest nende tütre
selline käitumine tuleneb. Võib-olla on lasteaed liiga keskendunud tähtede ja
numbrite õpetamisele? Lootes, et järgmine aasta ja muutus metoodikas toob kaasa
lahenduse, panid nad lapse Waldorf lasteaeda, mis on tuntud oma kujundliku,
mängule keskendunud lähenemisega. Edu ei tulnud.
Nagu enne, nii ka nüüd kulutas Ventola tunde, et aidata lapsel vabaneda oma
koolipäeva painest. Ventole, kes nüüd peab koduõppe blogi offkltr.com märkis: „Kool
üleüldse ei tundunud talle sobivat. Isegi pehmem ja leebem Waldorf lähenemine
oli tundliku lapse jaoks liiga stimuleeriv. Koos 20 teise lapsega kohas, kus on palju ühiskondlike ootusi ja survet, on
laps üleküllastunud emotsionaalselt, sotsiaalselt ja vaimselt … kool juhtis
meie elusid.“
Kuulnud selliseid lugusid, otsisin lapse poolt juhitavat, avatud keskkonda,
kus minu laps saaks õppida läbi tegevuse. Kuid kui ma otsisin Cambridge
piirkonna Montessori kooli, ei leidnud ma midagi. Siis hakkasingi koduõppele
tõsisemalt mõtlema. Mul ei ole kraadi
hariduses ega kogemust õpetamises, olen veetnud ühe suve tennisemängu
instruktorina ja talviti juhendanud suusatajaid. Aga ma olen üsna hea
matemaatikas. Massaschusettsis on suhteliselt lihtne koduõppele jääda: pered
esitavad taotluse ja planeeritud õppekava elukohajärgsesse omavalitsusse –
enamik linnavalitsusi ootab aastaaruannet. Kas on naeruväärne hakata oma last
kodus õpetama?
Mitte teades, kuhu suunduda, otsustasin otsida omasuguseid inimesi –
ilmalikke, haritud linnlasi – kes on võtnud oma lapse harimise enda kätesse.
Nii leidsingi ennast ühel külmal vihmasel päeval Cambridge avalikust
raamatukogust, et saada teada koduõppest AHEM (Massachusettsi koduõppe
ühenduse) inimestelt. Ma sisenesin üsna
häbenedes, kuna siin oldi murdmas üht kõige tugevamalt paigasolevat ja
harjumuspärasemat Ameerika dogmat. Teoorias tahtsin ma, et minu poeg oleks
osa üldhariduskoolist. Ma usaldan ühiskonda ja suurt demokraatlikku ideed, et
haridus tuleb anda kõigile meie riigi lastele ja seda last toetavas, vabas
õpikeskkonnas.
Aga kui ma sisenesin koduõppe territooriumile, siis esimese asjana
märkasin, kuidas vanemad julgelt, selgelt ja häbenemata rääkisid koolisüsteemi
läbikukkumisest. „On aasta 2015 ja üldhariduskoolides ei ole vaheaegu, me
hoiame neid koolis iga päev järjest kauem,“ ütles Pat Farenga, koduõppe
eestkõneleja ja organisatsiooni HoltGWS president. See organisatsioon asutati
koos John Holtiga, keda loetakse koduõppe isaks. „Ajal, mil me isikupärastame
teksaseid, ei saa me seda teha haridusega? On otsustatud, et kolme aastane peab
oskama lugeda, kuid kool ei baseeru ühelgi bioloogilisel tõendil, mis ütleks,
kuidas laps õpib.“ Koolisüsteemi tugevaimad
ja teravaimad kriitikud on diplomeeritud pedagoogid, kes on loobunud oma
akadeemilisest tööst, sageli pettunult, et õpetada oma lapsi. Megan McGroy
Massaro loobus seitsmeaastasest töölepingust Massachsettsi koolide (nii riigi-
kui ka erakoolide) emakeele õpetajana, et jääda koju oma esimese tütre jaoks.
„Sa ei saa lasta oma lapsel klassiruumis avastada tema enda huvisid … see on
läbikukkunud süsteem,“ märkis Pembroke resident. „Me oleme kaotanud silmist
tegeliku eesmärgi. Vabadus, isikuvabadus ja õnnelikkus? Mulle tundub, et me
pigistame seda oma lastest välja.
Sarnaselt vastab ka Quincy üldhariduskooli teise klassi õpetajana 6 aastat
töötanud Deanna Skow: “Ma tundsin, et minu armastus õpetamise vastu sureb.
Minu süda murdus väheke iga korraga, mil tuli teha järjekordne test. Ma nägin,
kuidas laste huvi õppimise vastu kadus.“ Deanna ja tema abikaasa MIT filosoofia
professor, otsustasid koos oma kahe lapsega (2 ja 5 aastane) loobuda
traditsioonilisest koolist. Irooniline on see, et ta tegi oma kodust midagi
lasteaia taolist ja hakkas ise oma kolme aastasele numbreid ja tähti õpetama. „Ta
lükkas mind väga palju tagasi,“ märgib ema oma poja kohta. Sellest ajast saadik
on tal välja kujunenud oma stiil: „Kui ma lõdvestusin, siis nägin, kuidas laps
võttis ohjad enda kätte. Mulle oli väga raske õpetajast iseendas loobuda.“
Seejärel kordab ta koduõppurite seas refräänina kuuldut: „Ma tahan, et minu
laste haridus oleks mõttekas ja huvipakkuv ning neile oleks õppimisele
kulutatud aeg nagu kingitus, mis võimaldab avastada oma tegelikke huvisid …
sellist võimalust koolid ei paku.“
Ma võtsin ühendust Massachusettsi Õpetajate Assotsiatsiooni presidendi
Barbara Madeloniga, et kuulda tema arvamust aga tal ei olnud kommentaariks
aega. Bostoni Õpetajate Ühenduse president Richard Struman kirtsutas nina: „See
on teema, mis kunagi ei jõua minu maailma.“ Kui palusin tal öelda oma arvamus
vanemate kohta, kes oma lapsed üldhariduslikest koolidest ära võtavad, siis ta
märkis: „Minu arvamuse kohaselt on koduõppel ühiskondlik hind. Mul ei ole
kommentaari ega arvamust selle kohta, kas koduõppe vanemad on selleks
kvalifitseeritud.“
Kvalifikatsioon on üks asi, see on tõsi. Lapse kodus harimine nõuab aega ja
ressursse. On fakt, et paljud pered ohverdavad palju, et oma lapsi kodus
harida. Üks vanematest loobub võib-olla täiskohaga tööst, et olla lastega –
sissetuleku vähenemine võib tähendada puhkuse ärajäämist või ühest autost
loobumist. Sellest hoolimata usuvad
koduõppe vanemad kindlalt, et selline otsus on hindamatu väärtusega.
Ja jõuangi punkti, mis tekitab väheke paanikat. Kuidas võib keegi üldse
mõelda, et ta suudab üksi oma järeltulija lapseeast kolledži valmiduseni viia.
Robert Holzbach, 43 aastane isa on
täis kindlustunnet selles, et ta suudab toime tulla oma 4 tütre harimise
koormusega: „Ma mõtlen, et mis iganes suudab teha õpetaja 30 lapsega, seda
suudan mina teha 4 lapsega.“ Holzbach töötas
enne oma esimese lapse sündi finantsnõustajana 80 tundi nädalas.
Isegi enne, kui tema abikaasa (täistöökohaga arhitekt) jäi rasedaks,
alustasid nad arutlustega oma laste võimalikust koduõppest. Holzbach õpetab
nüüd oma 11 ja 12 aastast tütart ja planeerib võtta 5 ja 7 aastase lapse
koolist ära niipea, kui teine klass lõpeb. „Mis mind kooli puhul hirmutab on
kontroll- ja tasemetööd – isegi kui sa saad tulemuseks väga hea, unustad sa
selle järgmiseks päevaks ära. Ei ole mingit stiimulit pikaajaliste teadmiste
omandamiseks.“
Minuga rääkides tõmbab Holzbach välja ühe paberilehe, lihtsad punktid
tänaseks koduõppe päevaks: 2 tundi matemaatikat, 1 tund ajalugu, ajalooline
lugemine, portugali keeleruumis olemine, 40 minutit arutelu Brooklyni sillast.
Tüdrukud otsustavad, millal nad midagi teevad. Ja harjutavad ka trükkimist.
Mulle meeldib, kui tõsiselt ta õppimisse suhtub ja samuti meeldib
paindlikkus.
Holzbach on alati soosinud lugemist ja õnneks on vanemad tütred kirglikud
lugejad. Sel aastal on nad läbi lugenud muuhulgas näiteks „Moon Over Manifest“ Clare Vanderpool; „The Wednesday Wars“ Gary D. Schmidt; E. L. Konigsburg’s Jennifer, Hecate, Macbeth,
William McKinley and Me, Elizabeth.
Nad võiksid lugeda terved päevad läbi ja vahel nad seda teevadki. Kui
pereliikmed tunnevad vajadust üksteisest puhata, siis kuulutab isa selle
lugemispäevaks ja igaüks saab tõmbuda oma tuppa või võtta koha sisse elutoa
pehmetel diivanitel.
RICHARD HOLZBACH HOMESCHOOLS HIS TWO OLDER DAUGHTERS.
/ PHOTOGRAPH BY KEN RICHARDSON
Teiste teemade puhul toetud Holzbach erinevatele materjalidele. Ta kasutab laialdaselt
tuntud Saxoni matemaatikaraamatuid, mida on välja andnud Bostonis olev Houghton
Mifflin Harcourt – pakkumisel on terve spekter raamatuid koduõppuritele. Ta
kasutab ka Khan Akadeemia (Khan Academy) tasuta hariduslikku veebilehte, mida
on miljonite dollaritega sponsoreerinud Bill&Melinda Gates Foundation.
Holzbach tutvustab regulaarselt teemasid läbi The Great Courses veebilehe (teeb
koostööd National Geogrphicu, Mayo Clinicu jt) – siit leiab hulgaliselt
erinevaid tasulisi loenguid, mis katavad ajalugu, kirjandust, muusikat,
teadust, filosoofiat jms.
Tal on kasutada ka hulgaliselt kohalikke ressursse, millega koduõpet
toetada. Avalikud raamatukogud ja organisatsioonid – muuseumid ning keskused –
pakuvad päevaseid tegelusi. Alternatiivse õppimise keskused, mis pakuvad
päevaprogrammide, semestriprogrammide ja ühiskondlike õppeprogrammide arv on
plahvatuslikult kasvanud.
Koduõppe vanemad, abiks internet, on loodud koduõppe küla, kus lapsed
leiavad omale mängukaaslasid ja lepitakse kokku aegu ühiseks ajaveetmiseks.
Võimalusi on küLluslikult isegi ambitsioonika vanema jaoks. Milva McDonald
märgib: „Sa saad oma lapse kirja panna mingiks tegeluseks iga päev.“ Kuid kas
need lapsed on õnnelikud ja normaalsed või introvertsed ja antisotsiaalsed? Ma
tahan nendega kohtuda.
„Isa paneb meid trükkima,“ kaebab 11 aastane Audrey Holzbach ja vajub
pehmesse tooli nende elutoas. Kui ma küsin, millega ta tegeleb sel tuulisel
päikesepaistelisel pärastlõunal, poriseb ta nagu iga teismeline: „Ei
millegagi.“
Audrey on silmkontaktis ja surub ilusti võõra kätt. Kuid teda tüütab pea
kõik, mida isa räägib. „Sulle meeldis, kui vet. arst käis rääkimas,“ ütleb isa
loomaarsti kohta, kes käis neile oma tööst rääkimas, mille peale Audrey vastab
nägu krimpsutades: „Ei meeldinud.“ Hiljem küsib Holzbach tütrelt. „Ma mõtlesin,
et sulle meeldib koerte hoiule võtmise äri.“ Isa räägib mitmetest koertest,
keda tüdrukud eelmisel aastal raha teenimiseks on hoidnud (teenitud raha läheb
pooleks: kolledži hoiuseks ja taskurahaks). Audrey teeb nägusid ja isa selgitab
seda hiljem, kui tema vastumeelsust suurte koerte suhtes.
Tunduvad olevat nagu täiesti tavalised vanema-teismelise suhted.
Kui küsida tüdrukutelt, mida nad arvavad koduõppel olemisest, siis Audrey
ütleb, et tema läheks vist pigem kooli, kuna: „Kõik mu sõbrad käivad seal. Ma
ei näe nii neid üldse palju.“ Hiljem seletab Holzbach, et tütar tahab
puhkeaega, mil ta saab tõeliselt koos teiste lastega aega veeta aga ta ei igatse
hommikust ülesärkamist või klassiruumis istumist.
Tema vanem õde on palju kindlam. 12 Bea märgib: „Mulle meeldib,“ ta silitab
suure musta koera pead, keda ta täna hoiab. „Sa saad teha omi asju ja võid
kanda pidžaamat.“ Bea lemmikuks on matemaatika ja ta on oma programmiga
omavanustest kaks aastat ees. Bea mängib korvpalli, osaleb kohalikus
näiteringis ja hiljuti sai tae kwon do pruuni vöö.
Eelmisel aastal nõudsid tüdrukud, et isa ei paneks neid kõikidesse
võimalikesse tegelusringidesse
muuseumide jms juures. Nad tahtsid olla rohkem kodus, sõita jalgratastega jms.
Holzbach ütles, et koju jäämine ei sobitu päris tema enda koduõppe visiooniga,
kuid ta on nõus kohanduma sellega, mida tüdrukud tahavad.
Holzbach tundub aeg-ajalt domineerivat, kuid ta saab sellest kiiresti aru
ja lõpetab oma rääkimise, et teistele sõna anda. Ta on naeratav, veidi rahutu
ja tundub, et ei näe seda silmapööritamist, mis toas toimub. „Ma tahan, et
nende õppimine oleks põnev ja mõttekas, kuigi 11 ja 12 aastasega ma seda iga
kord ei saavuta.“ Jah, aga ka vanemad, kes saadavad oma lapsed kooli, ei
saavuta seda.
Teine koduõppur on 23 aastane noor naine Nadia Sladkey. Ta kasvas üles
Arlingtonis ja ei ole kunagi käinud koolis. Keskkooli ajal osales ta kolledži
Jaapani keele kursustel, oli vabatahtlik kahes haiglas ja käis tantsukursustel.
Ta tegi oma lõpueksamid ära 17 aastaselt, 2014 aastal lõpetas Simmonsi Kolledži
ja töötab nüüd med.õena Worcesteri UMass Memorial Meditsiinikeskuses. „Mina
olin koduõppel õnnelik,“ ütleb ta oma kogemuse kohta. „Ma sain avastada linna
ja leida seda, mis mulle huvi pakkus.“
Erin O´Brien Mazzal oli alati võimalus minna tavakooli tundidesse, kuigi
vanemad õpetasid teda Syracuse´s. Erin märkis: „Proovisin olla mõned päevad
koolis ja hakkasin seda vihkama.“ See juhtus seitsmendas klassis. „Oli
ilmselge, et klassis oli mitu erinevat klikki ja see ei olnud just meeldiv.“
Mulle tuli meelde minu enda seitsmes klass ja ma tõesti ei saanud sellist
suhtumist Erinile pahaks panna. Momendil juhib Erin Maldeni Keskkooli ansamblit
ja peab oma tööd äärmiselt rahuldustpakkuvaks.
Ja kuidas on Milva McDonaldi tütre Claire´ga, kes astus Harvardi Ülikooli?
On see üks miljonist juhtum või on McDonaldid ja nende koduõppe saatusekaaslased
leidnud uue tee suurde liigasse – sellise, mis läheb otse läbi nende elutoa? Et
leida sellele vastust, helistasin Massachusetsi Tehnoloogia Instituudi (MIT)
vastuvõtu osakonna direktorile Matt MCGannile. Tema oli üleni optimistlik: „Koduõppuritest üliõpilased on suurepäraseks lisandiks
meie üliõpilaskonnale. Nad on õppurid, kes on pannud ise kokku oma haridusliku
õppekava ja nad on rohkem iseseisvamalt motiveeritud õppima. Ma arvan, et kui
koduõpe olemus areneb, siis näevad ülikoolid veel rohkem üliõpilasi, kes
sobituvad sellesse õpikeskkonda.“
Tervikuna on koduõppe kogukond üllatavalt hinnangutevaba, vähemalt selles
osas, mis puudutab seda, kuidas süsteemist välja tulles oma lapsi õpetada. Pea
kõik, kellega ma rääkisin rõhutasid, et koduõppe valimine oli ainus valik,
mitte lihtsalt üks valikutest. Algajate pered nagu Skow märkisid seejuures, et
nad on ales arenemisprotsessis ja nad ootavadki, et asjad teekonna jooksul
muutuvad.
Öeldakse, et koduõpe polevat kõigi jaoks. See võtab palju finantsressursi
ja ligipääsu võimalustele, mida paljudel ei ole. Holzbach teenib märgatavalt vähem
nüüd, kui ta lapsed on koduõppel, kuid ta kibeleb mulle näitama, et pärast
makse ja pikaaegseid sääste, mis tekivad rohkem koduse eluga, on lõpptulemus
praktiliselt sama. Arlingtonis elavatele Ventoladele, kes ei pea enam maksma
erakooli makse on saabunud rahaasjadesse märgatav kergendus.
Suurim nõudmine on vanema ajale. Kuid ma kuulsin palju kordi, et kui
koolistress kaob, muutub elu palju lihtsamaks. Ventola ütleb: „Emad räägivad
mulle kogu aeg – me ei suudaks ealeski kogu oma aega ainult lastele pühendada.
Sellised kommentaarid üllatavad mind.“ Ventola leiab, et nüüd on tema lapsed
palju iseseisvamad ja vajavad vähem struktuuri. „Kui nad käisid koolis, ma
pidin nendega rohkem tegelema.“
Rääkides oma tütre Harvardisse astumisest, kõneleb Milva McDonald veel vähem
materiaalsest, kuid mitte vähem olulisest eelisest laste koduõppes. Ta ütleb, et rohke lastega koosveedetud aeg nende
üleskasvamisel lõi tugevad perekondlikud sidemed, mis võivad neid hilisemas
elus toetada. „Kui sa oled koduõppel, siis tekivad lastega tõeliselt lähedased suhted.“
Aga mis juhtub siis, kui nad kooli minema ei pea ja jäävad lihtsalt lage vahtima
või sa ei saa neid diivanilt maha. Milva
vastab: „Ma ei ole sellise asjaga oma laste puhul kokku puutunud. Nad on olnud
pidevalt asjadest huvitatud ja jätkuvalt oma huvialasid järginud.“
reede, 12. veebruar 2016
Koolimudelist vabaks: reeglid, mida sul on vaja murda. vol 3
Antud postitus on koduõppe alustamise ja koolidetoksi artiklite oled valinud koduõppe - kuidas edasi ja selle järg
Eestis on kindlasti sügav vaidlustamisele mittekuuluv uskumus, et koolimaja ja haridus on lahutamatult teineteise juurde kuuluvad. Kuid nad ei ole.
Eestis on kindlasti sügav vaidlustamisele mittekuuluv uskumus, et koolimaja ja haridus on lahutamatult teineteise juurde kuuluvad. Kuid nad ei ole.
Sageli me vaatame KODU õppele, kui
kooli koopiale. Ma olen koolis – ma õpin. Ma ei saa siit lihtsalt minema minna.
See ei ole lubatud. Ma tahaks nende kooli seinte vahelt ära minna - sõbrannaga jalutama ja juttu ajama. Külastama
lähedal olevaid tuttavaid. Astuma läbi oma ema või isa või vanaema
päevategevuste juurest. Hoidma kätt kallil sugulasel, kes lebab haiglas või
hooldekogus ... jpm. Aga sa istud kooliseinte vahel edasi. Ei õpi midagi,
igavled, oled tüdinud. Uutmoodi ei oska, kuna KODU õpe sinu arvates on kooliga
täpselt sarnane õpe lukustatud koduseinte vahel. See arvamus, et koduõppurid ei
tohi kodust välja minna on põhjustanud palju irooniat ja anekdoote koduõppe kogukonnas.
Müüakse T särke kirjaga: „Ma olen
koduõppur! Jah, mind lastakse kodust välja!“
Siit tulevad ka sotsialiseerumise
hirmud. Laps on meie arvates suletud nelja koduseina vahele ja ei näe kedagi
peale ema-isa. Kas tegelikus elus nii toimub? Et laps on ainult kodus, ei
külasta kunagi kedagi, ei käi poes, kinos, näitustel, avalikel üritustel ning sõpradega,
vanematega ja teiste sugulastega siin-seal ja kolmandas kohas. Ei võta külalisi
vastu, ei viibi õues. Kuidas on selline mõte pähe idanema saanud? Kool on
reaalsusest erinev – lukustatud maja. Koduseinad avatud, lahutamatult seotud
igapäevase eluga. Igapäevases elus on tegevust ja puhkamist, liikumist ja
paigalolekut. Kõik on seotud sellega, mida parasjagu vaja. Perekond on
paindlik, laseb õppida elust enesest igal hetkel. On paindlik sinu tüdimusele,
sinu erksusele, sinu huvidele, sinu vajadustele. Massiorganisatsioon on
aeglane, kohmakas ja toimib ainult jõudu kasutades.
Rebecca Capuano on koduõppel kolme lapsega ja kirjutanud mitmeid artikleid ka koolimudelist vabanemise kohta. Alljärgnevalt tema kirja pandud 8 üldlevinud kooliga seotud reeglit, mida rikkuda:) - reeglit, mida me täidame, usume ja isegi ei ole endalt küsinud - miks me seda teeme:
Kas sulle meeldib murda reegleid? Kui
jah, siis koduõpe võib olla sinu jaoks.
Meie koduõppurid oleme võrukaelad. On
õige, et oleme kurikuulsad oma vaateväljade laiendamisel, loobudes kindlalt
paigas olevate asjade kasutamisest selleks, et proovida uusi lähenemisi - murda
traditsioonilise kooli reegleid. Ühesugusus ja kuulekus ei ole kindlasti meie modus operandi ja „koduõpe“ kontseptsioonina
on perest peresse niivõrd unikaalne ja erinev, et võib olla päris raske
mahutada kodust haridust mingisse spetsiifilisse kategooriasse.
Meie koduõppurite jaoks on see
loomulik.
Kui sa
oled koduõppes algaja, siis sul tuleb hakata teistmoodi mõtlema. Ja sul tuleb
liikuda sinna, kus sul tekib tahtmine kirjutamata „koolireegleid“ murda ja
sammuda sisse omaenda – sageli veel kaardistamata rada. Kuigi see võib alguses
olla närvesööv ja teatud määral hirmutav, on just see võtmeks efektiivsele, individuaalsusest
lähtuvale, igati rahuldavale koduõppe kogemusele.
Sa
küsid - mis reegleid?
Reeglid, mis võib-olla ei olegi
kuskile paberile pandud on kooliga seotud kirjutamata seadused. Kirjutamata,
kuid neid teab iga koolilaps. Kirjutamata seaduseks on midagi siis, kui suur
osa õpilasi seda järgib. Midagi sellist, mis ei ole kohane indiviidile, vaid on
suureks ühisnimetajaks, kuna see on ainus viis, kuidas suurearvuline üldharidus
saab toimuda. Loomulikult on reeglitel
oma aeg ja koht ning kooli reeglid on kindlasti võimaluseks anda haridust massidele.
Aga
kodus õppides ja seda eriti juhul, kui koduõppe laps on eelnevalt olnud koolis, hakkad hindama võimalust reegleid murda.
Koolidetoksi
protsess aitab sul murda järgnevaid reegleid:
Reegel #1 – Kool peab toimuma 7-8 tundi päevas.
Kui kavatsed murda kooli kirjutamata
seadusi, siis see esimene on parim, millega alustada. Akadeemiline õpe ei pea toimuma
ajakava järgi. Kodus õppides valitakse õppimiseks igale lapsele sobiv aeg. On
lapsi, kes teevad oma tööd väga efektiivselt ära paari tunniga (just sellise
ulatuse ja järjestusega, mis nende võimetega sobib). Nooremate laste õppetöö
võtab aega vähem, kui vanemate laste oma. Kodus ei kulu aega klassist klassi minekule
või teiste järeleootamisele või teadete edasiandmisele jms. Kui laps on teemast
aru saanud, ei pea ta uusi selgitusi kuulama ega ootama kuni õpetaja tegeleb
ülejäänud õpilastega.
Kokkuvõtteks?
Ära
lase ajal juhtida oma koduõpet - las
sinu laste vajadus juhib aega. Ja ükskord,
kui sa leiad omale kava, mis sinu jaoks toimib, siis kasuta ülejäänud aega
millegi lõbusa ja laheda tegemiseks, teiste toetamiseks, liikumiseks vms. Kui
akadeemiline pool saab tehtud vähema ajaga, avanevad võimalused arendada oma
lapse unikaalseid võimeid.
Reegel
#2 – On olemas riiklik õppekava, mida peab kasutama iga aine ja iga õpilase
kohta.
No …
ei. Võiksin esitada sulle väljakutse – püüa leida kaks koduõppe peret, kus
kasutatakse täpselt ühesugust õppekava ja täpselt ühtemoodi. Murra seda reeglit
ja astu õppekava piirangutest välja vabadusse.
Koduõppes
ei ole õppekavast tulenevaid reegleid – kasuta mida iganes tahad, mis iganes
aine osas. Paljud lapsed suudavad igas aines teha tööd väga erinevate
allikatega. Kirjutamata seaduste rikkumine tähendab, et koduõppurid sobitavad
need materjalid iga lapse selle hetke vajadustega igas õpivaldkonnas. Matemaatika
ja keele õppimiseks on palju erinevaid meetodeid. Murra „ühe kindla õppekava“
reeglit.
Mis
puudutab Eestit, siis on paljudel lapsevanematel arvamus, et see tempo, mis
koolis toimub – on punkthaaval kirjas riiklikus õppekavas. Ei, ei ole. Riiklik
õpekava sätestab pädevuse st mida laps peaks oskama I kooliastme (3 klassi) lõpuks,
II kooliastme (6 klassi) lõpuks ja III kooliastme (9 klassi) lõpuks. Riiklik
õppekava ei sätesta, et I klassi I veerandi lõpuks peab laps oskama seda-toda
ja kolmandat. Sestap riiklik õppekava ise on ääretult tolerantne, paindlik,
mitmeti kohaldatav ja sobib koduõppe lapsele suurepäraselt. Ma toon näiteks
matemaatika. Riiklik õppekava sätestab pädevuseks, et kolmanda klassi lõpuks
laps: arvutab
ning oskab kasutada mõõtmiseks sobivaid abivahendeid ja mõõtühikuid erinevates
eluvaldkondades eakohaseid ülesandeid lahendades; oskab
sihipäraselt vaadelda, erinevusi ja sarnasusi märgata ning kirjeldada; oskab
esemeid ja nähtusi võrrelda, ühe-kahe tunnuse alusel rühmitada ning lihtsat
plaani, tabelit, diagrammi ja kaarti lugeda;
Kuuenda klassi lõpuks laps: on
kindlalt omandanud arvutus- ja mõõtmisoskuse ning tunneb ja oskab juhendamise abil kasutada loogikareegleid
ülesannete lahendamisel erinevates eluvaldkondades.
Üheksanda
klassi lõpuks laps: suudab lahendada igapäevaelu erinevates
valdkondades tekkivaid küsimusi, mis nõuavad matemaatiliste mõttemeetodite
(loogika ja ruumilise mõtlemise) ning esitusviiside (valemite, mudelite,
skeemide, graafikute) kasutamist;
Te
võite siinjuures näha, kui palju on meie poolt järgitavaid nn kirjutamata
reegleid. Näiteks, et laps peaks ülihästi oskama lahendada ja mõista kõike, mis
on kirjas matemaatika õpikutes. Ta ei
pea oskama õpikus olevaid ülesandeid, ta ei pea pähe õppima mõisteid. Tal on
vaja suuta lahendada igapäevaelu erinevates valdkondades tekkivaid küsimusi! Ei
ole vaja olla üliaktiivne ja võtta enda õlgadele seda, mida ei nõuta. Enamik
piiranguid oleme endale peale pannud ikka ise. Ja kui oled valinud tihedama
läbikäimise kooliga, ole informeeritud ja oska oma lapse individuaalset tempot
ja võimeid kaitsta.
Reegel
#3 – Lapsed õpivad paremini laua taga istudes, õpetaja nende ees õpetamas.
Ohoo …. ma astusin just üle oma tütre, kes tegi põrandal
matemaatikat.
Seegi
on massireegel. Täpsemalt üldhariduskooli õpetajatele, kes peavad lapsi
täis klassiruumis säilitama korda. Kuid
koduõppurid ei viibi sellises klassis. Tee oma kooliasju seal, kus seda
parimaks pead; seal, kus see sinu ja laste jaoks kõige paremini töötab. Muidugi võib osa tööd teha köögilaua taga,
kus lapsed istuvad toolidel. Edasi võib töö käia (ja mõnedele lastele on see
kõige eelistatum paik) diivanil, põrandal lebades või voodis. Kui sinust saab tõeline isepäine koduõppur,
võid lasta oma lastel õppida kiigel kiikudes – mis sobib väga hästi just
hüperaktiivsetele lastele või lebades aias piknikutekil või puu otsa ronides
(väga hea korrutamise õppimiseks). Aktiivsed lapsed teevad oma töö paremini
seistes ja liikudes ning vahetevahel meeldib osadele kuulata samal ajal
muusikat, mis rahustab tähelepanu probleemiga lapsi. Minu lemmikviis tegeleda
kirjandusega on lastega kõrvuti voodis lamades.
Seda „pead laua taga istuma“ reeglit murdes leiad, et see on üks
parimaid viise, kuidas aidata oma lastel õppima hakkama.
Reegel
#4 – Õpetajad peavad oma aines olema eksperdid, et lapsed saaksid efektiivselt
õppida.
See on
üks koduõppe suurim pidurdaja – tunne, et mul ei ole piisavalt teadmisi, et oma
lapsi korralikult õpetada. Hülge möla! Laste õppimine on seotud nii paljude
erinevate faktoritega sh nende võimes osaleda, nende küpsusaste, nende
intellektuaalne võimekus, nende huvitatuse tase, nende õpikeskkond, nende
enesedistsipliin, nende õppimisstiil, kasutatavad materjalid jne, jne,
jne. Isegi, kui lapsevanem ei ole ekspert
mõnes akadeemilises aines, võivad nad toetada laste õppimist paljude teiste
erinevate faktoritega – mis tervikuna kokku ületavad õpetaja tarkuse teatud spetsiifilise
info edasiandmise osas! Ja nende ainete jaoks (seda näiteks keskkooli puhul),
mis tõepoolest ületavad vanemate õpetamise võime, on väga palju online kursusi
ja võimalus teha koostööd koduõppe vanemate vahel, kelle hulgas on palju erinevaid
eksperte.
Eesti
puhul ma soovitan meil kõigil meenutada oma kooliaega. Sa istusid klassis, sinu
ümber oli 10-30 õpilast. Klassi ees oli ekspert: diplomiga, oskustega,
õpetatusega. Kas kõik klassis istujad said aine selgeks ja hästi selgeks? Said
kõik nii selgeks, et vastasid hindele viis? Kui ei, siis milleks ekspert iga
päev ja iga tund. Ja on siis konkreetsest ülesandest taipamine eksperdi teene?
Oled kindel? Miks sinu kõrval istuval õpilasel polnud sama selgus?
…………………………………………………………………………………..
Üks
koduõppe suurimaid rõõme on uute asjade õppimine oma lapse õppimise kõrvalt –
koos avastamine ja teadmiste kasv. Pühendunud koduõppe vanemad panevad kokku
lapse efektiivseks õppimiseks vajalikud elemendid (online kursused, õppekava,
keskkond, õpistiil, koostöö jne), ja oma kogemustest lähtuvalt lisavad paljusid
elemente, mida kooli baasil eksperdid ei
ole võimelised massikoolitusse lisama! Õppimine on reis, mitte sihtpunkt. Lapsele
ei ole olemas parimat õpikeskkonda, kui inimeste juures, keda ta kõige enam
armastab ja kes on huvitatud sellest, et last saadaks edu.
Te
teate kõik ütlust „seadused on selleks, et neid rikkuda“ ? See ei pruugi olla
küll heaks motoks, mille järgi oma eluplaane seada, kuid koduõppe puhul on see
just see õige. Sinu lapse õppimist
arvestades on traditsioonilise kooli reeglite murdmine parim võimalus tagada
lapsele kõige efektiivsem, individuaalsusest lähtuv haridus. Algajana võiksid
murda veel mõningaid alljärgnevaid reegleid.
Oled sa üldse
endast mõelnud kui reeglite murdjast?
No juhul,
kui oled alustamas koduõppega, siis on mul sulle üks hea uudis …
Sa saad
selleks …:)
Kodus harivad vanemad on uhked fakti
üle, et me rikume kõige „pühamaid“ (kirjutamata)
kooli seaduseid – ja me teeme seda mõnuga! Kuigi koduõpet alustades võib sulle
„karbist“ väljamurdmine tunduda heidutav, ei võta kaua aega, kuni sa tunned vabanemist,
lastes lahti meeletust hulgast kooliga seotud ootustest ning lood oma enese tee
– raja, mis on spetsiifiliselt omane sinu õpilasele.
Reegel #5
– Kool peab järgima traditsioonilist kalendrit – sh vabad suved.
Tere tulemast õnnistatud koduõppe
paindlikkusse ajakavasse, kus reeglid puuduvad! Koduõppurid võivad järgida
tavapärast septembrist – maini kalendrit, kuid võivad oma soovi kohaselt
sellest kõrvale kalduda. Paljud koduõppurid tegelevad akadeemilise poolega
aasta ringi. Nii tehes võivad nad oma pause teha millal iganes vaja peaks minema
sh puhkama koos perega just kõige soodsamate reisipakkumiste ajal. Jaotades kogu akadeemilise kava aasta peale
laiali on võimalik hajutada pinget „kõigega mis on vaja ära teha“ osas. Kui
haigused, puhkused või kevadised palavikud nõuavad oma, siis võivad koduõppurid
vabalt jätta asjad sinna, kus need parasjagu on. Ja veelkord – koduõppe moraal
seisneb reeglite allutamises oma vajadustele!
Reegel #
6 – Lapsed sotsialiseeruvad paremini oma eakaaslaste keskel.
Pean ütlema,
et ei ole ühtki teist reeglit, mida ma nii hea meelega murran!
Mul ei ole õrna aimugi sellest, kuidas on just see
saanud selliseks mitteametlikuks ülilevinud seaduseks. Isegi need, kes seda
reeglit järgivad kipuvad sageli kaeblema sellega kaasneva probleemipuntra üle –
koolikiusamine ja -vägivald, narkootikumide levik ja seksism ja lugupidamatus
täiskasvanute vastu … tuleb ikka imestada selle üle, miks me arvame, et 13
aastasele on parim teiste 13 aastaste seltskond.
Koduõppurid teavad selle aja
väärtust, mis on veedetud teiste täiskasvanutega koos – nende vastutustundlike
täiskasvanutega, kes neid armastavad ja peavad eelkõige silmas nende huve. Nii
nagu me ei jätaks oma laste akadeemilist haridust nende eakaaslaste hooleks
(kuna samas eas sõpradel ei ole seda küpsust ja arukust, et anda edasi teadmisi
akadeemiliseks eduks). Nii ei usu koduõppurid ka seda, et samaealiste seltskond
on võimeline pakkuma meie lastele sotsiaalset kompetentsust. Ja otsustades igas
üldhariduslikus koolis eksisteerivate erinevate sotsiaalsete haiguste üle, on
täiesti selge, et liiga palju eakaaslasi pakuvad hoopis vastupidist tulemust –
sellist haridust ei soovi oma lapsele ükski vanem.
Enamik koduõppuritest murrab seda
reeglit mõnuga, kuna nad teavad, et pakkudes lapsele võimalust igapäevaselt
puutuda kokku erinevas eas inimestega, kellel on erinev elukogemus ja taust,
saab ta oskuse suhelda reaalse ümbritseva maailmaga.
Koduõppe blogi lauhgwithus pidav Ester
Irish toob näite oma kahe lapse suhtlemise erinevustest: Mis puutub väitesse, et koduõppe lapsed on sotsialiseerimata,
siis see on muidugi vale. Minu kaks last on erinevad nagu öö ja päev. Üks on suur
suhtleja ja elav ning teine häbelik. Mõlemad on koduõppel. Olen julgustanud oma
häbelikku last astuma välja tema mugavustsoonist, kuid samas hoidnud tal tema
enda teadmata silma peal. Ta on iseloomult nii väga oma isa moodi. Kunagi, kui
kerkis üles küsimus tema häbelikkuse ja sotsialiseerumise osas, siis tema isa
ütles: „Mina käisin ju tavakoolis ja ma olin häbelik ning olen seda jätkuvalt
ka praegu!“ See vastus avas mu silmad.
Sotsiaalsed
haigused teismeliste hulgas suitsetamine, alkoholi tarbimine, narkootikumid,
kaklemine, vandalism. Need kõik on esindatud koolis täies ulatuses, kuna ühes
koos viibib liiga palju üheealisi. Ma ei nimetaks seda ainult teismeliste
probleemiks, kuna sel ajal, kui ma elasin kooli kõrval – sattus minu vaatevälja
päris palju suitsumehi algklassidest.
Reegel #7
– Õpilased peavad arenema samas tempos igas aines ja püsima vastava klassi
tasemel.
Ausalt öeldes see „ kooliseadus“ ei kehti ka
tavakoolis käivate õpilaste kohta. Mõelge vaid! Kas saaks tegelikult mingil
teatud hetkel olla samal tasemel igas akadeemilises aines?
Reaalsus on selline, et õpilased arenevad omas tempos
ja erinevates ainetes on ka tempo erinev. Seda seetõttu, et iga inimene on
mõnedes asjades parem, kui teistes. Tavakoolis, kus suur hulk õpilasi peavad
koos õppima, ei ole võimalik õpet iga aine ja õpilase osas individualiseerida.
Koduõppes saavad lapsed akadeemilises plaanis olla vabalt seal, kus nad on. Kui
nad on matemaatikasõbrad, siis nad võivad ühe aastaga võtta läbi mitme klassi
materjali. Kui nad on kimpus lugemisega, siis puudub „mahajäämus“. Nad lihtsalt
lähevad edasi viisil, mis muudab õppimise nende jaoks efektiivseks. Hinded ei
mängi koduõppes mingit rolli. Õppurid lähevad igas aines edasi nii kiiresti või
aeglaselt, kui vaja. Paljud koduõppurid on erinevates ainetes erinevate
klasside tasemel!
Selle reegli rikkumine tähendab seda, et ei arvestata
massidele ette kirjutatud tasemetega, vaid lähtutakse iga õpilase unikaalsusest.
Reegel #8
– Lapsi on vaja testida (eksamid/kontrolltööd), et teha kindlaks, kuidas neil
akadeemiliselt läheb.
Kontrollimine on üldhariduslikus
koolis kindlasti üsna üle võlli keeratud – seda isegi niivõrd, et juba on üldiselt
püstitatud küsimus, mil määral me oleme õppimisprotsessi ohverdanud laste
allutamisega „teadmiste kontrollile“. Kahjuks ei ole selline kontrolltööde
kasutamise andumus teinud laste haridust paremaks. Kuigi reeglina enamik
koduõppureid ei kasuta teste ja kontrolltöid üldse, on USAs osariike, kus standardne testimine on koduõppe puhul
nõutav.
Kuna vanemad tegelevad lastega nö
üks ühele, siis nad juba niigi on teadlikud oma laste akadeemilistest
tugevustest ja nõrkustest. Küsimustikud ja testid võimaldavad õppuritel
praktiseerida oma tulevaseks akadeemiliseks karjääriks (juhul kui nad tahavad
edasi õppida ülikoolis), kuid neis testides nõutavat infot on võimalik näha lihtsalt oma päeva või
teatud ajavahemiku tööd üle vaadates.
Koduõppurite lähenemine on: vähem
kontrollimist, rohkem õppimist. Uuringud või esseed, teadusprojektid,
jutustamine on viisid, kuidas koduõppurid hindamata ning kontrolltöid tegemata oma
akadeemilise õppe taset kokku võtavad.
Eks traditsioonilistel eksamitel on oma aeg ja koht. Koduõppurid
mõistavad, et õppimine on terviklik protsess, mis on enamat, kui eksamil saadud
punktisumma. Eksamitel kasutatavate testide puhul jääb laste intellektuaalne
võimekus sh loovus, enesedistsipliin, motivatsioon arvesse võtmata. Seda
reeglit murdes leiad ennast teadvustamas oma lapse tegelikku arengut ja see annab sulle
palju enam.
Ma tean, et see on hirmutav. Ma
tean, et sa kardad võimalikke tagajärgi. Ma tean, et on raske ette kujutada
maailma, kus kandvaks ei ole kooli kirjutamata seadused. Tea, et on väga palju
neid, kes on enne sind selle tee läbi käinud ja on väga rahul, et nad seda
tegid. Tee lihtsalt üks sügav hingetõmme ja mine oma teed – teed, mis kulgeb
just sinu unikaalse lapse jaoks. Lõpuks võida sa oma rada mööda sammudes leida
end akadeemilise vabaduse õhkkonnas – kohas, kus sinu laps mitte ainult ei saa
suurepärast haridust vaid armastab õppimist igal hetkel, mil ta oma rada käib!
Tellimine:
Postitused (Atom)