Idzie vabaõppe blogi on üks populaarsemaid ja tunnustatumaid selles vallas ning blogi nimi "I’m Unschooled. Yes, I Can Write" ütleb nii mõndagi tavakooli läbinute mõtlemisvõimest ja avatud meelest. Tema blogist on tõlgitud ka alljärgnev intervjuu.
http://yes-i-can-write.blogspot.com.ee/
Idzie Desmarais on kahekümnendates
eluaastates noor naine, ta elab Monrealis (Quebec, Kanada) ja õpib elust
enesest. Kui välja arvata 6 kuud lasteaeda, ei ole Idzie kunagi koolis käinud.
Selle asemel kasvas ta üles omaenda huvisid järgides ja ise asju välja uurides.
Hilises teismeeas vaimustus ta vabaõppest ja asus lugema kõike, mida oli
võimalik vabadusel baseeruva hariduse kohta leida. Ta osales vabaõppe
konverentsidel ja hakkas pidama populaarset vabaõppe blogi „ I’m Unschooled. Yes, I Can Write.“ (Ma olen
vabaõppel. Jah, ma oskan kirjutada.)
Küsimus: Miks vabaõpe aga mitte koduõpe? Miks
just valik selle ja koduõppe ning loomulikult ka tavakooli vahel?
Vastus: Miks mitte tavakool – see oli mitme
erineva põhjuse segu. Minu ema ei ole kunagi tahtnud mind kooli saata aga kuna
minu isa tahtis, siis ma läksin lasteaeda. Kuid seal tekkisid kiiresti
probleemid (kummaline/ropp kõneviis, mida rääkis paar aastat minust vanem laps)
ja see veenis minu isa, et võib-olla oleks koduõpe siiski parem valik.
Aga miks vabaõpe – see oli lihtsalt
midagi, millesse me loomupäraselt liikusime. Meie pere koduõpe oli algusest
peale pehmeloomuline: ma ei pidanud iga päev tegema teatud kindlaid asju. Ema küll
püüdis alguses seda sisse mingit õppekava, kuid kui tegemist ei olnud
matemaatikaga, olin vaba iga kell lõpetama
sellega, mis mulle ei meeldinud. Aastate jooksul täitus meie maja huvitavate
raamatute ja mängudega, me osalesime mõnedel koduõppe kogukonna kursustel ja
töötubades ning ma võtsin osa paljudest erinevatest tegelustest alates Loodusklubist kuni
prantsuse keele tundideni. Koos oma õega, kes on minust kaks aastat noorem,
õppisime kõike, mis meid vaimustas või huvitas ja alati oli kõrval entusiastlik
vanem, kes oli valmis viima meid raamatukokku, kohalikule üritusele või kuidagi
teisiti meiega aega veetma.
Pärast lõplikku ütlust: „Ei mingeid
matemaatika õpikuid enam, ma vihkan seda liiga palju.“ – olin siis umbes 10
aastane – said meist tõelised vabaõppurid, ehkki me ei kasutanud veel paar
aastat seda mõistet.
Kuid meie õpikogemused, ükskõik millist
mõistet me erineval ajal ka ei kasutaks, olid alati väga paindlikud ja
enamjaolt entusiasmist juhitud. Minu ema oli alati ja on ka jätkuvalt kirglik
õppur, kõikide asjade osas ja see mõjutas algusest peale tema
lapsekasvatusviise ja kodust õppimist.
K: Mida pead sa kõige paremaks
saavutuseks, mis tuli tänu vabaõppele?
V: Üks parimaid asju on kindlasti
kirjutamine ja oma kirjutiste eestkõnelemine! Mul on edukas blogi, minu
avalikud esinemised on olnud nii kaugel nagu Texases ja ka siinsamas
Montrealis, minu kirjutised on ilmunud mitmetes ajakirjades ja raamatus ning ma
saan palju kirju inimestelt kõikjalt maailmas, kes on tahtnud mulle öelda, kui
väga nad hindavad minu artikleid. See tähendab mulle väga palju ning need on
saavutused, mille üle ma olen uhke. Olen teinud omale nime autori ja
kõnepidajana!
K: Kas sa tulevikus plaanid lasta oma
lastel olla vabaõppel või saavad nad ise valida, kas nad soovivad minna
kooli?
V: Kindlasti ma kavatsen lasta oma
lastel vabalt õppida ja neil on vanemana vabadus teha valik ja otsustada, kas
nad tahavad minna kooli. Kui nad on väikesed? Ma ei tea ja ma arvan, et ma ei
ole võimeline sellele küsimusele vastama enne, kui mul on oma lapsed. Usun, et
see sõltub lapsest ja üldisest
olukorrast ning sellest, milline koolivõimalus on olemas.
K: Mida arvasid sinu vanemad, perekond ja sõbrad sellest, et olid
vabaõppel? Mida nad arvasid alguses ja mida nüüd?
V: Ausalt? Suures osas ma ei tea.
Võib-olla tuleb see üllatusena aga vabaõpe ei ole midagi sellist, mida ma regulaarselt
arutaksin inimestega, kes ei ole koduõppest või alternatiivsest haridusest
huvitatud. Ühele minu lähedasele sõbrale meeldib siiani mind ja minu õde uutele
inimestele tutvustades öelda, et me oleme vabaõppel kasvanud. Ma ei tea, kas ta
teeb seda seetõttu, et peab vabaõpet huvitavaks anomaaliaks või identiteedi
oluliseks osaks. Minu ema oli kõige
entusiastlikum koduõppe ja hiljem vabaõppe eestkõneleja ning ta pole tänaseni
muutunud. Isa tunded on nende aastate jooksul liikunud üles ja alla. Ma usun,
et vahel ta muretseb ja vahel tunneb ennast hästi. Kõike kokku võttes on see
üsna pudru ja kapsad variant.
K: Mis on sinu arvates kõige olulisemad vabaõppe omadused, mis tekitavad tegelikus elus erinevuse selles osas, kas laps on õppinud vabaõppel või koolisüsteemis?
K: Mis on sinu arvates kõige olulisemad vabaõppe omadused, mis tekitavad tegelikus elus erinevuse selles osas, kas laps on õppinud vabaõppel või koolisüsteemis?
V: Kõigepealt vabaõppe paindlikkus ja
individuaalsus: fakt, et iga vabaõppur õpib erinevaid asju erineval viisil,
teda juhivad tema huvid, tema vajadused, tema perekond ja kogukond. Minu jaoks on see tõeliselt oluline, omada noores
eas nii palju valikuid ja võimalusi selles osas, mida ja kuidas õppida. Samuti
usun, et see panustab terve kogukonna arengule, mis koosneb erinevastest
indiviididest, kellel on erinevad oskused ja tugevused, kes on enesekindlad
selles, mida nad teavad ja milles nad head on.
Teiseks võimalus õppida keskkonnas, mis on
turvaline, toetab kasvamist. Võrreldes kooliga ei ole püüd asju õppida (ja
vahel mitte hakkama saada) seotud võistlemise,
stressi ja häbiga. Õppimisprotsessis on palju vähem survet ja palju rohkem
rõõmu. Kui sinu pea kohal ei ripu seda läbikukkumisega seotud terrorit – sa ei
ole terve grupi teiste silmade ees, sind ei vaata kullipilgul õpetaja ja ei ole
kontrolltöid, mis mõõdaksid seda, kas sa oled piisavalt hea. Ilma hirmuta on palju
kergem võtta riske, proovida uusi asju ja avastada uusi oskusi. Ma usun, et
võimalus valida omale õpikeskkonda (kodu, raamatukogu, õpituba, grupp,
kogukonna keskused), on tõeliselt jõuline abivahend emotsionaalse tervise ja
arengu juures. Lastele on oluline
hargneda ja osaleda uutes olukordades siis, kui nad tunnevad, et on selleks
valmis ja võimelised, mitte aga olema paigutatud keskkonda, mis põhjustab
stressi ja ärevust ning ilma võimaluseta sealt lahkuda.
Eelnevat kokku võttes arvan, et suurim
erinevus tavakooli süsteemi ja vabaõppe vahel on see, et iga vabaõppe rada on
täiesti unikaalne ja üles ehitatud õppuri vajadustele ja huvidele. Lapsi
respekteerides ja neist hoolides lubatakse neil kasvada viisil, mis toetab
nende heaolu.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar