Aastaid tagasi lisasin eesti subtiitrid Seth Godini kõnele "Lõpetage unistuste varastamine"
Jagaksin täna Godini blogist taaskord midagi koolide ja hariduse kohta - "Pivoting the education matrix"
Kooli korralduses on üsna kaua aega lähtutud
õppeainetest. Viiendad klassid lähevad kõigepealt
matemaatikatundi ja seejärel emakeele tundi ning siis geograafiatundi.
Enamasti ei õpeta need tunnid seda, mida
nad väidavad õpetavat. Muidugi, on olemas teatud faktid, kuid enamasti
pakutakse teatud isntruktsioone. Kool tavaliselt maitseb teistmoodi, kui
õppimine.
Selgub, et oskused, mida peame elus (ja
koolis) kasutama, ei ole ainespetsiifilised. Kuid me kasutame aineid teatud oskuste
õpetamiseks. Kõik teavad, et tüüpiline inimene ei vaja binoome, kuid väidame,
et probleemide lahendamine jms on täiesti õppimist väärt ja seetõttu me teeskleme,
et õpetame ainet, kuigi ilmselgelt õpetame teatud oskust.
Võib-olla selle asemel, et kool
korraldada teabe kogumise ja kordamise (ilma analüüsi või mõistmiseta) ümber,
tuvastaksime oskused ja eraldaksime need, õpetades esmajärjekorras valdkonna
teadmisi koos oskustega, mitte vastupidi.
Selgub, et tüüpilises koolis keskendutakse
suuremas osas ajast vaid ühele neist oskustest (kuulekus korrektse käitumise ja
teabe kordamisega (ilma analüüsi või mõistmiseta).
Mis juhtuks,
kui õpetaksime iga oskust eraldi?
Kuulekus
Korraldamine
Juhtimine/koostöö
Probleemide
lahendamine
Tähelepanelikkus
Loovus
Analüüs
Tõepoolest, peate matemaatikatunnis
tegema kõik need seitse asja, kuid kui suures osas? Kas laps, kellel on
probleeme kuulekusega, on „matemaatikas halb“ või on see põhjus, et tunni
kuulekuse osa sattus tunni analüüsi- või probleemilahendamise ossa?
Lapsel on täiesti võimalik õppida
16-aastat tavakoolis keskmise B-tasemega (hinne 4) ja ta ei tee midagi enamat,
kui oskab hästi vaid ühte asja – eksami/kontrolltööde küsimuste vastuseid pähe
õppida. Oleme läbi kukkunud, kui osutusime kellekski, kellel on vaid üks
seitsmest oskusest.
Mis juhtub, kui meil on selge, mida me
teeme ja miks? Sest kuulekus ei ole matemaatika ega teaduse mõte, kuid mõnikord
õpetatakse seda just nii.
Ja siis, kui kuulekussessioon on läbi,
võime leida muid võimalusi käimasolevale tööle lähenemiseks, arendades muid
olulisi oskusi. 45-minutiline algebrat kasutav loovustund tunneb end väga
erinevalt sama materjali hõlmavast juhtimistunnist.
Mõned lapsed veedavad kümme aastat kooli spordisüsteemis
ning õpivad juhtimist ja organiseerimist ning loovust ja analüüsi. Ja mõned
õpivad ainult seda, kuidas treeneri juhiseid järgida ja pingil istuda. Sellel
pole mingit pistmist spordi (või geograafia või bioloogiaga) ja kõigega, mis on
seotud sellega, mida otsustame igal hetkel õpetada.
Kas keemiaprobleemi ja ristsõna
lahendamise vahel on kognitiivne erinevus? Mitte eriti. Lahendamisega
hästi hakkama saamine – lahendamise protsess ja selle kasutamiseks vajalike
sisendite leidmine - on oskus, mis maetakse laviini alla, mida me kutsume
kuulekuseks.
„Kuidas sul loovuses täna läks, poeg?“
Või võib-olla: „Vau, sul on hinne 5 analüüsimises - see avab sulle palju uksi
...“
Bürokraatid hindavad kuulekuse ülimaks.
Nad teevad seda enesesäilitamise eesmärgil ja kuna seda on kõige lihtsam müüa
klientidele, rahastajatele ja vanematele (ja ka lihtsaim ka mõõta). Kuid kuna
me õpetame seda (kuulekust) praegu liiga palju (ja seda teevad ka muud riigid palju),
satume lõpuks segadusse ses osas, mida tähendab õppeaine kasulikul viisil
õppimine, ja kindlasti toimub taandareng ülejäänud kuue oskuse osas.
Minu arvamus
on, et enamik vanemaid ja haridusinimesi isegi kardab seda teemat edasi
arendada. Rohkem leiab siit.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar