Võimalik, et õpetajate rahulolematus süsteemiga on olnud hea asi. Sest õpetajad on pannud aluse kodu- ja vabaõppele, loonud demokraatliku jpt paindlikuma õppeviisiga koolivorme.
Ma olen lugenud mitmete õpetajate lahkumiskirju, kui neil on saanud tavakoolist kõrini. Kõige kriitilisem on siiani olnud John Taylor Gatto, kes New Yorgi osariigi ja linna aasta õpetajate tiitlitega pärjatult ameti maha pani ja seejärel ründas armutu kriitikaga koolisüsteemi ja riiklike õppekavasid. Ta oli ka ametis aastakümneid.
Tänased õpetajad, kes koolisüsteemist taanduvad, jõuavad otsusele varem ja seega on oma ütlemistes pehmemad :). Kuid mõte jääb samaks.
Wendy Bradshaw kirjutas alloleva kirja 2015 ja tänaseks on temast saanud erakooli The Cygnet School direktor. Kuigi kiri on kirjutatud teisest haridussüsteemist, kui meie Eesti oma - oleme paratamtult käimas meist edasijõdnumate riikide sabas, neid pidevalt kopeerides. Sestap vaadakem hoolikalt, kuhu me tahame jõuda.
Polki maakonna kooliõpetaja lahkumiskiri puudutas ilmselt pettunud õpetajaid ja lapsevanemaid üle kogu riigi.
Eripedagoog Wendy Bradshaw esitas ühel hommikul oma tööandjale Lakelandi põhikoolile kirja, seejärel postitas selle
oma Facebooki lehele. Seda jagati tuhandeid kordi ja postitati ka Washington
Posti haridusblogisse.
Bradshaw märkis: "Mul polnud aimugi,
et nii paljud inimesed tundsid samamoodi ja see tekitab minus pettumust selle
tee osas, kuhu meie koolisüsteem on minemas."
Bradshawi kirjas öeldakse, et koolid
avaldavad lastele praegu liiga suurt survet ja õpetajad ei suuda neid vanusele
ja arenguastmele vastaval viisil õpetada.
"Valus oli näha pettumust laste
nägudel," sõnas naine. "Viieaastastel ei lubata mängida, neil pole
lubatud rääkida. Nad ei tea oma klassiruumis teiste laste nimesid, kuna neil
pole lubatud nendega vestelda."
Polki maakonna koolide administratsioon postitas
avalduse, milles märgitakse, et nad mõistavad Bradshaw pettumust püüdes
tasakaalustada nõudmisi ja laste vajadusi.
Bradshaw ütleb, et teda sundis lõpetama
arusaamine, et ta ei taha, et tema väike
tütar peaks tulema teatud vanuses riigikooli. Seejärel otsustas naine rasedus-
ja sünnituspuhkuselt tööle mitte naasta.
Tema lahkumiskiri täismahus:
Kellele: Polki Maakonna Koolinõukogule,
Florida
Ma armastan õpetamist. Ma armastan näha,
kuidas mu õpilaste silmad säravad, kui nad haaravad uut ideed ja nende keha sirutub
uhkuse ja rahuloluga, kui nad püstitavad ja täidavad isiklikku eesmärki. Mulle
meeldib vaadata, kuidas nad harjutavad olemaks head kodanikud, tehes koostööd
eakaaslastega, et lahendada probleeme, pidades läbirääkimisi rollide üle ja
jagades oma kogemusi ning arusaamu maailmast. Ma ei soovinud midagi muud, kui oma
kodumaakonna õpilaste teenimist, õpetades õpilasi ja valmistades ette uusi
õpetajaid. Sel eesmärgil läbisin bakalaureuse-, magistri- ja doktoriõppe
haridusvaldkonnas. Veetsin lugematu arv tunde pärast kooli ja nädalavahetustel
uurimistööga, et ma teaksin ja saaksin oma õpilastega kõige sobivamaid ja
tõhusamaid meetodeid rakendada ning julgustada nende õppimist ja positiivset
suhtumist õppimisse. Veetsin klassiruumides lugematuid tunde perede ja teiste
õpetajatega vestledes, kogutud andmeid üle vaadates ja oma praktika üle arutledes,
et saaksin kavandada ja diferentseerida õpet, mis vastaks igal aastal kõige
paremini minu õpilaste vajadustele. Ma ei armasta mitte ainult õpetamist, vaid
olen selles ka suurepärane, seda isegi kuni selle ajani kasutatud vigaste
mõõdikute järgi. Kõik atesteerimised hindasid mind väga tõhusaks.
Nagu paljusid teisi õpetajaid meie riigis,
on mind üha enam häirinud toimuvad ekslikud reformid, mis röövivad mu
õpilastelt arengule sobiva hariduse. Arengu seisukohalt sobiv praktika on
aluspõhjaks, millel alushariduse parimad tavad põhinevad, ja selle taga on
aastakümnete pikkune empiiriline toetus. Uued reformid ei jäta kõrvale aga
mitte ainult seda uurimistööd, vaid sunnivad õpetajaid aktiivselt tegelema
praktikatega, mis pole mitte ainult ebaefektiivsed, vaid kahjustavad aktiivselt
ka lapse arengut ja õppeprotsessi. Olen täiesti nõus neid avaldusi varustama
teadusbaasi kirjandusega, kuid ma kahtlen, et seda küsitakse. Pean siiski olema
aus. Ka see kiri on sügavalt isiklik. Ma lihtsalt ei suuda enam õigustada
õpilaste nutmist. Nad nutavad pettumusest, kui neil palutakse lahendada
ülesandeid oma lähima arengu tsoonist kaugemal. Nad nutavad, nede käed
värisevad, proovides kasutada vananenud arvutihiirt kümneaastasel lauaarvutil,
millega neil on vähe kogemusi, kuna arvutilabor on testimiseks alati suletud.
Nende õlad vajuvad längu lüüasaamisest, kui nad pannakse halvasti koostatud eksamiülesannete
taha, mida nad ei suuda mõista, kuid on sunnitud. Nende silmad täituvad pisaratest
tähtede pärast, mida nad on alles hiljuti õppinud, et nad saaksid kirjutada
vastuseid väikeste kätega, mis on üle klaviatuuri ulatumiseks liiga väikesed.
Lapsed ainult ei nuta, vaid mõni ka käitub
valesti, nii et neist saab „halb laps“ ( mitte „rumal laps“), vahel ka
seetõttu, et nende väikesed kehad lihtsalt ei suuda enam vaikselt istuda, või seetõttu, et nad ei
tea kooli sotsiaalseid reegleid ja pole aega neid õpetada. Minu magistritöö
keskendus käitumishäiretele, nii et võin kindlalt väita, et häiritud pole mitte
lapsed. Häire on süsteemis, mis nõuab, et nad täidaksid õppekava ja
demonstreeriksid käitumist, mis ületab nende vanusele sobivat. Häire on
süsteemis, mis takistab õpetajatel instruktsioone vajadusel muuta, mis ähvardab
õpetajaid distsiplinaarmeetmetega, kui nad otsustavad, et nende õpilased
vajavad raske materjali puhul viieminutist pausi või pikendada tunde, mis on
erakordselt haaravad. Häire on süsteemis, mis on otsustanud, et õpilasi ja
õpetajaid tuleb minuti pealt distsipliinile allutada ja kõrvale kaldumiste eest
karistada. Häire on süsteemis, mis hindab punkte ja hindeid rohkem, kui õpilaste
mõtestatud ja uurimistööl põhinevat õpetamist.
8. juunil 2015 muutus minu elu, kui ma sünnitasin
tütre. Hoides teda meie esimesel õhtul haiglavoodis, mõtlesin: “Viie aasta
pärast oled lasteaias ja lähed minuga koos kooli.” See mõte oleks pidanud mulle
rõõmu pakkuma, kuid selle asemel tõi see hirmu. Ma ei alluta oma last sellele
ebakorrektsele süsteemile ja minu südametunnistus ei luba ka mul endal selles
jätkata. Palun võtke vastu minu lahkumisavaldus Polki Maakonna riigikoolist.
Parimat
soovides,
Wendy
Bradshaw, Ph.D.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar