Mõtlesin peale suve lõppu hakata usinalt
blogis kirjutama ... peale talve algust loen postitusi oma mõlemas blogis kokku ühe käe sõrmedel :). Lugesin
siit-sealt artikleid, eelkõige vabaõppest ja ikka jõuan Wendy Priesnitz´i
suhteliselt radikaalsete kirjutisteni, mida ma kõige enam naudin. Siin blogis
on tema kirjutatut tõlgitud: Mida hirm teeb; Tulevik ei ole etteplaneeritav; Sotsialiseerumise küsimus; Reaalses elus toimetulek
See artikkel tekitab väikest kõhedust. See
on seotud artikli majanduse poolega. Selline äratundmine – et me alles tuleme
sealt, kus kõike tuli ise teha ja tundus imeline, leida valmistoodangut poest. Kaua
valmistoodangu peal elanud lääs tahaks tagasi isetegemise juurde. Kas meie ka
seda soovime, on iseasi, kuigi üldine suund paistab kindlasti sinnapoole
taaskord liikuma hakkavat. Reaalne elu on siis milline elu – see, mida
vabaõppur elab koos pere- ja kogukonnaga igapäevaselt või see, mida koolilaps
koolis istudes kogeb ja raamatutest õpib?
Aga loeme artiklit J
Valmis muutma maailma.
Hariduse detsentraliseeritud vormiks detsentraliseeritud majandusprotsessis on vabaõpe – elust enesest õppimine.
Wendy Priesnitz
Hariduse detsentraliseeritud vormiks detsentraliseeritud majandusprotsessis on vabaõpe – elust enesest õppimine.
Wendy Priesnitz
“Ükski maailma probleemidest ei lahene
enne, kuni maailma üksikisikud on muutunud põhjalikeks iseõppijateks.” ~ Buckminster
Fuller
Üsna hiljuti sai „vabaõpe“ (ingl. k
„unschooling“) – mida ma eelistan nimetada „elust õppimiseks“, avalikkuse suurema
tähelepanu alla rohkem kui 15 minutiks, kuna paar julget perekonda lubasid
peavoolu meedial heita pilgu nende elust õppimise kogemustesse. Laske nüüd
tulla - pessimistid, negativistid ja huku ettekuulutajad! Peamine mureallikas – kas lapsed, kes vabalt
elust õppimas, suudavad toime tulla „tõelises maailmas“? Seda küsivad isegi
inimesed, kes muidu tugevalt olemasolevat haridussüsteemi kritiseerivad. Nad
muretsevad, et noored inimesed, kes on õppinud ilma koolita, ei ole piisavalt
võitlusvõimelised; ei tunneta piire; ei oska piisavalt matemaatikat,
botaanikat, ajalugu, grammatikat või Shakespeare või teisi aineid, mida nad
„peaksid teadma“; ei ole piisavalt sotsiaalsed; kasvavad üles lohakuses ja päev
läbi arvutimänge mängides... Ja siis veel üks mure, mida väljendati
kommenteerijate poolt MSNBC veebilehel peale vabaõpet tutvustavate kirjutiste
avaldamist: lapsed, kes juhivad ise oma õppeprotsessi, kasvavad põhiliselt üles
juhtideks, mitte järgijateks ja neil on seega raskem vastu võtta korraldusi
teistelt. Kehvasti küll, siis.
Loomulikult teab igaüks, kes kasvõi korra
on vabaõppuritega kokku puutunud, et need kartused on põhjendamatud ja ma ei
hakka seetõttu siin nendel teemadel argumenteerima.
Kõik need hirmud baseeruvad
ekslikel oletustel, et lapsed on oma loomult laisad ja huvitud ümbritseva
maailma suhtes ning seetõttu tuleb neid õppima sundida ja et koolis õpetatavad
faktid ja hoiakud õpitakse ka tegelikult selgeks. Ja nad eeldavad, et edu (elus või mistahes
alal) defineeritakse ühiskonna, mitte iseenda poolt ... hõlmates peamiselt raha
ja/või staatust. Aga ma ei taha keskenduda sellele.
Arvan, et kriitikute probleemiks on
arusaam „tõelisest maailmast“.
John
Taylor Gatto on põhjalikult kirjeldanud seda, kuidas koolid on disainitud välja
treima sõnakuulelike töölisi ja tarbijaid, kes sobituksid kapitalistliku
majanduse hammasrataste vahele. Leian end nõustumas kriitikutega selles osas,
et elust õppijad tõepoolest ei sobitu eriti hästi vorstitehasesse. Samas, see
nii öelda „tõeline maailm“ on muutumas, kui mitte lausa kadumas ja noored
inimesed, kes on kasvanud üles vastutades ise oma õppimise ja elu eest, on väga
hästi ette valmistatud selleks, mis on tulemas (ja ka selle loomiseks).
Kriitikud kardavad, et noored vabaõppurid
ei ole ette valmistatud kiire tempoga, kõrge stressitasemega, võitlusliku,
pikkade töötundidega ja kõrgelt kinnimakstud elustiiliks. Samas on paljude
arvates selline elustiil varsti saamas minevikuks, kuna see ei ole pikemas
perspektiivis jätkusuutlik. See oli osa kiiresti areneva kasumlikkuse laienemise,
korporatiivse ahnuse ja pettuse, stabiilsete turgude, odavate kaupade ja
rikkalike loodusvarade ajastust. Uuel
ajastul, mil valuutasüsteemid ja -turud on kõikuvad, kliimatingimused
ebakindlad ja keskkonnakulusid arvestatakse kaupade ja teenuste maksumusse,
lööb väiksemamahuline ja piisavusel põhinev majandus (SEP https://en.wikipedia.org/wiki/Sufficiency_economy ) õitsele. Kui me hakkame tootmise ja tarbimise süsteeme
ökoloogiliselt jätkusuutlikumaks muutma, kerkib esile vajadus täiesti uute
oskuste ja hoiakute järele.
See "tegelik
maailm" millega toimetulemise pärast nii paljud vabaõppe laste osas
muretsevad ei ole tuleviku „tegelik
maailm“, see on midagi mis loodi kuulekate tööliste ja tarbijate tarvis. Kuid
ajad – ja majandus - on muutumas.
|
Kirjanik (sotsioloog ja ökonomist) Juliet
Schor kirjeldab oma raamatus Plenitude, nii uut mudelit, kui ka oskusi,
mida on vaja et toime tulla. Ta kirjutab
vajadusest, et inimesed muutuksid rohkem
„self-provisioning” (ehk on hea eesti
keelne vaste „isemajandavateks“), kuna see on tee, mida mööda käia 21 sajandil.
„Self-provisioning“ on lihtsalt
öeldes iseenda jaoks tootmine, valmistades asju, mida saab kasutada elamiseks,
müümiseks või vahetamiseks, et tagada omale vastav elustandard. Schor märgib,
et see „kujutab endast tagasipöördumist elanikkonna laialdasema võimekuse
juurde pakkuda ise endale toitu, riietust, peavarju.“ Taoline võimekus on kesk-
ja kõrgklassi juures üsna rooste läinud, kuna nemad on töötanud väga kõvasti
just tänases „tõelises maailmas“ ja seetõttu kulutanud raha valmisrõivastele, valmistoidule,
vabaaja üritustele, mitte teinud neid asju ise.
Aga isegi veel enne, kui praeguse
majanduse langus hoo sisse saab, on
mõned neist kodustest oskustest – nagu aiandus, õmblemine, kudumine ja
konserveerimine muutunud inimeste hulgas taas populaarseks. Võimalik, et olete
tuttav blogiga Boing Boing. Selle asutaja ja kaastoimetaja Mark Frauenfelder (samuti
ka ajakirja Make toimeta) usub, et kogu
see tee-seda-ise eetika on ainult osa protsessist. Ta ütleb, et see on ka – vähemalt neile, kes on koolis
käinud – õppimine, kuidas õppida (veel
üks vajalik oskus uue majanduse jaoks) ja suhtlemine nendega, kes jagavad meie
huvisid.
Olemas on juba vabahariduse võrgustik
selliste oskuste nagu permakultuur, põhu ja savimajade ehituse ja taastuvenergia
tehnoloogite, nagu päikese- ja biokütuste osas. Suur osa õppest toimub lühiajaliste töötubade,
interneti kursuste või erinevate praktikate raames. Palju on paneme kohe käed
külge tegemist, mil tegelikud oskused õpitakse ära mingit reaalset projekti
ellu viies (näit. põhumaja ehitades). Ja mis veelgi olulisem – kokku tulevad
õppurid erineva tausta ja vanusega.
Kui plentitude
model (külluse mudel? – plentitude economics) toimib, siis me saame taolist
õppimist nägema veel palju enam. Rohkem kui tänase majanduse tavapäraseid
tööoskusi, vajavad inimesed oskuste ja hoiakute mitmekesistamist, mis aitaks
neil rahuldada oma vajadusi väljaspool praegust turumajandust, kui majandus läheb
üle - kas teadlikult suunatud või
loomulikule – uuele, enam jätkusuutlikule vormile.
Kuna Schor ei ole ainus, kes toob välja,
et vähenevad tööturud (vähem töökohti või rohkem töökohti, lühendatud töötundide
arv ja mitmesugused muud liiki tööpuudus) annavad meile rohkem aega nende uute
hoiakute ja oskuste arendamiseks. Mis on nendeks oskusteks? Peale eluliste
oskuste veel paindlikkus, kohanevus, loov mõtlemine, uurimisvõime,
motivatsioon, ajajuhtimine, kohanemine arvukate erinevate õppimisviisidega,
tugevad perekondlikud ja kogukondlikud sidemed, enesekindlus, valmisolek ise teha.
Kõlab nagu vabaõpe, kas pole ?!
Need on just sellised oskused, mida
ettevõtlusest kirjutavad autorid peavad hädavajalikuks, kui me oleme üle
minemas uuele majandusele. Seth Godin’i uus raamat Linchpin on
üdini sellest, kuidas tööstuslik mudel töötamise tarvis ei ole enam kasutatav.
Godin märgib, et töö, mille eest tuelvikus inimestele makstakse on keeruline, uuenduslik,
üks ühes tüüpi, loominguline asi.
Urbanistlik teoreetik ja populaarne autor Richard
Florida on sellega nõus.
Ta usub, et meie viimane majanduslangus oli „suurem
algseisu taastamine”, mis muudab oluliselt meie tehtavat tööd ja seda, kuidas
me seda teeme. Arusaamine
seisab veel ees, kuid seda võib pidada tarbijaskonna sõjajärgse majanduse lõppu
tähistavaks ja teadmistööle ja teenindussektorile tugineva ühe tõusu lõpuks.
Mis on kolledžiga?
Kuigi osad õpilased saavad kolledžidest ja
ülikoolidest mõned vajalikud osakused ja perspektiivid, on need oskused, nagu
kogu õppeprotsess, paremini omandatav osana igapäevaelust. Ja sellest
arusaamine on pannud järjest kasvava hulga akadeemikuid ja ökonomiste seadma
küsimärgi alla hetkel valitseva idee, et igaüks vajab ametlikku keskhariduse
järgset haridust.
American University ökonomist Robert I.
Lerman, seisab hea selle eest, et investeeritaks tööpraktikasse. Ta usub, et see aitaks areneda noorte
inimeste probleemilahenduse, otsuste tegemise, konflikti lahendamise ja
läbirääkimise oskustel. Washingtoni osariigis 2008 aastal läbiviidud uuringus
2000 ettevõtte osas, olid just need eelnimetatud oskused puudu värskelt palgatud töötajatel.
Tööstusliku mudeli ülesehitus on
vananenud ning lagunemas ja see võtab tööstusliku haridusmudeli endaga kaasa.
|
Isegi valitsuse statistika kinnitab, et
idee „tegelikust maailmast“ on muutumas. Näiteks on USA Bureau of Labor
Statistics (tööjõu statistika büroo) leidnud, et enamik töökohti tekib
järgmisel dekaadil kohtades, kus bakalaureuse kraad ei ole vajalik. Lisame
sellele spiraalina kasvavad keskharidusjärgsetesse asutustesse sisenemise kulud
- kusjuures osa uuringuid ( sh Annette
Lareau „Unequal Childhoods: Class, Race, and Family Life“) näitab,
et vanemate jõukus on peamine „hea“ töö
saamise eelduseks ja inimesel on ainus valik, kas ta kirjutab välja tšeki või
võtab laenu lihtsalt selleks, et saada töö.
Peale selle, teatud asjade päheõppimine
või teatud oskuste selgeks saamine selleks, et esineda hästi eksamil, ei ole
uues majandusruumis kõige olulisem edu näitaja. Ettevõtjale omased hoiakud –
riski võtmine, uudishimu, püsivus, sisemine motivatsioon, innovatsioon,
juhtimine, strateegiline mõtlemine – need on olulised (isegi juhul, kui
kellelgi oma äri ei ole). Ja need on asjad, mis koolis eduni ei vii! On
hästituntud fakt, et paljud edukad (ja rikkad, kui me usume rikkuse olevat
edukuse indikaator) ettevõtjad ei ole üldse kolledzi õppega alustanud või on
jätnud selle pooleli. Mõtlen siinjuures Steve
Jobs´i - Apple, Bill Gates´i – Microsoft, Biz Stone - Twitter, Mark Zuckerberg´i
- Facebook, Richard Branson´it - Virgin;
Michael Dell´i - Dell Computers, Larry Ellison´i - Oracle ….
Vajadus kuskile liikuda
Seth Godin |
Hoolimata sellest, kas nad on ettevõtjad
või alluvad, on selles uues, paindlikus, jätkusuutlikus majanduses rohkem
inimesi, kes teevad tööd detsentraliseeritult. Tsiteerin veelkord Seth Godinit,
sedakord tema blogipostitust pealkirjaga „Goodbye to the Office“ (Head aega
kontorile):
“Kui me alustaksime kogu selle
kontorivärgi moodustamisega täna, on mõeldamatau, et hakkame maksma
renti/aega/tööle-koju sõidukulusid, et saada seda, mida meil vaja … Kui sul on
vaja olla koosolekul, ole koosolekul. Kui on vaja koostööd teha, tee koostööd.
Ülejäänud ajal tee tööd, kus iganes sulle meeldib ... Tulemuseks on kiirus,
produktiivsus ning tohutu rahulolu. Mis puudub ... koht, kuhu minna. Niipea, kui
keegi selle välja nuputab, on kontor surnud.”
Elust õppijad on sellest osast aru saanud.
Nad on harjunud õppima kus iganes ja millal iganes, seega nad teavad, et ei ole
vaja kuhugi minna, et asjad saaksid tehtud – või õpitud.
Clark Aldrich on üks neist ärimeestest,
kes on tunnustavalt
kirjutanud vabaõppest.
Oma blogis Unschooling Rules,
kirjutab ta, et muutus algab altpoolt üles inimestega, kes keskenduvad sellele,
mis on parim neile ja nende perekondadele: „Hoolimata sellest, kui palju
teadlasi ja akadeemikuid on nende palgalehel, ei „avasta“ tohutu rahvusvaheline
korporatsioon eales vajadust orgaanilise, minimaalselt töödeldud, kohalikult
kasvatatud toidu osas. Sellist uut ided tervisliku toitumise osas saavad
arendada, propageerida ja põhivooluna ellu tuua sõltumatu mõtlemisega kirglikud
inimesed, kes on võtnud enda kätte kontrolli oma kehadesse pandava üle.”
Samamoodi on eelkõige vabaõppurid, mitte
kooliautoriteedid, tegemas põhjalikke muutusi hariduses. Ja samal ajal me
valmistame oma lapsi ette hästi funktsioneerima uues, rohkem jätkusuutlikumas,
tegelikus maailmas
Vana majandus on suremas ... ja koos
sellega sureb meie traditsiooniline haridussüsteem ja tavapärane ärimudel.
RIP.
Allikaid
„Linchpin“ Seth Godin (Portfolio, 2010)
„Plenitude“ Juliet Schor (Penguin, 2010)
„The Great Reset: How New Ways of Living and Working Drive Post-Crash
Prosperity“ Richard Florida (Harper, 2010)
„Drive“ Daniel Pink (Riverhead, 2009)
„Made by Hand“ Mark Frauenfelder (Portfolio, 2010)
Suur tänu postituse eest!!
VastaKustutaAitäh. Huvitavad ja mitmekesised allikad, põnev teema ja asjalik kokkuvõte.
VastaKustuta