Mul nooremad
lapsed mängivad kõik malet. Poisid rohkem. Ja eelmisel aastal, pärast suurepärase
filmi „The Queen´s Gambit“ vaatamist otsiti oma unustatud malendid jälle välja.
Tõenäoliselt olen malemängus samuti nagu Bobby Fisher oma ema kohta kunagi ühes intervjuus ütles: „Ema on males antiandekas, täiesti lootusetu“. 😂
Võib olla mitte siis matemaatiline lootusetus - kuna ma olen päris kõvast bridži mänginud aga kui huvi pole, siis antiandekus on kerge tulema.
Mina
pigem loen, sestap võtsin e-raamatukogust Frank Brady „Lõppmäng“, mis on maletaja
Bobby Fisheri eluloost. Kes tõenäoliselt on mingil määral ka Queens Gambit flmi peategelase prototüüp.
Siit
raamatust ka mõned tähelepanekud Fisheri kooliajast:
Bobby
Fisher sai malega tuttavaks 5 aastaselt, kui tema õde tõi koju esimesed
malendid. Mingil hetkel oli malemäng tema elus niivõrd oluline, et Bobby suureks
jahmatuseks hakkas ema nõudma, et ta nõustuks tegema psühholoogilist testi, millega
määrataks, kas on võimalik tema lakkamatut huvi malemängu vastu kuidagi ohjeldada.
Peale poisiga kohtumist ei hakanud Brooklyni haigla psühhiatriaosakonna dr
Harold Kline pakkuma talle ühtki isiksus- või intelligentsustesti. Ta kõneles
poisiga ja märkis siis emale, et muretseda pole vaja, kuna mõni mäng, asi või
spordiala võib sageli hakata lapsele niivõrd suurt huvi pakkuma, et muutub
kinnisideeks. Arsti arvates ei olnud poiss neurootik.
Ema
polnud sellega veel rahul ja viis Bobby neuropsühhiaater Ariel Mengarini
juurde. Mengarini ise oli samas malemeister. Ta sai kohe poisist aru ja märkis:
„Ütlesin emale, et tean palju halvemaid asju kui male, millele inimene võib
pühenduda, ja et ta peaks laskma poisil leida oma tee.“
Bobby
ajurakud näisid haaravat iga malendi piirangud ja võimalused mistahes
võimalikus seisus ja salvestavat need tulevikus kasutamiseks. Need jäidki sinna
tema mälu soppidesse, sügavale abstraktsete mõtete koobastesse: info ja ideed
etturitest ja väljadest, mida kasutada või tähelepanuta jätta – kõik täiuslikus
korras ja kooskõlas.
Ema
sai aru, et Bobby on heade vaimsete võimetega, aga esialgu ei pidanud ta poissi
imelapseks. Bobbyga seotud probleemid olid sotsiaalset laadi: juba väga noorena
hakkas ta elama oma rütmis, mis läks tihtipeale vastuollu sellega, kuidas
teised lapsed arenesid. Esialgu suutis ema teda ohjes hoida, aga selleks ajaks,
kui Bobbyl täitus kuus eluaastat,
dikteeris juba tema seda, kuidas ta elab. 😃😃😃
Joan
(Fisheri õde) märkis venna kohta: Kui ta oli seitsmeaastane, oli Bobby
võimeline arutlema niisuguste mõistete üle nagu lõpmatus või lahendama
igasuguseid keerulisi matemaatilisi probleeme, aga kui paluda teda liita kaks
kahele, oleks ta tõenäoliselt andnud vale vastuse.“
Ehkki
see oli arvatavasti liialdus, on selge, et Bobbyle ei meeldinud jätta meelde
midagi, mis ei pakkunud talle huvi, ja korrutustabel kuulus just niisuguste
asjade hulka.
Regina
ja Joani katsed panna Bobby kuidagi koolitööd tegema jäid harilikult viljatuks. Bobby tähelepanu
koondus tundideks üksnes mõistatustele või malemängule, aga ta hakkas kohe
nihelema ja rähklema, kui tegu oli lugemise, kirjutamise või aritmeetikaga.
Brooklyni avalike koolidega tekkis samuti probleeme. Bobby oli seltsimatu ja
hoidus teistest lastest eraldi, põhjus arvatavasti häbelikus või
konkurentsikartus. Selleks ajaks, kui poiss jõudis neljandasse klassi, oli ta
käinud kuues koolis – peaaegu kaks kooli aastas – ja alati sealt lahkunud, sest
ei saanud õpingutega hakkama või jättis läbisaamine õpetajate ja
klassikaaslastega soovida või ei sobinud kooli asukoht. Meeleheitel ema pani
Bobby kirja andekate laste kooli. Poiss pidas seal vastu ühe päeva ja polnud
nõus sinna tagasi minema.
Viimaks
leidis ema kooli – 1952 aastal, kui poiss oli 9 aastane, läks emal korda saata
ta Brooklyn Community Woodward
kooli, kus oli ca 150 õpilast. Kool järgis 18. Sajandi Šveitsi haridustegelase Johann
Heinrich Pestalozzi põhimõteid, mis ei tunnistanud päheõppimist ja ranget
distsipliini ning koondas tähelepanu isksuse arengule mitmete
eksperimentaaltehnikate abil. Kool propageeris nn Anschauung-kontseptsiooni,
mille kohaselt läheneb iga laps asjadele oma isikupärasel viisil. Toolid ja
lauad polnud kindlalt ühel kohal nagu enamikus koolides ja lapsi püüti suunata
nii, et nad ei teeks õppimisel ja mängul vahet. Näiteks Ameerika varasemat
ajalugu õppides riietusid õpilased tolleaegsetesse riietesse ja õppisid lõnga
ketrama, vaipa kuduma ja hanesulega kirjutama.
Bobby
oli valinud male ja selle, mida see talle tähendas. Ta oli selles mängus oma
andekust juba tõestanud ning Woodwardi kool tunnistas seda sellega, et lasi tal
õpetada malet mängima teisi õpilasi, lisaks näitas ta IQ testis
astronoomiliselt kõrget tulemust.
Fisher
ei olnud andekas ainult malemängus, kuigi see köitis teda kõige enam. Mingil
ajal mängis ta päris hästi akordionit, ühes suvelaagris sai temast edasijõudnud
ujuja ja Woodwardis oli ta ka hea pesapallis.
Kolmeteistkümnendaks
eluaastaks oli Fisher mänginud tuhandeid partiisid, neist palju kiir- või välkmale
vormis. Tal ei olnud mänguks vaja malelauda, ta suutis edukalt mängida
pimemalet.
14
aastaselt tuli ta kõige noormaks USA meistriks, 15 aastaselt oli ta ühtlasi
noorim suurmeister, kui ka noorim kandidaat maailmameistri kohale.
20
aastaselt võitis ta USA meistritiitli, võites 11 mängust 11.
Maailmameistriks
tuli Fisher 1972 aastal.
Kas see vabandaks korrutustabeli mittetundmist? Kas poleks tänases eesti koolis Fisher kindel kahemees - matemaatiline imbetsill.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar