Richard
F. Elmore on Harvard Graduate School of Education teadusprofessor.
Lühendatult
tema artiklist
„The Future is Learning, But What About
Schooling?“
Vaimustun
õppimisest ja koolist, nagu enamik õpetajaid, läbi sügava elukogemuse. Olin
põhikoolis raskustes õppija - aeglane lugeja, kogeleja, häbelik ja lahke, üsna
unistav laps, kes leidis, et kool on õudne ja alandav koht.
Noorukieas
saavutasin “hea” õpilase identiteedi, kuna valdasin täiuslikult seda mängu -
pälvida täiskasvanute heakskiit, teeselda suurt pingutust, osaleda spordis ja
muus koolitegevuses – seda kõike kaunite kunstidega kaasnevate auhindade ja
tunnustuse kogumise kaudu. Pannes täiskasvanuid tundma uhkust ja võimu.
Lõpetasin
umbes 250 õpilasega gümnaasiumi kümne parima õpilase seas. Mäletan, et tundsin
end oma keskkoolikogemuse tõttu suuresti petetuna. Kooli lõpetamise hetkeks oli
minust saanud üsna edukas lugeja, mille tagajärjel olin äärmiselt teadlik
sellest, kui õhuke ja pealiskaudne, kui mõttetu ja tuim oli minu õpikogemus gümnaasiumis.
Olin
põnevil, et astusin väikesesse vabade kunstide kolledžisse, kuid olin samas
täiesti ettevalmistamata siin valitseva intensiivse õppeprotsessi osas. Sattusin
tugeva vennaskonna- ja korporatsioonikultuuriga kolledži “sõltumatute” gruppi -
niivõrd boheemlaslik eksistents, kui väikeses kolledžilinnas võimalik olla sai.
Pidin põhimõtteliselt nullist õppima,
kuidas lugeda ja kirjutada; gümnaasiumis edu saavutanud töö oli lootusetult
puudulik. Samuti pidin õppima tegutsema maailmas, kus sõnad, ideed ja
veendumused olid olulised, kus „meeldimine“ oli vähem tähtis, kui enda
kuuldavaks tegemine. Mäletan, et olin tummaks löödud sellest, et täiskasvanud
inimene võib elatist teenida, uurides kogu elu vaid üht autorit.
See
oli siis. Ja nüüd on praegu. Ma olen Harvardi ülikoolis olnud professor viimased
20 aastat (ja mõned aastad peale). Olen püüdnud õppida, kuidas „õpetada” (kui
see on sobiv termin) veebikursuse (MOOC – Leaders of Learning)
kaudu.
Näen nüüd õppurina, kuidas ma sellesse kohta olen jõudnud. Mind koolitati
õpilasena hindama kooliharidust peamiselt täiskasvanute heakskiidu ja kontrolli
saavutamise vahendina. Ma õppisin selle õppetunni hästi ära. Olin õpilane
keskkonnas, mis ei valmistanud mind üldse õppimiseks ette.
Ma
näen, kuidas need mustrid korduvad sadades ja sadades klassiruumides, mida olen
viimase viieteistkümne aasta jooksul oma erialase töö käigus uurinud. Õpilasi
koolitatakse saavutama täiskasvanute heakskiitu ja vastama kõrgelt standardiseeritud,
institutsionaliseeritud ootustele, mille on loonud avaliku võimu kandjad,
kellel pole üldse teadmisi, kuidas õppimine individuaalse ja sotsiaalse
tegevusena toimib.
Õppimise
mõiste avamine laiemale ühiskonnale on antud poliitilikutele, kes on kõige hullemat
tüüpi haridusamatöörid. Ühiskond on õnneks targem kui institutsionaliseeritud
kooliharidus.
Õppimine
kui individuaalne ja sotsiaalne tegevus pole kunagi olnud nii elus kui praegu
ning see kasvab oma ulatuse ja laiusega lõpmatuseni.
Õppimise juhtimine järgib õppimise kontuure ühiskonnas; ühiskonna
püsimine eeldab, et õppimist ei piiraks kooli institutsionaalsed huvid ja
kokkulepped.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar