Vihmase ilma puhul paar head artiklit, mis arutlevad taaskord haridussüsteemi puudujääkide üle... ☝☝☝
Hiljaaegu
lahkunud sir Ken Robinson märkis oma raamatus „The Element“, et kool järgib „kiirtoidu“
standardiseerimise mudelit. Kuna ma ise
olen toidumaailmas kõrvuni sees, siis see võrdlus köitis mind. Kooli puhul on tegemist sellise tööstusliku
mudeliga, mis ajab taga kvaliteti. Samas ei ole see kvaliteet kuskil eriti
muljetavaldav.
Medium
lehel arutleb Matthew Kent oma artiklis „It’s Time to Blow Up The Public School
System“ muuhulgas sama küsimust .
Kent
kirjutab, et kui sinult küsida küsimus: „Kas kool on vajalik?“, öeldakse
vastuseks automaatne „Jah“. Ometi on see
küsimus niivõrd keerukas ja kompleksne, et kohene vastus ei oleks võimalik.
Sestap lähevad inimesed keerukate küsimuste korral lihtsamat teed ja ütlevad
lihtsalt kiiresti ei või jah. Kui võtta sarnane
aga lihtsam küsimus: „Kas meie noorte harimine on hea mõte?“ Siis vastus on kindel
„Jah!“
Olles jõudnud selle
kindla järelduseni, tahate ilmselt juhtida tähelepanu asjaolule, et noorte
hariduse kese ongi kool.
Kas tõesti?
Kui erapooletul
vaatlejal, kes pole koolisüsteemiga kursis, palutakse öelda, mis nende arvates
kooli mõte on, mida nad ütleksid?
Nad
võivad leida küll, et proovime lastele midagi õpetada, kuid siin on veel tosinajagu
muid asju, mida nad täpselt samaväärsena meile ütleksid:
Kooli mõte on muuta ohjeldamatud lapsed leplikuteks ja
kuulekateks täiskasvanuteks.
Kooli mõte on meelde jätta palju tähtsusetut infot.
Kooli mõte on tõrjuda mitmekesisust ja asendada see ühesugususega.
Kooli mõte on muuta lapsed füüsiliselt passiivseks.
Kooli mõte on loovuse hävitamine.
Kooli mõte on sisendada meie lastele hirmu ebaõnnestumise
ees.
Kooli mõte on töödelda ja paremusjärjestada väimalikult palju õpilasi.
Kooli mõte on kaotada
õppimisest kogu lõbusus.
Kooli mõte on purustada laste unistused ja veenda neid,
et parim, mida nad loota võivad, on leppida turvalise tööga.
Kooli mõte on saada häid hindeid.
Kooli mõte on saada vastu võetud järgmisse kooli (ja
selle kooli mõte on viia sind lootusetult võlgadesse).
Kooli mõte on õpetada lapsi paigal istuma ja vait olema.
Üldharidusliku
kooli kontseptsiooni leiutamisest on möödunud väga palju aega ja kool on muutunud
kohustuslikuks. Sellest ajast alates on maailm palju muutunud.
Vähemalt tasuks küsida, kas ka kool oleks pidanud muutuma.
Kiirtoit versus kvaliteettoit
Siin
on terav kontrast “Michelini mudeliga”. Mis puutub Michelini tärniga pärjatud
restoranidesse, siis on kehtestatud tipptaseme kriteeriumid, erinevad restoranid
asuvad neid püüdma oma äranägemise järgi ning tulemusi hindavad eksperdid.
Siin on veel üks küsimus teile: kas loodame hariduse kiirtoidumudelile
seetõttu, et see on parim viis õpilaste õpetamiseks või seetõttu, et see on
lihtsaim viis õpilasi õpetada?
Mõelgem
hetkeks kõige kasutumale tööriistale, mis kunagi leiutatud on: valikvastustega
test.
Mis
on valikvastustega eksami mõte?
Eksami
kaitsja võib öelda, et sellest on näha, kui palju õpilane on õppinud, kuid
ilmselgelt eksam seda ei näita. See mõõdab seda, kas õpilane jättis
eksamiprogrammis olevad pisiasjad meelde (või ei arvesta sellega, et nad
unustavad selle kõik kahe nädala pärast).
Veelgi
halvem on see, et valikvastustega eksami sooritamiseks on õpetajad sunnitud
jälgima, et õpilased ei vaataks oma märkmeid või õpikuid ega suhtleks omavahel.
Huh?
Kui riigikool leiutati, oli teabele ligipääs
napp. Seega oli mõistlik soovida, et õpilased jätaksid meelde teatud põhiteabe
ja nõuda, et nad ei vaataks eksami ajal märkmeid.
Me ei ela enam selles maailmas.
Elu on praegu avatud raamat / avatud märkmed,
miks siis kool seda ei peaks olema? Kui õpilane oskab kontrolltöö/eksamiküsimustele
veebis vastuse otsida, siis miks seda ei lubata? (Võib olla on hea küsimus ka
"miks me üldse kontrollime õpilasi asjadega, mida saab otsida?")
Koolis nimetatakse üksteisele õige
vastuse saatmist petmiseks, reaalses maailmas nimetatakse seda meeskonnatööks.
Miks me siis valime valikvastustega
teste? Miks me nõuame, et õpilased ei peaks omavahel nõu pidama ega kasutama
parimaid nende käsutuses olevaid ressursse?
Sest nii on lihtsam.
Kui peate kontrollima õpilase teadmisi,
on valikvastustega teste lihtne koostada, neid on lihtne hallata ja neid saab
hinnata.
Valikvastustega
test ei ütle meile, millise panuse võiksite antud valdkonnas anda, ja me pole
huvitatud selle testimisest, kuna pole kindel, kuidas seda teha.
Kas
olete kunagi kohanud last, kes on mõne teema osas kirglik? Kes armastab
pesapalli, dinosauruseid või kosmosereise? Neil pole mingit probleemi
entsüklopeediliste infohulkade omastamisega.
Miks siis koolid arvavad, et meie laste harimine on suur
töö?
Võib-olla
on see seotud sellega, et nad võtavad lapsed mänguajast eemale, panevad nad
klassiruumi, käskivad neil rahulikult istuda ja pevad loenguid teemal, mida
keegi kusagil arvas, et seda on oluline teada.
Kooli tähelepanu häire.
Kent
kirjutab pikemalt ka ADHD-st, märkides et - neuroloogilist mitmekesisust pole
vaja ravida, see tuleb panna keskkonda, kus see võib õitsele puhkeda.
Oleme jõudnud punkti,
kus kool vastutab uute häirete tekitamise eest. Ma räägin haigusest, mida ma
nimetan kooliskäimise haiguseks, kuid mida kõik teised teavad kui ADHD-d.
Tähelepanupuudus
ja hüperaktiivsuse “häire” on oletatav patoloogia, mida saab määratleda ainult
selliste keskkondade suhtes, mis on ise patoloogilised.
Siin
on näide sellest, mida ma mõtlen. Vaadake seda hüperaktiivsuse sümptomit, mis
pärineb otse National
Institute of Mental Health (riiklik vaimse tervise instituut): „püsti
tõusmine ja liikumine olukordades, kus oodatakse istudes püsimist, näiteks
klassiruumis või kontoris“.
Siin
on asjaolu, mis peaks nagu lahtine haav silma paistma: paljusid ADHD kõige
problemaatilisemaid sümptomeid saab määratleda ainult kooli (või sama
ebaloomuliku kontorikeskkonna) kontekstis.
Nõustun
selle üldise eeldusega: kui teil on kaks inimest, üks käsib teisel kaheksa
tundi paigal istuda ja teine ütleb, et nad pigem liiguksid ringi, on üks
neist kahest inimesest sügavalt patoloogiline. Kahjuks moodustavad nad meie maailmas enamuse.
Kent teeb ka rida ettepanekuid, kuidas olukorda parandada,
muuhulgas:
Vabanege hindamisest ja eksamitest
Teste
tehakse seetõttu, et need on koolisüsteemile mugavad, mitte seetõttu, et neist
oleks kasu laste harimisel.
Testid
võimaldavad meil lapsi paremusjärjestusse panna ja töödelda, hinnata koole ja
õpetajaid ning tunda, et me midagi teeme.
Kuid kas vastuse võtmele vastamine on tõesti parim viis
kellegi hindamiseks?
Test,
mis nõuab faktide meelde jätmist (mis ununevad peagi), on eriti kasutud. Need
ei ole isegi usaldusväärsed viisid, kuidas hinnata, kui palju fakte õpilane teab.
Üliõpilane oleks võinud 80% materjalist pähe õppida, kuid kui teie test pärineb
suuresti ülejäänud 20% -st, saate lõpuks väga viltuse ettekujutuse nende teadmistest.
Õpilase
panus ei tulene õige vastuse valimisest; see tuleneb nende võimest jagada oma
ideid kujul, nagu inimesed on alati oma ideid jaganud: rääkimine ja
kirjutamine.
Kent
kirjutab ka noorte unest ja õpilaste kroonilisest unepuudusest liig varajase
koolipäeva alguse tõttu, mõttetusest õpetada eraldi ainekavasid ja vigade
tegemise ning läbikukkumise vajalikkusest.
Hiljuti on Kent kirjutanud koolist filosoofilisema artikli "3 Times I´ve Changed My Mind". Selleks ajendas teda Bryan Caplani raamat: The Case Against Education
Enne seda oli Kentis soov haridussüsteem ümber korraldada, nüüd arutleb ta, et Caplani juhib tähelepanu ilmsele tõele, et kui midagi ei toimi, ei peaks te selle peale raha kulutama. Ehk me peaksime andma vähem haridust...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar