Taevas on sinine.
Välja arvatud siis, kui ta seda ei ole.
Laura Schuerwegen – peale
kommunikatsiooniteaduste õppimist Brüsselis, otsustas Lääne elu maha jätta ja
asuda perega elama Aafrikasse. Ta kirjutab
autentsest lastekasvatusest www.authenticparenting.info
Paljudel juhtudel, kui keegi
hakkab vestlema isikuga, kes on koduõppe vastu või lihtsalt ei tea sellest
midagi või kui sa loed elust õppimise kohta kriitikat, siis vastaspool võtab
sisse nn „eksimatu“ seisukoha „asjadega, mida sa pead teadma.“ Kool, ütlevad
nad, õpetab sulle kõiki neid asju, mida sa pead teadma – asju, ilma milleta sa
elus läbi ei saa. Ja need asjad on just sellised, mida sa ise oma isekate
huvidega ei õpiks. Nad pakuvad tervet nimekirja nagu
näiteks riigi hümnid, ajaloolised faktid, selle või tolle autori teoste täielik
tundmine, aritmeetika … ja ta kirjutab need kõik sinu ninale suurte
trükitähtedega ja märgib seda kõike, kui UNIVERSAALSET TEADMIST ILMA MILLETA SA
EI SAA ELADA.
Las ma räägin teile üht-teist
Universaalsest Teadmisest. On tõsi, et elus on teatud asjad, mida inimene peab
ellujäämiseks teadma. Ma arvan, et võime neid teadmisi nimetada
universaalseteks teadmisteks. Näiteks asjadest on tuli kuum ja vihm märg ja kui
sa seisad paljalt külma käes, võid jääda haigeks … aga laps omandab need
teadmised kaua enne seda, kui ta läheb kooli ja need on omandatud õpetamata. Neid
asju õpitakse kogemuslikult (Uskuge mind, on palju lapsi, kes peavad kogema mitu
korda seda tsüklit: väheste riietega/ külm/ haigus enne, kui nad seda uskuma
jäävad; on ka täiskasvanuid, kes selle samaga kimpus on!)
“Kõik universaalsed teadmised on seotud
eksistentsiga või – ainult selline teadmine, millel on oluline seos
eksistentsiga on hädavajalik teadmine.”Soren
Kierkegaard
Sellise „Asendamatu
Institutsiooni Milleks On Kool“ lävele astudes on kõik lapsele õpetatav
triviaalne ja vaieldav. Kõik on suuresti sõltuv sellest institutsioonist, kuhu
laps läheb, õpetajast ja isegi riigist, kus laps sünnib ja elab. Kindlasti on
mõned asjad, mida kõik koolid püüavad oma inimestele õpetada, nagu värvid ja
kujundid, kuid need on asjad, mida laps on juba märganud või õppinud teda
ümbritsevast keskkonnast.
“Oi, mõelge, mis juhtuks, kui laps puudub päeval, kus
nad õpiksid sinist. KAS SA VEEDAKSID KOGU OMA EDASISE ELU MÕELDES, MIS VÄRVI ON
TAEVAS.“ Daniel Quinn
“Punane õun ei ole punane, ka sidrun ei ole kollane.
Taevas on harva sinine, ainult siis mitte kui ta seda ei ole …” Keith Crown
Kõik asjad, mida elust õppimise
vastaspool nimetab vajalikuks ellujäämiseks või sotsiaalse staatuse
omandamiseks või usaldusväärseks isikuks saamiseks – mis iganes see põhjust ka
ei toodaks, et sul tuleb omandada mingit spetsiifilist fragmenti teadmisest –
on äärmiselt muutlikud. Iga vestluspartner annab sulle erineva nimekirja (mis
juba iseenesest kinnitab sulle fakti, et ei ole üldse olemas Universaalset või
Hädavajalikku).
Aga vaadakem mõnda sellest teadmise nn Olulistest Tükikestest.
Rahvuslikud hümnid on just lihtsalt – rahvuslikud – ja ma võin teile näidata
tervet rahvast, kus vaevalt keegi teab
oma rahvushümni. See on minu enda rahvas – Belgia. Viimase peaministri ajal,
hakkas too isegi korra laulma teise riigi hümni. Nii et mis on siis sellel inimesel
puudu, kes hümni ei oska? Ja kui kellegi arvates on rahvushümn inimteadmiste oluline osa. Patriotism?
Patriotism
ei ole iseloomu hädavajalik osa; paljud inimesed on saanud ilma selleta väga
hästi elatud ja pole seetõttu olnud
vähem humaansed ega ka asjatundmatud jobud. Patriotism võib olla ka väga ohtlik asi, ässitades inimesi teineteise vastu ainuüksi
selle tõttu, et maakaardile on keegi joonistanud piirid. Võibolla ühel päeval
loome me ülemaailmse hümni ja seda hakatakse lugema oluliseks teadmiseks … aga
seni.
Ajalugu – nagu hümnidki – on
tugevalt seotud sellega, kus te elate. Veel enam, ajalugu on seotud vaataja
silmadega. (Sama käib geograafia kohta, see on veel üks aine, mida peetakse
oluliseks). On palju suurepäraseid asju, mida ma ajaloost tean, kuid see pole
võrreldav selle ajaloo teadmisega, mida teab keegi teisest riigist. Väga sageli
on asjad, mida me väidame end teadvat kujundatud eurotsentrismi või Lääne
Imperialismi poolt. Kas see inimene, kes tuleb meile teisest maailma otsast ja
ei tea meie ajalugu – on loll? Või süüdistame me teda, kuna tal on teine
rahvus? Mis saab neist, kes elavad välismaal ja reisijatest? Mis saab inimestest, kes teavad ainult oma
esivanemate ajalugu ja ei tea akadeemilist ajalugu kuningate nimede ja sõdade
kuupäevadega?
Selle või tolle autori tööde
tundmine on samuti teadmine mis suuresti sõltub kultuurist, millesse olete
sündinud. Ja mil iganes see teema üles tõstetakse, tuleb mulle meelde sõbra
räägitud anekdoot. Sõber tuli tagasi peale aastast vahetusõpilase elu USA-s:
üks üliõpilastest küsis temalt, kas teil ka on selliseid kuulsaid
autoreid nagu meil - Shakespeare. Näib, et ka USA haridus ei kipu palju rääkima
sellest või tollest autorist (ka mitte geograafiast, kuna üks teine õpilane
küsis, kas Belgia on Brüsseli pealinn!)
Kui need juba kirjeldatud
teemad on läbitud ja paika pandud, kui triviaalsed, suvalised, tugevalt elukohaga
seotud, siis toob vastaspool välja raskekahurväe – Pühad Lehmad: Lugemine,
Kirjutamine ja Aritmeetika. Jah kindlasti on need oskused olulised
ellujäämiseks kaasaegses maailmas. Kohe edasi hüütakse, et need on
kohustuslikud ja tuleb omandada teatud kindlal ajal st kindlas elueas. Kui
keegi väidab, et see püha kolmainsus on hädavajalik, siis nad jätavad
tähelepanuta fakti, et maailmas on miljoneid inimesi, kes ei ole saanud õppida
ühtegi neist nimetatud ainetest ja ikkagi elavad, toimivad ja isegi töötavad! Nii,
et see, mida teile tahetakse öelda - asjatundmatud imbetsillid ei ole ainult
arengumaade inimesed, vaid ka kõik inimesed, kes on kirjaoskamatud ja ei suuda
kümne piires arvutada? Kas nii? Kas see tähendab omakorda, et Lääne elumudel on
üks otsatute vooruste kogum, mille poole peaksime kõik püüdma? Sageli tuleb see
soovitus ilma, et püütaks aru saada kirjaoskamatute rahvuste kultuuri
ilust – nad on ju lihtsalt metslased, kas pole? Lõppkokkuvõttes on kogu
asi ju sinu võimaluses jääda ellu Lääne ülemvõimu all. See, oma olemuselt, näitab, et elust enesest
õppimise kriitik, kes on kinni jäänud sellistesse märkustesse, teab vabaõppest
väga vähe. Kuna vabaõpe on liikumine, mis soovib muuta Lääne ühiskonna praegust
olemust. Aga isegi kui me vaatame lugemise, kirjutamise ja aritmeetika
küsimusi, siis me näeme, et meie oponent ei oma vähimatki aimu vabaõppest.
Vabaõpe ehk ka elust õppimine mõistab, et inimene õpib seda, mida ta vajab ja
siis kui ta seda vajab. Ja kuigi vabaõppe emasid tavajuhul sildistatakse kui
laisku lollikesi, kes jätavad oma lapsed metsikult ringi jooksma sel ajal ise
kokteili juues, on nad siiski vanemad, kes on vägagi aktiivsed loomaks oma lastele edukat ja
sobivat õpikeskkonda. Miks, võiks küsida, on nii paljud meist vägagi
kirjaoskajad ja intelligentsed? Me peame olema, kuna oleme haridusvaldkonnas
nii tugevalt erinevatel seisukohtadel. Seetõttu, kui laps kasvab üles lugemise,
kirjutamise, arvutamise keskkonnas, eriti elektrooniliselt toimivas ühiskonnas
nagu meie oma ja ühel päeval tuleb tal neid oskusi vaja, siis ta õpib neid kasutama.
Kas see loeb, et ta ei ole õppinud näiteks funktsioone (matemaatikas). Ei loe, kui
ta neid ei kasuta. Mina näiteks olen saanud ülikoolist kraadi ilma kordagi matemaatilisi
funktsioone kasutades, kuigi need olid minu gümnaasiumi matemaatikahariduses
olulisel kohal. Ma olen teadmiste suur fänn ja leian olevat põneva „asju
teada.” Kuid ma olen ka kohanud paljusid inimesi, kes on läbinud ülikooli
laitmatult, kuid ei tea kes on antiloop või arvavad, et prantsuse keelne “Je te Flouff” tähendab „ma armastan sind“. Nad
on hästi funktsioneerivad, austusväärsed kodanikud kraadiga (mõlemate näidete inimesed omavad mitut kraadi).
See tähendab, et isegi akadeemilises
õppes ei ole sellised teadmised nõutavad. Jättes kõrvale mõned erisused, ei ole
olemas Baasteadmist Mida Kõik Peavad Teadma. Nii et miks täita oma pea asjadega, mida sa ei vaja ja millest sa ei ole huvitatud – mis siis,
kui keegi peab sind lollikeseks? Ainuüksi
selletõttu, et meil on erinevad huvid, saab alati olema keegi, kes mõtleb sinu teadmistest kui kehvematest, kuna ta ei
saa aru või ei hooli sellest, mis sind huvitab. Kuid see on nende kaotus, mitte
sinu oma.
“Tegelikult on kogu haridus enese-harimine.
Õpetaja on ainult juhendaja, et asjale osundada ja mitte ükski kool, olenemata
kui suurpärane see võib olla, ei saa sulle anda haridust. Mida sa saad, on midagi sarnast laste
värviraamatuga, kus tuleb kujundid ise ära värvida.” Louis L’ Amour
Haridus on jõud – jah – kuid,
kui see tuleneb tavakoolist, siis mõistetakse seda jõudu sageli valesti. Jõud
ei käi kaasas koos saajaga, vaid koos loojaga. Kindlasti omab rohkem võimu isik, kes
otsustab, mida sina peaksid või ei peaks teadma. Rohkem võimu ja rohkem jõudu,
kui need tühjad laevad, kellena õpilasi koolisüsteemis nähakse. Peale sinu ei
ole kedagi teist, kes saaks otsustada, mida sa peaksid teadma.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar