laupäev, 4. märts 2017
kolmapäev, 4. jaanuar 2017
kolmapäev, 19. oktoober 2016
Minu lapsed EI KÄI koolis, saage sellest üle.

Lühike tutvustus ühte vabaõppe blogisse "Porine elu" (A muddy life). Senegali kolinud pere, kus kasvab kaks last, keda vanemad otsustasid kooli mitte saata.

Ellen Rowland: Kirjutan raamatut
vabaõppest ja kavatsen "Minu lapsed ei käi koolis, saage sellest üle" kasutada pealkirjana. See pealkiri jõudis minuni
Prantsusmaal, kus me lastega reisisime, et tutvustada nendele nende juuri. Reis
juhtus olema samal ajal, kui Prantsuse lapsevanemad, õpetajad ja
valitsusametnikud panid uue kooliaasta alguse puhul suuri lootusi lastele, kes
pidid astuma uude õppeaastasse teritatud pliiatsite, kootud sviitrite ja
lõunasöögikarbiga, et võita omale a la Michelini täht.
Kogu meie reisi
vältel, küsiti lastelt pidevalt, miks nad ei ole koolis. Samas ma imetlen
Prantsuse lapsevanemate kommet pöörduda küsimusega otse laste poole, oodates
just neilt vastust, mitte nagu mujal, kus vaadatakse hukkamõistva pilguga otsa
lapsevanemale. Kuigi lühikeste söömispauside ajal on raske kokkuvõtvalt anda
edasi elu, mis on kulgenud intellektuaalses vabaduses, olid minu laste vastused
viisakad, lakoonilised ja ausad.
“Me saame hariduse
kodus.”
“Jah, me õpime nii inglise,
kui ka prantsuse keelt.”
“Ei, me ei järgi
õppekava.”
Reisi jätkudes
esitati jätkuvalt küsimusi ja ma märkasin, et laste vastused hakkasid omandama
õigustamise varjundit.
“Me kasutame palju
interneti allikaid.”
“Eks me võime kunagi
kooli minna, kes teab?”
“Noh, me reisime
palju, meie jaoks on koduõpe ainus võimalus.”
Mis nüüd? Koos
abikaasaga oleme alati oma lapsi julgustanud rääkima sellest, kuidas nad õpivad
ja miks. Me tunneme, et nemad ise teevad oma tööd paremini, kui meie eales
oleme seda suutnud. Kui lapsed olid palju nooremad ja ma seisin vastamisi nende samade küsimustega, olin kaitseasendis ja sattusin segadusse, kuna tundsin ennast
kritiseeritavat. Kuuldes nüüd reisil olles oma laste vastuseid, sain aru, et ka
nemad tunnevad hukkamõistu ja vajadust oma valikuid õigustada. Või veel hullem,
tekivad kahtlused. Et kui nii paljud inimesed aina küsivad seda sama, äkki
siis, oleme meie midagi valesti teinud? Peaks siis kooli minema?

Ka mina olen tundnud
sama. Ühel puhkepausil, aitas minu poeg ühel mehel teed leida. Mehe ja poisi sõrmed
liikusid mööda tohutut kaarti ja samal ajal mehe abikaasa vaatas kogu aeg
kahtlustavalt üle õla meie ja meie laste poole – nagu oleks olnud päris kindel,
et me oleme need lapsed röövinud, jõuga koolist eemaldanud ning viinud nad
Lõuna Prantsusmaale. Teist selgitust ju ei oskakski leida?
Kuigi koduõpe on
Prantsusmaal lubatud, on seda vähe, see on rangelt reguleeritud ja
kontrollitud, seega peaaegu maha laidetud. Alternatiivsed koolid, nagu
Montessori, küll löövad oma õienupud siin-seal lahti aga nad on siiski ikkagi koolid.
Täiskasvanu poolt juhitav, mingis asutuses õppimine on jätkuvalt normiks ja
kõrgelt hinnatud. Seega ei ole üllatav, et inimesed peavad meie laste koolis
mittekäimist paremal juhul kummaliseks ja halvemal juhul põhjendamatuks.
Ma ei süüdista neid,
kes selliste küsimustega välja tulevad. Meid on küsitletud igal pool, kus me
oleme käinud – igas riigis ja väga erinevate inimeste poolt. Kuid ma leian, et
see on kurb – inimesed ei oska arvesse võtta nende teadmiste ja õppimise
väärtust, mis tuleb igapäeva kogemustest ja avastamistest. Olgu see siis
lihtsalt mööda teist riiki rändamisest või muuseumi külastamisest. Ainult üks
naine, keda me kohtasime, õnnitles meid.
Tema oli Soomest.
See
arvamus või idee, et ainus võimalus, kuidas lapsed elus edukad saavad olla, on
siis, kui nad veedavad oma lapsepõlve
kuskil klassiruumis – see idee on niivõrd sissejuurdunud meie kollektiivsesse
teadvusesse ja iga muu võimalus tundub ähvardusena kogu meie sotsiaalsele
masinavärgile. Kuulekus, võistlemine ja meeletu tulemuste tähtsustamine on
sõnum, mis näitab, et kool ei ole enam edu saavutamise paik, küsimus on
ellujäämises. See on midagi sellist, millest me peame üle saama ja kiiresti.
laupäev, 8. oktoober 2016
Prince Ea - Kaebasin just koolisüsteemi kohtusse
Lisasin eesti subtiitrid Prince Ea videole "kaebasin just koolisüsteemi kohtusse" - on lõbus ja kiire ülevaade. Ja tuleb ausalt tunnistada, et ise oma metoodikaga inglise keele selgeks saanud 13 aastane poeg tõlkis nendest subtiitritest enamiku:)
reede, 16. september 2016
kolmapäev, 7. september 2016
Peeter Sauter Mis koolis õpib õppima
Mulle meeldis Peeter Sauteri artikkel Maalehes ja toon selle siinkohal täismahus ära:

Vanasti räägiti, et kõige targem on inimene siis, kui ta lõpetab keskkooli.
Sest siis on laiapõhjalised teadmised, aga pärast ülikooli lõpetamist on need
spetsiifilised ja paari aasta pärast on teadmised veel spetsiifilisemad.
Tänapäevase gümnaasiumilõpetajaga on asi veel räbalam, sest teadmised
vananevad kiiresti. Paar aastat pärast kooli on suur osa õpitust vananenud, ja
mida kõrgem kool, seda kiiremini uuenevad spetsiifilised teadmised. Vaid
algklasside tarkus jääb enam-vähem kehtima.
Äsja kuulsin kõrvalt
arutlust, kuidas üks kirurg oli viimastel aastatel pühendunud tööle haigla
juhatuses ja nüüd on kehvas seisus, sest kui teda uuesti juhatusse ei valita,
siis kirurgiks ta ilmselt ei kõlba. Pole enam piisavalt proff ega kursis eriala
uuendustega.
Tuttav elektroonikaprofessor, vanahärra, räägib, et ei jaksa ja ei viitsi hästi teadust teha, sest igal aastal tuleb läbi võtta tohutu ports erialast uuenevat materjali. Kui vanasti võis üht ettekannet pidada üle ilma aastaid, siis nüüd on eile kirjutatu ülehomme juba vana.
Tuttav elektroonikaprofessor, vanahärra, räägib, et ei jaksa ja ei viitsi hästi teadust teha, sest igal aastal tuleb läbi võtta tohutu ports erialast uuenevat materjali. Kui vanasti võis üht ettekannet pidada üle ilma aastaid, siis nüüd on eile kirjutatu ülehomme juba vana.
Humanitaaraladel on
lihtsam. Pole mingit lineaarset arengut ega kaalukausse väärtuste jaoks. Ehk
vaid humanitaarteoreetikud peavad vaeva nägema, et kogu uue kultuurispektriga
vähegi kursis olla. Ja keegi tegelikult nagunii ei ole. Kõike uuenevat on
selleks liiga palju.
Need mõtted pääsesid
mu peas veerema Tartus, kus tegime etendust, mille üks motiive on, et saime teatrikoolist
diplomi justkui mitte millegi eest, ja see hakkas häirima. Nagu oleks koolil
olnud vaja meist lihtsalt lahti saada.
Mina näiteks olin ühes
diplomietenduses sõnatu sõjapõgenik. Ilmusin massistseenis hämarale tagalavale,
seisin natuke, kuni näitlejad eeslaval rolli viskasid, nihelesin ning lõpuks
sain minema hiilida.
Teises lõputükis olin
Mauruse koolis õpetaja. Pidin vaatama korra Indrekule mõtlikult otsa ja ütlema:
“Mnjaa, nojaa, eks ta ole...” ning siis lahkuma väärikalt.
Selle eest saingi diplomi.
Koolivend Üloga oli
sama lugu. Nüüd, kolmkümmend aastat hiljem, tegime kahemehetükki ja mõlemale
turgatas pähe, et teeme seda sellepärast, et diplomitöö jäi tegemata.
Ainult et kui me kooli
lõpul veel natuke midagi laval teha oskasime, siis nüüd, pärast
kolmekümneaastast pausi, ei oska ammugi enam. Ja ära ei õpi ka. Pealegi tehakse
nüüd teatrit sajal eri viisil, millest meil õigupoolest aimu pole. Ja ega me
enam uusi trikke ka õpi.
Et kool peaks eelkõige
õpetama õppima, on väga vana mõte. Aga ma ei tea, kui hästi teostatav. Keskkool
tegi mulle pigem õppimise vastikuks ja õpetas, kuidas hakkama saada nii, et ei
õpi mitte midagi. Mis on muidugi väärtus omaette. Hiljem on seda universaalset
oskust vaja läinud mitmel pool.
Teatrikool oli
tegelikult võimalus ise õppida, sest ega õppima enam sunnitud. Aga kui keegi
selle ka välja ütles, siis läks see minu kõrvust mööda.
Ja seega olen läbi
pidanud ajama tõsisemate ametiteta, mis väljaõpet eeldavad. Sest mis amet see
kirjanik ikka on. Sellist tööd võib teha mu meelest igaüks.
See on nagu orkestri
dirigent, kes on nii kehv muusik, et ei kõlba isegi trummi lööma. No las siis
dirigeerib.
Jah, ma ei tea, kas kuskil maailmas on olemas kool, mis keskenduks lihtsalt
õppimise õpetamisele. Et kui selle nõksu kätte saad, siis vaatad juba edasi,
kas õpid ise või otsid mõne aineõpetaja.
Vist on õppimise õppimiseks ette nähtud elukool, ja mul on tunne, et olen selles alles algklassides. Õpetajateks on seal nii mu lapsed, naine kui ka mu head sõbrad. Aeg-ajalt juurdlen, mida nad mulle täna õpetasid ja üles andsid.
Vist on õppimise õppimiseks ette nähtud elukool, ja mul on tunne, et olen selles alles algklassides. Õpetajateks on seal nii mu lapsed, naine kui ka mu head sõbrad. Aeg-ajalt juurdlen, mida nad mulle täna õpetasid ja üles andsid.
Kas õppimise enne
surma ära õppida jõuan, on küsitav. Loobunud ma siiski veel pole.
Tellimine:
Postitused (Atom)