Lühike tutvustus ühte vabaõppe blogisse "Porine elu" (A muddy life). Senegali kolinud pere, kus kasvab kaks last, keda vanemad otsustasid kooli mitte saata.
Ellen Rowland: Kirjutan raamatut
vabaõppest ja kavatsen "Minu lapsed ei käi koolis, saage sellest üle" kasutada pealkirjana. See pealkiri jõudis minuni
Prantsusmaal, kus me lastega reisisime, et tutvustada nendele nende juuri. Reis
juhtus olema samal ajal, kui Prantsuse lapsevanemad, õpetajad ja
valitsusametnikud panid uue kooliaasta alguse puhul suuri lootusi lastele, kes
pidid astuma uude õppeaastasse teritatud pliiatsite, kootud sviitrite ja
lõunasöögikarbiga, et võita omale a la Michelini täht.
Kogu meie reisi
vältel, küsiti lastelt pidevalt, miks nad ei ole koolis. Samas ma imetlen
Prantsuse lapsevanemate kommet pöörduda küsimusega otse laste poole, oodates
just neilt vastust, mitte nagu mujal, kus vaadatakse hukkamõistva pilguga otsa
lapsevanemale. Kuigi lühikeste söömispauside ajal on raske kokkuvõtvalt anda
edasi elu, mis on kulgenud intellektuaalses vabaduses, olid minu laste vastused
viisakad, lakoonilised ja ausad.
“Me saame hariduse
kodus.”
“Jah, me õpime nii inglise,
kui ka prantsuse keelt.”
“Ei, me ei järgi
õppekava.”
Reisi jätkudes
esitati jätkuvalt küsimusi ja ma märkasin, et laste vastused hakkasid omandama
õigustamise varjundit.
“Me kasutame palju
interneti allikaid.”
“Eks me võime kunagi
kooli minna, kes teab?”
“Noh, me reisime
palju, meie jaoks on koduõpe ainus võimalus.”
Mis nüüd? Koos
abikaasaga oleme alati oma lapsi julgustanud rääkima sellest, kuidas nad õpivad
ja miks. Me tunneme, et nemad ise teevad oma tööd paremini, kui meie eales
oleme seda suutnud. Kui lapsed olid palju nooremad ja ma seisin vastamisi nende samade küsimustega, olin kaitseasendis ja sattusin segadusse, kuna tundsin ennast
kritiseeritavat. Kuuldes nüüd reisil olles oma laste vastuseid, sain aru, et ka
nemad tunnevad hukkamõistu ja vajadust oma valikuid õigustada. Või veel hullem,
tekivad kahtlused. Et kui nii paljud inimesed aina küsivad seda sama, äkki
siis, oleme meie midagi valesti teinud? Peaks siis kooli minema?
Ka mina olen tundnud
sama. Ühel puhkepausil, aitas minu poeg ühel mehel teed leida. Mehe ja poisi sõrmed
liikusid mööda tohutut kaarti ja samal ajal mehe abikaasa vaatas kogu aeg
kahtlustavalt üle õla meie ja meie laste poole – nagu oleks olnud päris kindel,
et me oleme need lapsed röövinud, jõuga koolist eemaldanud ning viinud nad
Lõuna Prantsusmaale. Teist selgitust ju ei oskakski leida?
Kuigi koduõpe on
Prantsusmaal lubatud, on seda vähe, see on rangelt reguleeritud ja
kontrollitud, seega peaaegu maha laidetud. Alternatiivsed koolid, nagu
Montessori, küll löövad oma õienupud siin-seal lahti aga nad on siiski ikkagi koolid.
Täiskasvanu poolt juhitav, mingis asutuses õppimine on jätkuvalt normiks ja
kõrgelt hinnatud. Seega ei ole üllatav, et inimesed peavad meie laste koolis
mittekäimist paremal juhul kummaliseks ja halvemal juhul põhjendamatuks.
Ma ei süüdista neid,
kes selliste küsimustega välja tulevad. Meid on küsitletud igal pool, kus me
oleme käinud – igas riigis ja väga erinevate inimeste poolt. Kuid ma leian, et
see on kurb – inimesed ei oska arvesse võtta nende teadmiste ja õppimise
väärtust, mis tuleb igapäeva kogemustest ja avastamistest. Olgu see siis
lihtsalt mööda teist riiki rändamisest või muuseumi külastamisest. Ainult üks
naine, keda me kohtasime, õnnitles meid.
Tema oli Soomest.
See
arvamus või idee, et ainus võimalus, kuidas lapsed elus edukad saavad olla, on
siis, kui nad veedavad oma lapsepõlve
kuskil klassiruumis – see idee on niivõrd sissejuurdunud meie kollektiivsesse
teadvusesse ja iga muu võimalus tundub ähvardusena kogu meie sotsiaalsele
masinavärgile. Kuulekus, võistlemine ja meeletu tulemuste tähtsustamine on
sõnum, mis näitab, et kool ei ole enam edu saavutamise paik, küsimus on
ellujäämises. See on midagi sellist, millest me peame üle saama ja kiiresti.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar