Asjad, mis meile meeldivad,
ei ole täisväärtuslikud ega olulised? Ühtaegu tekkis teatud arusaamine, et olen
millegi taolisega juba kokku puutunud. See tuttav tunne tuleb olukorrast, kus
vaidlevad kõigesööja ja taimetoitlane. Kõigesööja ütleb, et liha peab sööma,
kuskohast sa muidu oma valgud saad. Taimetoitlane ajab oma joru. Ja nii läheb
vaidlus sageli vihaseks. Kuid kõigesööja ei söö liha sellepärast, et seal on
valku. Valgujuttu on tänasel päeval kerge ümber lükata.Ta sööb seda, kuna liha
meeldib talle. Aga oma meeldimisele paneme selga teaduslikkuse ja
kohustuslikkuse rüü. See näeb parem välja. Meeldimine on labane? Mitte nii
üllas, mitte nii õilis.
(Kooli)matemaatikat tuliselt
kaitsvale inimesele meeldib matemaatika, kuid ta ütleb, et see on hädavajalik
õppida kõigile. Seda on igal juhul kõigil vaja. Ilma selleta ei ole elu. Kas on
nii? Millegipärast kaotab asi, mis EI OLE nö eluks hädavajalik, kõigile
kohustuslik, sunniviisiline, oma võlu. Järsku see asi ei ole teistest asjadest
parem. Et kui (kooli)matemaatika ei ole kohustuslik ega sunniviisiline ega oma
kuidagi kõrgemat staatust kõigi teiste valikute ees, siis ta kaotab palju oma
väärtusest? Et on häbiasi õppida matemaatikat lihtsalt meeldimise pärast. Sest
seda ju pakutaksegi – kui sulle meeldib (kooli) matemaatika, siis õpi seda. Õpi
süvendatult ja rohkem. Õpi kogu hingest. Ja teised õpivad seda, mis meeldib
neile. Luba teistel õppida seda, mis meeldib neile. Sestap koduõppe puhul
kasutan ma seda sama – ma kirjutan, et koduõpe on parem koolist. Ja see ärritab
neid, kellele meeldib, et lapsed on koolis.
Ma võiksin rohkem kirjutada, kui väga mulle koduõpe meeldib. Sügaval
sisemuses tunnen ma, et see on minu jaoks – õppida huvist ja vajadusest lähtuvalt,
valida ise õppemaht, aeg ja õpetaja.
Aga see ei taha hästi
sobida. Selles on mingi võlu, et kui mulle meeldib biokeemia, siis mulle
meeldiks ka see, kui see kuulutatakse oluliseks, hädavajalikuks ja
kohustuslikuks kõigile. Sest siis mina oma oskustega saaksin hiilata selles
klassis, kus väga paljud ei saa sellest mõhkagi aru – seda ainult seetõttu, et
neid ei huvita see ja neil ei ole seda vaja. Kuskil sügaval inimkeha sisemuses
toimuvad miljardid biokeemilised protsessid ja nad toimuvad hoolimata sellest,
kas me teame kõiki ensüüme peast ja kas
me oskame kirja panna kõik reaktsioonivõrrandid. Ma saaksin tunda ennast
teistest targemana ehk paremana. Kui ma oleksin – ehk ma ju olingi biokeemia
kursustel, mis ei olnud kohustuslikud ja olid igale huvilisele avatud. Kõik
need inimesed, kes minuga ühel ajal 3 kuud biokeemiat paremini tundma
õppisid - olid üsna sarnase tasemega.
Võin öelda, et ikkagi oli lõbus ja tore õppida. Ikkagi oli piisavalt neid, kes
valisid biokeemia õppimiseks. Nii saab olema ka koolimatemaatikaga -alati on neid, kes tahavad seda õppida ja
saab olema neid, keda see hakkab huvitama kunagi hiljem. Hetkel soovib ta
õppida midagi muud.
Tõenäoliselt on meie
koolitamise tulemus, et meile meeldib
olla teistest parem. Tahtmine olla teistest parem – raske stress. Sest keegi ei
ole kellestki parem – igaüks on eriline.
Kui me teaksime, et
(kooli)matemaatika on võrdne kõigi teiste õppimisvõimalustega – muusikaga,
tantsuga, kunstiga, skulptuuriga, geografiaga, käsitööga, aiandusega jne jne
jne. Et iga neist võimalustest on samaväärne ja kõik, mis iganes meeldib õppida
– on sama väärtuslik sellega, mida õpib keegi teine. Kui hindamist ei oleks.
Siis see võtab võimaluse uhkustamiseks – minu laps on teistest parem, minul on
paremad hinded ehk mina olen parem, kui sina.
Sestap sina pead õppima
matemaatikat, et mina tunneksin ennast hästi. Sest minule meeldib matemaatika
ja sestap peab see meeldima kõigile ja kui ei meeldi on valesti õpitud või
õpetatud. On õpetaja halb või õpik või laps on lihtsalt andetu. Aga ei või
olla, et sa valiksid midagi muud. Sest see, mida mina meeldimisest õpin – ja see
on parim – tuleb kõigil omaks võtta. Teine on võimalus, et ma õpin, kuna mind
sunnitakse. Keegi teine, kellest ma sõltun peab seda minu jaoks parimaks. Ja ma
ei julge öelda ei. Ja kui mina ei julge, siis on hea meel näha, et ka kõik
teised peavad seda tegema. Ja eriti pöördesse ajab, kui keegi läheb ja on
edukas seal, kuhu mind tõmbab aga ma ei julge või asjaolude sunnile ei saa
minna.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar