Kolm eksitavat metafoori
Rohkem, kui me seda ise
teadvustame, on meie elu ja töö mõjutatud metafooridest – need on meie meeles
olevad pildid sellest, kuidas maailm toimib või ehk kuidas me arvame, et see
toimib. Sageli on sellised pildid meie jaoks reaalsemad, kui tegelikkus.
Tänase hariduse üle domineerib eelkõige kolm
metafoori. Osad õpetajad on nendest rohkem või vähem teadlikud. Osad ei
teadvusta neid üldse. Samas on neid, kes nende mõju ägedalt eitavad. Teadlikult
või mitte, on need metafoorid meis suuresti kinnistunud ja määravad ära selle,
mida enamik õpetajatest koolis teeb.
Esimene metafoor esindab
haridust, kui konveierliini villimistehases või konservivabrikus. Mööda liini
sõidavad erineva kuju ja suurusega tühjad anumad. Peale jooksva liini on veel
tehase töötajate poolt kontrollitavad erinevad täidist lisavad seadmed. Anumad
liiguvad ja töölised lisavad neisse erinevaid substantse – lugemist,
matemaatikat, ajalugu, teadust.
Ülakorrusel otsustab juhatus
selle, kuna anumad liinile panna, kui kaua nad peavad seal olema, milliste
materjalidega täidetakse ja mis ajal ning mida teha anumatega, mis on teistest
väiksemad või millel pole avaust.
Kui ma sellisest metafoorist
õpetajatele räägin, siis paljud neist naeravad ja peavad seda absurdseks. Kuid
meil tasub vaid lugeda viimaseid kooli paremaks muutmise ettepanekuid, et näha,
kui domineeriv taoline metafoor on. Pea kõik ametlikud raportid ütlevad, kui
palju aastaid tuleb õpetada emakeelt, kui palju matemaatikat ja võõrkeelt ja
teadust. Teiste sõnadega, meil tuleb konveieril liikuvatesse anumatesse panna 4
aastat emakeelt, 2 või 3 aastat matemaatikat jne. Eeldatakse, et kui me sinna
anumasse kord midagi pannud oleme, siis see sinna ka jääb.
Keegi ei taipa küsida ilmselget:
kuidas osad anumad, hoolimata sellest, et neid on täidetud nii mitmed aastad,
lahkuvad tehasest tühjana? Rohkem kui sajandijagu kogemust ja haridusinimesed
hoiavad ikka kinni mõttest, et õpetamine toodab õppimist ja seega arvatakse, et
mida rohkem õpetame, seda rohkem õpitakse. Mitte ükski hariduslikest aruannetest
ei ole tõstatanud selles osas küsimusi. Kui õpilased ei tea piisavalt, siis me
kinnitame endile, et see on seetõttu, et me ei alustanud anuma täitmist
piisavalt vara (alustame parem 4 aastaselt) või ei pannud sinna õiget asja või
mitte piisavalt palju (teeme õppekava veel mahukamaks).
Teine metafoor kujutab endast
kooliõpilasi, kui puurisolevaid laborirotte. Neid treenitakse teatud trikkide abil – kõige
sagedamini kasutatakse trikki, mida ükski vabas looduses elav rott mitte mingil
tingimusel ei teeks. Siin see rott istub ja puuri teises otsas on kaks avaust –
üks ringi ja teine kolmnurga kujuline. Kui rott vajutab õigele avausele, siis
ta saab suutäie maitsvat ja kui valele, siis saab elektrišoki. Los Angelese Kalifornia Ülikooli haridusteadlase John Goodlad arvamusel on just selliseks
kogu õpetamine koolis muutunud – ülesanne, preemia, šokk. Prääniku ja piitsa
asemel on „positiivne stiimul“ ja „negatiivne stiimul“.
Positiivsete hulka kuuluvad
õpetajate naeratused, kiituskirjad, hinded ja lõpuks pääs mainekatesse
kõrgkoolidesse, head töökohad, huvitav töö, raha ja edu.
Negatiivseteks on vihased
märkused, sarkasm, alandamine, kaasõpilaste põlastav naer, hirm läbikukkumise
ees, häbi, hirm mahajäämise ees, koolist väljaheitmine. Paljud vaesed lapsed
puutuvad kokku ka ka füüsilise vägivallaga. Ja selle liini lõpetavad viletsamad
edasiõppimise võimalused (kui üldse), halvad töökohad või üldse mitte, nüri
töö, vähe raha või vaesus.
Kolmas metafoor on võibolla kõige
hävitavam ja ohtlikum. See kujutab kooli, kui vaimuhaiglat,
parandusasutust. Koolid, hea või halva
mainega, on alati juhindunud mugavast reeglist, et kui toimunud on õppimine,
siis kool võtab omale kogu au (kui sa oskad lugeda, siis täna õpetajat). Aga
kui õppimist ei ole toimunud, siis häbistatakse õpilast. Ühes väga elitaarses koolis sõnastas üks vana
õpetaja selle nii: „Kui õpilased ei ole õppinud ära seda, mida me neile õpetame,
siis seda sellepärast, et nad on laisad, distsiplineerimatud või vaimse
häirega.“ Ja peaaegu kõik teised õpetajad olid temaga nõus.
Üsna hiljuti leidsid õpetajad
veel ühe selgituse õppimise puuduste jaoks – õpiraskused (learning
disabilities). Taoline selgitus on muutunud väga populaarseks, kuna siin on
kõigile midagi. Süütundega koormatud keskklassi lapsevanemad, kelle lapsed ei
saa koolis hakkama ei pea enam küsima: „Mida me valesti tegime?“ Kuna eksperdid
vastavad neile: „Te ei teinud midagi valesti; teie lapsel on lihtsalt mõned
juhtmed peas valesti läinud.“ Vihastele vanematele, kes nõuavad, et koolid „oleksid
asjakohased ja õpetaksid lastele midagi“ , saab nüüd öelda: „Vabandust meie ei
saa siin midagi teha; ta on õpiraskustega.“
5 ja 6 aastastele lastele antakse,
sageli juba esimestel koolisoleku päevadel, peotäis teste, et „leida, mis
nendega valesti on.“ Osadele lastele isegi öeldakse õpetajate poolt, et just
selleks need testid ongi. Pedagoogika pseudoteadus teeb nüüd nimekirju ja
kirjeldab neid diagnoose ning välja on töötatud tegevusi, mis peaksid õpetama ravima,
kuid mitte tervendama sellest nö seisundist.
Selle kõige taga olevad
väidetavad „uuringud“ on erapoolikud ja mitte eriti veenvad. Mõned aastad
tagasi toimus suur õpiraskuste spetsialistide konverents ja ma küsisin, et kas
keegi neist on kuulnud teaduslikest uuringutest, mis seovad stressi tajutavate
puudustega. Tõusis 2 kätt 1100 inimesest koosnevast auditooriumist. Üks neist rääkis
mulle siis ja hiljem ka teine, et uuring näitab, et kui õpiraskustega lapsed pannakse
suhteliselt stressivabasse keskkonda, siis õpiraskused kaovad üsna ruttu.
Meie kolmas metafoor, nagu ka
kaks esimest, esitavad reaalsusest vale pildi. Koolid saavad hästi aru, et
õpilased ei ole sealsest õppimisest huvitatud ja ei ole selles eriti head ning
nad ei hakka õppima, kui neid panna seda tegema; nad ei saa õppida enne, kui
neile näidatakse kuidas ja viis, kuidas nad õppima saab on selline, et
ettenähtud materjal tuleb jagada väikesteks osakesteks, millest siis ühe osakese
kaupa õpilasele ette antakse koos piitsa ja präänikuga. Kui selline meetod ei
toimi, siis otsustab kool, et valesti on midagi õpilasega – midagi, mida neil
siis tuleks diagnoosida ja ravida.
Kõik need eeldused on ekslikud.
Kui sa alustad sõitu Chicagost Bostonisse ja sa mõtled, et Boston on Chicagost
läänes, siis mida edasi sa lähed, seda hullemini rappa sa jõuad. Kui sinu
eeldus on vale, siis ka sinu tegemised on valed ning mida rohkem sa pingutad,
seda hullemaks läheb.
Väga lihtsalt jälgitav fakt on
see, et lapsed on kirglikult huvitatud aru saama neid ümbritseva maailma
asjadest ning on selles väga head. Nad teevad seda nii, nagu teadlasedki, luues
teadmise oma kogemusest. Lapsed uurivad, uudistavad, otsivad, leiavad või
teevad midagi ja seejärel testivad vastuseid küsimustele, mida nad ise
esitavad. Kui neid ei takistata kõike seda tegemast, siis nad lähevad aina
edasi ja muutuvad selles aina paremaks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar