Kuna Naomi Aldort artikkel on äratanud suurt huvi ja olnud väga loetav ning koheselt toonud kaasa küsimusi, siis ma tutvustaks siin ka tema raamatut. Et küsimustele vastata on kõigepealt vaja tutvustada Naomi konseptsiooni ennast - autentse lapse kasvatamisest ilma premeerimata, altkäemaksu pakkumata, tähelepanu halvalt kõrvale juhtimata, meelitamata ja samas mitte kõiki soove täites, vaid lihtsalt jälgides ennast ja last praeguses hetkes. Naomi on Eckhart Tolle lastekasvatuse variant, suure kogemuse ja superheade näidetega. Tema raamat on väga-väga hea. Ja ma teen siia teatud kokkuvõtted igast peatükist, mis võtab siis omajagu aega. Naomi nö peseb puhtaks süüst nii ema kui lapse, seega tema raamatut lugeda on üsna kerge.

„Mitte miski Sinus
ei valmista mulle pettumust; mul ei ole eelarvamusi ega soove, et sa peaksid
olema kas see või too. Mul ei ole vajadust sind kuidagi ette kujutada, ma tahan
sind ainult avastada. Sa lihtsalt ei saa mulle pettumust valmistada.“ Mary Haskell
Naomi Aldort kirjutab oma raamatus:
Mida
ma olen pikkade aastate jooksul nõustamistest õppinud on see, et Sa juba tead,
kuidas olla lapsevanem, kuid tihtipeale sa ei järgi omaenese arukust. Sa võid
öelda midagi, sa võid teha midagi, mida sa ei soovi, kuid sügaval oma sisimas sa
tead! Ainult mõtted ja minevikust pärit salvestised sinu peas varjavad arukuse
ja ei lase sinu armastusel voolata.
Selles raamatus õpid sa eraldama kasutuid
mõtteid armastusest lapse vastu ja seega saad tegutseda terviklikult sellena,
kes sa tegelikult oled – armastava vanemana.
Ma
tean, et sa ei kasutaks kunagi näägutamist, karistamist või ähvardamist, kui sa
vaid teaksid, kuidas olla kindel, et sinu lapsest saab meeldiv, vastutustundlik
ja edukas isik.
Kontroll
on ebaefektiivne, kuna inimese loomuses on sellele vastu seista. On selle taga
leebe sundimine või varjatud manipuleerimine pole oluline, sest kontroll
põhjustab neid probleeme, mida me püüame lahendada.
Paljud
vanemad teavad, kuidas lapsi leebelt kontrollida; mida nad ei tea on see, et
KUIDAS NEID MITTE KONTROLLIDA ja ikkagi elada koos rahus ja rõõmus. Me kõik
tunneme leebe kontrolliviisi meetodeid: altkäemaksud, auhinnad, koos
tegutsemised. Jah, ka koos tegutsemine võib olla lapse alistamine täiskasvanu
tahtele, kuigi ta on valmis sinuga koos tegutsema (kuna ta tahab sinu
armastust, siis peab ta selle välja teenima).
Selles
raamatus ei õpetata Sulle, kuidas meelitada last koos tegutsema, vaid kuidas
kasvaks nii lapse kui Sinu eneseteadlikkus.
Sõltumatu
laps, kelle elu voolab tema valitud rada pidi, tegutseb produktiivselt, kuna ta
tahab nii. Ta tegutseb rõõmust ja armastusest lähtuvalt, mitte hirmust või vajadusest
välja teenida heakskiit.

Siit
raamatust saad selguse, kuidas eristada omi emotsionaalseid reageeringuid ja
tingimuslikkust, tõsta need kõrvale nii, et sinu laps saab võimaluse olla tema
ise ilma, et teda hoiaks tagasi: sinu minevik, sinu ärevus tuleviku pärast või mure
selle üle, mis teised ütlevad sinu kui lapsevanema kohta. Sa õpid hoolitsema
ilma vormindamata, nagu aednik, kes kastab lilli veega, kuid ei püüa õisi
enneaegu avada ega ka valida nende jaoks värvi või kuju.
Tüüpilised
küsimused on: Kuidas ma saan lapse – tegema majapidamistöid, olema vait,
lõpetama jonnimise, sööma oma toitu jne. Need küsimused viitavad soovile
kontrollida last. Need kõik küsimused tahavad panna last tegema seda, mida
tahab lapsevanem. Ehk laps peab loobuma sellest, mida ta tahab ja see tähendab,
et ta peab loobuma iseendast. See loobumine ongi toonud kaasa enamiku lastega
seotud probleemidest.
Kui
sul on julgust oma last USALDADA, et ta saaks ise oma elu juhtida, siis sa saad
tundma kõige imelisemat lapsevanemaks olemise kogemust, sellist, kus sa armud
oma lapsesse koos tema unikaalsete tahtmiste ja eelistustega. Selline armastus on
tingimusteta – armastades last, mitte oma kujutlust sellest, kes laps peaks
olema. Armastus on armastus ainult siis, kui tingimused puuduvad.
Igal
raskel hetkel oma lapsega, on sul valik: peatada laps tema oma olemises, et sa
saaksid tammuda oma vanu sissetallatud radu või sa kasvad suuremaks, kui oled
olnud ja voolad edasi koos oma lapsega. TEMA ON SINU ÕPETAJA.
Lapsevanemaks
olemine on oma teekonnal küpsemine ja kasvamine, kui me vaid julgeme rohkem
õppida ja vähem õpetada.
Meie
püüded kontrollida ei ole ei eksimus ega ka süü. Me järgime teadmatult oma
vanemate sissetallatud rada, mis põhineb hirmul. Nad uskusid, et lastest ei saa
täisväärtuslikke inimesi, kui vanemad neid selleks ei vormi. Nad panid ennast
jumala rolli, et beebidest ja lastest teha täiskasvanud. Lapsevanemaks
olemine oleks palju lihtsam, kui me mõistaksime, et lapsed on tulnud JUBA
VALMIS disainituna õitsema omal unikaalsel moel.
Kui sul on julgust oma senisel rajal
peatuda või rajalt, mida mööda on sinu vanemad sind juhtinud, välja astuda,
siis avanevad võimalused, mis näitavad sulle, et oled palju võimekam ja suurepärasem,
kui eales arvanud.
VESTLUS, MIS TERVENDAB JA ÜHENDAB
Sõnad,
mida me lastega suheldes valime, võivad tervendada või haiget teha, tekitada
distantsi või ühendada, suruda maha tundeid või puudutada südant ja avada.
Näide:

Tervisepoes
kuulsin last nutmas. Umbes 4 aastane tüdruk lamas põrandal ja nuttis ning
virises. Kedagi ei tundunud lähedal olevat. Ma istusin tema kõrvale põrandale
ja üritasin mõista, mis lahti.
„Kas
sa oled muudkui oodanud ja oodanud, et sellest poest välja saada?“ küsisin
„Jah,“
ütles tüdruk
„Kas
sa sooviksid juba koju minna?“
„jah,“
nuuksus ta
„See
võtab kõik nii palju aega ja ema tundub olevat nii aeglane,“ lisasin
„Jah,“
tuli vastus. Seekord vaatas tüdruk mind suurte märgade silmadega
„On
kindlasti väga igav selles poes olla ja nii kaua oodata,“ ütlesin
„Uh-huh.“
Tema
9 aastane vend tuli nüüd lähemale …
„Kas
ka sina oled väsinud ootamast?“ küsisin
„Jah,“
ütles pois ja lisas: „eriti, kui samal ajal tuleb televiisorist meie
lemmikseriaal.“
„Oh,“
ütlesin mina. „Kas te ei saa näha oma lemmikseriaali?“
„Jah,“
ütles Lizzie ja seejärel rääkis mulle sellest filmist.
„Vaat
kus lops,“ kinnitasin ma „kuna see film taas tuleb?“
„Homme,“
ütlesid nad koos „See on iga päev,“ lisas poiss.
„Kas
te kardate, et kui see seeria vahele jääb, ei saa te filmist enam hästi aru?“
küsisin
„Jah,“
ütles Lizzie, vend noogutas. Siis tõusis Lizzie püsti. Ma tutvustasin ennast.
Lizzie kallistas mind. „Mul on hea meel sinuga kohtuda.“ Ütlesin. Tüdruk vajus
mu käte vahele ja nii ma teda seal hoidsin. Ta oli rahulik. Vend astus ligemale
ja ütles: „Ma olen kindel Lizzie, et saame välja uurida, mis tänases seerias
juhtus.“ Lizzie naeratas.
Ja
sel hetkel tuli nende ema ja tänas mind abi eest.
Jutuajamine, mis tervendab ei
PRUUGI ILMTINGIMATA MIDAGI MUUTA. Lizzie ei saanud koju siis, kui ta seda
tahtis ja ei saanud ka näha oma lemmikfilmi. Mis muutus, oli see, kuidas ta ennast
ses osas tundis ja kuidas ta oma ülejäänud aja poes veetis. Kui ma oleks
küsinud Lizzie käest: „Miks sa nutad?“ – siis küsimus „miks“ paneb lapse kaitseseisundisse
ja annab talle märku sellest, et meie ei näe põhjust nutmiseks; lapsed aga
usuvad, et nutmise põhjus on niigi ilmselge. „Miks“ küsimusest järeldab laps
süüdistust: „Sinuga peab midagi valesti olema, et sa sellise asja peale nutad.“
Aga oletame, et ma küsisin: Miks sa nutad?“ ja laps oleks vastanud: „Ma tahan
koju.“. Mina oleksin öelnud midagi sellist: „Olen kindel, et emal ei lähe kaua,“
ja lisanud „Tahad midagi seni vaadata?“
Esmapilgul tundub viimane küsimus
kahjutu, kuid tegelikult eirab lapse tundeid mitte üks, vaid mitu korda.
Esiteks, Lizzie jaoks on emal ostudega niigi kaua läinud.
Teiseks, pakkudes tüdrukule
midagi, mis varjutaks tema ahastuse oleks sama, mis öelda: „Teeme nüüd näo, et
sa ei olegi endast väljas ja teeskleme, et sul on tegelikult lõbus.“ See oleks
eitanud tema vajadust olla oma emotsioonidega praeguses hetkes, samuti tema iha
rääkida oma murest ja soovidest. Tema tähelepanu mõnele meelelahutusele
suunates, oleks võinud lõppeda küll nutmine, kuid tema ahastus oleks jätkuvalt
kuskil olemas ja tema tunded maha surutud. Ükskõik, kui magus ei oleks preemia –
see ei hoolitse emotsionaalsete vajaduste eest.
Kui aga Lizzie oleks näiteks
edasi karjunud veel kõvemini: „Ma tahan oma lemmikfilmi vaadata. Ma tahan koju!“
ja mina oleks vastanud: Olen kindel, et saad televiisorit vaadata ka mõni teine
kord.“ Või veel enam eitades lisada: „Pealegi, palju televiisorit on sulle
kahjulik.“ Selles punktis oleksin ma teinud juba kõik negatiivse: minimeerinud
tema ahastuse tunde, jätnud tähelepanuta tema pettumuse tunde, püüdnud tähelepanu tegelikelt
tunnetelt kõrvale juhtida ja lisaks märkinud, et tal pole põhjust endast nii
välja minna.
Minu jutuajamine Lizziega oleks
võinud kesta määramata aja, kuna eitamine ei lahenda mitte kunagi midagi vaid
pigem suurendab negatiivseid emotsioone, sest laps asub oma lugu kaitsma.
Kui lapsed tunnetavad, et on ok
olla autentsed (ehtsus, algallikal põhinev), et nad võivad tunda seda, mida nad
tunnevad ja et me hoolime nende vaatenurgast, siis nad loovad ise oma probleemile
lahenduse või teevad reaalsusega rahu. Ja vastupidi – kui lapsed tunnevad, et
nende tundeid keelatakse ja eitatakse, siis nad ei ole võimelised oma probleemi
lahendama. Nad on vihased, kuna näevad
ennast ohvritena.
Kas kinnitamine (validation ingl.k) toimib?

(Kes ei tea, siis Validation – kellegi tunnete kinnitamine algab teise
tunnete aktsepteerimisest. Kinnitamisega
saadakse aru ja aktsepteeritakse isiku unikaalset identiteeti ja individuaalsust.
Kinnitamise vastand on teise tunnete eitamine, ignoreerimine või hukka
mõistmine, millega mõistetakse hukka ka tema identiteet. Kellegi tundeid kinnitades, lubame me tal
turvaliselt oma tundeid ja mõtteid väljendada. Me näitame, et on normaalne
omada neid tundeid. Ma anname teada, et aktsepteerime teist isikut just sel
hetkel. Kinnitamine hõlmab endast kuulamist, vahel noogutamist või mõnda muud
märki, mis näitab arusaamist ja aktsepteerimist – kallistus, hell puudutus.
Mõnikord tuleb võibolla oodata, kuna teine ei ole veel valmis rääkima).
„Ma
kinnitan aga see ei toimi,“ ütles üks ema nõustamisel.
„Kas
sa tahad, et kinnitamine lõpetaks sinu tütre jonnituurid?“ küsisin mina
„Jah.“
Ütles ema ja lisas: „ja et ta ei loobiks oma klots mööda tube laiali.“
Kinnitamine
on omaette tegevus. See ei ole meetod, millega last kontrollida või tema käitumist
muuta. Kinnitamise eesmärk on anda lapsele kindlustunne, et ta võib oma tundeid
tunda ja ennast täielikult väljendada.
Peale
kinnitamist võib üsna loomulikult tekkida veel rohkem jonni, veel enam nutmist
või muid eneseväljendusviise. Alles siis, kui nutmine on möödas ja ta on saanud
oma tunnetest rääkida, saab laps rahuneda ja on võimeline reaalsusega silmitsi
seisma.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar