Naomi Aldort PhD, pakub lapse tunnete tunnistamiseks ja kinnitamiseks alljärgnevat

S.A.L.V.E.
(päästma inglise k.)
Paljud
vanemad küsivad õigeid sõnu, mis aitaksid neil muuta eitamist kinnitamiseks.
S.A.L.V.E. on vahend, mis aitab liikuda lapsest arusaamise poole ja lubama
lapsel olla autentne ja jääda oma tunnetega praegusesse hetke.
S.
– Eralda ennast oma lapse käitumisest ja emotsioonidest hääletu sisekõnelusega
(S – silent self talk). See on raskeim samm; kui sa sellega hakkama saad, tuleb ülejäänu
iseenesest. Märka, millal sinu lapse käitumine kutsub esile sinu reaktsiooni ja
sinu mõistus paneb sulle suhu teatud sõnad. See on nagu ise käima hakkav
arvuti: sinu laps teeb midagi ja sinu meeles avanevad automaatselt aknad. See
ei oleks kahjulik, kui sa laseksid neil sõnadel tulla hääletult. Kui oled
endast väljas, siis ei ole hea öelda välja ega teha seda, mida meel sulle
dikteerib – see teeb situatsiooni ainult hullemaks. See ei ole see, mida sa
tegelikult öelda tahad. See ei esinda sinu tegelikku kavatsust ja on seega
mitteautentne. Mitteautentsust näitab see, et hiljem sa kahetsed oma sõnu ja
tegusid ning see ehitab seina sinu ja lapse vahele.
Et
vältida lapsele haiget tegemist, loe neid sõnu oma meeles hääletult – justkui peas
olevalt tahvlilt. Märka neid sõnu, mida sa peaaegu oleksid võimeline välja
ütlema. Lase oma peas endal täielikult väljenduda, ka piltidel-tegudel,mida sa
tahaksid kohe ette võtta või minevikumälestustel. Lase neil tulla ja jälgi neid
tähelepanelikult. See võtab kõigest minuti ja ei kahjusta mitte kedagi. See on vana plaat, mis käib sinu peas ja sel
ei ole minit pistmist selle isikuga, kes sa oled praegu.
Loomulikult
oma mõtete uurimine võib võtta palju enam aega, kui üks minut. Kuid antud
juhul alusta lihtsalt nende mõtete märkamise ja aktsepteerimisega. Kirjuta oma
mõtted üles ja saad hiljem nendega rohkem tegeleda. Aja jooksul saavutad sa
suurema kontrolli oma meele üle ja oled võimeline vajadusel seda väikest
protsessi koheselt läbi viima.
Mõtete
inspekteerimine:
Kontrolli
oma sõnade, mis tulenevad vihast/murest/kriitikast/ erutusest/häiritusest, paikapidavust.
Kas need on tõepoolest SINU SÕNAD? Kas sa tõepoolest USUD NEID? Mõtted nagu: „Ta
ei õpi ka kunagi,“ „Ta ei peaks nii käituma,“ või „Ta peaks juba suutma
vastutada“ on üha uuesti käiatavad vanad plaadid, millega sa üldse ei pruugigi nõus
olla. Võib olla on need laused, mida ütlevad teised, võib-olla on need sinu
hirmud, sinu mälestused, sinu enda pürgimused. Igal juhul on need sinu tee peal
ees ja takistavad sul armastamast oma last sellisena nagu ta on.



Kui sa
juba ükskord taipad, et mõtted ajavad sind segadusse, siis avastad, et
tegelikult oled sa tingimusteta armastus. Mõtete sasipundar eemaldub ja valgus, kes sa
tegelikult oled särab sinust läbi ja last nähakse läbi selle valguse.
- – (ingl. k. attention) Tähelepanu
lapsele. Kui sa oled hääletult oma sisemisi mõtteid ( milledel ei ole sinu
lapsega mingit pistmist) uurinud, siis suuna tähelepanu iseendalt ja oma sisemiselt
monoloogilt lapsele.
L. – (ingl.
k. listen) Kuula, MIDA sinu laps ütleb või millele tema tegu võib viidata.
Kuula veel. Leia lapsega silmside ja küsi küsimusi, mis annavad lapsele
võimaluse rääkida veidi enam. Kui laps väljendab ennast mitteverbaalselt, siis
anna märku, et sa saad temast aru.
V.- (ingl.
k. validate) Kinnita dramatiseerimata ja oma arvamust lisamata lapse tundeid ja vajadusi, mida ta väljendab.
Kuulamine ja kinnitamine on armastuse (love) koostisosad (LoVe).
E. – (ingl.
k. empower) Anna lapsele võimalus ise lahendada oma probleem tema teelt ära
minnes ja teda usaldades. Näita usku tema võimekusse ja ära kiirusta kõike parandama.
Lapsed tulevad välja enda nõudmiste, lahenduste ja ideedega, kui tunnevad
ennast võimekatena, usaldatutena ja vabadena vanemate ootustest või
emotsioonidest. Tunded on verstapostid sellel teel, mis lubavad võimsalt tegutseda. Kui
tunded on lõpuks väljendatud, saab laps tagasi oma vabaduse ja keskendumisvõime ning seejärel, kas laseb oma
nõudmisel hajuda või töötab välja lahenduse. Oma loomulikul ja kiirel moel teeb
tema sedasama, mida sina oma hääletu sisemise monoloogi ajal.
Näide:
9 aastane Clint nuttis, kuna tema õde Joy ei
soovinud lõpetada ühiselt alustatud Monopoly mängu. „Ma tahan mängu lõpetada.
Ma olin võidule nii lähedal!“ karjus Clint.
Tema ema Ella oli juba valmis korra majja
lööma, kuid ta võttis omale hetke aega, et eraldada enda reaktsioon laste vaidlusest.
Ta lasi hääletult tulla oma peas oleva monoloogi ( S täht S.A.L.V.E.). Ta
kujutles ennast karjumas tütre peale, nimetades teda ebasõbralikuks ja
taktituks ning käskides tal mängu jätkata. Ema kontrollis oma peas olevaid mõtteid
ja ta sai aru, et need ei vasta tõele. Tütar ei olnud ei üldse ebasõbralik ja
tema võime ennast kehtestada oli suurepärane. Ema lubas neil mõtetel olla (neid
maha surumata-eitamata) ja läks edasi A.
juurde ehk pööras tähelepanu nüüd Clint ja Joy jutuajamisele. Ta kuulas.
„Nii, sa olid väga elevil, kuna sul oli
võimalus võita. Oled sa nüüd pettunud, et sa ei saanud mängu lõpetada?“
„Ma olen marus. Ma tahan mängu lõpetada,“
ütles Clint nõudlikult
„Ma kuulsin, et sa tahad mängu lõpetada ja
Joy ei taha mängida.“
„Ma olin võidule nii lähedal ja sellepärast
Joy pooleli jättiski,“ ütles Clint
Ella jätkas Kinnitamist (V.) ja Kuulamist (L.),
kuid ei muutnud Clinti jaoks tegelikkust. Ta andis ütlusega: “Ma kuulen sind,
ma ei näe probleemi ja usun, et sa suudad sellega ise toime tulla.“ poisile võimaluse kasutada oma jõudu, ennast
vahele segamata ja tegelikkust parandamata.
Mõni aeg peale seda vestlust alustati teist
jutuajamist.
Clinti kuulati. Ta tundis sidet emaga, kes
kinnitas tema tundeid ja kordas arusaavalt toimunud fakte tema seletuste
kohaselt. Ema ei lisanud situatsioonile draamat; ta ei lisanud omi emotsioone
või arvamusi. Tema usaldus ja kohalolek andsid võimaluse Clintil edasi liikuda.
Väikesed
lapsed tunnevad olukorda kinnitatuna (validate) kõige rohkem siis, kui fakti ennast
tunnustatakse.
Näide:
5 aastane Orna tuli basseinist
välja ja nuttis meeleheitlikult, kuna ta soovis jääda kauemaks. Ujula suleti
päeva ajaks. Tema ema Donna pani last riidesse, et nad saaksid minna ujulast
välja. Ornat riietades kinnitas ema lapse kogemusi:
„Sa armastad vees mängida. Kas sa
oleksid tahtnud jääda kauemaks?“
Orna vastas: „Jah, ma tahan veel
rohkem hüpata.“
Ema jätkas: „Ma tean. Sa ei tahtnud
veel veest välja tulla, kui meile öeldi, et tuleb minna.“
Orna peatas nutmise ja ütles: „
Ma armastan basseini.“
„Jah,“ ütles Donna, „ja sulle ei
meeldi, kui sa pead basseinist välja tulema.“
„Ema,“ vastas rahunenud Orna, „Mul
pole enam midagi häda. Ma tahan koju minna.“
Donna
kinnitas tütrele ainult fakte ja Orna tundis ühendust emaga. Lapsed ei
klammerdu ausate emotsioonidel külge. Nad liiguvad võimsalt ja kergelt edasi,
kuna neil ei ole mineviku taaka kukil. Vältige õpetamast lastele täiskasvanute
kunsti „see on kellegi süü tõttu.“ Täiskasvanud lähevad vahel edasi ja püüavad
süüd kellegi teise kaela veeretada ning süüdistades kultuuri või ka valitsust.
Kinnitage
ja eeldage, et laps suudab edasi liikuda; eeldage lapsest, et ta ei võta oma
emotsioone liiga tõsiselt ja suudab neist õppida. Emotsioonid on mahalaadimise
vorm, täpselt nagu higistamine või WC-s käimine. Emotsioonid on vaja ära tunda samamoodi nagu on vaja higi maha pesta. Niipea, kui lapse vajadusest on aru saadud,
liigub ta edasi.
Mõnikord
võib kinnitamine häirida lapse privaatsust ja autonoomiat. Kui laps on endast
väljas, siis võib ta leida, et sinu hoolitsevad sõnad on haavavad. Laps võib
pidada ka kinnitamist teatud juhul ülearuseks.
Ta EI TAHA, et tema endast väljamineku põhjust märgitakse. Sellega ütleb
laps teile: „Kui ma olen endast väljas , lase mul olla, kuid ära ütle, et sa
mind näed.“ Kui lapsel on selline vaikse ärakuulamise vajadus, siis iga liigne
sõna võib teda veel rohkem ärritada.
Näide:
5 aastane Amber ehitas torni.
Torn kukkus ümber ja Amber läks endast välja. Tema vanaema tuli tuppa ja
kinnitas: „ Oh, kas sa oled kurb? Kas sa soovisid, et see poleks ümber
kukkunud?“
Amber lõi vihaselt ümber ka
ülejäänud klotsid ja karjus: „Ära ütle midagi!!!“
Vanaema istus vaikselt, saades
aru oma veast.
Amber istus põrandale ja loopis
vihaselt klotse enda ümber laiali. Ta karjus: Lollid klotsid, loll põrand, loll
mina!“ Ta loopis klotse laiali üle kogu toa. Vanaema oli vaikselt, kui tähelepanelikult
käesolevas hetkes ja Amber vastas tema tähelepanelikkusele täiel rinnal oma
emotsiooni väljendades. Kui see oli tehtud, tõusis ta püsti, korjas oma klotsid
kokku ja ehitas rahulikult uue torni.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar