Kognitiivteadlane,
tehisintellekti teoreetik ja haridusreformist Roger C. Schank on õpetanud Stanfordi ja Yale ülikoolides
ning on arvutiteaduse, psühholoogia ja
hariduse emeriitprofessor Northwestern
Ülikoolis. Õppeteaduste Instituudi endise juhatajana on ta kirjutanud ka
“Teaching Minds: How Cognitive Science Can Save Our Schools.”
Tõlkisin artikli Schanki kodulehelt:

Muidugi
pole ma ainult gümnaasiumi matemaatika vastu. Usun, et iga gümnaasiumis
õpetatav aine on viga. See, mida ma siin kirjutan, ajab õpetajaid pöördesse,
kuid õpetajad ei ole minu vaenlased. See pole nende süü. Need on hammasrattad
süsteemis, mille üle neil puudub kontroll. Usun, et on palju suurepäraseid
õpetajaid, ja usun, et õpetamine ja õpetajad on väga olulised.
Nagu
öeldud, otsustasin tuleva kooliaasta auks õpilastele natuke laskemoona anda.
Siin on enamus gümnaasiumis läbivõetavaid aineid, ükshaaval ära toodud, koos selgitusega, miks
pole mõtet neid läbi võtta.
Keemia:
Täielik
ajaraiskamine. Miks? Kas peate tõesti teadma perioodilise tabeli elemente?
Soola valem? Kuidas tasakaalustada keemilist võrrandit? Naeruväärne. Enamik
inimesi, kes valivad keemia kolledžis,
kavatsevad saada arstiks ja kuigi keemia on midagi, mida arst peaks teadma, ei
õpeta nad seda tavaliselt kolledžis. Miks peaksite teie võtma keemia? Sest teid
sunnitakse. Muidu ei viitsiks. Te ei mäleta edaspidises elus sellest midagi (va
NaCl).
Ajalugu:
Jah,
need, kes ajalugu ei mäleta, on määratud hukule. Ma arvan, et ükski USA
president ei ole kunagi ajalugu õppinud, sest kõik nad on unustanud Vietnami
sõja õppetunnid, Iraagi ajaloo ja Afganistani välismaiste sissetungide ajaloo.
Osalesin kunagi Army War Kolledži armeeohvitseride tunnis, kus õpetati, et
iga võitlus islamist inspireeritud
vägedega on lõppenud halvasti. See on ajalugu, mida tasub teada, kuid
keskkoolis seda muidugi ei õpetata. Saate teada ebaõigeid fakte
revolutsioonilise sõja, kodusõja ja teise maailmasõja kohta, mis kõik on
mõeldud selgeks tegema, et USA on parim riik maailmas. Ja ega me kõiki
indiaanlasi ei mõrvanud. Ja orjus polnud ka nii hull. Unusta ära, mida nad
sulle ajaloos õpetavad. Lugege seda ise, kui see teid huvitab.
Inglise keel:
See
on aine, millel on oma head küljed. Inglise keeles on täpselt üks asi, millele
tasub tähelepanu pöörata. Mitte Dickens (välja arvatud siis, kui teile meeldib Dickens.) Mitte Moby Dick ega Tennyson ega Hawthorne ega Shakespeare
(kui muidugi teile meeldib, siis lugege neid.) Oluline on hästi kirjutama
õppimine. Hea inglise keele õpetaja annaks teile igapäevaseid
kirjutamisülesandeid ja aitaks teil paremini kirjutada (ja rääkida). Ülesannete
kirjutamise all ei pea ma silmas ette antud ülesandeid. Ma mõtlen kirjutamist
asjadest, millest hoolite, ja oma argumentide kaitsma õppimist. Õppida
nautima ka lugemist, kuid see tähendaks raamatute enda poolt valimist ja mitte
sellest kokkuvõtte kirjutamist.
Bioloogia:
Nüüd
on siin aine, milda tasuks teada. Kahju küll aga nad ei õpeta teile midagi
olulist. Taime hõimkond? Amööbid? Konnade lõikumine? Enam rumalamaks minna ei
saagi. Mida sa peaksid õppima? Enda tervise ja oma keha kohta ning kuidas selle
eest hoolitseda. Kuid bioloogias nad seda ei õpeta. Nad räägivad sellest
tervisetunnis ja anult väikest osa, mis seisneb tavaliselt ametlikes põhjustes,
et te ei peaks seksima, ükskõik, mis sellel aastal ka juhtub.
Majandus:
Gümnaasiumi
ainena on see üle mõistuse rumal.
Professionaalsed majandusteadlased ei saa tegelikult ökonoomikast aru.
Arutelud, mis neil omavahel on, on õelad ja kui majandus kokku kukub, on alati
tuhat seletust, millest ükski ei ole gümnaasiumiõpilase jaoks oluline. Mida sa
peaksid õppima? Teie isiklikud rahaasjad. Kuidas tasakaalustada oma tšekiraamatut.
Kui palju üür ja toit maksavad. Kuidas saate elatist teenida. Mida erinevad
töökohad majanduslikult tähendavad ja kuidas neid saada. Õpilane vajab
majandusteooriat samapalju, nagu ta vajab veel üht jalga.
Füüsika:
Veel
üks mõttetu aine, mis võib tegelikult olla üsna oluline, kui õpetatakse õigeid
asju. Pesapalli löömiseks või viskamiseks on vaja füüsikateadmisi. Vabandust.
Ma mõtlesin, et mõistusel peavad olema alateadlikud füüsikateadmised. Valemid,
mida nad keskkooli füüsikas õpetavad, ei aita. Auto juhtimiseks on vaja
teadmisi füüsikast. Sama tehing. Miski, mida nad füüsikakursusel õpetavad, ei
aita. Kuid tegelikult on tähtis, et mõistaksite, miks rehvid vihmas libisevad
või kuidas pidur töötab või miks aitab sihtmärgi poole vaatamine palli
täpsemini visata. Me kasutame füüsikat iga päev oma elus, kuid valemid, mis teile
pähe tuubitakse, ja faktid Maa pöörlemise kohta ning planeetide nimed? Ei aita
eriti. Vendadel Wrightidel polnud peas muide ühtegi lennundusteooriat. Nad
lihtsalt katsetasid asju, kuni nende lennuk lendama hakkas. Seda nimetatakse
insenerikunstiks. Proovin asju, et näha, mis töötab. Füüsikud tulid hiljem ja
seletasid seda teoreetiliselt. See ei aidanud Wrighti vendi. Miks nad
keskkoolis ei õpeta inseneriteadusi? Kuna inseneriteadus polnud 1892. aastal
Harvardis aineks (võiksite selle kohta materjali otsida.)
Prantsuse keel:
Veel
üks täielik ajaraiskamine. Miks? Kaks põhjust. Esimene on see, et keelt ei saa
õppida muul viisil, kui ainult sellesse sukeldudes ja rääkides ning kuulates ja
rääkides. Koolis õpetavad nad meeldejätmiseks grammatikareegleid ja muud jama,
et nad saaksid teile kontrolltöid teha. Mu tütar ei saanud inglise keeles
hinnet „väga hea“, kui elasime Prantsusmaal, hoolimata sellest, et ta oli
klassis ainus laps, kes rääkis inglise keelt. Miks? Sest ta ei teadnud inglise
keele grammatikareegleid. Sama juhtus ka siis, kui naasesime USA-sse. Ta oskas
suurepäraselt prantsuse keelt (seda teeb aasta Prantsusmaal), kuid ei saanud
ikkagi prantsuse keeles hinnet „väga hea“. Grammatika on nagu füüsika valemid,
teoorias kena, kuid praktikas kasutu, sest praktilised teadmised, mida me
kasutame, ei ole teadlikud teadmised.
Teine
põhjus on peenem. Koolis ei õpetata prantsuse keeles seda, mida inimesed
tegelikult räägivad. Prantsusmaal ei ütle keegi “comment allez-vous?”. Nad
ütlevad: “ca va?”. Ja kuna me ei õpeta rääkima, siis kellele on tähtis, kuidas
inimesed tegelikult räägivad? Sama kehtib ka vastupidises suunas. Prantslased
õpivad ütlema “good-bye”, mida keegi inglise keeles tegelikult ei ütle. Me
ütleme „bye”, „see you” ja miljon muud asja, kuid kasutame harva „good bye“
(välja arvatud võib-olla telefoni teel).
Kui
soovite keelt õppida, on ainus viis keelekümblus.
Mingi aeg tagasi avaldati ühes Barcelona ajalehes minuga tehtud
intervjuu.
Ma
ütlen selles intervjuus, et ainus viis, kuidas õppida saame, on tegemise kaudu
ja tegevus nõuab pidevat praktikat. Koolides õpetatakse harva tegevuse kaudu,
enamasti õpetatakse abstraktseid teooriaid, mis 99% elanikkonnast pole kunagi
olulised.
Hispaanias
polnud selle üle mingit pahameelt. Vastupidi. Tundub, et Hispaania avalikkusel on tõeliselt koolist kõrini. Kahju, et USA-s see nii pole.
Minu
nõuanne. Tea, mis sulle oluline on. Õppige seda. Kui soovite kooli lõpetada, siis
õppige ajutiselt asju pähe, kuid olge teadlik, et see mida te pähe ajate on
mõttetus. Miski, mida te gümnaasiumis õpite, ei oma teie edasises elus
tähtsust.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar