Räägime
Ansel Adamsist (1902-1984), kes on 20.
sajandi tähtsaim maastikufotograaf. Ta on ka kõige tuntum ja armastatum
fotograaf Ameerika Ühendriikide ajaloos; tema töö populaarsus on pärast tema
surma ainult kasvanud. Uudishimuliku ja energilise lapsena, kellel oli
kaasasündinud vajadus liikuda ja tegutseda, ei sobinud Anselile kooliminek kuigi
hästi. Autobiograafias
kirjeldab ta oma “põlist hüperaktiivsust” ja selgitab, kuivõrd lõksus ta end
koolis tundis. Ansel kirjutab:
„Iga päev oli minu jaoks raske
katsumus, istuda selles kohutavas klassiruumis, samal ajal kui päike ja udu
õues mängisid. "
Anselsi isa tunnistas oma poja loomulikku külluslikku
energiat, põnevust ja rõõmsameelsust ning leidis, et Ansel vajab edu
saavutamiseks rohkem vabadust. Kui Ansel oli 12-aastane, võttis isa ta koolist ära
ja jättis koduõppele, andes talle küllusliku vabaduse ja võimaluse oma huvide
ja kirgede poole püüdlemiseks. Kodus õppis Ansel klaverit mängima, saades enne professionaalseks
muusikuks, kui pühendas oma elu fotograafiale.
1915. aastal andis isa oma noorele
teismelisele pojale aastapääsme Maailmanäitusele (EXPO). Ansel käis seal iga
päev, imetledes ja uurides suurejoonelise ekspositsiooni leidlikkust. Tema isa
ütles talle, et see on tema kool.
Perepuhkusel 1916. aastal külastas Ansel esimest korda Yosemite'i orgu, olles
lummatud paigast, mis järgmise kuue aastakümne jaoks täidab tema elu ja fotod.
Seal olles kinkisid vanemad talle oma esimese kaamera. Ülejäänud on ajalugu.
Ansel kirjutab oma autobiograafias:
„Mõtlen sageli, kui tugev ja julge oli mu isa, kui ta võttis mind välja tavapärasest koolikeskkonnast ja
pakkus mulle neid erakordseid õpikogemusi. ”
Loovus
õitseb vabaduses ja kahaneb jõuga sundimisel.
Kui lapsed kooli lähevad, siis surve võib
nende loovust kahandada ja energia lämmatada – teatud määral võidakse selle
eest isegi karistada.
Loovuse langus
Kuna kooliskäimine on viimase mitmekümne
aasta jooksul haaranud endale järjest enam lapsepõlve ning muutunud
standardiseeritumaks ja piiravamaks, ei tohiks olla üllatus, et USAs on loovus samal
ajal langenud. KH Kim William & Mary kolledžist tegi ulatusliku loomingulisuse
uuringu ja analüüsis loovat mõtlemist Torrance testidega. Ta leidis, et USA
loovuse skoorid suurenesid igal aastal vahemikus 1966 kuni 1990. Alates 1990.
aastast on loovuse skoor aga pidevalt langenud. Kõige murettekitavam on Kimi
tõdemus, et loovuse kõige järsem langus leidis aset lastel alates lasteaiast
kuni 6. klassini. Kim jagab oma leide oma raamatus „The Creativity Challenge:
How We can Recapture American Innovation”. Ta kirjutab: „Põhimõte on järgmine: ameeriklased on täna
vähem loomingulised kui nad olid kakskümmend viis aastat tagasi. Lisaks langus jätkub ja selle peatumist ei ole hetkel näha.“
Kim osutab erinevatele loovuse vähenemise
võimalikele süüdlastele, kuid üsna
silmatorkavalt tuleb esile standardiseeritud tavakool.
Loovus õitseb vabaduses ja kahaneb sunniga.
Mõned meie kõige loomingulisemad lapsed on sellised nagu Ansel Adams, kelle
“põline hüperaktiivsus” võib olla meie kiiresti muutuvas kultuuris ja tempos oluline.
Nende kiireloomulisus, soovimatus tavapäraseid norme täita, leidlikkus ja
tundmatuse suhtes sallivus on just need omadused, mis on vajalikud innovatiivsel
kiire teabega uuel ajastul.
Maailma
majandusfoorumi (The World Economic forum) 2016. aasta raporti
„Töökohtade tulevik” kohaselt ei eksisteerinud paljusid tänaseid kõige
nõudlikumaid töökohti ja spetsialiseerumisi isegi viis ega kümme aastat tagasi.
Neid töökohti polnud. Loovad, energilised ja ettevõtlikud inimesed, kes on
valmis end ise harima, on need, kes on kõige paremini võimelised sellise
mitmetähendusliku ja muutuva tulevikuga kohanema ja sellega hakkama saama.
Hea uudis on ka see, et me ei pea oma lapsi eraldi
koolitama selleks, et tulevikus hakkama saada. Peame lihtsalt püüdma
koolitamisega mitte hävitada nende loomuliku loovust ja avastusrõõmu. Lastel
on juba oskused ja omadused, mis võimaldavad neil areneda ühiskonnas, kus meil pole
aimugi, millised töökohad viie aasta pärast olemas on.
Vanematena peame võtma vastutuse oma laste
loomuliku loovuse, energia ja iseõppimise võimete turgutamise eest. Peame andma
oma lastele vabaduse sundimise asemel, võimaldades neil omal moel kasvada, tunnustades
nende endi andeid. Peame pakkuma hariduslikke
tingimusi, mis võimaldavad lapsepõlve loovusel õitseda, mitte närtsitama neid
sundimisega kehtivasse süsteemi. Nagu Ansel Adams kirjutab oma isa otsusest ta
koolist ära võtta:
„Kui ma vaatan seda, kes ma praegu olen ja kuidas
ma arenesin kõik need aastad meie luidetel asuvas majas kasvades, siis ma võin öelda, et
eriti ajendas seda kõike sisemine säde,
mida minu isa õrnalt elusa ja hõõguvana hoidis.“
![]() |
Adam Ansel foto 1933 |
Vanemad
on need, kes suudavad lapsi teadmata tulevikuks ette valmistada, hoides elusana
nende praegust sädet.
Adams
oli hüperaktiivne laps, tihti vastuvõtlik haigustele ja hüpohondriale. Tal oli
vähe sõpru, kuid tema pere kodu ja selle ümbruskond Kuldvärava ees asuvatel
kõrgustikel pakkusid ohtralt lapsepõlvetegevusi. Tal polnud eriti kannatlikus
spordimänude jaoks; kuid ta nautis looduse ilu juba varasest east peale,
kogudes putukaid ja uurides Lobos Creeki kuni Bakeri rannani ja Lands Endini
viivate merekaljudeni. Adamsi isal oli kolmetolline teleskoop; ja nad jagasid
entusiastlikult huvi astronoomia vastu, külastades koos Hamburgi mäel asuvat
Licki observatooriumi.
Adams
arvati välja mitmest erakoolist rahutu loomuse, tähelepanematuse ja mässulisuse
tõttu; nii et kui ta oli 12-aastane, otsustas isa ta koolist ära võtta. Järgmiste
aastate jooksul koolitasid teda eraõpetajad, tädi Mary ja isa. Adams osutus
tähelepanuväärseks autodidaktiks. Lõpuks jätkas ta proua Kate M. Wilkinsi
erakoolis. Hilisematel aastatel riputas
ta oma diplomi külaliste vannituppa.
Tema
isa kasvatas teda järgima Ralph Waldo Emersoni ideid: elada tagasihoidlikku
moraalset elu, mida juhib sotsiaalne vastutus inimese ja looduse ees. Adamsil oli armastav suhe oma isaga, kuid mitte
eriti head suhted emaga, kes ei kiitnud heaks tema huvi fotograafia vastu.
Adams
hakkas klaverimängu vastu huvi tundma 12-aastaselt pärast seda, kui ta kuulis klaveril
mängimas oma 16-aastast naabrit Henry Cowelli ning ta õppis ise muusikat
mängima ja lugema. Cowell, kellest sai hiljem tuntud helilooja,
andis Adamsile mõned õppetunnid. Järgmise kümnendi jooksul ajendasid kolm muusikaõpetajat
teda tehnikat arendama ning ta otsustas kindlalt jätkata klassikalise pianisti
karjääri.
Adams
külastas Yosemite'i rahvusparki esmakordselt 1916. aastal koos perega. Ta kirjutas oma esimesest vaatest orule:
"Yosemite hiilgus avanes meile ja see oli imeline .... Üks ime teise järel
laskus meie peale .... Igal pool oli valgust .... Minu jaoks algas uus ajastu."
Tema isa kinkis talle seal viibimise ajal esimese kaamera ta tegi esimesed
fotod oma "tavalise hüperaktiivse entusiasmiga". Järgmisel aastal
naasis ta Yosemitesse paremate kaamerate ja statiivi abil. 1917. ja 1918. aasta
talve jooksul õppis ta fotograafia põhitehnikaid ja töötas samal ajal San
Franciscos osalise tööajaga fotoviimistlejana.
Adams
jäi Hispaania grippi 1918. aasta gripipandeemia ajal, peale mida vajas ta taastumiseks
mitmeid nädalat. Ta luges raamatut pidalitõbistest ja tal tekkis kinnisidee
puhtuse osas - ta kartis midagi puudutada, ilma et pärast seda kohe käsi
peseks. Arsti vastuväidetest hoolimata palus ta, et vanemad viiksid ta tagasi
Yosemitesse. See külastus ravis teda haigusest ja sundmõtetest terveks.
Adams
luges meelsasti fotograafiaajakirju, osales fotoklubi koosolekutel ning käis
fotograafia- ja kunstinäitustel. Ta uuris Kõrg-Sierrat koos pensionil oleva
geoloogi ja amatöör-ornitoloogi Francis Holmaniga, keda ta nimetas onu
Frankiks. Holman õpetas talle telkimist ja ronimist; nende ühine teadmatus
ohutute ronimisvõtete kohta viis aga enam kui ühel korral peaaegu fataalsete
õnnetusteni.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar