Täiesti ootamatult viis uus töö Eesti Pärimusmuusika Keskuses kokku veel ühe toreda koduõppeperega.
Pereema Kiti Põld on teinud seda, millest ma ise palju mõtlesin aga tegudeni ei jõudnud, nimelt saanud valmis oma pere koduõppe raamatu. Kuna olin proovilugejaks ja mulle väga meeldis, siis tahaksingi siinkohal jagada, soovitada ja kutsuda üles toetama Hooandjas selle raamatu väljaandmist.
https://www.hooandja.ee/projekt/parisoppepaevik-koolivoorutuse-lugu
Tere!
Mina olen Kiti – selles projektis vaatleja, jäädvustaja, autor. Muidu aga
tavaline eesti ema.
Mind on emana alati seganud jäik ja kohustuslik koolikorraldus, mis
kehtestab kõigile sama õppekava ja reeglid. Ometi oleme juba sündides kõik
täiesti isesugused, erinevate huvide, annete, eesmärkide ja vajadustega! Tunne,
et kooliskäimise surve segab minu vahvate ja energiliste laste elu, pärsib
loovust, nullib uudishimu ja kahandab elurõõmu, viis mind otsuseni võtta lapsed
koduõppele ning vabastada nad õpikohustustest nii palju, kui vähegi võimalik.
Väike kahtlus siiski hinges, hakkasin pidama päevikut, kuhu märkisin üles
iga lapse iga sisemise soovi midagi teada saada, välja uurida, omandada või
valmis teha. Kõik ajed millegagi tegeleda, olgu see mis tahes! Ja ikka ainult
need huvid, mis tulid väikese inimese seest, iseenesest! Iga päev jälgisin oma
kolme last: mida nad teevad, kui neid ei sunnita? Millised tegevused sünnivad
seestpoolt, mitte välise ootuse mõjul? Tahtsin nii väga teada, mis
juhtub, kui laps saab kasvada ilma sundimise ja käskimiseta. Võibolla isegi –
kes on üldse laps? Kuidas näeb välja loomulik areng? Milline on inimene puhtal
kujul: koos iseendale püstitatud eesmärkidega ja nende täitmise protsessis?
Sellest sai 13 nädalat kestev teekond – isiklik ja väga aus jutustus,
milles vaatlen ja peegeldan, miks tänane kooliprogramm ei vasta elu
põhivajadustele ning kuidas lapsed vajavad tõeliseks arenguks aega ja vabadust,
usaldust ja armastust. Muidugi ei varja ma ka oma kõhklusi ega ühiskondlikku
survet – see kõik on siin kirjas! Lugeja saab sissevaate nii laste kui ka
vanemate arengusse, rõõmudesse ja kahtlustesse. Samuti mõtteainet, äratundmist
ja julgustust küsimaks: keda me siis kasvatame – kas ikka omaenda lapsi või
hoopis süsteemi ootusi? Kas ja kus on ametlikud õppekavad innustuseks või
takistuseks? Minu siiras dokumentaarium näitab, kuidas õppimine juhtub
vääramatult ja paratamatult kõige ehedamal moel just siis, kui usaldame lapse
olemust, käesolevat hetke ja elu ennast.
Kõige selle kõrval tuli tol 2020. aasta kevadel tegeleda ka
koroonapiirangute ja distantsõppekirjadega, koduse olme ja pereeluga.
Sotsiaalkriitiline, kuid ka poeetiline ja kirglik päevaraamat kasvas
eneseanalüüsiks, perefilosoofiaks ja haridusmanifestiks. See on päevik, mida
saab pidada ainult lapsevanem.
Kui olin oma detailsete märkamiste teekonna läbi käinud, läbi kirjutanud ja
sisemise kindluseni jõudnud, tuli tunne, et minu praktiline kogemus ja
uurimistöö võiksid olla toeks ka teistele, kes alustavad samast kohast –
kahtlusest, kas last päevakooli saata on ikka õige mõte. Nüüd, mõni aasta
hiljem, tunnen, et on õige aeg päevik päevavalgele tuua, et see leiaks tee
huvilisteni. Ma tean, et teid
ei ole palju, aga oluline on, et me jagame sarnaseid väärtusi ja ühist
tunnetust haridusküsimustes.
Eesmärk on levitada teost nii paberkandjal kui digitaalselt võimalikult
paljudele huvitatud lugejatele. Eriti lapsevanematele, kes kahtlevad koolis
kohalkäimise vajalikkuses. Noortele peredele, kes mäletavad koolipainet ja
tahaksid oma lastele sujuvamat sirgumist. Ja vanavanematele, kes on kohkunud
oma lapselaste koduõppele jäämisest. Ja õpetajatele, kes teavad sisimas liigagi
hästi, et haridusel võiks olla rohkem elu sees. Ehk siis – kõigile, kes
julgevad õppimisest mõelda vabamalt ja loovamalt, kuid ka lihtsamalt ja
elulähedasemalt. Ja seda raamatut on tore lugeda just suvel, et teha plaane
kooliaastaks.
Kui kogu see teema Sind puudutab, oled väga oodatud mu hariduspäeviku
ilmumist toetama ning raamatut lugema ja sõbrale soovitama!
Sooja tervitusega,
Kiti Põld
Eelnevalt on Kiti avaldanud raamatu "Meie taaskasutus. Prügikasti pole
olemas!" (2023), kus ta kirjutab isiklikest kogemustest ja projektidest
ning pajatab taaskasutuslugusid ka laiast maailmast. Hariduselt on Kiti teatriteadlane. Ta on
töötanud teatris dramaturgina ning kirjutanud näidendeid. Lisaks on ta
tegutsenud käsitöövaldkonnas, olles tegelenud loovõmblemisega. Oma kodulinnas
algatas Kiti 2010. aastal kohaliku kirbuturu korraldamise, mis sai populaarseks
sündmuseks. Viimastel aastatel on Kiti tegelenud vabatahtliku tööga, aidates
kaasa keskkonnasõbraliku mõtteviisi levikule ja edendades kogukonnatunnet. Kiti
on saanud Vabaühenduste Liidu tunnustuse: aasta vabatahtlik 2023.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar