Fordhamy Ülikooli professor Nicholas Tampio püüab oma Washington Post artiklis "Lapsed vajavad sel suvel mängu, mitte kooli" taaskord leevendada seda mahajäämuse hirmu. Toon artiklist mõned katkendid:
Ülemaailmne
pandeemia on peredelt ja lastelt üsna palju lõivu võtnud. Lapsed ei ole saanud
tegeleda tavapärase rutiiniga, istuda klassis koos sõprade ja õpetajatega,
külastada mujal elavaid pereliikmeid ega osaleda seltskondlikes tegevustes ilma
maskita. Pewi uurimiskeskuse sügisel läbi viidud uuringust selgus, et enamik
vanemaid on oma laste emotsionaalse heaolu pärast rohkem mures kui enne
pandeemiat. Ja see olukord võib olla hulemakski muutunud, kuna lapsed on
veetnud suure osa kooliaastast veebis ja hoidnud sotsiaalset distantsi.
Seistes
silmitsi tänavuse kaotuste aastaga on valitsusringkonnad tõstatanud peamiseks
probleemiks madalaimad prognoositavad testitulemused; lahenduseks pakutakse
laste jätmist suveks kooli, et valmistuda standardiseeritud testideks. Selline
lähenemine Covidide ajastu kurbusele ja kaotusele on väga vale: sel suvel
peavad lapsed tegema omaalgatuslikke tegevusi, mis on nende endi jaoks
kasulikud. See annaks meile õnnelikumad lapsed mis, nagu uuringud
on näidanud, viivad hilisemas elus paremate füüsiliste, kognitiivsete,
sotsiaalsete, emotsionaalsete ja loominguliste tulemusteni.
2020.
aasta lõpus tuli haridus- ja
tööhõivekomisjoni esimees esindaja Robert C. “Bobby” Scott välja ettepanekuga
pikendada koolipäevi, kooliaastat, teha suvekooli. See läheks USAle maksma
ligikaudu 16 miljardit dollarit.
As
parents realize how badly the U.S. botched this school year, we’re furious
Pediatrics
ajakirja 2018
artiklis “The Power of Play” defineeritaks mängu, kui “tegevust, mis
on sisemiselt motiveeritud, hõlmab aktiivset tegevust ja mille tulemuseks on
rõõmus avastamine“.
Lapsepõlves
arendab mäng põhilisi motoorseid oskusi, viib aktiivse eluviisini ja hoiab ära
rasvumise. Kividel ronimine annab lastele võimaluse enesekindluse kasvuks, mis
teenib neid hästi hilisemas elus. Aktiivsem mäng, nagu kullimängud jms õpetab
lastele verbaalseid oskusi, kuna nad peavad pidama läbirääkimisi, kui asjad
ähvardavad käest ära minna. Mänguväljakul riskide võtmine lihvib juhtide
funktsioneerimise oskusi, nagu keskendumine, probleemide lahendamine ja
emotsioonide reguleerimine. Vaheaeg annab erineva taustaga lastele võimaluse
sõpradeks saada.
"Mäng
on osa meie evolutsioonilisest pärandist," selgitavad autorid, "ja
annab meile võimaluse harjutada ja lihvida keerulises maailmas elamiseks
vajalikke oskusi."
Ja
mis juhtub, kui lastel pole võimalust mängida? Neil pole toksilise stressi
vabastamiseks turvalist viisi ja nii võivad nad silma paista asotsiaalse
käitumisega. Keskendudes pigem akadeemilistele saavutustele kui mängule,
tekivad noortes sageli ärevus, depressioon ja vähene loovus. "Mäng võib
olla tõhus vastumürk amügdala (mandelkeha) suuruse, impulsiivsuse, agressiivsuse
ja emotsionaalsetel muutustele, mis tulenevad lapsepõlves olulistest raskustest
ja toksilisest stressist," väidetakse artiklis.
Tundub,
et isegi rohkem kui tavaliselt, vajavad pandeemia ajastu lapsed võimalust
mängida, enne kui nad sügisel ametlikku haridust jätkavad. Inglismaal on
lapsepõlve arengu eksperdid nõudnud
pandeemiast taastumiseks "mängudega suve". Readingi ülikooli
lastepsühholoogia professori Helen Doddi sõnul on „lastel vaja aega taasühenduse
loomiseks ja sõpradega mängimiseks, neile tuleb meelde tuletada, kui hea tunne
on pärast nii pikka ruumis viibimist õues olla ja nad peavad füüsiliselt jälle
aktiivselt liikuma. "
Inglismaa
juhtivad psühholoogid: (Prof Helen Dodd (University of Reading) on behalf of
@playfirstuk: Prof Sam Cartwright-Hatton, Dr Kathryn Lester, Prof Robin
Banerjee, Prof Alison Pike, Prof Nicola Yuill and Alison Lacey (University of
Sussex); Dr Jenny Gibson and Prof Paul Ramchandani (University of Cambridge);
Rachel Hurding (The Ellis C of E Primary School, Barnsley); Dr Maria Loades
(University of Bath); Dr James Murray (Guernsey CAMHS); Prof Shirley Reynolds
(University of Reading); Dr Wendy Russell (University of Gloucestershire); Zoe
Singh (Lydgate Infant School, Sheffield) on oma
ühises kirjas avaldanud muret toimuva pärast:
Sussexi ülikooli arengupsühholoogia dotsent
dr Kathryn Lester märgib:

"Nüüd on olulisem kui kunagi varem, et
valitsus seisaks oma laste vaimse
tervise eest. Kuigi arusaadavalt keskendutakse sellele, et lapsed
akadeemiliselt järele jõuaksid, teame, et lapsed ei saa emotsionaalselt
rabeledes tõhusalt õppida.
"Kui
isolatsioonmuutub kergemaks, vajavad lapsed aega ja ruumi, et oma sõpradega
uuesti ühendust võtta ja mängida, sest see on oluline nende emotsionaalse
heaolu ja õppeedukuse jaoks.
"Koolide
ja lapsevanemate jaoks tuleks leevendada survet, et tagada laste akadeemiline järelejõudmine,
ning koolidele tuleb anda ressursse ja juhiseid, et keskenduda laste sotsiaalse
ja emotsionaalse heaolu esikohale seadmisele."
Chair of Play of England Anita Grant märgib:
"See
on olnud meie kõigi jaoks tohutu ärevuse, hirmu ja stressi aeg ning lapsi on
see tabanud kõige raskemini. Ärevust tundvad lapsed ei tunne end turvaliselt.
Edasi liikudes peame hoolikalt mõtlema, kuidas toetada laste vaba mängu, võimalust
saada uuesti ühendust oma maailmaga ja oma kogukonnas rõõmu tundma.“
„Kõik,
mida me taastumisprotsessis teeme, peab toetama lapsi vastupanuvõime
suurendamisel, trauma läbi töötamisel, sõprade leidmisel ja enda hästi
tundmisel. Mäng on viis, kuidas lapsed teevad kõiki neid asju, nii et
mänguruumi, aja ja loa andmine on parim asi, mida me teha saame. "
Kokkuvõtvalt:
„Seda
kevadet ja suve ei tohiks täita lisatundidega; lapsed, õpetajad ja vanemad
vajavad aega ja ruumi, et taastuda möödunud aasta neile tekitatud stressist“
Koolidele
esitatavaid või ka õpilastele esitatavaid nõudeid tuleb lihtsalt kergendada –
kui te ka kardate õpitulemuste pärast, siis sellises olukorras lapsed ei ole
suutelised õppima.
Sellised
teadlased nagu prof. Yong
Zhao ja EdD Christopher
Tienken on aastaid rääkinud, et sellised struktureerimata tegevused annavad
noortele võimaluse leiutada uusi asju, luua kunstiteoseid, alustada ettevõtteid
ja arendada oma andeid...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar