esmaspäev, 13. aprill 2015

Keemia...

Oma eriala (toidumaailm) raames on tekkinud teatav hobi - olen keemia-biokeemia loengutes osalenud neljas maailma ülikoolis ja saanud ka kõigist diplomid-tunnistused-sertifikaadid. Üks põhjuseid, miks ma neid kogun on koduõppe valdkond. Päris mitmed vanemad ja õpetajad on jutu sees kahelnud - no algklassides sa võid ju last kodus õpetada - aga kui tuleb keemia ja füüsika - mida sa siis teed? Või on mõni ema öelnud, sul on hea, sa oskad ise keemiat, füüsikat vms aga mina küll ei oska. Jah - ma oskan keemiat ja mulle meeldib keemia - kuid ma pean sind lohutama - keemiat ei saanud ma selgeks mitte lapsena koolis käies. Minu esimene keemiaõpetaja ei osanud samuti keemiat. Ta oli asendusõpetaja. Järgmine gümnaasiumi keemiaõpetaja oli küll targem, kuid selgeks keemiat ei saanud keegi (või ainult need, kes juba oskasid - kes tulid kooli ja juba oskasid seoseid mõista ja näha). Sestap, kuna mulle tundus see aine huvitav, siis ma otsisin omale täiendavat kirjandust ja läksin otsima eraõpetajat. Leidsin ja istusin temaga ja lugesin ning nö vabaõppe kaudu - ise huvitudes, ise lugedes, ise vesteldes keemikuga - sain asjast aru. Edaspidi asendasin ma gümnaasiumiklassides oma keemiaõpetajat tema äraoleku ajal. Kuid ei saa öelda, et ma oleks olnud suuteline kellelegi keemiat õpetama selgeks tegemise printsiibist lähtuvalt. Sestap, oskad sina keemiat või mitte - see ei oma tähtsust. Kas õpetaja koolis oskab keemiat või mitte - ka see ei oma tähtsust. Tähtsust omab see, kas last huvitab keemia või mitte. Kui huvitab, siis ta saab selle selgeks. Kui mitte - siis ei mina ega kool ega ükski õpetaja ei suuda midagi. Ja vahel on hea, kui sina ei oska. Sinu oskamatus õpetab last palju enam ise otsima, ise õppima, ise tööd tegema.... Võid lapse kooli viia - füüsiliselt. Aga edasine sõltub temast. Võib sundida pähe õppima. Saab ähvardada - välja pressida - meelitada - paluda. Kuid igaüks saab "selgeks" ainult selle, mis tal juba selge on. Temast saab see, kes ta juba on. 

TED loengutest iga elemendi kohta - kui keemia tundub huvitav...:)  http://ed.ted.com/periodic-videos

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar