Kogu haridussüsteem on
olemas selleks, et hävitada intelligentsus või juhtida teid intelligentsi
juurest mälu juurde. Mälu on kasulik, praktiline. Intelligentsus on ohtlik,
sellest pole kasu, kui tahetakse säilitada käesolevat olukorda, seadusi.
Laps on sündinud – ja ta
on väga avatud fenomen, ülimalt intelligentne. Aga me kargame talle kallale,
hakkame tema intelligentsi hävitama. Me hakkame tekitama temas hirmu. Te
nimetate seda õpetamiseks, te nimetate seda lapse ettevalmistamiseks, et ta
suudaks eluga toime tulla. Tema ei karda, aga teie tekitate temas hirmu. Teie
koolid, kolledžid, ülikoolid – need teevad ta üha ebaintelligentsemaks. Nad
nõuavad tobedaid asju. Nad nõuavad tobeduste meeldejätmist, selliste, milles
laps ja tema loomulik intelligentsus ei näe mingit mõtet. Milleks? Laps ei näe
sellel mõtet. Milleks neid asju talle pähe tuupida? Aga ülikoolis, kolledžis,
kodus, perekonnas ütlevad heasoovijad: „Tuubi! Praegu sa ei tea, aga hiljem saad
teada, milleks seda vaja on.“
Tuubi pähe ajalugu, kogu
see mõttetus, mida inimesed on teistele teinud, kogu see hullus – õpi seda!
Laps ei näe sel mõtet. Mis tähtsust sel on, mis kuningas valitses Inglismaad
sellest ajast selle ajani? Aga ta peab need tobedad asjad pähe õppima. Tema
intelligents on järjest rohkem koormatud, sandistatud. Üha rohkem tolmu koguneb
ta intelligentsusele. Selleks ajaks, kui inimene ülikooli lõpetab, on ta
ebaintelligentne – ülikool on oma töö teinud. Väga harvad on juhused, et keegi
lõpetab ülikooli ja jääb intelligentseks. Väga vähesed inimesed on suutnud ülikooli
käest pääseda, seda vältida, lõpetada ülikooli ja ikkagi oma intelligentsuse säilitada
– seda juhtub väga harva. See on teie hävitamiseks loodud suurepärane mehhanism.
Hetkel, millal sinust
saab haritud inimene, oled muutunud ebaintelligentseks.
Õpetaja muudkui kordab
lastele: „Kuulake hoolega! Pange hästi tähele!“ Tegelikult lapsed kuulavad ja
panevad tähele küll, aga hoopis midagi muud. Kooliõues laulab kõigest väest üks
lind – ja laps kuulab lindu hoolega. Keegi ei saa öelda, et laps ei kuula,
keegi ei saa öelda, et laps pole meditatiivne, keegi ei saa öelda, et laps
pole sügavalt keskendunud – ta ju on! Ta on õpetaja täiesti unustanud, ta on
tahvlile kirjutatud tehted täiesti unustanud, sest teda valdab täielikult see
lind ja linnulaul. Aga õpetaja ütleb: „Kuula hoolega! Mida sa seal teed? Ära
vahi ringi!“
Tegelikult segab
õpetaja ise last! Laps ju ongi tähelepanelik – see toimub iseenesest. Laps on
lindu kuulates õnnelik. Aga õpetaja segab teda, õpetaja ütleb: „Sa ei pane
üldse tähele“ – õpetaja lihtsalt valetab! Laps ju oli tähelepanelik. Mis
parata, kui lind oli tema jaoks kütkestavam? Õpetaja polnud nii kütkestav,
arvutamine polnud lapsele nii huvitav.
Meid ei panda siia maa
peale mitte selleks, et hakkaksime matemaatikuteks. Mõnda last lind ei
huvitagi; lind võib laulda aina valjemini ja valjemini, aga see laps näeb
ainuüksi tahvlit. Siis ongi matemaatika just tema jaoks. See on tema
meditatsioon, loomulik meditatsioonseisund, mis puutub matemaatikasse.
Lapsi aga hakatakse
algusest peale selle võistluse ideega mürgitama. Kui ta kord ülikooli lõpetab,
on a juba täielikult mürgitatud. Talle on kogu aeg sisendatud, et ta peab
teistega võitlema, et elu seisneb tugevamate ellujäämises. Aga siis ei saa elu
kunagi pühitsemine olla.
Tõeline haridus ei
õpeta võistlemist; ta õpetab koostööd. Ta ei õpeta, kuidas teistest jagu saada
ja ise esimeseks tulla. Ta õpetab sulle, kuidas luua, armastada ja õnnis olla,
võrdlemata ennast teistega. Ta ei õpeta sulle, et õnnelik oled sa vaid siis,
kui sa oled esimene – see on täielik mõttetus. Lihtsalt esimeseks tulles ei saa
keegi õnnelikuks, ja enne on kogetud nii palju häda ja viletsust, et esimeseks
saades oled sa sellega juba harjunud.
Kui sa ükskord
presidendiks või peaministriks saad, on viletsus muutunud sinu teiseks
loomuseks. Muid olemisviise sa enam ei tunnegi; sa jäädki õnnetuks.
Tõeline haridus ei
õpeta sulle, kuidas esimeseks tulla. Ta õpetab sind rõõmu tundma sellest, mida
sa teed, ja mitte ainult tulemusest.
Ükski edasipüüdlik
inimene pole kunagi õnnelik olnud; tõtt öelda on edasipüüdlik inimene maailmas
kõige õnnetum. Meie aga koolitame oma lapsi ikka edasipüüdlikeks: „Ole esimene,
jõua tippu, siis oledki õnnelik!“Aga kas te olete kunagi näinud, et keegi oleks
ühtaegu tipus ja õnnelik? Kas Aleksander Suur oli õnnelik, kui ta oli maailma
vallutanud? Ta oli üks õnnetumaid inimesi, kes maailmas üldse on elanud.
Diogenese õndsuse nägemine tegi ta kadedaks. Kui aga keegi hakkab kadestama
kerjust…?
Kõik lapsed on sündides
ekstaatilised. Ekstaas on loomulik. See pole omane ainult suurtele tarkadele.
Ekstaasi toome kõik siia maailma kaasa; kõik tulevad ekstaasiga ilmale. Ekstaas
on elu sisim tuum. Ta on elusolemise osa. Elu ongi ekstaas. Iga laps toob
maailma ekstaasi, aga siis hüppab ühiskond lapsele peale, hakkab
ekstaasivõimalust hävitama, hakkab last õnnetuks muutma, hakkab teda
tingimustega ümbritsema. Ühiskond on neurootiline ja ei saa ekstaatilisi
inimesi lubada. Nad on ühiskonnale ohtlikud. Ekstaatilist inimest ei saa
juhtida; see pole võimalik. Juhtida saab ainult õnnetut inimest. Ekstaatiline inimene
on paratamatult vaba. Ekstaas ongi vabadus. Kui sa oled ekstaatiline, ei saa
keegi sind orjaks teha. Sind ei saa niisama lihtsalt hävitada; sind ei saa
veenda vanglas elama. Tahaksid tantsida tähtede all, tahaksid tuulega kaasa
minna, tahaksid kõnelda päikese ja kuuga. Sul on vaja avarust, lõpmatust,
hõlmamatust. Sind ei saa veenda pimedas kongis elama. Sind ei saa orjaks muuta.
Elad oma elu ja ajad oma asja.
Juba varasest lapseeast
ei lasta meil vabadust maitsta, sest kui me juba kord teaksime, mis vabadus on,
siis me enam järele ei annaks, enam kompromisse ei teeks – me ei oleks enam
nõus pimedas kongis elama. Oleksime valmis pigem surema kui laskma ennast
orjaks teha. Jaataksime iseennast.
Kui laps on kord vabadust
maitsta saanud, ei hakka ta enam kunagi kuuluma ühtegi ühiskonda, ühtegi
kirikusse, ühtegi klubisse, ühtegi parteisse.
Ta jääb indiviidiks, ta jääb vabaks ja paneb enda ümber veerema vabaduselained.
Ta jääb indiviidiks, ta jääb vabaks ja paneb enda ümber veerema vabaduselained.
Lapsel ei lasta vabadust
maitsta. Kui laps emalt küsib: „Emme, kas ma võin õue minna? Päike paistab, ilm
on ilus ja ma tahaksin ümber meie kvartali joosta,“ vastab ema otsekohe –
painatult, kinnismõtteliselt: „Ei!“ Laps ei palunud midagi erilist. Ta tahtis
lihtsalt välja hommikupäikese kätte minna, ta tahtis päikesepaistet, värskest
õhust ja puudest rõõmu tunda – ta ei palunud midagi erilist! -, aga ema ütleb ei,
sest temas on mingi ränk paine. Harva juhtub, et ema ütleb jaa, harva juhtub,
et isa ütleb jaa. Isegi kui nad seda ütlevad, siis väga vastumeelselt. Isegi
kui nad ütlevad jaa, tekitavad nad lapses süütunde, et ta on neid sundinud, et
ta on midagi valesti teinud.
Alati kui laps ennast
õnnelikuna tunneb, ükskõik mida ta parajasti teeb, tuleb paratamatult keegi teda
takistama: „Ära nii tee!“ Pikkamööda hakkab laps mõistma: „Alati, kui ma
õnnelik olen, on midagi valesti.“ Muidugi ei ole ta kunagi õnnelik siis, kui ta
teeb seda, mida teised käsevad, sest see ei ole tema sees tekkinud tahtmine.
Laps saab aru, et õnnetu olla on õige, õnnelik olla aga vale. Nende asjade
vahel tekib tugev seos.
Kui laps tahab kella
lahti teha ja vaadata, mis seal sees on, kargab kogu perekond talle kallale: „Lõpeta!
Sa lõhud ju kella ära. See on paha.“ Laps vaatab lihtsalt kella sisse; see oli
teaduslik uudishimu. Ta tahtis näha, mis
kella tiksuma paneb. Kõik oli õigesti. Kell ei ole nii väärtuslik kui tema
uudishimu, tema uuriv vaim. Kellal pole mingit väärtust – isegi kui ta katki
läheks, ei oleks midagi katki – aga kui uuriv vaim katki läheb, siis puruneb
väga palju; laps ei hakka kunagi tõe järele pärima.
Või siis on ilus õhtu,
taevas on tähti täis ja laps tahab õues olla, aga on aeg magama minna. Laps pole
üldse unine; ta on täiesti ärkvel, väga-väga ärkvel. Ta satub segadusse.
Hommikul, kui ta on väga unine, hüütakse talle: „Tõuse üles!“ Siis kui magamine
talle meeldis, kui voodis oli nii tore, kui ta tahtis teist külge keearata,
natuke kauem magada ja und näha, oldi tema vastu: „Tõuse üles! On aeg ärgata.“
Nüüd on ta täiesti ärkvel, ja ta tahaks tähtedest rõõmu tunda. See on väga
romantiline, väga poeetiline hetk. Lapsel on põnev. Kuidas ta niiviisi magama
minna saaks? Ta on nii erutatud, ta tahaks laulda ja tantsida, aga teda
sunnitakse voodisse minema: „Kell on juba üheksa. Aeg magama minna.“ Nüüd
rõõmustab last ärkvelolu, aga ta peab magama minema.
Kui laps mängib õues,
sunnitakse teda sööma tulema. Lapsel pole üldse kõht tühi. Kui tal kõht tühi on,
ütleb ema: „Praegu pole söögiaeg.“ Nii hävitatakse ekstaasi võimalus täiesti,
hävitatakse võimalus olla õnnelik, rõõmus ja rahul. Kõik see, mis last
iseenesest rõõmustab, tundub olevat vale ja kõik see, mis teda üldse ei huvita,
tundub olevat õige.
Vanemate vanemad tegid nendega sedasama; nüüd
teevad nad sama oma lastega. Nii hävitabki üks põlvkond teise.
Inimesest saab päriselt
inimene alles siis, kui ta hakkab igavust tundma. Eks teate ise: kõige
intelligentsemal lapsel on alati kõige igavam – sest miski ei suuda kauaks tema
tähelepanu köita. Varem või hiljem põrkab ta selle tõsiasjaga kokku ja küsib: „Mis
edasi saab? Mida teha? Sellega on ühel pool. Olen seda mänguasja näinud, olen
selle sisse vaadanud, olen selle lahti teinud, seda uurinud, ja nüüd ongi kõik –
mida edasi teha?
Nii sünnibki soovimatu
laps – ema kõhkles algusest peale, kas sünnitada või mitte. See kõik avaldab
lapsele mõju. Laps kindlasti tajub neid pingeid. Kui ema mõtles aborti teha,
oli see lapsele kindlasti haavav. Laps on osa ema kehast, iga võbelus jõuab
temani. Või kui ema on kimbatuses, kõhkleb ega tea, mida teha, tajub ka laps
kõhklusevärinaid ja ebakindlust – ta kõlgub elu ja surma vahel. Siis tuleb laps
kuidagi ilmale, ema aga arvab, et ta sündis juhuslikult – nad ju proovisid
rasestumisvastaseid vahendeid, aga see ei läinud korda ja laps on nüüd olemas –
sellega tuleb lihtsalt leppida. Niisugune leppimine pole armastus. Lapsel pole algusest peale armastust. Ja emagi
tunneb ennast süüdi, sest ta ei anna nii palju armastust, nagu ta loomulikult
andes andnud oleks. Sellepärast hakkab ta armastust asendama. Ta sunnib last liiga
palju sööma. Ta ei suuda lapse hinge armastusega täita ja püüab siis täita tema
keha toiduga. See on aseaine. Minge ja vaadake ise. Emad on nii neurootilised.
Laps ütleb: „Mul pole kõht tühi,“ aga ema sunnib teda ikka sööma. Lapsest ta ei
hooligi, last ta ei kuulagi. Ta annab aseainet; kui armastust pole, tuleb anda
toitu. Siis kasvab laps suuremaks – armastust pole ikka ja talle antakse raha.
Rahast saab armastuse aseaine.
Lapski hakkab arvama,
et raha on armastusest tähtsam. Kui armastust pole, siis ei ole midagi katki,
aga raha peab kindlasti olema.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar